nu är de så att jag tycker att de är lite för lite bas i min bil. i övrigt tycker jag att de är bra ljud men aaa vi börjar med de viktiga kanske lite spec på grejerna jag har, och lite andra frågor som kan va bra och svara på direkt.
bil: volvo s60 -01 HU: HU-805 med slutsteget pa200 (tror jag de heter) budget: 0 - 5000 kr
tanken med tråden är att jag är väldigt nybörjare inom ljud:( och skulle gärna lära mig mer om hur att få bättre ljud i just s60 (då de är den bilen jag har:P). jag har svaga kunskaper om lådor typ att sluten låda är lättare o bygga osv. har även läst igenom viktigt trådarna här på garaget men vill gärna fördjupa mig lite jag själv vet typ att om man vill ha bättre bas så ska man satsa på en låda men vill gärna veta fördelar o nackdelar med att ha en låda till skillnad till att uppgradera systemet som är i bilen. mig personligen så vill jag gärna få bättre bas utan att köpa en baslåda däremot är jag gärna öppen för förslag gällande diskreta bas byggen i skufen. har läst nånstans att koppla tex högtalarna i hatthyllan till ett steg förbättrar ljudet avsevärt? o i så fall vad för steg? :S varför ska man dämpa dörrar o etc? (få bort resonans?)
som sagt är väldigt nyfiken på detta o tar till mig alla förslag o rättningar MVH Maxx
Jag har lagt i dämpmatta i dörrarna och i bagaget i min S60 och förutom att man slipper en del av vägljudet så får man bättre ljud allmänhet och bättre tryck i basen i synnerhet. NMästa projekt blir nog att lägga dämpmatta på golvet med innan jag tittar nåt mer på att byta högtalare.
Ja, ljudbygge kommer man nog ge sig in på någon gång, jag är oxå lite intresserad i de du skriver där Maxx, men änsålänge tycker jag det räcker gott & väl med dubbla 12" i skuffen
Jag har lagt i dämpmatta i dörrarna och i bagaget i min S60 och förutom att man slipper en del av vägljudet så får man bättre ljud allmänhet och bättre tryck i basen i synnerhet. NMästa projekt blir nog att lägga dämpmatta på golvet med innan jag tittar nåt mer på att byta högtalare.
tycker du de är värt att dämpa delar av bilen? och i så fall ska man köpa dyr dämp matta eller spara på de?
tycker du de är värt att dämpa delar av bilen? och i så fall ska man köpa dyr dämp matta eller spara på de?
MVH Maxx
Jag har tidigare ansett att S60'n är alledes för högljudd inuti. Och efter att ha märkt skillnaden så anser jag det vara värt det. Behöver inte vara så dyrt med matta, jag har kört med sån här: http://www.blekingebilradio.se/product. … ry_id=1877 Har använt billigare matta förr, och nackdelen med dem är att dem ofta är mer svårjobbade.
Ja, ljudbygge kommer man nog ge sig in på någon gång, jag är oxå lite intresserad i de du skriver där Maxx, men änsålänge tycker jag det räcker gott & väl med dubbla 12" i skuffen
jaa tyckte de va lite dåligt på trådar gällande just s60 så hoppas man kan få bra svar här o de finns säkert andra som är nyfikna också
MVH Maxx
Jag har tidigare ansett att S60'n är alledes för högljudd inuti. Och efter att ha märkt skillnaden så anser jag det vara värt det. Behöver inte vara så dyrt med matta, jag har kört med sån här: http://www.blekingebilradio.se/product. … ry_id=1877 Har använt billigare matta förr, och nackdelen med dem är att dem ofta är mer svårjobbade.
då kanske man ska satsa lite på att dämpa lite några tips hur man ska gå till väga? (dämpmatta montering och placering)
MVH Maxx
då kanske man ska satsa lite på att dämpa lite några tips hur man ska gå till väga? (dämpmatta montering och placering)
mycket tacksam för svar MVH Maxx
Jag har satt överallt där jag kunnat komma åt i dörrarna och på insidan av bakskärmarna i bagaget och på golvet i bagaget, på insidan av bagaeluckan och i reservhjulsbaljan. Kör man med silent coat så är det inte svårt alls. Torka av ytan där mattan ska sitta med t-röd, mät ut hut stor biten ska vara och kapa till den. Dra av skyddpappret på baksidan och tryck det. Man bör ha en liten rulle för att kunna trycka fast mattan riktigt, jag använder en liten tapetrulle av nåt slag jag hittade på ÖB.
dämpade dörrar gör att framsystemet låter såå mycke bättre
då kan vi konstatera detta att de första man bör göra för att få bättre ljud i bilen är att dämpa!! men om man vill ha ännu bättre? några tips på nästa steg?
är faktiskt riktigt nöjd med dom svaren jag har fått o hoppas på mer //Maxx
mycket tacksam för svar MVH Maxx
Jag har satt överallt där jag kunnat komma åt i dörrarna och på insidan av bakskärmarna i bagaget och på golvet i bagaget, på insidan av bagaeluckan och i reservhjulsbaljan. Kör man med silent coat så är det inte svårt alls. Torka av ytan där mattan ska sitta med t-röd, mät ut hut stor biten ska vara och kapa till den. Dra av skyddpappret på baksidan och tryck det. Man bör ha en liten rulle för att kunna trycka fast mattan riktigt, jag använder en liten tapetrulle av nåt slag jag hittade på ÖB.
tackar för tipset sitter nu o o tänker beställa hem lite dämpmatta o pröva att dämpa lite.. hehe ska man försöka att dämpa med så stora bitar som möjligt eller försöka att täcka så mycket fri metall som möjligt?
då kan vi konstatera detta att de första man bör göra för att få bättre ljud i bilen är att dämpa!! men om man vill ha ännu bättre? några tips på nästa steg?
först dämpar man så mycke man bara kan så att de blir så "stumt" som möjligt.. saker som rör på sig gör att de låter illa samt att högtalarna inte presterar som de borde.
sen måste man se vad man har för budget att lägga på bilen
först dämpar man så mycke man bara kan så att de blir så "stumt" som möjligt.. saker som rör på sig gör att de låter illa samt att högtalarna inte presterar som de borde.
men om vi säger att jag har dämpat alla dörrarna o fixat allt så de är helt o inte har en massa lösa grejer några tips på bra grejer som man ändå kan a utan att behöva modifiera dörrarna? skrev i början av tråden att jag har en budget på ca 5000 o lägga på ljud
men om vi säger att jag har dämpat alla dörrarna o fixat allt så de är helt o inte har en massa lösa grejer några tips på bra grejer som man ändå kan a utan att behöva modifiera dörrarna? skrev i början av tråden att jag har en budget på ca 5000 o lägga på ljud
//Maxx
för 5000 får man ett vettigt slutsteg å ett framsystem.
//Maxx
för 5000 får man ett vettigt slutsteg å ett framsystem.
så jag borde köpa vad för steg har sett att de finns fler kanals steg? antar att man ska ha ett fler kanals steg fram då man har ett breddare register att spela från? och tänkte med har ju ett slutsteg orginal kopplat till framsystemet (rätta mig gärna om jag har fel) är de nåt att ha eller ta ut o sätta " ordentligare" grejer? förlåt om jag verkar lite noob på detta men är helt ny på vad som gäller ljud o sånt. //Maxx
De går ju alltid byta ut till volvos premium-paket som ska spela rätt bra, det har jag iallafall i tankarna att göra någon gång framöver Lite smidigare än att byta ut till tredjepartsdelar
Vad jag hört så har folk varit väldigt nöjda när dom bytt upp sig från high-performance till premium. Men det är klart, bäst är ju självklart att försöka leta reda på någon med premiumpaketet så man kan bilda sin egen uppfattning och känna om det är värt det! Köper man begagnade delar via blocket eller bildelsbasen så blir det inte så överdrivet dyrt.
Det som jag tycker är svagaste länken är stereon. Försök hitta en bra begagnad eftermarknads stereo av känt märke så kommer du märka en enorm skillnad.
Vad jag hört så har folk varit väldigt nöjda när dom bytt upp sig från high-performance till premium. Men det är klart, bäst är ju självklart att försöka leta reda på någon med premiumpaketet så man kan bilda sin egen uppfattning och känna om det är värt det! Köper man begagnade delar via blocket eller bildelsbasen så blir det inte så överdrivet dyrt.
har redan premium ljudet men vill ju främst ha lite mer bas