3550
Sök

Drar det mer soppa om man kör med AC:n på?

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#1
Jag är inte bilkunnig men min teori är följande: Generatorn drivs av kamremmen, alltså drivs generatorn indirekt av motorn och genererar ström i förhållande till motorns varv.

Med andra ord så genererar generatorn alltid kring 12 V till batteriet, även fast bilen gör 50 eller 150 km/h. Därför borde det inte spela någon roll ifall man kör med AC, sätesvärmare, bakrutevärmare, högeffektivt baskapet m.m eftersom generatorn inte måste jobba mer bara för att bilen drar mer ström.

Jag vet att man måste ha flera batterier om man använder strömslukande komponenter.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
11 januari 2013
#2
Diskolaro skrev:
Jag är inte bilkunnig men min teori är följande: Generatorn drivs av kamremmen, alltså drivs generatorn indirekt av motorn och genererar ström i förhållande till motorns varv.

Med andra ord så genererar generatorn alltid kring 12 V till batteriet, även fast bilen gör 50 eller 150 km/h. Därför borde det inte spela någon roll ifall man kör med AC, sätesvärmare, bakrutevärmare, högeffektivt baskapet m.m eftersom generatorn inte måste jobba mer bara för att bilen drar mer ström.

Jag vet att man måste ha flera batterier om man använder strömslukande komponenter.

Ju mera komponenter som ska hålla ständigt 12 V, ju mera måste den som ger ut till dom jobba,
för att hålla det konstant.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

8 Inlägg
11 januari 2013
#3
Fast just ACn är ju en ac-kompressor som liksom generatorn drivs av en rem indirekt av motorn. Och när den kör på full kyla så går kompressorn tyngre att driva runt. Viket gör att bilen kan dra lite mer.
Är väl olika från bil till bil. Min audi a4 märks det ingen skillnad.

Avstängd
10 388 Inlägg
11 januari 2013
#4
ExXtr3me skrev:
Diskolaro skrev:
Jag är inte bilkunnig men min teori är följande: Generatorn drivs av kamremmen, alltså drivs generatorn indirekt av motorn och genererar ström i förhållande till motorns varv.

Med andra ord så genererar generatorn alltid kring 12 V till batteriet, även fast bilen gör 50 eller 150 km/h. Därför borde det inte spela någon roll ifall man kör med AC, sätesvärmare, bakrutevärmare, högeffektivt baskapet m.m eftersom generatorn inte måste jobba mer bara för att bilen drar mer ström.

Jag vet att man måste ha flera batterier om man använder strömslukande komponenter.

Ju mera komponenter som ska hålla ständigt 12 V, ju mera måste den som ger ut till dom jobba,
för att hålla det konstant.

Alldeles riktigt

Därför DRL förespråkas osv (för att det i förlängningen sparar någon minimal gnutta bränsle...många bäckar små osv)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#5
ExXtr3me skrev:
Diskolaro skrev:
Jag är inte bilkunnig men min teori är följande: Generatorn drivs av kamremmen, alltså drivs generatorn indirekt av motorn och genererar ström i förhållande till motorns varv.

Med andra ord så genererar generatorn alltid kring 12 V till batteriet, även fast bilen gör 50 eller 150 km/h. Därför borde det inte spela någon roll ifall man kör med AC, sätesvärmare, bakrutevärmare, högeffektivt baskapet m.m eftersom generatorn inte måste jobba mer bara för att bilen drar mer ström.

Jag vet att man måste ha flera batterier om man använder strömslukande komponenter.

Ju mera komponenter som ska hålla ständigt 12 V, ju mera måste den som ger ut till dom jobba,
för att hålla det konstant.

I så fall måste jag ju köra snabbare för att generatorn ens ska ha möjlighet att jobba hårdare.

Avstängd
10 388 Inlägg
11 januari 2013
#6
Diskolaro skrev:
ExXtr3me skrev:
Diskolaro skrev:
Jag är inte bilkunnig men min teori är följande: Generatorn drivs av kamremmen, alltså drivs generatorn indirekt av motorn och genererar ström i förhållande till motorns varv.

Med andra ord så genererar generatorn alltid kring 12 V till batteriet, även fast bilen gör 50 eller 150 km/h. Därför borde det inte spela någon roll ifall man kör med AC, sätesvärmare, bakrutevärmare, högeffektivt baskapet m.m eftersom generatorn inte måste jobba mer bara för att bilen drar mer ström.

Jag vet att man måste ha flera batterier om man använder strömslukande komponenter.

Ju mera komponenter som ska hålla ständigt 12 V, ju mera måste den som ger ut till dom jobba,
för att hålla det konstant.

I så fall måste jag ju köra snabbare för att generatorn ens ska ha möjlighet att jobba hårdare.

Vi gör det lite lättare;

Vi tar helljuset som exempel (fungerar lika med vilken energiförbrukare du än använder dock)

Strålkastarna i en bil drivs av ström från bilbatteriet, som i sin tur laddas upp av bilens generator. Generatorn drivs runt av motorn, som i sin tur drivs av bensinen (inget konstigt så långt)

Skillnaden som blir när man slår på helljuset är att mer ström tas ut från batteriet, och det behövs en större laddström (eller en viss maximal laddström under längre tid) från generatorn för att ladda upp batteriet (möter man inte upp denna, så töms batteriet).

När generatorn i sin tur belastas med en högre laddström blir det en liten aning trögare att driva den. Denna "extra tröghet" att driva runt generatorn gör att bilen drar en liten aning mer bensin.

Mao; ju mer du belastar batteriet (i förlängningen generatorn) ju trögare går den (more or less) och mer kraft från motorn krävs...som resulterar i ökad (om än liten) bränsleförbrukning

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#7
it_mutt skrev:
Diskolaro skrev:
ExXtr3me skrev:

Ju mera komponenter som ska hålla ständigt 12 V, ju mera måste den som ger ut till dom jobba,
för att hålla det konstant.

I så fall måste jag ju köra snabbare för att generatorn ens ska ha möjlighet att jobba hårdare.

Vi gör det lite lättare;

Vi tar helljuset som exempel (fungerar lika med vilken energiförbrukare du än använder dock)

Strålkastarna i en bil drivs av ström från bilbatteriet, som i sin tur laddas upp av bilens generator. Generatorn drivs runt av motorn, som i sin tur drivs av bensinen (inget konstigt så långt)

Skillnaden som blir när man slår på helljuset är att mer ström tas ut från batteriet, och det behövs en större laddström (eller en viss maximal laddström under längre tid) från generatorn för att ladda upp batteriet (möter man inte upp denna, så töms batteriet).

När generatorn i sin tur belastas med en högre laddström blir det en liten aning trögare att driva den. Denna "extra tröghet" att driva runt generatorn gör att bilen drar en liten aning mer bensin.

Mao; ju mer du belastar batteriet (i förlängningen generatorn) ju trögare går den (more or less) och mer kraft från motorn krävs...som resulterar i ökad (om än liten) bränsleförbrukning

Det där kan jag inte tro på eftersom en generator består av en stator och en rotor och genererar mer ström ju högre varvtal den har. Det låter som att en generator har växlar i dina ögon.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
11 januari 2013
#8
Diskolaro skrev:
Jag är inte bilkunnig men min teori är följande: Generatorn drivs av kamremmen, alltså drivs generatorn indirekt av motorn och genererar ström i förhållande till motorns varv.

Med andra ord så genererar generatorn alltid kring 12 V till batteriet, även fast bilen gör 50 eller 150 km/h. Därför borde det inte spela någon roll ifall man kör med AC, sätesvärmare, bakrutevärmare, högeffektivt baskapet m.m eftersom generatorn inte måste jobba mer bara för att bilen drar mer ström.

Jag vet att man måste ha flera batterier om man använder strömslukande komponenter.

Eftersom AC:n drivs med rem från motorn så ökar motståndet på motorn och för att kompensera detta måste det pytsas på med lite mer soppa och därmed ökar bensinförbrukningen. Men som en skrev så är det olika från motor till motor. På en större och starkare motor märks det lite mindre än på en mindre och svag motor.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
11 januari 2013
#9
Diskolaro skrev:
it_mutt skrev:
Diskolaro skrev:

I så fall måste jag ju köra snabbare för att generatorn ens ska ha möjlighet att jobba hårdare.

Vi gör det lite lättare;

Vi tar helljuset som exempel (fungerar lika med vilken energiförbrukare du än använder dock)

Strålkastarna i en bil drivs av ström från bilbatteriet, som i sin tur laddas upp av bilens generator. Generatorn drivs runt av motorn, som i sin tur drivs av bensinen (inget konstigt så långt)

Skillnaden som blir när man slår på helljuset är att mer ström tas ut från batteriet, och det behövs en större laddström (eller en viss maximal laddström under längre tid) från generatorn för att ladda upp batteriet (möter man inte upp denna, så töms batteriet).

När generatorn i sin tur belastas med en högre laddström blir det en liten aning trögare att driva den. Denna "extra tröghet" att driva runt generatorn gör att bilen drar en liten aning mer bensin.

Mao; ju mer du belastar batteriet (i förlängningen generatorn) ju trögare går den (more or less) och mer kraft från motorn krävs...som resulterar i ökad (om än liten) bränsleförbrukning

Det där kan jag inte tro på eftersom en generator består av en stator och en rotor och genererar mer ström ju högre varvtal den har. Det låter som att en generator har växlar i dina ögon.

Självklart så ökar motståndet på en generator när den belastas mer. En växelströmmare laddar nästan lika mycket på tomgång som på högre varv till skillnad mot gamla likströmmare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#10
Vettemannen skrev:
Diskolaro skrev:
Jag är inte bilkunnig men min teori är följande: Generatorn drivs av kamremmen, alltså drivs generatorn indirekt av motorn och genererar ström i förhållande till motorns varv.

Med andra ord så genererar generatorn alltid kring 12 V till batteriet, även fast bilen gör 50 eller 150 km/h. Därför borde det inte spela någon roll ifall man kör med AC, sätesvärmare, bakrutevärmare, högeffektivt baskapet m.m eftersom generatorn inte måste jobba mer bara för att bilen drar mer ström.

Jag vet att man måste ha flera batterier om man använder strömslukande komponenter.

Eftersom AC:n drivs med rem från motorn så ökar motståndet på motorn och för att kompensera detta måste det pytsas på med lite mer soppa och därmed ökar bensinförbrukningen. Men som en skrev så är det olika från motor till motor. På en större och starkare motor märks det lite mindre än på en mindre och svag motor.

/Benny

Varför skulle generatorn generera mer ström bara för att motståndet blir större? Generatorn fungerar inte på samma sätt som en motor, alltså att man kan ändra utväxlingen på den genom växlar.

Rätta mig om jag har fel men jag har aldrig sett en generator med växlar.

Avstängd
10 388 Inlägg
11 januari 2013
#11
Diskolaro skrev:
Vettemannen skrev:
Diskolaro skrev:
Jag är inte bilkunnig men min teori är följande: Generatorn drivs av kamremmen, alltså drivs generatorn indirekt av motorn och genererar ström i förhållande till motorns varv.

Med andra ord så genererar generatorn alltid kring 12 V till batteriet, även fast bilen gör 50 eller 150 km/h. Därför borde det inte spela någon roll ifall man kör med AC, sätesvärmare, bakrutevärmare, högeffektivt baskapet m.m eftersom generatorn inte måste jobba mer bara för att bilen drar mer ström.

Jag vet att man måste ha flera batterier om man använder strömslukande komponenter.

Eftersom AC:n drivs med rem från motorn så ökar motståndet på motorn och för att kompensera detta måste det pytsas på med lite mer soppa och därmed ökar bensinförbrukningen. Men som en skrev så är det olika från motor till motor. På en större och starkare motor märks det lite mindre än på en mindre och svag motor.

/Benny

Varför skulle generatorn generera mer ström bara för att motståndet blir större? Generatorn fungerar inte på samma sätt som en motor, alltså att man kan ändra utväxlingen på den genom växlar.

Rätta mig om jag har fel men jag har aldrig sett en generator med växlar.

Nu vänder du på vad han säger. Han säger att då motståndet i generatorn ökar, och då denna drivs med en rem från motorn, kommer motorn belastas mer och alltså drar motorn mer bensin. Precis som om du lastar mer last i bilen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
11 januari 2013
#12
Diskolaro skrev:
Vettemannen skrev:
Diskolaro skrev:
Jag är inte bilkunnig men min teori är följande: Generatorn drivs av kamremmen, alltså drivs generatorn indirekt av motorn och genererar ström i förhållande till motorns varv.

Med andra ord så genererar generatorn alltid kring 12 V till batteriet, även fast bilen gör 50 eller 150 km/h. Därför borde det inte spela någon roll ifall man kör med AC, sätesvärmare, bakrutevärmare, högeffektivt baskapet m.m eftersom generatorn inte måste jobba mer bara för att bilen drar mer ström.

Jag vet att man måste ha flera batterier om man använder strömslukande komponenter.

Eftersom AC:n drivs med rem från motorn så ökar motståndet på motorn och för att kompensera detta måste det pytsas på med lite mer soppa och därmed ökar bensinförbrukningen. Men som en skrev så är det olika från motor till motor. På en större och starkare motor märks det lite mindre än på en mindre och svag motor.

/Benny

Varför skulle generatorn generera mer ström bara för att motståndet blir större? Generatorn fungerar inte på samma sätt som en motor, alltså att man kan ändra utväxlingen på den genom växlar.

Rätta mig om jag har fel men jag har aldrig sett en generator med växlar.

När strömförbrukningen ökar så måste ju laddningsrelät kompensera detta genom att släppa på mer ström och då får generatorn arbeta mer för att producera denna ström och därmed ökar motståndet som resulterar i lite högre soppaförbrukning. Ingen har pratat om växlar på en generator utom du då.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#13
it_mutt skrev:
Diskolaro skrev:
Vettemannen skrev:

Eftersom AC:n drivs med rem från motorn så ökar motståndet på motorn och för att kompensera detta måste det pytsas på med lite mer soppa och därmed ökar bensinförbrukningen. Men som en skrev så är det olika från motor till motor. På en större och starkare motor märks det lite mindre än på en mindre och svag motor.

/Benny

Varför skulle generatorn generera mer ström bara för att motståndet blir större? Generatorn fungerar inte på samma sätt som en motor, alltså att man kan ändra utväxlingen på den genom växlar.

Rätta mig om jag har fel men jag har aldrig sett en generator med växlar.

Nu vänder du på vad han säger. Han säger att då motståndet i generatorn ökar, och då denna drivs med en rem från motorn, kommer motorn belastas mer och alltså drar motorn mer bensin. Precis som om du lastar mer last i bilen

Hur skulle motståndet i generatorn kunna öka om det inte finns växlar på generatoraxeln? Generatorn består ju liksom i princip bara av en axel som snurrar inuti en cylinder som är gjord av koppartråd. I stora drag!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
11 januari 2013
#14
Diskolaro skrev:
it_mutt skrev:
Diskolaro skrev:

Varför skulle generatorn generera mer ström bara för att motståndet blir större? Generatorn fungerar inte på samma sätt som en motor, alltså att man kan ändra utväxlingen på den genom växlar.

Rätta mig om jag har fel men jag har aldrig sett en generator med växlar.

Nu vänder du på vad han säger. Han säger att då motståndet i generatorn ökar, och då denna drivs med en rem från motorn, kommer motorn belastas mer och alltså drar motorn mer bensin. Precis som om du lastar mer last i bilen

Hur skulle motståndet i generatorn kunna öka om det inte finns växlar på generatoraxeln? Generatorn består ju liksom i princip bara av en axel som snurrar inuti en cylinder som är gjord av koppartråd. I stora drag!

Det bara är så. Ingen idé att diskutera detta mer med dig då du inte verkar lyssna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

JFfoto
11 januari 2013
#15
Prenumeration lagd big_smile

Avstängd
10 388 Inlägg
11 januari 2013
#16
Kalltkaffe skrev:
Prenumeration lagd big_smile

Detta blir spännande, bara vänta wink tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#17
Vettemannen skrev:
Diskolaro skrev:
it_mutt skrev:
Nu vänder du på vad han säger. Han säger att då motståndet i generatorn ökar, och då denna drivs med en rem från motorn, kommer motorn belastas mer och alltså drar motorn mer bensin. Precis som om du lastar mer last i bilen

Hur skulle motståndet i generatorn kunna öka om det inte finns växlar på generatoraxeln? Generatorn består ju liksom i princip bara av en axel som snurrar inuti en cylinder som är gjord av koppartråd. I stora drag!

Det bara är så. Ingen idé att diskutera detta mer med dig då du inte verkar lyssna.

/Benny

Jag säger inte att du har fel men jag har mycket svårt att tro på det du säger eftersom du uppenbarligen inte vet hur en generator fungerar. Jag har aldrig sett några växlar på en generator och principen lyder: Ju snabbare generatoraxeln roterar desto mer ström får du. Det är där som mina växlar kommer in, jag tror inte att en generator har växlar men enligt dig så har den ju någon form av växlar eller något annat som gör att axeln roterar snabbare när den måste generera mer ström.
Senast redigerat av Diskolaro (11 januari 2013)

JFfoto
11 januari 2013
#18
it_mutt skrev:
Kalltkaffe skrev:
Prenumeration lagd big_smile

Detta blir spännande, bara vänta wink tongue

Ja :p min generator går ganska trögt med extralyserna på, när man håller jämn gas, och slår på hellyset så känner man hur bilen saktar ner en aning och går trögare, men den drar alltså inte mer bensin då, bra att veta wink

Avstängd
10 388 Inlägg
11 januari 2013
#19
Diskolaro skrev:
it_mutt skrev:
Diskolaro skrev:
Varför skulle generatorn generera mer ström bara för att motståndet blir större? Generatorn fungerar inte på samma sätt som en motor, alltså att man kan ändra utväxlingen på den genom växlar.

Rätta mig om jag har fel men jag har aldrig sett en generator med växlar.

Nu vänder du på vad han säger. Han säger att då motståndet i generatorn ökar, och då denna drivs med en rem från motorn, kommer motorn belastas mer och alltså drar motorn mer bensin. Precis som om du lastar mer last i bilen

Hur skulle motståndet i generatorn kunna öka om det inte finns växlar på generatoraxeln? Generatorn består ju liksom i princip bara av en axel som snurrar inuti en cylinder som är gjord av koppartråd. I stora drag!

Vi gör det enkelt. Du är inte bilkunnig (vilket märks), men, leta upp en bil med massa extraljus på, starta bilen med bara halvljuset, eller än bättre; bara parkeringsljuset, på. Låt bilen stå på tomgång och tänd helljuset med tillhörande extraljus. Samtidigt lyssnar du och tittar på varvräknaren.

Sen kommer du hit och säger att du inte hörde eller såg någon skillnad på varvtalet när helljuset tändes. Så kan vi alla kalla dig lögnare.
Senast redigerat av it_mutt (11 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
10 388 Inlägg
11 januari 2013
#20
Kalltkaffe skrev:
it_mutt skrev:
Kalltkaffe skrev:
Prenumeration lagd big_smile

Detta blir spännande, bara vänta wink tongue

Ja :p min generator går ganska trögt med extralyserna på, när man håller jämn gas, och slår på hellyset så känner man hur bilen saktar ner en aning och går trögare, men den drar alltså inte mer bensin då, bra att veta wink

Klart den inte gör! wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök