2625
Sök

Noll ström i bilen, vad har hänt?

308 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Nu är det så att jag är helt värdelös på el, och behöver hjälp!

Ska försöka beskriva lite kortfattat om vad som hänt.

Jag försökte starta bilen för ca 1 vecka sedan, så ville den inte gå igång och jag fick starthjälp, rullade klockrent och stängde av motorn, efter ca 20 minuter gick den igång som vanligt.
Kikade lite i motorrummet och såg att en säkring till ljudet/mitt bakre batteri? (vet inte vart dom kablarna går) hade gått, jag tog ut säkringen från det bakre batteriet och satte det fram där säkringen hade gått, försökte starta bilen och den säkringen gick igen.
Dagen efter så ville den inte gå igång igen, lamporna lyste men hade för lite kräm för att starta bilen, fick starthjälp och den rullade på som vanligt igen, stängde av bilen och försökte starta den direkt efteråt, men den ville helt enkelt inte.
Dag 3: Bilen ville inte ens tända lamporna i instrumentpanelen, den var helt stendöd.

Jag tror att: Batteriet fram är dåligt och får ström av det bakre batteriet, när jag kopplade bort säkringarna så får inte bilen någon ström alls? Rätt eller är jag helt ute och cyklar?

Jag tog en voltmätare i helgen också och kollade på främre batteriet, det hade bara 8v i sig, och kunde inte ta bort det och försökte ladda det för att jag har dämpningsmatta under och den har "smält?" så batteriet sitter som sten (vet inte hur jag ska få bort det). Och när elen är helt död så får jag inte upp bagage luckan och kan inte mäta andra batteriet.

Vad ska jag göra?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh Mathias

Såhär långt har jag kommit i dagsläget:

Försökte chockladda batteriet, det hamnade på 12v men när jag belastade det hamnade det på 0.2v, slängde det så långt mitt öga kunde nå... hämtade det och kastade det igen.

Tog ut mitt bakre batteri, kopplade ur allt ljud och satte i det fram, bilen startade och åkte med den till jobbet idag, det batteriet låg på 12v~ men under belastning så låg det på ca 10,8 tror jag. Satte det på laddning nu över dagen iaf, tror att det är dåligt? men håller ett tag till iaf.

Nu till nästa fråga, när jag skulle sätta dit batteriet råkade jag (dum som jag är???) komma åt med nyckeln från + mot karossen, kom en liten gnista, och nu fungerar inte instrumentbelysningen/en lampa bak. Det är väl troligen en säkring som har gått?

Hur ska jag göra med ljudet? Ska jag koppla det till främre batteriet eller ska jag skaffa ett till bak o.O?

Pratade med en kille från jobbet och han sa att jag INTE behöver ett till batteri bak, men att jag måste skaffa bredare kablar (De är på 8mm nu, han sa att jag behöver minst 25-33mm).

Vad tror ni? Ni ger mig bra respons :-)! Det tackar jag så hemskt mycket för!

Mvh Mathias
Senast redigerat av TexaL (13 september 2012)


2 024 Inlägg
10 september 2012
#2
Låter onekligen som det främre batteriet är kört ja, men du kan väl prova att ladda det på plats i bilen?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

308 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#3
Expoze skrev:
Låter onekligen som det främre batteriet är kört ja, men du kan väl prova att ladda det på plats i bilen?

Hur vet man då ifall det är kasst? Om det inte tar emot laddning?


295 Inlägg
10 september 2012
#4
Precis, undersök om det går att fylla på ny syra men enklast är nog o köpa nytt

Honda Performance Club

308 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#5
Har ett gelé batteri, och är bara 1 år gammalt och kostade en slant.. Kan det vara så att batteriet redan är slut? :s

http://www.bestparts.se/produkter/elekt … P1822.html


295 Inlägg
10 september 2012
#6
Då borde det inte vara trasigt redan, men man vet aldrig.. garanti?

Honda Performance Club

308 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#7
Axzza skrev:
Då borde det inte vara trasigt redan, men man vet aldrig.. garanti?

Nope sad aja får testa att putta bilen till baksidan och försöka ladda det på plats..

vad ska jag göra om:

1: Batteriet stannar på 8v och inte får i mer laddning?

