3695
Sök

Vinterdäck Vet att ni kommer skratta

46 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
åt min korkade fråga men jag får inga svar när jag googlar så jag måste göra bort mig här sad

Köpte min första bil idag och kom på en sak vi inte lärt oss på körskolan wink

Var bara sommardäck till, aluminiumfälg. Snart måste ju vinterdäcken på det har jag ju iaf lärt mig.

Kollar man på däck så står det alltid typ 1000 kr per däck och sen 1000 kr per fälg. Det är ju alltså väldigt dyrt 8000Kr (Tycker jag) Köper man alltid dubbdäck och fälg och sätter ihop och byter allt varje säsong?
Nu till det kanske korkade jag funderade på, kan man inte ha aluminiumfälgen man har och bara byta däcket/svarta gummit till dubb? Isf är det ju halva kostnaden, el man gör inte så?

Ursäkta igen:rolleyes:

Pim_Pim
22 oktober 2012
Självklart kan du kränga av dina sommardäck och byta mot vinterdäck istället.

140 Inlägg
22 oktober 2012
Well.. Är det 8000 kr för begagnade däck/fälg eller?
Vad är det för fälgar?

Man brukar ha 2 olika sätt däck med fälg , normalast är det iaf smile Det kostar ju pengar att kränga på nya däck och balansera skiten varje vår/höst . SÅ billigare att köpa ett nytt sätt däck/fälg.

Eller har jag fattat dig fel? tongue

Mehhhhhhhhhhh

443 Inlägg
22 oktober 2012
Som Pim_Pim säger kan du kränga om varje år, men det är en kostnad också som däckverkstäderna tar ut.
Ett tips om du vill ha bra billiga vinterdäck är att leta efter bättre begagnade vinterdäck på plåtfälg på blocket. Där kan du få billiga bra däck på fälg som bara gått en säsong eller något för någon tusenlapp

46 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
Kollade på Däckia så det är helt nytt isf. De billigare låg för 1000 kr per däck och sen 1000kr per fälg.

Jag är inte så bra på däck så vet inte om jag vågar köpa på blocket .

Är det stor skilland i pris om de byter hela alltet, el bara kränger och däcket/gummit, däck säger man va och däck plus fälg är hjul el?!

Kommer alltid lämna in *S* Byta vill jag inte ge mig på själv smile

140 Inlägg
22 oktober 2012
Nallis skrev:
Kollade på Däckia så det är helt nytt isf. De billigare låg för 1000 kr per däck och sen 1000kr per fälg.

Är det stor skilland i pris om de byter hela alltet, el bara kränger och däcket/gummit, däck säger man va och däck plus fälg är hjul el?!

Men hördudu, vad har du för bil kan vi ju börja med smile

Kan du byta däck på en bil, eller va de det du ville lämna in den för? ( eller va det krängningen )

Mehhhhhhhhhhh

5 686 Inlägg
22 oktober 2012
Ja som det redan är sagt i tråden, du kan självklart köra med samma fälgar året om och bara kränga om däckena men det är mycket lättare och billigare i längden att ha två uppsättningar däck på fälg.
Går fortare att byta däck och man behöver inte betala för att kränga av och kränga på däck 2ggr/år (Däckverkstäder brukar ta runt 100-150kr att kränga på + balansera ett (1) däck, kränga av vet jag inte vad dem tar men säg ca50kr).

Kolla t.ex Blocket och Tradera efter vinterdäck på fälg som passar din bil. Kom ihåg att det måste vara rätt bultcirkel, ET (inpressnig på fälg) och även rätt diameter på centrumhålet (om hålet är för stort finns det plastringar man kan stoppa i men är centrumhålet för litet så måste hålet på fälgen svarvas upp till rätt storlek för din bil).

Priser brukar ligga på runt 1000-5000kr för 4st vinterdäck på fälg, allt beroende på vad för sorts fälg och vad för däck och skick på däcken.

Jag hade en otrolig tur och fick mig 4st så gott som nya vinterdäck på alufälg för 100kr (Ja etthundra svenska enkronor, jag har inte missat en nolla) genom en auktion på Tradera.

Edit:
http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar … guide.aspx
Bra sida där man kan kolla vad olika bilar har för bultcirkel, ET och centrumhål på originalfälgarna. ETn behöver ju inte vara exakt samma, någon millimeter hit eller dit brukar inte spela någon roll.
Senast redigerat av simlar (22 oktober 2012)

46 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
Drian skrev:
Nallis skrev:

Kan du byta däck på en bil, eller va de det du ville lämna in den för? ( eller va det krängningen )

En Toyota Rav4

Hahahahaha nej det lovar jag att jag inte kan, har inte den blekaste aning om hur man gör. Så allt sånt får en verkstad sköta big_smile
Jag orkar ju knappt lyfta ett däck och tyvärr skulle min rygg inte klara det:(

875 Inlägg
22 oktober 2012
Eller så kan du kränga och balansera däcken själv om du har tillgång;) det gör jag på mina bilar och det brukar gå på en pisskvart;)

46 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
simlar skrev:
Ja som det redan är sagt i tråden, du kan självklart köra med samma fälgar året om och bara kränga om däckena men det är mycket lättare och billigare i längden att ha två uppsättningar däck på fälg.
Går fortare att byta däck och man behöver inte betala för att kränga av och kränga på däck 2ggr/år (Däckverkstäder brukar ta runt 100-150kr att kränga på + balansera ett (1) däck, kränga av vet jag inte vad dem tar men säg ca50kr).

Kolla t.ex Blocket och Tradera efter vinterdäck på fälg som passar din bil. Kom ihåg att det måste vara rätt bultcirkel, ET (inpressnig på fälg) och även rätt diameter på centrumhålet (om hålet är för stort finns det plastringar man kan stoppa i men är centrumhålet för litet så måste hålet på fälgen svarvas upp till rätt storlek för din bil).

Priser brukar ligga på runt 1000-5000kr för 4st vinterdäck på fälg, allt beroende på vad för sorts fälg och vad för däck och skick på däcken.

Jag hade en otrolig tur och fick mig 4st så gott som nya vinterdäck på alufälg för 100kr (Ja etthundra svenska enkronor, jag har inte missat en nolla) genom en auktion på Tradera.

Edit:
http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar … guide.aspx
Bra sida där man kan kolla vad olika bilar har för bultcirkel, ET och centrumhål på originalfälgarna. ETn behöver ju inte vara exakt samma, någon millimeter hit eller dit brukar inte spela någon roll.

Tack för tips:) Får kolla runt lite smile

46 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
kolsvajansson skrev:
Eller så kan du kränga och balansera däcken själv om du har tillgång;) det gör jag på mina bilar och det brukar gå på en pisskvart;)

Hahahahah nej tack, har inte den blekaste aning om hur man gör tongue

140 Inlägg
22 oktober 2012
Nallis skrev:
Drian skrev:
Nallis skrev:

En Toyota Rav4

Hahahahaha nej det lovar jag att jag inte kan, har inte den blekaste aning om hur man gör. Så allt sånt får en verkstad sköta big_smile

Har du ingen bekant som kan hjälpa dig då? Känns rätt onödigt att slänga ut pengar till en verkstad för att byta däck, dock är det ju rätt vanligt nuförtiden hmm

Mehhhhhhhhhhh

46 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
Drian skrev:
Nallis skrev:
Drian skrev:

En Toyota Rav4

Har du ingen bekant som kan hjälpa dig då? Känns rätt onödigt att slänga ut pengar till en verkstad för att byta däck, dock är det ju rätt vanligt nuförtiden hmm

Hmm kanske, vet ju att syrran känner nån som är rätt bilkunnig så kanska han gör det för en slant smile
Men nu är ju frågan om ja ska köpa däck och fälg el bara däck och kränga av det och ha aluminiumfälgen som sommardäcken sitter på?!

140 Inlägg
23 oktober 2012
Nallis skrev:
Drian skrev:
Nallis skrev:

En Toyota Rav4

Hmm kanske, vet ju att syrran känner nån som är rätt bilkunnig så kanska han gör det för en slant smile
Men nu är ju frågan om ja ska köpa däck och fälg el bara däck och kränga av det och ha aluminiumfälgen som sommardäcken sitter på?!

Hade jag vart du hade jag köpt däck och plåt fälgar , billagare i längden ! Men visst du kan ju kränga på vinterdäck på dina aluminium fälgar .

Som vissa andra sagt , kolla blocket ! Du vet ju hur lite mönster man få ha osv när du tog körkortet nyss wink Skämtåtsido , finns bra däck på blocket!

Mehhhhhhhhhhh

46 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
Drian skrev:
Nallis skrev:
Drian skrev:

Hade jag vart du hade jag köpt däck och plåt fälgar , billagare i längden ! Men visst du kan ju kränga på vinterdäck på dina aluminium fälgar .

Som vissa andra sagt , kolla blocket ! Du vet ju hur lite mönster man få ha osv när du tog körkortet nyss wink Skämtåtsido , finns bra däck på blocket!

Ja tur jag lärde mig nåt smile 60 av 65 på teorin e ju inte så illa *S* Mönsterdjup har jag som tur är alltså koll på smile

Kan man inte se komplett pris, tex dubb+plåtfälg el dubb+aluminium fälg? Hade ju varit enklare en att kombinera själv

140 Inlägg
23 oktober 2012
Jo, finns gott om folk som säljer kompletta "set" ( Däck på plåtfälg ) .

Eller menar du om man ska beställa nya?

Mehhhhhhhhhhh

46 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
Drian skrev:

Ja jag tänkte mig nog nya.

Verkar ju jobbigt detta, får väl åka till nån däckfirma o fråga dem om priser *S*

140 Inlägg
23 oktober 2012
Nallis skrev:
Drian skrev:

Ja jag tänkte mig nog nya.

Verkar ju jobbigt detta, får väl åka till nån däckfirma o fråga dem om priser *S*

Mjo , är du inte sugen att köpa på blocket eller tradera så är nog det bästa att åka till närmsta däckfirma . Där får du ju den hjälp du behöver smile

Mehhhhhhhhhhh

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
23 oktober 2012
Då Rav 4 funnits på  marknaden ett bra tag så börjar de nu dyka upp på skroten pga krock eller för att folk kört slut på dem, det finns således originalfälgar att få tag i begagnat många gånger. Kan garantera att du vill ha dubbla uppsättningar fälgar då det är slöseri med pengar att kränga däck fram och tillbaks på gummiverkstad två gånger om året.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
23 oktober 2012
Däck är det svarta i gummi
Fälg är det i mitten, antingen aluminium (normalt silvrig färg) eller plåt (normalt svart eller rostiga).
Hjul är däck + fälg ihop.

När folk säger "byta däck själv" så menar de "byta hjul själv" i 99 fall av 100. Väldigt få har den utrustning som krävs för att byta däck själva.

Kompletta hjul tycker jag du ska sikta på, och vill du inte köpa begagnat så kan du även hitta firmor på nätet som fixar en billig uppsättning. Laga.se har en massa skrotfirmor anslutna, så där kan du, med ditt regnr, hitta passande hjul.
Annars finns t ex http://www.molway.com/ (skriv in ditt regnr så kommer passande varianter upp) eller http://www.gummihuset.se m fl som fixar en uppsättning passande hjul till dig för en något mindre slant än lokala däckfirman normalt.

Om du inte vill hålla på och byta hjul själv två ggr om året är däckhotell något du borde kika på. Då förvarar de den uppsättningen hjul du inte använder (sommarhjulen på vintern och tvärtom) och bytet varje höst/vår ingår i priset. I tjänsten ingår också att de försöker sälja på dig nya däck när de gamla behöver bytas ut, men givetvis kan du köpa detta var och när du vill ändå.
Denna tjänst finns troligtvis hos din lokala däckfirma. sök på "däckhotell" och din stad på google t ex.

/Mattias

Sök