3637
Sök

Skrotad bils regnummer används på en ny bil?

692 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
Jag satt och tittade igenom gamla bilar jag haft genom åren och tittade då på en gammal Volvo 740 jag ägde då jag inte hade körkort och var min första "projekt" bil då jag lärde mig massor av saker. Regnummer är MZR 174.

Slår jag på det regnumer så får jag upp en Bmw 3K -2012.

Jag hade inte en aning om att man återanvände gamla regnummer, vilket visserligen är ganska logiskt vid närmare eftertanke då det till slut skulle ta slut på regnummer.

Har man alltid gjort såhär är då min fråga?

//Marcus

443 Inlägg
30 oktober 2012
Reg.nr kommer inte bara ta slut, de har till och med redan tagit slut och det för nåt år sen tror jag. Återanvändning av gamla reg.nr har skett ganska så länge för att inte reg numren skulle ta slut allt för fort.

692 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
reeLay skrev:
Reg.nr kommer inte bara ta slut, de har till och med redan tagit slut och det för nåt år sen tror jag. Återanvändning av gamla reg.nr har skett ganska så länge för att inte reg numren skulle ta slut allt för fort.

Okej jo som sagt det är ganska logiskt att dom skulle ta slut om man inte återvände. Men hur länge ligger regnumret i en "karantän"? Måste ju vara några år så man inte tar fel på bil?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 oktober 2012
Smoke skrev:
reeLay skrev:

Okej jo som sagt det är ganska logiskt att dom skulle ta slut om man inte återvände. Men hur länge ligger regnumret i en "karantän"? Måste ju vara några år så man inte tar fel på bil?

ställer man av bilen så får man ju betala en regestregingshållningsavgift betalar man inte den så kan dom ta det regnummret

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 140 Inlägg
30 oktober 2012
Hur skulle man kunna "ta fel" i några år när den skrotade bilen är borta sedan länge?..

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

692 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
almqvist__89 skrev:
Hur skulle man kunna "ta fel" i några år när den skrotade bilen är borta sedan länge?..

Såklart inte ta fel på bil utseende mässigt, men finns vissa som byter regplåtar vid diverse brott. Vad jag menar är att en ny bil kan ju inte få ett "gammalt regnummer" om den gamla bilen varit skrotad en vecka tex.

443 Inlägg
30 oktober 2012
Smoke skrev:
reeLay skrev:

Nånting i mitt bakhuvud skriker 5 år, men jag är inte säker för fem öre på det

692 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
reeLay skrev:
Smoke skrev:
reeLay skrev:

Nånting i mitt bakhuvud skriker 5 år, men jag är inte säker för fem öre på det

Okej. Ja det är väl en icke fråga egentligen men blev lite förvånad då en ny bil hade mitt gamla regnummer:)

1 140 Inlägg
30 oktober 2012
5år kan stämma, min Daihatsu som jag skrotade för snart 2år sedan är fortfarande inget om man kollar med vv.

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

1 758 Inlägg
30 oktober 2012
Förut fanns det tydligen någon karantänstid. Jag har hört fem år, men det är inget jag kan bekräfta.
Nu finns det vad jag vet ingen sådan tid längre. Regnumret till en bil jag skrotade för något år sedan dök upp på en släpvagn mindre än ett år senare iaf.
Finns cirka 12 miljoner kombinationer totalt. Y och Z har inte börjat användas som förstabokstäver än, men de är de enda två kvar som inte använts hitills.
2010 reviderade man "svarta listan" (som innehåller "olämpliga" kombinationer, som t.ex. GAY) för att få fler tillåtna kombinationer.

EDIT: den "olämpliga" kombination jag skrev blev visst censurerad med ***! lol
Provar GAY istället!
Senast redigerat av schnauz (30 oktober 2012)

692 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
schnauz skrev:
Förut fanns det tydligen någon karantänstid. Jag har hört fem år, men det är inget jag kan bekräfta.
Nu finns det vad jag vet ingen sådan tid längre. Regnumret till en bil jag skrotade för något år sedan dök upp på en släpvagn mindre än ett år senare iaf.
Finns cirka 12 miljoner kombinationer totalt. Y och Z har inte börjat användas som förstabokstäver än, men de är de enda två kvar som inte använts hitills.
2010 reviderade man "svarta listan" (som innehåller "olämpliga kombinationer, som t.ex. ***) för att få fler tillåtna kombinationer.

Okej, tack för "onödigt" vetande information. Varje dag lär man sig något nytt:)

Bilinspektör
47 Inlägg
30 oktober 2012
Det är mycket vanligt nu smile

Bilinspektör

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
30 oktober 2012
En länk för den som vill fördjupa sig i ämnet smile :

http://sv.wikipedia.org/wiki/Registreri … _i_Sverige

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 763 Inlägg
30 oktober 2012
Min erfarenhet är att det inte finns någon karatäntid. Mon morbror skrotade sin Volvo V40 2009, den är redan en Volvo V60 och har varit det ett bra tag nu! smile

Volvo - For Life

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 oktober 2012
Som sagt någon karantän finns troligtvis inte längre, mina föräldrars gamla BMW E34 som de importerade i början av 90-talet höll jag kontakten med när den såldes vidare till Umeå (jodå, de körde ner hit och hämtade den) för att efter några år i norr sluta sina dagar i en kökrock för knappt två år sedan.

Till min förvåning dök dess registeringsnummer upp på en vit Audi A4 Allroad av 2011års modell, som rullar i Halmstad! Kul grej men lite trist påminnelse för egen del.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 763 Inlägg
30 oktober 2012
Rquired skrev:
Som sagt någon karantän finns troligtvis inte längre, mina föräldrars gamla BMW E34 som de importerade i början av 90-talet höll jag kontakten med när den såldes vidare till Umeå (jodå, de körde ner hit och hämtade den) för att efter några år i norr sluta sina dagar i en kökrock för knappt två år sedan.

Till min förvåning dök dess registeringsnummer upp på en vit Audi A4 Allroad av 2011års modell, som rullar i Halmstad! Kul grej men lite trist påminnelse för egen del.

Haha, hur stor är sannolikheten att en bil i Halmstad ska få just ert gamla regnummer? tongue

Volvo - For Life

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 oktober 2012
BOLIN_ skrev:
Rquired skrev:

Haha, hur stor är sannolikheten att en bil i Halmstad ska få just ert gamla regnummer? tongue

Den måste vara minimal, vilket gör det ytterligare lite mer retfullt!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 763 Inlägg
30 oktober 2012
Rquired skrev:
BOLIN_ skrev:
Rquired skrev:

Den måste vara minimal, vilket gör det ytterligare lite mer retfullt!

Förstår det!

Volvo - For Life

1 758 Inlägg
30 oktober 2012
Måste vara något mystiskt med Halmstad och registreringsnummer!
För bra många år sedan var jag och några polare inne på Eurostop för att handla lite på en genomresa. Jag går tillbaks med kundvagnen och när jag vänder mig om ser jag polarens bil komma mot kundvagnsstället. Går ut mitt i vägen framför bilen, varpå kärringen (!) i bilen tutar ilsket.
Då är det en helt identisk SAAB 900 - likadan karossmodell, likadana fälgar, likadan färg, likadan inredning, fast med regnummer MAP682 istället för MAP683. Vad är oddsen för det?

2 763 Inlägg
30 oktober 2012
schnauz skrev:
Måste vara något mystiskt med Halmstad och registreringsnummer!
För bra många år sedan var jag och några polare inne på Eurostop för att handla lite på en genomresa. Jag går tillbaks med kundvagnen och när jag vänder mig om ser jag polarens bil komma mot kundvagnsstället. Går ut mitt i vägen framför bilen, varpå kärringen (!) i bilen tutar ilsket.
Då är det en helt identisk SAAB 900 - likadan karossmodell, likadana fälgar, likadan färg, likadan inredning, fast med regnummer MAP682 istället för MAP683. Vad är oddsen för det?

Haha, bra fråga! tongue Hittade en likadan XC som jag har på Gekås i Ullared, båda bilarna är sålda i Uppsala, det enda som skiljde var färgen och sista numret i regnumret! Jag har RGG 335 och den hade RGG 336! tongue

Bildbevis big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114092/114092-d3c74858819c45079622f1ea5d13abcc.jpg

Volvo - For Life

Sök