3446
Sök

Alfa romeo = jätte billiga? varför?

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
19 september 2006
Trådstartare
Ja ja som topic varför är gamla alfor så billiga? är inte de typ en dyr o fin bil? syftar mest beggade alfor som som 164 och 156 dom verkar ju ha skit lågt andra handsvärde... dom var väl dyra nya eller?
Senast redigerat av UseDubbelTurbo (19 september 2006)

Bmw osv..

4 Inlägg
19 september 2006
Andra handsvärdet har alltid var halvdåligt i Sverige, kvalitet är varierande, dyra reservdelar och mycket elfel. Speciellt på lite äldre Alfor.
Hittar man en frisk Alfa så får man mycker rolig bil för pengarna. Väghållning chassisättning och maskinerna är riktig trevliga.

Dom är dyra nya, men hittar du en vettig begagnad..............

Mk1

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
19 september 2006
Trådstartare
kirderf skrev:
Andra handsvärdet har alltid var halvdåligt i Sverige, kvalitet är varierande, dyra reservdelar och mycket elfel. Speciellt på lite äldre Alfor.
Hittar man en frisk Alfa så får man mycker rolig bil för pengarna. Väghållning chassisättning och maskinerna är riktig trevliga.

Dom är dyra nya, men hittar du en vettig begagnad..............

tänkte på 164 med 6an... den ligger ju i samma prisklass som min bil + samma års modell... det är lite för bra för o va sant :S

Bmw osv..

Chef
379 Inlägg
19 september 2006
164:an är en modell med mycket fel...... en kompis till mig hade en sån för 6-7år sen, den stod mer på verkstad än han körde med den......

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

10 287 Inlägg
19 september 2006
Vi citerar en bilmek jag känner "Italenarna skall designa - tyskarna skall bygga".

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

R_Weber
20 september 2006
Sharky skrev:
Vi citerar en bilmek jag känner "Italenarna skall designa - tyskarna skall bygga".

/Göran

lol   hahaa...kunde inte sagt det bättre själv!     

Det roliga är ju sen att en nya Alfor alltid kostat nästan lika mycket som nya BMW/ Mercedes....

147 Inlägg
20 september 2006
R_Weber skrev:
Sharky skrev:

/Göran

lol   hahaa...kunde inte sagt det bättre själv!     

Det roliga är ju sen att en nya Alfor alltid kostat nästan lika mycket som nya BMW/ Mercedes....

alfas motor e helt underbara... titta bara på deras boxer motorer... dom knäcker juhh.... skönt sound plus lång livade...

Nu till din fråga... andrahandsvärdet är lågt pga att du bor i sverige.... så enkelt e de bara...

638 Inlägg
20 september 2006
bara att byta tändstift på en alfa kräver att du lyfter toppen på skiten?  Sen har en del knepiga fel och dyra kostnader för rep / delar.

Kommer väl nånting här snart!

2 652 Inlägg
21 september 2006
jag har en gång skruvat med en 156 o kommer förhoppningvis aldrig göra det igen .

vi bytte fjädrar fram .

det var hur jäv#a dump som helst , för de första kom man inte åt nånstans .
för de andra så är inte fjädrarna som på Normala bilar utan varven blir mindre o mindre "ner ifrån sett"

så det var fan inte lätt med en vanlig fjäderspännare .

sen så kör dom på tum nyklar på en del skruv. helt meningslöst

annars e dom som sagt härliga att köra,.

detta tog oss 4,5 timma att montera dit nya fjädrar o då var vi 2st på denna bil .

Alfaholic
17 Inlägg
7 februari 2007
Renjägarn skrev:
bara att byta tändstift på en alfa kräver att du lyfter toppen på skiten?  Sen har en del knepiga fel och dyra kostnader för rep / delar.

Hmm.. kan du specificera vilken modell det gäller?? har aldrig hört talas om detta.
Knepiga fel och dyra kostnader.. har inte alla bilar det? Har du några exempel?

Tycker det låter som att du har endel fördommar mot Alfa utan att ha några relevanta exempel, vilket inte helt ovanligt. Som Alfaägare har jag råkat ut för många "förståsigpåare" som tycker att Alfa är det sämsta som finns för att en kompis-syrras-pojkvän hade en Alfa som minnsan BARA stod på verkstad å kostade pengar..

Är helt ok för mig dock, alla dessa fördommar håller nere 2:a handsvärdet så jag kan köpa härliga begagnade Alfor billigt... inte så kul för dom som köper dom nya tyvärr.

