volvo 244-76 bruksbil..denna ska få färg nu efter rostlagning samt ev en modernare motor, har skaffat F motor härvan till en volvo 244-91 så får vi se vad det blir för spis... men denna ska ju åkas med... eller säljas ..kolla... Visa mer
Nu ska bara tändning kopplas, fick tag i en sån orginal härva till 240turbo , så nu ska turbo fördelaren kopplas in mot spolen , sen dit med pumpar o bränsletank, sen ska jag pröva starta! Några dagar till inget stress..
Satte bränslepump i skuffen istället, det passa dåligt i golvet, antagligen mer passform på nyare 240 bilar, här var det bromsrör osv massa saker i vägen, vilket gjorde att jag tänkte det bör ju gå, förpumpen pumpar upp till denna pump ,sen trycker huvudpumpen allt framåt, o lätt att dra el, o lätt att byta filter osv, hoppas det funkar, nån som har nån invändning? Säg gärna till .
Pump o filter, har prövat att dra på starten med lös tank fram i motorrummet, o startgas, det puffa o small till lite men ingen ordentlig start, så troligt sitter fördelaren lite fel, eller så är tändboxen (turbo b21et) felkopplad eller trasig , får kika på det när jag vet jag har rätt bränsletillförsel Osv,
Trasig rem! Pga fel vinkel o fel remhjul på spännaren, remmen flög iväg typ 10meter, motorn har dock fått liv nu efter lite tändningsstrul, jävlar!! Vilket sound! Felen åtgärdade imorgon får jag ta en premiärtur, troligt krävs hörselkåpor i denna bil! Det är högt ljud! Ha ha
Ska försöka få till det, har massa små justeringar kvar ... Läcker soppa o så, väntar på ny fugge ... Men lovar ! Det låter som ett Boeing 747 ... Ha ha... O faktiskt går rent från början.... O ett varv runt kvarteret gjort ... Svarar asbra!
Nybyggt luftintag , fick bygga om lite o isolera för att få ner insugsljudet, jävlar vad allt funkar fint... Bra vrid, o ett gött fast högt ljud, har film på ljudet, men vet ej hur man laddar upp sånt här... Nån som vet?
Jag vet fan inte hur man laddar upp videoklipp, men om nån vill höra den så maila mig så mailar jag klippet till er, det är ett jääääävla ljud i den, letar efter en likadan kompressor fräschare har ev en på g, denna är det nog nått nållager i som är lite på g att ta slut, det laddar faktiskt nästan 0,9bar i ladd, o det kommer effekt direkt så man kan börna på 3 an till o med är en jävla massa vrid... O sjukt ljud! Låter som En radiostyrd bil!
Det räcker faktiskt soppa mässigt jag var väldigt skeptisk själv. , slipa om Nålen duktigt! Men effekten bottnar rätt fort oxå ska ni veta, det är sjukt vrid mest...har gjort ett litet eget tillskotts sprut med två k-jet kallstartspridare o en tryckvakt ställbar så det kan kicka in när jag bestämmer. Ska pröva det sen också men som sagt liten kompressor oxå så det kräver inte mer soppa tydligen ge mig era mail så mailar jag er motorljudet... Fast effekten är nog inte mycket mer än typ 170hk typ . Har ju ett k-jet med haltech tillsats sprut jag har bromsat 396hk ur en b23 turbo med en gång, har kvar det men det lär ju drunkna i soppa, detta var mest en kul grej o se om jag fick till det, hatar data skit o hatar (jag kan väl inte!) mappning o allt vad dessa ord heter därmed håller jag mig till nostalgi prylar o lyssna med örat ... Men lovar denna motor går rent o fint o verkar hålla.
Tillägg blir väl inte extremt mycket hjulspinn på trea men det river lite... Vanlig odiffad axel så det river ju på ett hjul bara , det blir nog sen att ta min hederliga b21et jag har o plugga på större turbo istället... Som sagt udda kul grej mest... Men det funkar
Japp nu har jag mailat dig, jag har köpt en sprillans ny likadan kompressor nu så det lite tjutande höga ljudet bör försvinna, där blev det bara lite lätt varv på den videon jag skicka.