3607
Sök

Drar det mer soppa om man kör med AC:n på?

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#81
Nico-the-kid skrev:
Nico-the-kid skrev:
Ju mer ström du skickar till rotorlindningen ju kraftigare magnetfält får du,och då går det trögare att snurra generatorn,så är det bara inse fakta.


I så fall har jag lärt mig fel angående hur en generator fungerar. Då får ni skylla på min skola.

Såhär har jag uppfattat det: Då magneterna, som sitter på rotorn (kan vara tvärt om också, finns flera versioner av generatorer), snurrar inuti en "cylinder av spolar" så uppstår en EMK som induceras i spolarna. Ja, strömmen går via luften (magnetfältet). Hur faan kan då motstånd komma in i bilden?

4 586 Inlägg
11 januari 2013
#82
Det man kan tjäna mest på i förbrukningssynpunkt är att lätta bilen på allt man inte kan tänka sig att behöva alltså enbart ratt och förarstolen kvar. Lättare bil drar mindre soppa

Rätt lufttryck i däcken är viktigt och en motorvärmare aldrig fel vid under 8 grader ute

Acn kan du ha på. Kompressorn går ändå inte igång på vintern
Senast redigerat av jocke_gronberg (11 januari 2013)


509 Inlägg
11 januari 2013
#83
Du har inga fasta magneter i en modern generator (60-tal och framåt)
Du snackar om cykeldynamo eller moped som har fasta magneter.

Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:
Nico-the-kid skrev:
Ju mer ström du skickar till rotorlindningen ju kraftigare magnetfält får du,och då går det trögare att snurra generatorn,så är det bara inse fakta.


I så fall har jag lärt mig fel angående hur en generator fungerar. Då får ni skylla på min skola.

Såhär har jag uppfattat det: Då magneterna, som sitter på rotorn (kan vara tvärt om också, finns flera versioner av generatorer), snurrar inuti en "cylinder av spolar" så uppstår en EMK som induceras i spolarna. Ja, strömmen går via luften (magnetfältet). Hur faan kan då motstånd komma in i bilden?

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#84
Nico-the-kid skrev:
Du har inga fasta magneter i en modern generator (60-tal och framåt)
Du snackar om cykeldynamo eller moped som har fasta magneter.

Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:


I så fall har jag lärt mig fel angående hur en generator fungerar. Då får ni skylla på min skola.

Såhär har jag uppfattat det: Då magneterna, som sitter på rotorn (kan vara tvärt om också, finns flera versioner av generatorer), snurrar inuti en "cylinder av spolar" så uppstår en EMK som induceras i spolarna. Ja, strömmen går via luften (magnetfältet). Hur faan kan då motstånd komma in i bilden?


I just mitt exempel så skrev jag ju att magneterna satt på rotorn, då är de ju inte fasta.

509 Inlägg
11 januari 2013
#85
Nu orkar jag inte med dig, du verkar ju helt jävla korkad.
Sitter inte magneterna fast på rotorn i ditt exempel?


Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:
Du har inga fasta magneter i en modern generator (60-tal och framåt)
Du snackar om cykeldynamo eller moped som har fasta magneter.

Diskolaro skrev:

I så fall har jag lärt mig fel angående hur en generator fungerar. Då får ni skylla på min skola.

Såhär har jag uppfattat det: Då magneterna, som sitter på rotorn (kan vara tvärt om också, finns flera versioner av generatorer), snurrar inuti en "cylinder av spolar" så uppstår en EMK som induceras i spolarna. Ja, strömmen går via luften (magnetfältet). Hur faan kan då motstånd komma in i bilden?


I just mitt exempel så skrev jag ju att magneterna satt på rotorn, då är de ju inte fasta.

509 Inlägg
11 januari 2013
#86
Hör av dig om ett par år när du börjar på gymnasium.

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#87
Nico-the-kid skrev:
Nu orkar jag inte med dig, du verkar ju helt jävla korkad.
Sitter inte magneterna fast på rotorn i ditt exempel?


Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:
Du har inga fasta magneter i en modern generator (60-tal och framåt)
Du snackar om cykeldynamo eller moped som har fasta magneter.



I just mitt exempel så skrev jag ju att magneterna satt på rotorn, då är de ju inte fasta.


Jo, det gör de och rotorn snurrar ju och då snurrar ju även magneterna. Hur är de då fasta?

509 Inlägg
11 januari 2013
#88
Byt ut ordet fasta mot permanenta så kanske du fattar vad fasta är.

509 Inlägg
11 januari 2013
#89
I en modern generator har du inte fasta(permanenta)magneter utan du har rotorlindning,ju mer ström du skickar på ,desto kraftigare magnetfält= mer ström ut och mer värme och kraftigare magnetfält gör att generator snurrar trögare.
Fattar du?

over and out

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#90
Nico-the-kid skrev:
I en modern generator har du inte fasta(permanenta)magneter utan du har rotorlindning,ju mer ström du skickar på ,desto kraftigare magnetfält= mer ström ut och mer värme och kraftigare magnetfält gör att generator snurrar trögare.
Fattar du?

over and out

Jaha, ja då fattar jag. Så man kan själv bestämma hur kraftigt magnetfältet ska vara i en bilgenerator och ju större ström (=kraftigare magnetfält) desto större blir motståndet men samtidigt så får du även ut mer effekt?

SÄG DET DÅ!

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#91
Vad heter i så fall en sådan generator? Jag har aldrig hört att man skickar in ström till en generator, det måste ju vara någon speciell sort till bilar!

509 Inlägg
11 januari 2013
#92
ÄNTLIGEN


Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:
I en modern generator har du inte fasta(permanenta)magneter utan du har rotorlindning,ju mer ström du skickar på ,desto kraftigare magnetfält= mer ström ut och mer värme och kraftigare magnetfält gör att generator snurrar trögare.
Fattar du?

over and out

Jaha, ja då fattar jag. Så man kan själv bestämma hur kraftigt magnetfältet ska vara i en bilgenerator och ju större ström (=kraftigare magnetfält) desto större blir motståndet men samtidigt så får du även ut mer effekt?

SÄG DET DÅ!

509 Inlägg
11 januari 2013
#93
Växelströmsgenerator


Diskolaro skrev:
Vad heter i så fall en sådan generator? Jag har aldrig hört att man skickar in ström till en generator, det måste ju vara någon speciell sort till bilar!

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#94
Nico-the-kid skrev:
Växelströmsgenerator


Diskolaro skrev:
Vad heter i så fall en sådan generator? Jag har aldrig hört att man skickar in ström till en generator, det måste ju vara någon speciell sort till bilar!


Ja men fy fan, i skolan tog vi inte upp växelströmsgeneratorer utan endast vanliga likströmsgeneratorer. Efter nästan 100 inlägg fick jag ett bra svar på min fråga. smile

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
11 januari 2013
#95
Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:
Växelströmsgenerator


Diskolaro skrev:
Vad heter i så fall en sådan generator? Jag har aldrig hört att man skickar in ström till en generator, det måste ju vara någon speciell sort till bilar!


Ja men fy fan, i skolan tog vi inte upp växelströmsgeneratorer utan endast vanliga likströmsgeneratorer. Efter nästan 100 inlägg fick jag ett bra svar på min fråga. smile

Du är inte så haj på google va? http://sv.wikipedia.org/wiki/Generator_(bildel)

/Mattias

509 Inlägg
11 januari 2013
#96
Och varför ska du lära dig hur en likströmmare funkar???
Utbildar du dig till vad??

JFfoto
11 januari 2013
#97
Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:
Växelströmsgenerator


Diskolaro skrev:
Vad heter i så fall en sådan generator? Jag har aldrig hört att man skickar in ström till en generator, det måste ju vara någon speciell sort till bilar!


Ja men fy fan, i skolan tog vi inte upp växelströmsgeneratorer utan endast vanliga likströmsgeneratorer. Efter nästan 100 inlägg fick jag ett bra svar på min fråga. smile

Grejer är ju att det var inte det du frågade från början, så skyll inte på oss.

Evildan
11 januari 2013
#98
20sekunders googlande gav:
http://www.generatorguide.net/howgeneratorworks.html

Samt svaret på den ursprungliga frågan: Ja, det gör den då det blir ett ökat motstånd när kompressorn är inkopplad och arbetar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_conditioning
Senast redigerat av Evildan (11 januari 2013)

509 Inlägg
11 januari 2013
#99
Redan vid inlägg#6 och #8 så fick du svar på din fråga men du godtog inte svaret som korrekt.



Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:
Växelströmsgenerator


Diskolaro skrev:
Vad heter i så fall en sådan generator? Jag har aldrig hört att man skickar in ström till en generator, det måste ju vara någon speciell sort till bilar!


Ja men fy fan, i skolan tog vi inte upp växelströmsgeneratorer utan endast vanliga likströmsgeneratorer. Efter nästan 100 inlägg fick jag ett bra svar på min fråga. smile
Senast redigerat av Nico-the-kid (11 januari 2013)

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#100
matteeee skrev:
Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:
Växelströmsgenerator




Ja men fy fan, i skolan tog vi inte upp växelströmsgeneratorer utan endast vanliga likströmsgeneratorer. Efter nästan 100 inlägg fick jag ett bra svar på min fråga. smile

Du är inte så haj på google va? http://sv.wikipedia.org/wiki/Generator_(bildel)

Finns ingenting där som tyder på att det finns en markant skillnad mellan en likströmsgenerator och en växelströmsgenerator.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök