3607
Sök

Drar det mer soppa om man kör med AC:n på?

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
Nico-the-kid skrev:
Nico-the-kid skrev:
Ju mer ström du skickar till rotorlindningen ju kraftigare magnetfält får du,och då går det trögare att snurra generatorn,så är det bara inse fakta.

I så fall har jag lärt mig fel angående hur en generator fungerar. Då får ni skylla på min skola.

Såhär har jag uppfattat det: Då magneterna, som sitter på rotorn (kan vara tvärt om också, finns flera versioner av generatorer), snurrar inuti en "cylinder av spolar" så uppstår en EMK som induceras i spolarna. Ja, strömmen går via luften (magnetfältet). Hur faan kan då motstånd komma in i bilden?

4 586 Inlägg
11 januari 2013
Det man kan tjäna mest på i förbrukningssynpunkt är att lätta bilen på allt man inte kan tänka sig att behöva alltså enbart ratt och förarstolen kvar. Lättare bil drar mindre soppa

Rätt lufttryck i däcken är viktigt och en motorvärmare aldrig fel vid under 8 grader ute

Acn kan du ha på. Kompressorn går ändå inte igång på vintern
Senast redigerat av jocke_gronberg (11 januari 2013)

509 Inlägg
11 januari 2013
Du har inga fasta magneter i en modern generator (60-tal och framåt)
Du snackar om cykeldynamo eller moped som har fasta magneter.

Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:
Nico-the-kid skrev:
Ju mer ström du skickar till rotorlindningen ju kraftigare magnetfält får du,och då går det trögare att snurra generatorn,så är det bara inse fakta.

I så fall har jag lärt mig fel angående hur en generator fungerar. Då får ni skylla på min skola.

Såhär har jag uppfattat det: Då magneterna, som sitter på rotorn (kan vara tvärt om också, finns flera versioner av generatorer), snurrar inuti en "cylinder av spolar" så uppstår en EMK som induceras i spolarna. Ja, strömmen går via luften (magnetfältet). Hur faan kan då motstånd komma in i bilden?

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
Nico-the-kid skrev:

Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:

I just mitt exempel så skrev jag ju att magneterna satt på rotorn, då är de ju inte fasta.

509 Inlägg
11 januari 2013
Nu orkar jag inte med dig, du verkar ju helt jävla korkad.
Sitter inte magneterna fast på rotorn i ditt exempel?

Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:

Diskolaro skrev:

I just mitt exempel så skrev jag ju att magneterna satt på rotorn, då är de ju inte fasta.

509 Inlägg
11 januari 2013
Hör av dig om ett par år när du börjar på gymnasium.

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
Nico-the-kid skrev:
Nu orkar jag inte med dig, du verkar ju helt jävla korkad.
Sitter inte magneterna fast på rotorn i ditt exempel?

Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:

Jo, det gör de och rotorn snurrar ju och då snurrar ju även magneterna. Hur är de då fasta?

509 Inlägg
11 januari 2013
Byt ut ordet fasta mot permanenta så kanske du fattar vad fasta är.

509 Inlägg
11 januari 2013
I en modern generator har du inte fasta(permanenta)magneter utan du har rotorlindning,ju mer ström du skickar på ,desto kraftigare magnetfält= mer ström ut och mer värme och kraftigare magnetfält gör att generator snurrar trögare.
Fattar du?

over and out

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
Nico-the-kid skrev:
I en modern generator har du inte fasta(permanenta)magneter utan du har rotorlindning,ju mer ström du skickar på ,desto kraftigare magnetfält= mer ström ut och mer värme och kraftigare magnetfält gör att generator snurrar trögare.
Fattar du?

over and out

Jaha, ja då fattar jag. Så man kan själv bestämma hur kraftigt magnetfältet ska vara i en bilgenerator och ju större ström (=kraftigare magnetfält) desto större blir motståndet men samtidigt så får du även ut mer effekt?

SÄG DET DÅ!

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
Vad heter i så fall en sådan generator? Jag har aldrig hört att man skickar in ström till en generator, det måste ju vara någon speciell sort till bilar!

509 Inlägg
11 januari 2013
ÄNTLIGEN

Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:
Fattar du?

over and out

Jaha, ja då fattar jag. Så man kan själv bestämma hur kraftigt magnetfältet ska vara i en bilgenerator och ju större ström (=kraftigare magnetfält) desto större blir motståndet men samtidigt så får du även ut mer effekt?

SÄG DET DÅ!

509 Inlägg
11 januari 2013
Växelströmsgenerator

Diskolaro skrev:
Vad heter i så fall en sådan generator? Jag har aldrig hört att man skickar in ström till en generator, det måste ju vara någon speciell sort till bilar!

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
Nico-the-kid skrev:
Växelströmsgenerator

Diskolaro skrev:

Ja men fy fan, i skolan tog vi inte upp växelströmsgeneratorer utan endast vanliga likströmsgeneratorer. Efter nästan 100 inlägg fick jag ett bra svar på min fråga. smile

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
11 januari 2013
Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:
Växelströmsgenerator

Diskolaro skrev:

Ja men fy fan, i skolan tog vi inte upp växelströmsgeneratorer utan endast vanliga likströmsgeneratorer. Efter nästan 100 inlägg fick jag ett bra svar på min fråga. smile

Du är inte så haj på google va? http://sv.wikipedia.org/wiki/Generator_(bildel)

/Mattias

509 Inlägg
11 januari 2013
Och varför ska du lära dig hur en likströmmare funkar???
Utbildar du dig till vad??

JFfoto
11 januari 2013
Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:
Växelströmsgenerator

Diskolaro skrev:

Grejer är ju att det var inte det du frågade från början, så skyll inte på oss.

Evildan
11 januari 2013
20sekunders googlande gav:
http://www.generatorguide.net/howgeneratorworks.html

Samt svaret på den ursprungliga frågan: Ja, det gör den då det blir ett ökat motstånd när kompressorn är inkopplad och arbetar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_conditioning
Senast redigerat av Evildan (11 januari 2013)

509 Inlägg
11 januari 2013
Redan vid inlägg#6 och #8 så fick du svar på din fråga men du godtog inte svaret som korrekt.

Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:
Växelströmsgenerator

Diskolaro skrev:

Senast redigerat av Nico-the-kid (11 januari 2013)

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
matteeee skrev:
Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:
Växelströmsgenerator

Du är inte så haj på google va? http://sv.wikipedia.org/wiki/Generator_(bildel)

Finns ingenting där som tyder på att det finns en markant skillnad mellan en likströmsgenerator och en växelströmsgenerator.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök