3716
Sök

Köpråd volvo S40 gen1

4 637 Inlägg
9 december 2012
#61
Andyy90 skrev:
Navkapsel skrev:
kolsvajansson skrev:

om man ska jämföra 2 bilarska man väl ha t likvärdiga och inte en för 2 och en för 22?

Jo, det har du helt rätt i! Men eftersom min tolkning efter att ha följt tråden är att vissa tror att alla S40 är jättesnabba och att chinabyggda Primera är rostig, slö och bara kostar några tusenlappar.

http://www.blocket.se/halland/Volvo_S40 … 20&w=1
http://www.blocket.se/alvsborg/Nissan_P … 20&w=2

Jag har inte ens påstått att Volvon inte kan vara piggare.
Primeran är förövrigt viltolyckad vilket gjort att den förlorat några hundra hk...

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
9 december 2012
#62
Navkapsel skrev:
Andyy90 skrev:
Navkapsel skrev:

Jo, det har du helt rätt i! Men eftersom min tolkning efter att ha följt tråden är att vissa tror att alla S40 är jättesnabba och att chinabyggda Primera är rostig, slö och bara kostar några tusenlappar.

http://www.blocket.se/halland/Volvo_S40 … 20&w=1
http://www.blocket.se/alvsborg/Nissan_P … 20&w=2

Jag har inte ens påstått att Volvon inte kan vara piggare.
Primeran är förövrigt viltolyckad vilket gjort att den förlorat några hundra hk...

Jag jämförde inte hk eller så utan tog bara 2 st i samma prisklass ifrån blocket.. plockade inte ut några speciellt då det givetvis går upp och ner i skicket bland båda bilarna ^^

~Andy~

4 637 Inlägg
9 december 2012
#63
Andyy90 skrev:
Navkapsel skrev:

Jag har inte ens påstått att Volvon inte kan vara piggare.
Primeran är förövrigt viltolyckad vilket gjort att den förlorat några hundra hk...

Jag jämförde inte hk eller så utan tog bara 2 st i samma prisklass ifrån blocket.. plockade inte ut några speciellt då det givetvis går upp och ner i skicket bland båda bilarna ^^

Okej!

875 Inlägg
9 december 2012
#64
Navkapsel skrev:
kolsvajansson skrev:
Navkapsel skrev:
Inte för att jag ska lägga mig i erat bråk men med tanke på prat om bilpris, rost och effekt så i meningen " Det är ju så att en gammal rostig primera med 75 hkr som kostar 2300:- är det roligaste att köra"

http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_S … amp;last=1
http://www.blocket.se/kalmar/Nissan_PRI … 14&w=3
Ganska lika om effekt är mer glädje än kvalitet, fräschet, förbrukning mm vid pendling.

http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_ … 11&w=1
Värre än Volvon

Förövrigt borde tråden låsas då Andyy90 och Busgrabb beter sig värre än de värsta Lunarstormfjortisarna...

om man ska jämföra 2 bilarska man väl ha t likvärdiga och inte en för 2 och en för 22?

Jo, det har du helt rätt i! och jag har inget emot S40 för den delen. Men eftersom min tolkning efter att ha följt tråden är att vissa tror att alla S40 är jättesnabba och att chinabyggda Primera är rostig, slö och bara kostar några tusenlappar.

kan du ha rätt i ja...finns ju s40 som är totalt skräp...ex 1,8i och resten utan turbo;)


4 637 Inlägg
9 december 2012
#65
kolsvajansson skrev:
Navkapsel skrev:
kolsvajansson skrev:
om man ska jämföra 2 bilarska man väl ha t likvärdiga och inte en för 2 och en för 22?

Jo, det har du helt rätt i! och jag har inget emot S40 för den delen. Men eftersom min tolkning efter att ha följt tråden är att vissa tror att alla S40 är jättesnabba och att chinabyggda Primera är rostig, slö och bara kostar några tusenlappar.

kan du ha rätt i ja...finns ju s40 som är totalt skräp...ex 1,8i och resten utan turbo;)

Tror inte rostskydd, kvalitet mm blir bättre om bilen har turbo. Känner två som har S/V40 utan turbo och deras bilar är inte alls skräp...
Senast redigerat av Navkapsel (9 december 2012)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 december 2012
#66
Navkapsel skrev:
Inte för att jag ska lägga mig i erat bråk men med tanke på prat om bilpris, rost och effekt så i meningen " Det är ju så att en gammal rostig primera med 75 hkr som kostar 2300:- är det roligaste att köra"

http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_S … amp;last=1
http://www.blocket.se/kalmar/Nissan_PRI … 14&w=3
Ganska lika om effekt är mer glädje än kvalitet, fräschet, förbrukning mm vid pendling.

http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_ … 11&w=1
Värre än Volvon

Förövrigt borde tråden låsas då Andyy90 och Busgrabb beter sig värre än de värsta Lunarstormfjortisarna...

Jag citerade bara Evildan som tycker att körgläde får man inte av dyrare bilar med lite pulver utan billiga slöa häckar ska det vara.
Primera med 75 Hkr för 2300:- var alltså ett lysande exempel på körglädje enligt honom.

Avundsjuka på folk med lite roligare dyrare bilar....nej nej roll

Autotech

4 637 Inlägg
9 december 2012
#67
Busgrabb skrev:
Navkapsel skrev:
Inte för att jag ska lägga mig i erat bråk men med tanke på prat om bilpris, rost och effekt så i meningen " Det är ju så att en gammal rostig primera med 75 hkr som kostar 2300:- är det roligaste att köra"

http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_S … amp;last=1
http://www.blocket.se/kalmar/Nissan_PRI … 14&w=3
Ganska lika om effekt är mer glädje än kvalitet, fräschet, förbrukning mm vid pendling.

http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_ … 11&w=1
Värre än Volvon

Förövrigt borde tråden låsas då Andyy90 och Busgrabb beter sig värre än de värsta Lunarstormfjortisarna...

Jag citerade bara Evildan som tycker att körgläde får man inte av dyrare bilar med lite pulver utan billiga slöa häckar ska det vara.
Primera med 75 Hkr för 2300:- var alltså ett lysande exempel på körglädje enligt honom.

Avundsjuka på folk med lite roligare dyrare bilar....nej nej roll

Okej, ber om ursäkt.
Nu har jag dock inte sett han ta det exemplet. och vi är många som påstår att körglädje långt ifrån alltid behöver vara mycket effekt. Helt individuellt.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 december 2012
#68
Navkapsel skrev:
Busgrabb skrev:
Navkapsel skrev:
Inte för att jag ska lägga mig i erat bråk men med tanke på prat om bilpris, rost och effekt så i meningen " Det är ju så att en gammal rostig primera med 75 hkr som kostar 2300:- är det roligaste att köra"

http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_S … amp;last=1
http://www.blocket.se/kalmar/Nissan_PRI … 14&w=3
Ganska lika om effekt är mer glädje än kvalitet, fräschet, förbrukning mm vid pendling.

http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_ … 11&w=1
Värre än Volvon

Förövrigt borde tråden låsas då Andyy90 och Busgrabb beter sig värre än de värsta Lunarstormfjortisarna...

Jag citerade bara Evildan som tycker att körgläde får man inte av dyrare bilar med lite pulver utan billiga slöa häckar ska det vara.
Primera med 75 Hkr för 2300:- var alltså ett lysande exempel på körglädje enligt honom.

Avundsjuka på folk med lite roligare dyrare bilar....nej nej roll

Okej, ber om ursäkt.
Nu har jag dock inte sett han ta det exemplet. och vi är många som påstår att körglädje långt ifrån alltid behöver vara mycket effekt. Helt individuellt.

Korrekt...allt handlar inte om effekt men lite av den varan måste ju finnas med i bilden.
Tex en gammal Honda CRX V-tech från 91 är riktigt roliga att köra med klipp i motorn, styrning som en gokart och riktigt fin väghållning.
Men det kommer tex aldrig att bli körgläde i en en Primera med ca 80 Hkr, det tror jag de felsta kan hålla med om.
Senast redigerat av Busgrabb (9 december 2012)

Autotech

Evildan
9 december 2012
#69
Busgrabb skrev:
Evildan skrev:
Busgrabb skrev:

Du som har sån stenkoll, varför har du det absolut bästa urvalet i bilvärlden i din vagnpark roll ?

Vad anser du att det är för fel på min vagnpark?
Utveckla gärna det på ett sakligt vis, inte med ngt trams, det är det tillräckligt av i den här tråden.

Bara för att ngt är "bäst" betyder det inte att det är det mest lockande alternativet att äga då en bil är så mkt mer än bara kvalitén, det bör ju du enkelt förstå som har en kvalitetsfattig BMW, ingen utmaning att åka exempelvis Avensis, provat flertalet gånger med "vettiga" Toyotor, Mazdor med flera och efter en stor mängd ägda bilar vill man i mitt fal prova ngt annorlunda.
Nöjd med svaret?
Frågan är fri, ställ gärna fler.

Tappad som liten var det någon som skrev ja...
Jag vill inte lyfta BMW till skyarna men kvalitetsfattig...vad grundar du det på?

Som jag skrev, utveckla sakligt, men inte kunde du få ihop det du heller, sorgligt.
Kvalitetsfattig: Jämför exemplevis din M-bil med en ("jvl japsbil" som det skrevs tidigare) Supra, hur mkt behöver den genomsnittlige supraägaren skruva och hur mkt behöver den genomsnittlige M-ägaren skruva för att junna ta sig från A-B?
Givetvis är jämförelsen mellan orörda originalbilar som ingen klåpare har fingrat på.
Då är din M-bil kvalitetsfattig.

Körglädje såg jag att du tog upp, jag påstår ingenstans att en diesel Primera med 75hk är det roligaste som finns att köra ,
(antog att du menar 2.0 dieselversionen som ligger i P10 då de minsta bensinmotorerna utvecklar 102hk 1.6 upp till 2.0 med 150hk)
men det visste du säkert som har sådan koll på bilar? wink

Såg oxå att du som ett exempel på körglädje tog upp CRX, det är en körglad liten jvl japslåda, det håller jag med om, trots att den inte har så mkt hästkrafter, är du med på mitt tänk då? att en bil kan trots att den är billig och relativt motorsvag kan ha mkt körglädje.
Däremot behövs det enligt mig inte vara en jvl massa hk eller en snabb bil för att få körglädje, det är högst individuellt vad den enskilde personen uppfattar som körglädje.
Vill du fortsätta diskussionen så föreslår jag att du utelämnar -lunarstormspråket- och för den på en vettig nivå.

875 Inlägg
9 december 2012
#70
Navkapsel skrev:
kolsvajansson skrev:
Navkapsel skrev:

Jo, det har du helt rätt i! och jag har inget emot S40 för den delen. Men eftersom min tolkning efter att ha följt tråden är att vissa tror att alla S40 är jättesnabba och att chinabyggda Primera är rostig, slö och bara kostar några tusenlappar.

kan du ha rätt i ja...finns ju s40 som är totalt skräp...ex 1,8i och resten utan turbo;)

Tror inte rostskydd, kvalitet mm blir bättre om bilen har turbo. Känner två som har S/V40 utan turbo och deras bilar är inte alls skräp...

Motor och växellåda*


Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 december 2012
#71
Evildan skrev:
Busgrabb skrev:
Evildan skrev:

Vad anser du att det är för fel på min vagnpark?
Utveckla gärna det på ett sakligt vis, inte med ngt trams, det är det tillräckligt av i den här tråden.

Bara för att ngt är "bäst" betyder det inte att det är det mest lockande alternativet att äga då en bil är så mkt mer än bara kvalitén, det bör ju du enkelt förstå som har en kvalitetsfattig BMW, ingen utmaning att åka exempelvis Avensis, provat flertalet gånger med "vettiga" Toyotor, Mazdor med flera och efter en stor mängd ägda bilar vill man i mitt fal prova ngt annorlunda.
Nöjd med svaret?
Frågan är fri, ställ gärna fler.

Tappad som liten var det någon som skrev ja...
Jag vill inte lyfta BMW till skyarna men kvalitetsfattig...vad grundar du det på?

Som jag skrev, utveckla sakligt, men inte kunde du få ihop det du heller, sorgligt.
Kvalitetsfattig: Jämför exemplevis din M-bil med en ("jvl japsbil" som det skrevs tidigare) Supra, hur mkt behöver den genomsnittlige supraägaren skruva och hur mkt behöver den genomsnittlige M-ägaren skruva för att junna ta sig från A-B?
Givetvis är jämförelsen mellan orörda originalbilar som ingen klåpare har fingrat på.
Då är din M-bil kvalitetsfattig.

Körglädje såg jag att du tog upp, jag påstår ingenstans att en diesel Primera med 75hk är det roligaste som finns att köra ,
(antog att du menar 2.0 dieselversionen som ligger i P10 då de minsta bensinmotorerna utvecklar 102hk 1.6 upp till 2.0 med 150hk)
men det visste du säkert som har sådan koll på bilar? wink

Såg oxå att du som ett exempel på körglädje tog upp CRX, det är en körglad liten jvl japslåda, det håller jag med om, trots att den inte har så mkt hästkrafter, är du med på mitt tänk då? att en bil kan trots att den är billig och relativt motorsvag kan ha mkt körglädje.
Däremot behövs det enligt mig inte vara en jvl massa hk eller en snabb bil för att få körglädje, det är högst individuellt vad den enskilde personen uppfattar som körglädje.
Vill du fortsätta diskussionen så föreslår jag att du utelämnar -lunarstormspråket- och för den på en vettig nivå.

Nu spårar tråden ur men ok...
Jag har inte skruvat en skruv för att åtegärda något fel på min kärra och den körs ordentligt kan jag intyga.
Dessutom lämnar den drygt 40 Hkr mer än orginal.
Har haft M3 E46 med utan att laga eller fixa något...
Har haft polare med M3 E36:or som rullat 25k och motorn har det inte varit knas mycket med, någon Vanosbyte och någon termostat typ.
Sen får du ta med en sak i kalkylen när du gämför en Supra med en M bil
M bilen har en bit över 100 Hkr per liter UTAN överladdning. En sådan motor är jävligt mycket mer påställd än vad en 280 Hkr 3 liters turbo Supra är.
M bilarna varvar 8000 Rmp+ för att få ut fin toppeffekt och har ändå ett mycket fint register.
Skulle säga att en M bilar är som en vanlig BMW, tänkt att användas varje dag men ändå kan den prestera grymt bra på ringen, varv efter varv.

Autotech

Evildan
9 december 2012
#72
Busgrabb skrev:
Evildan skrev:
Busgrabb skrev:
Tappad som liten var det någon som skrev ja...
Jag vill inte lyfta BMW till skyarna men kvalitetsfattig...vad grundar du det på?

Som jag skrev, utveckla sakligt, men inte kunde du få ihop det du heller, sorgligt.
Kvalitetsfattig: Jämför exemplevis din M-bil med en ("jvl japsbil" som det skrevs tidigare) Supra, hur mkt behöver den genomsnittlige supraägaren skruva och hur mkt behöver den genomsnittlige M-ägaren skruva för att junna ta sig från A-B?
Givetvis är jämförelsen mellan orörda originalbilar som ingen klåpare har fingrat på.
Då är din M-bil kvalitetsfattig.

Körglädje såg jag att du tog upp, jag påstår ingenstans att en diesel Primera med 75hk är det roligaste som finns att köra ,
(antog att du menar 2.0 dieselversionen som ligger i P10 då de minsta bensinmotorerna utvecklar 102hk 1.6 upp till 2.0 med 150hk)
men det visste du säkert som har sådan koll på bilar? wink

Såg oxå att du som ett exempel på körglädje tog upp CRX, det är en körglad liten jvl japslåda, det håller jag med om, trots att den inte har så mkt hästkrafter, är du med på mitt tänk då? att en bil kan trots att den är billig och relativt motorsvag kan ha mkt körglädje.
Däremot behövs det enligt mig inte vara en jvl massa hk eller en snabb bil för att få körglädje, det är högst individuellt vad den enskilde personen uppfattar som körglädje.
Vill du fortsätta diskussionen så föreslår jag att du utelämnar -lunarstormspråket- och för den på en vettig nivå.

Nu spårar tråden ur men ok...
Jag har inte skruvat en skruv för att åtegärda något fel på min kärra och den körs ordentligt kan jag intyga.
Dessutom lämnar den drygt 40 Hkr mer än orginal.
Har haft M3 E46 med utan att laga eller fixa något...
Har haft polare med M3 E36:or som rullat 25k och motorn har det inte varit knas mycket med, någon Vanosbyte och någon termostat typ.
Sen får du ta med en sak i kalkylen när du gämför en Supra med en M bil
M bilen har en bit över 100 Hkr per liter UTAN överladdning. En sådan motor är jävligt mycket mer påställd än vad en 280 Hkr 3 liters turbo Supra är.
M bilarna varvar 8000 Rmp+ för att få ut fin toppeffekt och har ändå ett mycket fint register.
Skulle säga att en M bilar är som en vanlig BMW, tänkt att användas varje dag men ändå kan den prestera grymt bra på ringen, varv efter varv.

hmm, ingen respons på ngt förutom M-åsikten. nåväl, skit samma.

Tyck så du, jag har helt andra erfarenheter ang M-bilar och BMW-produkter överlag med återkommande reparationer/byten utav växellådor, bakaxelklumpar, toppar, bakvagnsbussningar, medmeramedmera.
Jag lägger ned diskussionen nu, ids inte lägga tid på detta tramsande.
Senast redigerat av Evildan (9 december 2012)


Sök