2549
Sök

KÖPRÅD: Tips om "modern" jänkare, kring år 2000!

388 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#1
Hejsan, är så att jag pendlar en del varje dag till och från jobbet och har tamefan tröttnat på audin min, jag är lång och fet och audin är inte precis något under av utrymme innuti eller komfort, har iövrigt tröttnat på alla dessa "euroräcers" som alla ska ha, risexpresser har jag aldrig varit något fan av heller men dessa jänkare från mitten av 90 talet uppåt kring 04-05 är något som jag är intresserad av.. stora säten, automat och en stor motor.

Gnäll om plastig inredning?
Jag åker Audi atm så jag är van... (roll)

Så vad ska man kika efter?

Har ju faktiskt lite vett så en bil som helst inte drar 2 liter milen konstant, men den ska vara stor och bekväm och vara någolunda pålitlig (Som sagt, åker Audi som inte heller är något under av kvalitét så visst är jag van med att behöva reparera bilen då och då!)

Suv/pickis är också intressant men i förstahand sedaner eller liknande.

Spamma på med info och tips om modeller jag bör kika efter, helt lost inom jänkevärlden.

OBS budget 80-90000kr.
Senast redigerat av JsoooN (3 november 2012)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
3 november 2012
#2
JsoooN skrev:
Hejsan, är så att jag pendlar en del varje dag till och från jobbet och har tamefan tröttnat på audin min, jag är lång och fet och audin är inte precis något under av utrymme innuti eller komfort, har iövrigt tröttnat på alla dessa "euroräcers" som alla ska ha, risexpresser har jag aldrig varit något fan av heller men dessa jänkare från mitten av 90 talet uppåt kring 04-05 är något som jag är intresserad av.. stora säten, automat och en stor motor.

Gnäll om plastig inredning?
Jag åker Audi atm så jag är van... (roll)

Så vad ska man kika efter?

Har ju faktiskt lite vett så en bil som helst inte drar 2 liter milen konstant, men den ska vara stor och bekväm och vara någolunda pålitlig (Som sagt, åker Audi som inte heller är något under av kvalitét så visst är jag van med att behöva reparera bilen då och då!)

Suv/pickis är också intressant men i förstahand sedaner eller liknande.

Spamma på med info och tips om modeller jag bör kika efter, helt lost inom jänkevärlden.

Kanske en Camaro eller en Firebird Trans Am eller nåt sånt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
3 november 2012
#3
Vad är din budget? Silverado pickisar är grymt bekväma och praktiska. Med dubbelhytt kan man åka 5 pers riktigt bekvämt också.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

388 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#4
marwin_of_sweden skrev:
Vad är din budget? Silverado pickisar är grymt bekväma och praktiska. Med dubbelhytt kan man åka 5 pers riktigt bekvämt också.

Just fan ja, glömde det viktigaste.

Max 80-90000kr så inte någon jättebudget precis, helst billigare.
Senast redigerat av JsoooN (3 november 2012)


12 086 Inlägg
3 november 2012
#5
Det finns ju en drös med bekväma amerikanare med de kriterierna du nämner, problemet med alla är väl att det sitter en törstig V8a under de flesta. Att köpa en pickis är ju att be om ytterligare bränslekostnader.

Lincoln Town-car, en lyxbil som du glider som en kung i.
http://www.blocket.se/eslov/Lincoln_Tow … 14&w=3

Sen finns det ju mer vanliga bilar, Impala tex. Tråkig och snikutrustad men troligen mer ekonomiskt och tillverkad för feta amerikaner.
http://www.blocket.se/dalarna/Chevrolet … 14&w=3

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
3 november 2012
#6
Germax skrev:
Det finns ju en drös med bekväma amerikanare med de kriterierna du nämner, problemet med alla är väl att det sitter en törstig V8a under de flesta. Att köpa en pickis är ju att be om ytterligare bränslekostnader.

Lincoln Town-car, en lyxbil som du glider som en kung i.
http://www.blocket.se/eslov/Lincoln_Tow … 14&w=3

Sen finns det ju mer vanliga bilar, Impala tex. Tråkig och snikutrustad men troligen mer ekonomiskt och tillverkad för feta amerikaner.
http://www.blocket.se/dalarna/Chevrolet … 14&w=3

Inga dåliga förslag faktiskt. Lincolnen är ju naturligtvis bekvämast av de två men skulle nog tro att det finns mycket bekvämlighet i Impalan oxå!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

388 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#7
Lincolnen såg frän ut, impalan vettefan vad jag tyckte om. tongue

Gillar utseendet på cadillacs modeller kring 00 så något sådant kanske, men vad ska man ha då?

Att en V8 drar bensin förstår jag.

Skulle uppskatta om jag också kunde få lite mer info om bilarna ni länkar, t ex ist för "denna modell är snygg!" så blir jag gladare om folk kan berätta om för o nackdelar med just den modellen, bra att veta osv, lättare för mig som köpare. tongue


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
3 november 2012
#8
JsoooN skrev:
Lincolnen såg frän ut, impalan vettefan vad jag tyckte om. tongue

Gillar utseendet på cadillacs modeller kring 00 så något sådant kanske, men vad ska man ha då?

Att en V8 drar bensin förstår jag.

Skulle uppskatta om jag också kunde få lite mer info om bilarna ni länkar, t ex ist för "denna modell är snygg!" så blir jag gladare om folk kan berätta om för o nackdelar med just den modellen, bra att veta osv, lättare för mig som köpare. tongue

Jag vet inte vad jag ska säga om dessa "nya" jänkare, de är väl FWD på de flesta nu för tiden med drivknutsproblem för bilarna är ju ganska tunga. Om man tar Camaro, Firebird, Pickups och så vidare så är ju dessa RWD vilket i mitt tycke känns bättre, ett mer traditionellt sätt att bygga bilar. V8:a drar ju självklart lite mer soppa än en lite mindre bil med 4:a. Men du får ju hästkrafterna och ett jäkla vrid om du väljer en vinkel!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 008 Inlägg
3 november 2012
#9
En 300M får du för kaffepengar. Se mina gamla bilar. Tyckte om den. Chrysler new yorker är 527 cm lång... 300C som jag har är svårt att hitta för den slanten men går!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
3 november 2012
#11
CHEEVA skrev:
http://www.blocket.se/kristianstad/Chrysler_300C_3_5_Sv_Sald_42899089.htm?ca=23_8&w=3

dessa är ju ok för att va jänk

Helt okay!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 365 Inlägg
3 november 2012
#12
Pontiac Trans am eller Camaro Z28 med LS1 5.7 Liter. Aluminiummotor som drar relativt lite soppa. Klart möjligt att köra kring 0.8 landsväg.

Motorn är i princip skottsäker med brett register, I Trans am sitter man jävligt bra enligt mig. Camaro har jag inte testat.

Trans am känns inte direkt plastig och den plast som finns är "tysk" plast, dvs inte hyundai plast.

Bilarna är ju inte direkt praktiska men man får in en del bagage.

Ingen av bilarna är några elektroniska fenomen och de bygger på beprövad teknik och beprövad grundplatta vilket betyder att de är tillförlitliga. Motorn var inte beprövad 1998 men med facit i hand så vet vi att den är otroligt bra.


693 Inlägg
3 november 2012
#13
Köp en Cadillac STS, grymt sköna med bra motorer. Min drog ca 1,2 liter per mil och går köpa fin sån för 50-60 tusen


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
3 november 2012
#14
Streetfreak skrev:
Köp en Cadillac STS, grymt sköna med bra motorer. Min drog ca 1,2 liter per mil och går köpa fin sån för 50-60 tusen

Det är väl dom med Northstarmotorn va? I så fall knuffar det på ganska bra!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

388 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#15
Streetfreak skrev:
Köp en Cadillac STS, grymt sköna med bra motorer. Min drog ca 1,2 liter per mil och går köpa fin sån för 50-60 tusen

Något sådant jag är sugen på, dom ser riktigt grymma ut dessutom.

Har du något mer att tillägga om denna modell som kan vara bra att veta?

Chrysler 300C är visserligen också en frän modell men ser lite för vettig ut, gillar sån där knepig stor "rund" design många jänkare har.

300m verkar schysst men känns inte lika mycket "glidarbil".



Sen även efter lite tankar så kommer nog denna bilen mest användas från kring april-oktober dvs den tidsperioden utan snö då quattron gör bra ifrån sig där, så en lite mer glidarbil är ju mer intressant.
Senast redigerat av JsoooN (3 november 2012)


1 365 Inlägg
3 november 2012
#16
Något som är bra att veta om den inte alltid så tillförlitliga Northstarmotorn är detta:

De är omöjliga att reparera och svindyra att köpa nya. Mellan 1996 och 2000 hade GM extremt stora problem med cylindertoppsbultarna som helt enkelt lossnade efter ca 16000 mil.

"What stripped the head bolts was the chemical reaction between the steel bolts and the aluminum block. Basically, aluminum was too soft. Thus, it is not really due to defective bolts or to defective blocks, but the reaction of one to the other, specifically the reaction between steel bolts with aluminum blocks. Unless the coolant was perfectly maintained, the threads dissolved when the heat became too intense, resulting in the engine blowing up."

en bra idé är alltså att se till att dessa blivit bytt.


388 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#17
Richtenb skrev:
Något som är bra att veta om den inte alltid så tillförlitliga Northstarmotorn är detta:

De är omöjliga att reparera och svindyra att köpa nya. Mellan 1996 och 2000 hade GM extremt stora problem med cylindertoppsbultarna som helt enkelt lossnade efter ca 16000 mil.

"What stripped the head bolts was the chemical reaction between the steel bolts and the aluminum block. Basically, aluminum was too soft. Thus, it is not really due to defective bolts or to defective blocks, but the reaction of one to the other, specifically the reaction between steel bolts with aluminum blocks. Unless the coolant was perfectly maintained, the threads dissolved when the heat became too intense, resulting in the engine blowing up."

en bra idé är alltså att se till att dessa blivit bytt.

Okok bra att veta, hur är motorn i övrigt?

Kamrem/kamkedja?
Service o intervaller?

Hur är växellådorna på en Seville sts eller vad dom heter (typ kring 00).


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
3 november 2012
#18
JsoooN skrev:
Richtenb skrev:
Något som är bra att veta om den inte alltid så tillförlitliga Northstarmotorn är detta:

De är omöjliga att reparera och svindyra att köpa nya. Mellan 1996 och 2000 hade GM extremt stora problem med cylindertoppsbultarna som helt enkelt lossnade efter ca 16000 mil.

"What stripped the head bolts was the chemical reaction between the steel bolts and the aluminum block. Basically, aluminum was too soft. Thus, it is not really due to defective bolts or to defective blocks, but the reaction of one to the other, specifically the reaction between steel bolts with aluminum blocks. Unless the coolant was perfectly maintained, the threads dissolved when the heat became too intense, resulting in the engine blowing up."

en bra idé är alltså att se till att dessa blivit bytt.

Okok bra att veta, hur är motorn i övrigt?

Kamrem/kamkedja?
Service o intervaller?

Hur är växellådorna på en Seville sts eller vad dom heter (typ kring 00).

Jag tror att det är kedja men inte 100% säker.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

388 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#19
Vettemannen skrev:
JsoooN skrev:
Richtenb skrev:
Något som är bra att veta om den inte alltid så tillförlitliga Northstarmotorn är detta:

De är omöjliga att reparera och svindyra att köpa nya. Mellan 1996 och 2000 hade GM extremt stora problem med cylindertoppsbultarna som helt enkelt lossnade efter ca 16000 mil.

"What stripped the head bolts was the chemical reaction between the steel bolts and the aluminum block. Basically, aluminum was too soft. Thus, it is not really due to defective bolts or to defective blocks, but the reaction of one to the other, specifically the reaction between steel bolts with aluminum blocks. Unless the coolant was perfectly maintained, the threads dissolved when the heat became too intense, resulting in the engine blowing up."

en bra idé är alltså att se till att dessa blivit bytt.

Okok bra att veta, hur är motorn i övrigt?

Kamrem/kamkedja?
Service o intervaller?

Hur är växellådorna på en Seville sts eller vad dom heter (typ kring 00).

Jag tror att det är kedja men inte 100% säker.

/Benny

Googlade lite och det verkar stämma!

Iaf riktigt sugen på en Seville sts (Om det nu är så dom heter.), men fortfarande öppen för förslag. big_smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
3 november 2012
#20
JsoooN skrev:
Vettemannen skrev:
JsoooN skrev:

Okok bra att veta, hur är motorn i övrigt?

Kamrem/kamkedja?
Service o intervaller?

Hur är växellådorna på en Seville sts eller vad dom heter (typ kring 00).

Jag tror att det är kedja men inte 100% säker.

/Benny

Googlade lite och det verkar stämma!

Iaf riktigt sugen på en Seville sts (Om det nu är så dom heter.), men fortfarande öppen för förslag. big_smile

Är inte helt säker men jag tror att det finns en modell som heter Coupé De Ville oxå som säkert är mer utrustad!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök