3403
Sök

Volvo 242 -75 B20 turbo "Demo"

Bilen byggs av Myre Rekond & Bilservice i Sundsvall. Syftet är att marknadsföra företaget å kunskapen om bilplåt, specialbyggnationer, lack, rekond, och utställningar!

18 595 Visningar
Uppdaterades senast 14 januari 2013
26 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#21
Brago skrev:
robin90 skrev:
jo alla gör olika å det finns en version till hur man ska och inte göra. jag kör på den teknik som en som kör dragracing som jag sponsrar. det är densamma metod som jag alltid kört på. men varför skulle det inte vara en fördel med denna metod?
Är ytan visst grov så finfördelas bensinen mer och blandas effektivare med luften.. Med grov menas givetvist inte nån skrövlig yta, men den ska nog knappast vara polerad så den är spegelblank..
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 … 1b55a782fc

Nu är de ju inte så att din är helt spegelblank, men ja tänkte bara säga de ja tycker & har fått berättat för mig!
Ja har sett & har några toppar som e portad av större motortrimmare, dom är glasblästrad i kanalerna..
jo men det du pratar om nu är trimning för förgasarmotorer. det är anorlunda när man använder insprutning å i mitt fall så är bensinen i rörelse i ca 6-7 cm satt den hinner inte blandas på det sättet som du beskriver. det optimala är ju att ha spridaren direkt ovanför ventilen så den kommer in så fort som möjligt. som sagt ju högre fart på luften ju mer bränsle och dvs ju mer effekt. men detta är naturligtvis bara för folk som inte kan få ut mer effekt ur motorn genom annat än å laborera men bränleblandningen. och om man ska vara så noga ska det även vara samma motstånd och samma luftmängd i alla insugs kanalerna men mitt plenum är inte opptimerat för det.


1 574 Inlägg
8 januari 2013
#22
robin90 skrev:
Brago skrev:
robin90 skrev:
jo alla gör olika å det finns en version till hur man ska och inte göra. jag kör på den teknik som en som kör dragracing som jag sponsrar. det är densamma metod som jag alltid kört på. men varför skulle det inte vara en fördel med denna metod?
Är ytan visst grov så finfördelas bensinen mer och blandas effektivare med luften.. Med grov menas givetvist inte nån skrövlig yta, men den ska nog knappast vara polerad så den är spegelblank..
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 … 1b55a782fc

Nu är de ju inte så att din är helt spegelblank, men ja tänkte bara säga de ja tycker & har fått berättat för mig!
Ja har sett & har några toppar som e portad av större motortrimmare, dom är glasblästrad i kanalerna..
jo men det du pratar om nu är trimning för förgasarmotorer. det är anorlunda när man använder insprutning å i mitt fall så är bensinen i rörelse i ca 6-7 cm satt den hinner inte blandas på det sättet som du beskriver. det optimala är ju att ha spridaren direkt ovanför ventilen så den kommer in så fort som möjligt. som sagt ju högre fart på luften ju mer bränsle och dvs ju mer effekt. men detta är naturligtvis bara för folk som inte kan få ut mer effekt ur motorn genom annat än å laborera men bränleblandningen. och om man ska vara så noga ska det även vara samma motstånd och samma luftmängd i alla insugs kanalerna men mitt plenum är inte opptimerat för det.
Jajust, men tycker bara är lite knepigt då att flera inte polerar sina kanalerna? roll
Logiskt sett så bör ytan vara lite skrovlig för att minska luftmotståndet...
De jättesmå luftvirvlar som bildas längs kanterna "hjälper" framfarten för den stora strömmen och bidrar till bättre flöde än vid polerad yta.

Har ja fatta det helt fel?
Senast redigerat av Brago (8 januari 2013)


26 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#23
Brago skrev:
robin90 skrev:
Brago skrev:

Är ytan visst grov så finfördelas bensinen mer och blandas effektivare med luften.. Med grov menas givetvist inte nån skrövlig yta, men den ska nog knappast vara polerad så den är spegelblank..
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 … 1b55a782fc

Nu är de ju inte så att din är helt spegelblank, men ja tänkte bara säga de ja tycker & har fått berättat för mig!
Ja har sett & har några toppar som e portad av större motortrimmare, dom är glasblästrad i kanalerna..
jo men det du pratar om nu är trimning för förgasarmotorer. det är anorlunda när man använder insprutning å i mitt fall så är bensinen i rörelse i ca 6-7 cm satt den hinner inte blandas på det sättet som du beskriver. det optimala är ju att ha spridaren direkt ovanför ventilen så den kommer in så fort som möjligt. som sagt ju högre fart på luften ju mer bränsle och dvs ju mer effekt. men detta är naturligtvis bara för folk som inte kan få ut mer effekt ur motorn genom annat än å laborera men bränleblandningen. och om man ska vara så noga ska det även vara samma motstånd och samma luftmängd i alla insugs kanalerna men mitt plenum är inte opptimerat för det.
Jajust, men tycker bara är lite knepigt då att flera inte polerar sina kanalerna? roll
Logiskt sett så bör ytan vara lite skrovlig för att minska luftmotståndet...
De jättesmå luftvirvlar som bildas längs kanterna "hjälper" framfarten för den stora strömmen och bidrar till bättre flöde än vid polerad yta.

Har ja fatta det helt fel?
men som jag skrev så finns det lika många metoder som det finns trimmare! men börjar man gräva för mycket i luft bränsle flödet i insugskanalerna utan å ha en fullpreppad motor så är man knasigt ute.. anledningen varför jag har polerat mina är för att få en snällare å mjukare gång på motorn. och jag siktar nog inte på mer än 300 hk satt det finns mycket mer å göra om man vill. men det ska vara en demobil å inte vara snabbast på strippen! kul att du är angaskerad  om du väljer å fortsätta följa det här prodjektet så kommer du se att jag inte alltid gör som alla andra


VD Hammar
613 Inlägg
9 januari 2013
#24
kul att ni bygger på b20 är inte så vanligt om man inte tittar på sävar.
Lycka till och kommer följa detta

MVH Johan

1 574 Inlägg
9 januari 2013
#25
Okej, de är bara kul å höra hur andra tänker å så! smile Lär sig nå nytt varje dag.. smile
Lycka till i fortsättningen!
Mvh//


26 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#26
Brago skrev:
Okej, de är bara kul å höra hur andra tänker å så! smile Lär sig nå nytt varje dag.. smile
Lycka till i fortsättningen!
Mvh//
Tack det samma!


26 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#27
opela skrev:
kul att ni bygger på b20 är inte så vanligt om man inte tittar på sävar.
Lycka till och kommer följa detta
lite så tänkte jag när jag började bygga också! kul att du gilar det!!
// Robin


26 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#28
tajt men det gick ändå!

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85810/85810-9f6e838110833e5a2f2e82f6a985b268.jpg


490 Inlägg
10 januari 2013
#29
lacken kommer bli fin på huven av värmen iaf tongue

Hatar mitt nick här men är för snål för å byta
------------------------------------------------------------------------------
bubbla med air ride http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299383

26 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#30
pellepervert skrev:
lacken kommer bli fin på huven av värmen iaf tongue
det är innerskärmen.
ja det kommer bli ett problem men som det ser ut nu så blir turbon lindad med bandage. men vi får se, det kanske blir en annan lösning.
Senast redigerat av robin90 (10 januari 2013)


26 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#31
Så här såg den ut när jag hämta bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85810/85810-859483389634976e7400cb0708c23a3c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85810/85810-e93a75edda8662bafa8e5c6165090e7b.jpg


Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
6 augusti 2013
#32
Händer här då?

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995


Sök