4700
Sök

Hjälp med första bil, tips osv!

tooby
8 december 2012
Trådstartare
Detta är då mitt förta inlägg här och jag är helt ny på forumet så ursäkta om jag postat på fel avdelning...

Ja det är ju då såhär att jag ska skaffa min första bil så småningom men då är ju problemen att jag inte vet så speciellt mycket om bilar, vad som är " standard " fel på vissa modeller osv!

Kan väl börja med att jag har en budget på ca max 50k och kravet är att det ska vara diesel och manuell.

Har iallafall sneglat in mest på Audi och då är en väldigt intressant bil en Audi a4 quattro 2,5 V6 tdi avant från 2002.
Det som är synd är ju då att skatten är ca 6,8k....
Googlade lite iallafall och hittade lite information om den som te.x att framvagnen ska vara klen och man ska vara aktsam att köpa ifall spindelleden låter då dem ska vara riktigt dyra att köpa?

Vad tror ni? fyll på med vad ni vet och ger gärna förslag på andra bilar.

82 Inlägg
8 december 2012
Nu vet jag inte hur gammal du är är men, är du ny fyllda 18år och går i skolan fortfarande och inte har någon direkt inkomst så kan jag säga att inte göra samma misstag som jag. Att köpa en billig bil som är svin dyr i drift smile

Slutade med en skoda felicia som för övrigt är en bra första bil enligt mig, dock inte så säker osv men går billigt som satan, bra A till B bil. Men jag vet inte hur din ekonomi ser ut för 5 öre så är lite svårt att säga, men 6,8k i BARA skatt är mycket...

Men vad är du ute efter? Billigt, roligt, leka, stor, liten hur, när och var ska den användas ? Behöver lite mer o gå på tror jag smile  Lycka till!

JDMister.2
295 Inlägg
8 december 2012
Letar också förstabil och jag har märkt är att alla äldre (2005 och neråt typ) dieslar är svindyr i skatt om de inte är miljöbilar!
De flesta har legat på mellan 4-6/7 tusen i skatt uppdelat på 3 eller 4 månader.

Ride with style,
Low and slow.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 december 2012
2.5TDI V6 är tyvärr ingen bra motor dels har problem förekommit och dels är kamremsbyte en dyr post, dessutom är den knappast bränslesnål. 1.9TDI är en pålitlig maskin med låg förbrukning men då kommer inte lyxen med sex cylindrar med på köpet, frågan är om du kör så mycket att en diesel ens är i närheten av att bli en besparing?

Visst kan man köpa en diesel för att man gillar dem, men som ni diskuterat är en skatt på 7000:- verkligen värt det för en 2.5TDI jämfört med en 1.8t där skatten ligger på 1800:-, förbrukningen är lägre än för V6 diesel och bilarna har ungefär samma prestanda? Särskilt nu när en liter bensin kostar mindre än en liter diesel, och skillnaden skall öka till bensinens fördel?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Evildan
8 december 2012
Trådstartare
SAAB 9-3 SS? finns uppsjöer till salu för dom pengarna och vägskatten ligger på 3408kr helåret eller därmokring, sörplar i sig runt 0.6 ärliga droppar vid blandad körning.

tooby
8 december 2012
Trådstartare
antizz skrev:
Nu vet jag inte hur gammal du är är men, är du ny fyllda 18år och går i skolan fortfarande och inte har någon direkt inkomst så kan jag säga att inte göra samma misstag som jag. Att köpa en billig bil som är svin dyr i drift smile

Slutade med en skoda felicia som för övrigt är en bra första bil enligt mig, dock inte så säker osv men går billigt som satan, bra A till B bil. Men jag vet inte hur din ekonomi ser ut för 5 öre så är lite svårt att säga, men 6,8k i BARA skatt är mycket...

Men vad är du ute efter? Billigt, roligt, leka, stor, liten hur, när och var ska den användas ? Behöver lite mer o gå på tror jag smile  Lycka till!

Jo det du säger stämmer nog mycket väl! 1050kr i månaden man får att leva för går isåfall allt åt bränsle, hehe...

Vad jag är ute efter? billig och rolig bil som inte är skitful om man ska förklara det kort!
Användas lär den göra varje dag, till skolan, träningar, handla, leka lite osv.

tooby
8 december 2012
Trådstartare
Rquired skrev:
2.5TDI V6 är tyvärr ingen bra motor dels har problem förekommit och dels är kamremsbyte en dyr post, dessutom är den knappast bränslesnål. 1.9TDI är en pålitlig maskin med låg förbrukning men då kommer inte lyxen med sex cylindrar med på köpet, frågan är om du kör så mycket att en diesel ens är i närheten av att bli en besparing?

Visst kan man köpa en diesel för att man gillar dem, men som ni diskuterat är en skatt på 7000:- verkligen värt det för en 2.5TDI jämfört med en 1.8t där skatten ligger på 1800:-, förbrukningen är lägre än för V6 diesel och bilarna har ungefär samma prestanda? Särskilt nu när en liter bensin kostar mindre än en liter diesel, och skillnaden skall öka till bensinens fördel?

Aha det var ju det också då! hmm
6 cylindrar eller 5 spelar absolut ingen roll för mig, men en slö opel från 84 med 65hk så spelar det lite roll, man vill ju ha lite " fart " iallafall..

Jo iofs så är det du säger sant, ska kika vidare på bensinare också då smile

JDMister.2
295 Inlägg
8 december 2012
Menar du rolig som i att köra på bredden eller roligt i att köra på de finaste vägarna med bra tryck i bilen som ligger som ett strykjärn och är helt underbar att köra? =P

Jag är nämligen ute efter det andra och kollar på bilar som Golf mk3 GTI/2,0L med coils och lite breda däck/fälg. Lite mer racingkänsla helt enkelt, men vill du ligga brett så bmw e36 320 eller 325, inte en Volvo men fortfarande rwd!

Ride with style,
Low and slow.

27 Inlägg
8 december 2012
Och sen så ska man kolla kammarna på vags v6 dieslar. Dom brukar bli slitna och de är inte billigt och byta/köpa. Men deras 1,9 går riktigt billigt och är pålitliga.

4 190 Inlägg
8 december 2012
tooby skrev:
Jo det du säger stämmer nog mycket väl! 1050kr i månaden man får att leva för går isåfall allt åt bränsle, hehe...

Vad jag är ute efter? billig och rolig bil som inte är skitful om man ska förklara det kort!

Om jag förstått ditt inlägg rätt så har du alltså endast studiebidraget på 1050 som inkomst? Om så är fallet så är jag ledsen att krossa dina bildrömmar men du har inte råd att äga bil isf.

Om man tar mig som exempel så är jag 24 år bor i glesbygd och haft körkort sedan jag var 18. Jag kör en 740 som jag endast har trafikförsäkring på och mina fasta kostnader ligger på ca 550 kr i månaden. Det är alltså 550 kr innan jag kört en meter med bilen.

Det är dyrt att ha bil:(

tooby
9 december 2012
Trådstartare
Z-etter skrev:
Menar du rolig som i att köra på bredden eller roligt i att köra på de finaste vägarna med bra tryck i bilen som ligger som ett strykjärn och är helt underbar att köra? =P

Jag är nämligen ute efter det andra och kollar på bilar som Golf mk3 GTI/2,0L med coils och lite breda däck/fälg. Lite mer racingkänsla helt enkelt, men vill du ligga brett så bmw e36 320 eller 325, inte en Volvo men fortfarande rwd!

Hehe, alternativ 2, men 1an ska finnas med då och då wink
Men för alternativ 2 så känns det som att man ska ha mer pengar för att få en sådan bil, så ett år i gruvan efter skolan så har man det smile

zemet skrev:
tooby skrev:

Om jag förstått ditt inlägg rätt så har du alltså endast studiebidraget på 1050 som inkomst? Om så är fallet så är jag ledsen att krossa dina bildrömmar men du har inte råd att äga bil isf.

Om man tar mig som exempel så är jag 24 år bor i glesbygd och haft körkort sedan jag var 18. Jag kör en 740 som jag endast har trafikförsäkring på och mina fasta kostnader ligger på ca 550 kr i månaden. Det är alltså 550 kr innan jag kört en meter med bilen.

Det stämmer bra det att jag har 1050kr i månaden, men har även en skoter som ska säljas som kommer bli bil pengar + bränsle.
Ang försäkring och skatt så har jag en deal med farsan, så det löser sig ska du få se smile

82 Inlägg
9 december 2012
tooby skrev:
antizz skrev:

Såg nu att mitt första inlägg blev lite lustigt formulerat. Men det jag mena var att jag köpte iaf en bmw 535 som första bil, ville ju självklart med ha en fet bil men mycket pulver. Körde med den cirkus en månad sen köpte jag skodan, impulsköp pga att bmw kosta 2000kr+ skatt, försäkring + bmw + 18 = dyrt bränsle 1,5 l/milen (fel på motorn också) Så där av en skoda, som jag tycker funkar helt okej + att den verkligen är billig! Så som någon annan skrev tycker jag du bör lägga dina drömmar på en super bil åt sidan tills du har råd. (inget illa menat)

Om jag hade haft din budget hade jag köpt någon liknande som den här: http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_ … 14&w=1 (säkerligen inte bästa tipset men bara ett exempel)

Eller något billigare som en äldre 325 / 525. Om du gillar bmw kan du kika på autopower och deras begagnat guide, där står mycket om vilka fel det brukar vara osv. 

Men iaf, tycker att du borde köpa en bil som du känner att du kommer ha råd med om du nu inte är en sån som får allt betalat av mamma och pappa. (igen inget illa menat)

tooby
9 december 2012
Trådstartare
antizz skrev:
tooby skrev:
antizz skrev:

Såg nu att mitt första inlägg blev lite lustigt formulerat. Men det jag mena var att jag köpte iaf en bmw 535 som första bil, ville ju självklart med ha en fet bil men mycket pulver. Körde med den cirkus en månad sen köpte jag skodan, impulsköp pga att bmw kosta 2000kr+ skatt, försäkring + bmw + 18 = dyrt bränsle 1,5 l/milen (fel på motorn också) Så där av en skoda, som jag tycker funkar helt okej + att den verkligen är billig! Så som någon annan skrev tycker jag du bör lägga dina drömmar på en super bil åt sidan tills du har råd. (inget illa menat)

Om jag hade haft din budget hade jag köpt någon liknande som den här: http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_ … 14&w=1 (säkerligen inte bästa tipset men bara ett exempel)

Eller något billigare som en äldre 325 / 525. Om du gillar bmw kan du kika på autopower och deras begagnat guide, där står mycket om vilka fel det brukar vara osv. 

Men iaf, tycker att du borde köpa en bil som du känner att du kommer ha råd med om du nu inte är en sån som får allt betalat av mamma och pappa. (igen inget illa menat)

Okej, någon super bil hade jag inte tänkt, bilen du länkade ligger lite väl mycket i pris, iofs så skrev jag att min budget ligger till max 50k men tänkte att man köper en billigare så har man pengar över till bränsle + reservdelar osv.
Något liknande som denna hade jag tänkt mig när jag fick lite tips här ovan.
http://www.blocket.se/kalmar/Audi_A4_1_ … _9&w=3
Synpunkter?

Till det sistnämnda, nej jag är inte en sådan.

4 261 Inlägg
9 december 2012
zemet skrev:
tooby skrev:

det är lite dyrare att äga bil än att ha SL kort. Det stämmer bra. Beroende på vilken bil man äger. Då blir det nästa lika dyrt som att ha en sl kort. För nånting måste man väl betala för att kunna transportera sig och jag tycker att det går inte ens att jämföra bil med kommunalt..man sitter i sin fina bil och åker precis när man vill samt behöver inte dela plats med någon på tunnelbana eller bus etc etc.

som sagt så håller jag med folk att kanske borde tänka dig att skaffa dig en väldigt billig bil tills du har råd till nått dyrare?

finns massor med bilar som inte kostar så mke att äga,,välj bara nått med en liten motor och liten kaross så ska du se att det blir billigt.
Senast redigerat av panda666 (9 december 2012)

4 190 Inlägg
9 december 2012
Golf är ju en ganska lämplig förstabil, ganska snål billiga delar och det är ju en vanlig bil så du behöver nog inte leta länge efter ett passande exemplar. Om du kan komma över faktum att dom är FWD.

Annars kanske en lite roligare och fräckare bil enligt mig, kanske en nissan 200 sx? Drar ju inte överdrivet mycket och är snygga samt rwd. Dock är ju detta en populär busbil så du får vara noga med vad du köper. 

Detta är nog en jävligt rolig bil, risken att den går sönder och att det blir dyrt och mycket svårare att laga än en originalbil är ju väldigt stor dock. Men eftersom du inte är beroende av att bilen fungerar så kan det ju vara okej att köpa en sånhär bil om det är något du känner att du skulle kunna klara av:)

http://www.blocket.se/ostergotland/Niss … 15&w=3

En annan lite dyrare men troligen bättre 200 sx

http://www.blocket.se/gotland/Nissan_20 … 15&w=3

Inga monster effekt siffror på denna bil men ändå seriöst byggd är mitt intryck. smile

tooby
9 december 2012
Trådstartare
zemet skrev:
Golf är ju en ganska lämplig förstabil, ganska snål billiga delar och det är ju en vanlig bil så du behöver nog inte leta länge efter ett passande exemplar. Om du kan komma över faktum att dom är FWD.

Annars kanske en lite roligare och fräckare bil enligt mig, kanske en nissan 200 sx? Drar ju inte överdrivet mycket och är snygga samt rwd. Dock är ju detta en populär busbil så du får vara noga med vad du köper. 

Detta är nog en jävligt rolig bil, risken att den går sönder och att det blir dyrt och mycket svårare att laga än en originalbil är ju väldigt stor dock. Men eftersom du inte är beroende av att bilen fungerar så kan det ju vara okej att köpa en sånhär bil om det är något du känner att du skulle kunna klara av:)

Inga monster effekt siffror på denna bil men ändå seriöst byggd är mitt intryck. smile

Nej ingen sådan bil kan jag tänka mig.
Sen vart har du läst att jag skrivit att jag inte är beroende om bilen fungerar?

4 190 Inlägg
9 december 2012
tooby skrev:
zemet skrev:

Nej ingen sådan bil kan jag tänka mig.
Sen vart har du läst att jag skrivit att jag inte är beroende om bilen fungerar?

Felskrivning av mig, menade om du inte är broende av att bilen fungerar så kan du ju köpa en leksaksbil:)

Annars som sagt golf är ju en vettig bil som finns många av och i olika prisklasser.

JDMister.2
295 Inlägg
9 december 2012
tooby skrev:
Z-etter skrev:

Hehe, alternativ 2, men 1an ska finnas med då och då wink
Men för alternativ 2 så känns det som att man ska ha mer pengar för att få en sådan bil, så ett år i gruvan efter skolan så har man det smile

en lätt bil som har ca 120 hk och 200 Nm brud borde du klara sig långt på om du vill ha 2an ^^

Har kollat på bilar som
Opel Tigra
Golf mk2 mk3
Honda Civic hatchback

sen äre det ju många fler som finns!

Ride with style,
Low and slow.

6 655 Inlägg
9 december 2012
Golf 2an börjar bli gammal, svårt att hitta bra exemplar.

Satsa på Golf 3, finns med gamla 1.8a motorn som satt i 2an också.. Ingen racer men den håller sig inom dagliga måtten! Har för mig trafikförsäkringen för mig på en Mk2a låg runt 6-7k året

Inte den bökigaste motorn, skulle du ha otur att kamremmen går av tål motorn (oftast) det.

De/Dem

Sök