Volvo 855 T-5R Helrenovering

Helrenovering av Volvos kultikon från det glada 90-talet! Tanken är att lossa varenda lite pinal på bilen och förfina till nyskick eller bättre än nyskick. Bilen hängs upp i vagga där underredet kommer genomgå en totalrenovering i form av blästring, rostlagning, rostskydd och lackering. Delar kommer att blästras och lackeras, skruvar kommer syradoppas och eloxeras/förzinkas. Häng med och se förvandlingen från ladufynd till en bil som likaväl kunna stått hos Volvohandlaren nyss!
  • 694 Följare
  • 561 901 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 augusti 2018
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
6 januari 2014 · 2 100 Inlägg

Godspeaker skrev:
kommer bli grymt bra!

Tack! smile

ZZZADA skrev:
Grymt bra jobbat! Kan du uppskatta hur lång tid du lagt på underredet?

Tackar tackar! Jag skulle tro någonstans mellan 300-400 timmar smile

Extrazz skrev:
Läckert!!

Har du tagit något i balkar och hålutrymme?

Inte ännu! Tänkte ta det som sista smile

Henkix skrev:

JimmyAndersson skrev:
Trodde faktiskt du skulle behålla det gult? smile

body som han skriver att han lagt på är ju typ som en tjockare grundfärg för att skydda mot stenskott med mera tongue skulle tro att han kommer måla på med gult ovanpå bodyn sen smile

Helt korrekt smile

Tja!
jetta16v
6 januari 2014 · 1 534 Inlägg

Dennis_999 skrev:

ZZZADA skrev:
Grymt bra jobbat! Kan du uppskatta hur lång tid du lagt på underredet?

Tackar tackar! Jag skulle tro någonstans mellan 300-400 timmar smile

yikes

Snacka om att ha tålamod..

Extrazz En 5a är Livet.
7 januari 2014 · 2 005 Inlägg

Får ställa mig till skaran som äger en T grön då smile

Förresten vet du om det går att bara flytta över tändningslås osv mellan två bilar? Har en fulluppsättning på en jag ska göra mig av med men har bara en nyckel till den nya. Hur blir det med startspärr/imobiliser mm?
Det gamla "sticka pinnen i hålet" är bortkopplat och byglat så boxen sitter bara jämte.
Slänga in ett VGAII på detta men jag såg ingen grönt kontaktstycke för det svarta larmrelät nämligen.

Får nog göra en tråd jag med när jag tar tag i rosten. Det verkar finnas lite här och där nämligen.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
7 januari 2014 · 2 100 Inlägg

jetta16v skrev:

Dennis_999 skrev:

ZZZADA skrev:
Grymt bra jobbat! Kan du uppskatta hur lång tid du lagt på underredet?

Tackar tackar! Jag skulle tro någonstans mellan 300-400 timmar smile

yikes

Snacka om att ha tålamod..

Tiden man lägger ner speglar sig rätt snabbt i slutresultatet smile

Extrazz skrev:
Får ställa mig till skaran som äger en T grön då smile

Förresten vet du om det går att bara flytta över tändningslås osv mellan två bilar? Har en fulluppsättning på en jag ska göra mig av med men har bara en nyckel till den nya. Hur blir det med startspärr/imobiliser mm?
Det gamla "sticka pinnen i hålet" är bortkopplat och byglat så boxen sitter bara jämte.
Slänga in ett VGAII på detta men jag såg ingen grönt kontaktstycke för det svarta larmrelät nämligen.

Får nog göra en tråd jag med när jag tar tag i rosten. Det verkar finnas lite här och där nämligen.

Inte den blekaste hur det där fungerar faktiskt. Så vågar inte svara på det smile

Tja!
Extrazz En 5a är Livet.
7 januari 2014 · 2 005 Inlägg

Varför skrota ner?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
ElTacoNacho
7 januari 2014 · 486 Inlägg

Extrazz skrev:
Varför skrota ner?

För att ingen ville köpa den hel med dom defekter den har.

Extrazz En 5a är Livet.
7 januari 2014 · 2 005 Inlägg

ElTacoNacho skrev:

Extrazz skrev:
Varför skrota ner?

För att ingen ville köpa den hel med dom defekter den har.

Det är ju synd. Vad är det för defekter du snackar om? Kanske kan vara intresserad av att köpa lite delar isf.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
ElTacoNacho
7 januari 2014 · 486 Inlägg

Extrazz skrev:

ElTacoNacho skrev:

Extrazz skrev:
Varför skrota ner?

För att ingen ville köpa den hel med dom defekter den har.

Det är ju synd. Vad är det för defekter du snackar om? Kanske kan vara intresserad av att köpa lite delar isf.

Dålig koppling, dåliga bussningar i framvagnen, repor, lite rost, gått 36k mil, typ så

villon
7 januari 2014 · 684 Inlägg

synd att en T-gul ska behöva gå till skroten och demonteras hmm Lägg ut den för 10-15k finns alltid någon som nappar, ha tålamod bara.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
ElTacoNacho
7 januari 2014 · 486 Inlägg

villon skrev:
synd att en T-gul ska behöva gå till skroten och demonteras hmm Lägg ut den för 10-15k finns alltid någon som nappar, ha tålamod bara.

Du tror inte jag redan gjort de? wink

_Fredrik
7 januari 2014 · 2 788 Inlägg

Det är väl inte så krångligt att byta bussningar i framvagnen? När du gör detta kan du ju passa på att ta ner lådan och byta kopplingen smile T-gul är väl inte jättesvår att bättra i lite lack och fixa, sedan polerar du upp den så har du en bil ett långt tag framöver smile Miltalen borde ju inte vara något problem om den är ordentligt servad?

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
7 januari 2014 · 2 100 Inlägg

Nu vet jag inte riktigt vad Kims gula har med min projekttråd att göra. Så fortsätt gärna via Pm!

Tja!
vosa-v95
8 januari 2014 · 50 Inlägg

Läst allt både vita och gula, följt varje inlägg och inspirerats som bara den av detta!
Måste bara hylla dig en dag som denna för allt och säga grattis på din födelsedag!
Dit tålamod verkar riktigt bra vilket jag tror är extremt viktig för att de ska kunna bli så här bra. Mvh Niklas

Upptäck Saab !!
JoacimW Ung&Dum
8 januari 2014 · 430 Inlägg

Kul att du fick ta på PL bromsarna smile

In hoc signo vinces
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
9 januari 2014 · 2 100 Inlägg

vosa-v95 skrev:
Läst allt både vita och gula, följt varje inlägg och inspirerats som bara den av detta!
Måste bara hylla dig en dag som denna för allt och säga grattis på din födelsedag!
Dit tålamod verkar riktigt bra vilket jag tror är extremt viktig för att de ska kunna bli så här bra. Mvh Niklas

Tack så mycket! smile

CurvaN skrev:
Kul att du fick ta på PL bromsarna smile

Jadå smile

Tja!
Skolda
9 januari 2014 · 347 Inlägg

Sagt det förr men fasen så imponerad man är, ska bli riktigt kul att se den färdig sen. Hoppas att vi träffas på nån träff sen när min T-5R också är färdig smile

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
11 januari 2014 · 2 100 Inlägg

Skolda skrev:
Sagt det förr men fasen så imponerad man är, ska bli riktigt kul att se den färdig sen. Hoppas att vi träffas på nån träff sen när min T-5R också är färdig smile

Kul att du gillar det smile Ja, det hade vart trevligt smile

Tja!
olofmikael
11 januari 2014 · 123 Inlägg

fyfan vikket arbete du gjort! Perfekt läsning en soffdag som denna smile så skönt att se att klenoder som denna får en chans till. En annan åker vanlig 850 turbo men en vacker dag ska jag ha en t-gul ja å. Fortsatt lycka till med arbetet å givetvis prem lagd!

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
12 januari 2014 · 2 100 Inlägg

olofmikael skrev:
fyfan vikket arbete du gjort! Perfekt läsning en soffdag som denna smile så skönt att se att klenoder som denna får en chans till. En annan åker vanlig 850 turbo men en vacker dag ska jag ha en t-gul ja å. Fortsatt lycka till med arbetet å givetvis prem lagd!

Kul att du gillar det! Det gör du rätt i. T-gul är fin fina bilar wink

Tja!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang