Nu verkar denna konversation vara mer eller mindre avslutad men bjuder på en, väldigt förenklad förklaring på hur nu en generator, och för all del elektricitet fungerar.
Spänning mäts i volt och är elens vilja att hoppa över hinder, se det som trycket i en vattenslang.
Ström mäts i ampere och förklaras bäst med flödet i en vattenslang.
Tänk nu att inuti elkabeln så sitter det en massa små rackare, nu kallat elektroner. Dessa små rackare sitter gärna still och är ena lata pysar. Det enda sättet att få dem att flytta på sig är att putta på dem, men nu är de så små att vi inte kan putta med fingrarna utan måste använda magnetism. Det är där generatorn kommer in, den är nämligen ganska bra på att putta på dessa små rackare.
Men om vi nu puttar konstant så kommer både ström å spänning att skena och slutligen saker i bilen att gåsönder.
Där kommer strömregulatorn in (laddningsrelät) och fungerar då som en dörrvakt ut från generatorn. Den checkar av med batteriet om hur det ligger till med nivåerna och öppnar å stänger dörren därefter för att hålla nivåerna i balans.
Om nu laddningsrelät måste hålla dörren öppen ett längre tag så kommer generatorn behöva putta ut många elektroner vilket då blir tungt, de vill ju trotsallt sitta still.
Hoppas jag inte har missat något i förenklingen nu bara