2: Batteriet laddar som det ska och laddar upp till 12v?

alt. Kan jag ta koppla ur ljudet och koppla det bakre batteriet fram?
eller ha i det dåliga batteriet fram och bara köpa nya säkringar?

Tacksam för svar och hjälp!

Mvh mathias


21 761 Inlägg
10 september 2012
#8
TexaL skrev:
Hur vet man då ifall det är kasst? Om det inte tar emot laddning?

Ja, om det inte vill ladda upp sig ordentligt så brukar det vara ett tecken på dåligt skick. Det kan även vara sulfaterat, då går det ibland att få liv i det genom att ladda med förhöjd laddspänning.

Enda sättet att få reda på om ditt batteri är helt kasst är att ladda upp det och se om det vill ta emot laddning, sedan även göra ett belastningstest ifall batteriet ser ut att ha bivit fulladdat. Att göra belastningstest redan nu är ingen vits, batteriet är för mycket urladdat för att kunna göra en sån sak.

Du får helt enkelt försöka plocka loss batteriet, förr eller senare måste det väl bytas ut ändå. smile

308 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
TexaL skrev:
Hur vet man då ifall det är kasst? Om det inte tar emot laddning?

Ja, om det inte vill ladda upp sig ordentligt så brukar det vara ett tecken på dåligt skick. Det kan även vara sulfaterat, då går det ibland att få liv i det genom att ladda med förhöjd laddspänning.

Enda sättet att få reda på om ditt batteri är helt kasst är att ladda upp det och se om det vill ta emot laddning, sedan även göra ett belastningstest ifall batteriet ser ut att ha bivit fulladdat. Att göra belastningstest redan nu är ingen vits, batteriet är för mycket urladdat för att kunna göra en sån sak.

Du får helt enkelt försöka plocka loss batteriet, förr eller senare måste det väl bytas ut ändå. smile

Tog en kofot igår och lyckades rycka loss det utan att skada något big_smile *Vinst*
Ska prova att ladda upp det nu så återkommer med uppdatering imorgon smile tack för all hjälp.
Mvh


308 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
#10
Batteriet låg under 8v, med belastning nere på 0.x volt...

Har satt den på chockladdning nu för att se ifall jag får liv i han igen, men tvekar starkt på det.

Återkommer i morgon med resultatet.

Och nu vidare med frågorna så jag får igång bilen.
*Nu antar vi att batteriet inte fungerar och jag slängt det åt skogen*:

Kan jag ta mitt batteri bak och sätta det fram, koppla ur allt ljud och få bilen att rulla? För det är min prio just nu!
Samt, skulle det kunna gå att koppla allt ljud och basen till främre batteriet och få allting att rulla?

För så mycket som jag hört är det ganska så overkill att koppla in 2 batterier på det "lilla" ljud jag har?

Jätte tacksam för svar! Hoppas vi tillsammans kan lyckas lösa denna mystiska gåta om el'en i min bil :@


2 Inlägg
12 september 2012
#11
det verkar att batteriet är kass eller löss
Senast redigerat av Joker_boxster (12 september 2012)

449 Inlägg
12 september 2012
#12
är de mindre än 11,7 i ett batteri är det en cell som har rasat så det batteriet kan du kasta när du väl får ut det tyvärr...

Full Fart Spar Tid!!!

21 761 Inlägg
12 september 2012
#13
Det behöver nödvändigtvis inte vara en cell som har pajjat bara för att spänningen ligger under 11,7 V. Om spänningen ligger så lågt fastän man inte har använt batteriet så är det troligen så, men om exempelvis laddningen från generatorn har slutat fungera så är det inget konstigt med så låg spänning. smile

Jag har fått liv i två olika AGM-batterier som hade ner mot 2 V spänning (pga påslagen kupebelysning), de batterierna fungerar än utan bekymmer.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
12 september 2012
#14
Skaffa en CTEK-laddare med rekondfunktion, jag tycker den är bra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

21 761 Inlägg
12 september 2012
#15
TexaL skrev:
Kan jag ta mitt batteri bak och sätta det fram, koppla ur allt ljud och få bilen att rulla? För det är min prio just nu!
Samt, skulle det kunna gå att koppla allt ljud och basen till främre batteriet och få allting att rulla?

Jag ser inget problem i att flytta bakre batteriet till motorrummet och köra bilen som vanligt, däremot får du förstås se till att pluskabeln som går från motorrummet till bagaget inte är ansluten på något vis (kortslutningsrisk). Mät även upp det bakre batteriet innan du flyttar det, är vilospänningen under 12,4 V så bör du ladda upp det innan användning.

Att koppla in ljudet och bara ha det främre batteriet fungerar säkert, men har du saker som enligt specarna kan ge 1000 WRMS eller mer till nuvarande prylar så får du se till att inte vrida upp volymen högt. Håll koll på spänningen, alltid bra att göra så. smile

308 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
#16
TexaL skrev:
Batteriet låg under 8v, med belastning nere på 0.x volt...

Har satt den på chockladdning nu för att se ifall jag får liv i han igen, men tvekar starkt på det.

Återkommer i morgon med resultatet.

Och nu vidare med frågorna så jag får igång bilen.
*Nu antar vi att batteriet inte fungerar och jag slängt det åt skogen*:

Kan jag ta mitt batteri bak och sätta det fram, koppla ur allt ljud och få bilen att rulla? För det är min prio just nu!
Samt, skulle det kunna gå att koppla allt ljud och basen till främre batteriet och få allting att rulla?

För så mycket som jag hört är det ganska så overkill att koppla in 2 batterier på det "lilla" ljud jag har?

Jätte tacksam för svar! Hoppas vi tillsammans kan lyckas lösa denna mystiska gåta om el'en i min bil :@

Försökte chockladda batteriet, det hamnade på 12v men när jag belastade det hamnade det på 0.2v, slängde det så långt mitt öga kunde nå... hämtade det och kastade det igen.

Tog ut mitt bakre batteri, kopplade ur allt ljud och satte i det fram, bilen startade och åkte med den till jobbet idag, det batteriet låg på 12v~ men under belastning så låg det på ca 10,8 tror jag. Satte det på laddning nu över dagen iaf, tror att det är dåligt? men håller ett tag till iaf.

Nu till nästa fråga, när jag skulle sätta dit batteriet råkade jag (dum som jag är???) komma åt med nyckeln från + mot karossen, kom en liten gnista, och nu fungerar inte instrumentbelysningen/en lampa bak. Det är väl troligen en säkring som har gått?

Hur ska jag göra med ljudet? Ska jag koppla det till främre batteriet eller ska jag skaffa ett till bak o.O?

Pratade med en kille från jobbet och han sa att jag INTE behöver ett till batteri bak, men att jag måste skaffa bredare kablar (De är på 8mm nu, han sa att jag behöver minst 25-33mm).

Vad tror ni? Ni ger mig bra respons :-)! Det tackar jag så hemskt mycket för!

Mvh Mathias


449 Inlägg
13 september 2012
#17
vad har du för ström på batteriet när den står på tomgång??? borde ligga runt 14 volt annars laddar nog inte generatorn kan ja tro.. sen tror ja inte felet med instrumentbelysningen har med att du kortslöt lite mot karossen men kolla du säkringen...

Full Fart Spar Tid!!!

308 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
#18
robert___j skrev:
vad har du för ström på batteriet när den står på tomgång??? borde ligga runt 14 volt annars laddar nog inte generatorn kan ja tro.. sen tror ja inte felet med instrumentbelysningen har med att du kortslöt lite mot karossen men kolla du säkringen...

Vad tror du att det har med att göra?

Jag trodde att den hade gått, men när det kvar kolsvart så såg jag pytte pytte pytte snytte lite ljus i instrumentpanelen :s varför ger den inte fullt ljus?!


449 Inlägg
14 september 2012
#19
fungerar dimmer funktionen i panelen??? kanske den som spökar??

Full Fart Spar Tid!!!

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
14 september 2012
#20
Vad får du för resultat om du mäter över polerna med motorn på?

Polaren hade en Audi 100 som generatorn var stendöd på, minns inte anledningen, och varningslampan lös inte i instrumentpanelen.

Vi kom rätt långt ändå innan bilen dog pga strömbrist. Och då spelade vi med hans ljudsystem bestående av mindre steg och 10" bas. smile


Sök