My 2 Cents. Ciao //Danne

"The styling and the howl from its V6 engine! In a tunnel at 4000 rpm, it was more sonorous than any music, it was like having your soul licked by angels ! "
/ Jeremy Clarkson about his Alfa Romeo GTV6.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
7 februari 2007
Trådstartare
Maffia_Alfista skrev:
Renjägarn skrev:

Hmm.. kan du specificera vilken modell det gäller?? har aldrig hört talas om detta.
Knepiga fel och dyra kostnader.. har inte alla bilar det? Har du några exempel?

Tycker det låter som att du har endel fördommar mot Alfa utan att ha några relevanta exempel, vilket inte helt ovanligt. Som Alfaägare har jag råkat ut för många "förståsigpåare" som tycker att Alfa är det sämsta som finns för att en kompis-syrras-pojkvän hade en Alfa som minnsan BARA stod på verkstad å kostade pengar..

Är helt ok för mig dock, alla dessa fördommar håller nere 2:a handsvärdet så jag kan köpa härliga begagnade Alfor billigt... inte så kul för dom som köper dom nya tyvärr.

My 2 Cents. Ciao //Danne

Du har lite poäng i det du säger... tar man exmpel min bil

Peugot 405 mi16

sedan tar vi

Alfa romeo 164 v6

båda är från samma årtal båda är lite små sportiga och modellen "värsting" så varför ligger då dessa bilar i samma pris? jag tvekar starkt på att en alfa skulle va sämre än en mi16!! ^^

Bmw osv..

Husägare
268 Inlägg
7 februari 2007
precision skrev:
jag har en gång skruvat med en 156 o kommer förhoppningvis aldrig göra det igen .

vi bytte fjädrar fram .

det var hur jäv#a dump som helst , för de första kom man inte åt nånstans .
för de andra så är inte fjädrarna som på Normala bilar utan varven blir mindre o mindre "ner ifrån sett"

så det var fan inte lätt med en vanlig fjäderspännare .

sen så kör dom på tum nyklar på en del skruv. helt meningslöst

annars e dom som sagt härliga att köra,.

detta tog oss 4,5 timma att montera dit nya fjädrar o då var vi 2st på denna bil .

Har själv jobbat med Alfa i mer än tre år nu och jag tycker att det går rätt så lätt att byta fjädrar både fram o bak på en 156a. Sen så kör inte Alfa med tum på nån av sina bilar, jag har då aldrig behövt att använda det

no turbo shit just real power

7 120 Inlägg
7 februari 2007
Alfa , enligt vad jag hört ska de vara skitkrångliga att meka med. Hur lustiga som helst.

527 Inlägg
7 februari 2007
Dyra reservdelar, knepiga att meka med och mycket fel. Framförallt stora, dyra fel.
Vem vill äga något sådant?

Alfaholic
17 Inlägg
18 december 2007
Loffe123 skrev:

.....sa Daewoo-ägaren.... *LoL* big_smile

Stannar nog där...
Senast redigerat av Maffia_Alfista (18 december 2007)

"The styling and the howl from its V6 engine! In a tunnel at 4000 rpm, it was more sonorous than any music, it was like having your soul licked by angels ! "
/ Jeremy Clarkson about his Alfa Romeo GTV6.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
18 december 2007
Man kan väl med hjälp av denna tråden dra en enkel slutsats till varför dom är så billiga:
Dom har ett väldigt dåligt rykte!
Befogat eller inte är jag knappast rätt man att avgöra, men ändå lär ryktet spela en STOR rolltill varrför så få vill köpa en beggad Alfa..

med lem
1 147 Inlägg
18 december 2007
dom låter gött o e sköna att köra smile det e ungefär vad jag vet om alfa tongue

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

1 353 Inlägg
18 december 2007
Maffia_Alfista skrev:
Loffe123 skrev:

.....sa Daewoo-ägaren.... *LoL* big_smile

Stannar nog där...

Det mesta på daewoo är faktiskt skitlätt att skruva med (:
och det är samma som många chevor och oplar vad gäller reservdelar, så sånna finns alltid till rätt pris också smile
Senast redigerat av Batta (18 december 2007)

There's no replacement for displacement

3 120 Inlägg
18 december 2007
Alfa är en bil man köper med hjärtat!

Håller med om att det kan vara halvknepigt med vissa reservdelar. Verkstäderna har haft lite låg kompetens (vet inte om det är bättre numera).

Jag hade gärna haft en Alfa. En bild säger mer än tusen ord...
http://213.132.112.100/images/31/3121954732.jpg

Finns en ganska omfattande diskussion om Alfa här http://www.zatzy.com/showthread.php?t=3 … a+d%E5liga
Senast redigerat av viccoA (18 december 2007)

Meister
6 763 Inlägg
18 december 2007
Jag har hört från min farfar som är gammal alfa mek och han säger att de finns saker som går sönder som inte ska gå sönder. Men att de inte är sämre än andra bilar.

Sök