3474
Sök

Drar det mer soppa om man kör med AC:n på?

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#101
Nico-the-kid skrev:
Redan vid inlägg#6 så fick du svar på din fråga men du godtog inte svaret som korrekt.



Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:
Växelströmsgenerator




Ja men fy fan, i skolan tog vi inte upp växelströmsgeneratorer utan endast vanliga likströmsgeneratorer. Efter nästan 100 inlägg fick jag ett bra svar på min fråga. smile


Ja, jag hade fel. Men jag ville ha en förklaring på varför motståndet ökade och den trodde jag inte på eftersom jag hela tiden hade bilden av en likströmsgenerator i huvudet då jag inte trodde att det var någon större skillnad mellan lik- och växelströmsgeneratorer, detta även fast jag läst om växelströmsgeneratorer på Wikipedia.

Jag ber om ursäkt för min spydighet men jag trodde att ni hade fel men i grund och botten var det jag som hade fel.

509 Inlägg
11 januari 2013
#102
Jag har jobbat som bilmekaniker sen -89 och det finns säkert de som jobbat längre,hur ska man få en som dig att tro på oss???????



Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:
Redan vid inlägg#6 så fick du svar på din fråga men du godtog inte svaret som korrekt.



Diskolaro skrev:

Ja men fy fan, i skolan tog vi inte upp växelströmsgeneratorer utan endast vanliga likströmsgeneratorer. Efter nästan 100 inlägg fick jag ett bra svar på min fråga. smile


Ja, jag hade fel. Men jag ville ha en förklaring på varför motståndet ökade och den trodde jag inte på eftersom jag hela tiden hade bilden av en likströmsgenerator i huvudet då jag inte trodde att det var någon större skillnad mellan lik- och växelströmsgeneratorer, detta även fast jag läst om växelströmsgeneratorer på Wikipedia.

Jag ber om ursäkt för min spydighet men jag trodde att ni hade fel men i grund och botten var det jag som hade fel.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
11 januari 2013
#103
Diskolaro skrev:
matteeee skrev:
Diskolaro skrev:

Ja men fy fan, i skolan tog vi inte upp växelströmsgeneratorer utan endast vanliga likströmsgeneratorer. Efter nästan 100 inlägg fick jag ett bra svar på min fråga. smile

Du är inte så haj på google va? http://sv.wikipedia.org/wiki/Generator_(bildel)

Finns ingenting där som tyder på att det finns en markant skillnad mellan en likströmsgenerator och en växelströmsgenerator.

mata inte trollen...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#104
Nico-the-kid skrev:
Jag har jobbat som bilmekaniker sen -89 och det finns säkert de som jobbat längre,hur ska man få en som dig att tro på oss???????



Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:
Redan vid inlägg#6 så fick du svar på din fråga men du godtog inte svaret som korrekt.





Ja, jag hade fel. Men jag ville ha en förklaring på varför motståndet ökade och den trodde jag inte på eftersom jag hela tiden hade bilden av en likströmsgenerator i huvudet då jag inte trodde att det var någon större skillnad mellan lik- och växelströmsgeneratorer, detta även fast jag läst om växelströmsgeneratorer på Wikipedia.

Jag ber om ursäkt för min spydighet men jag trodde att ni hade fel men i grund och botten var det jag som hade fel.


Tänk dig att den enda generatorn som existerar i ditt huvud är en likströmsgenerator. Sedan förklarar någon varför generatorn får ett större motstånd när den genererar mer effekt. Fattar du något då?

82 Inlägg
11 januari 2013
#105
Diskolaro

Jag tycker du kan skicka in din idé till tekniska verken och förklara hur det egentligen fungerar..
För enligt din teori så behöver dem inte elda mer bara för att det finns fler förbrukare. Så då kan ju dem driva hela världen!

Samma sak som någon annan skrev med evighetsmaskinen.

Så snälla www.google.se om du vill veta hur det faktiskt fungerar.

Evildan
11 januari 2013
#106
Kör du exempelvis bilmotorn på tomgång med samtliga förbrukare avstängda så krävs samma kraft för att driva runt likströmsgeneratorn med samtliga förbrukare påslagna?
Detta har ni lärt er i skolan?

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#107
Evildan skrev:
Kör du exempelvis bilmotorn på tomgång med samtliga förbrukare avstängda så krävs samma kraft för att driva runt likströmsgeneratorn med samtliga förbrukare påslagna?
Detta har ni lärt er i skolan?

Nej, det krävs mer kraft eftersom generatorn måste snurra snabbare. Det är vad vi har lärt oss.

Evildan
11 januari 2013
#108
Diskolaro skrev:
Evildan skrev:
Kör du exempelvis bilmotorn på tomgång med samtliga förbrukare avstängda så krävs samma kraft för att driva runt likströmsgeneratorn med samtliga förbrukare påslagna?
Detta har ni lärt er i skolan?

Nej, det krävs mer kraft eftersom generatorn måste snurra snabbare. Det är vad vi har lärt oss.

Det var inte det jag frågade.


Kör du exempelvis bilmotorn på TOMGÅNG med samtliga förbrukare avstängda så krävs samma kraft för att driva runt likströmsgeneratorn med samtliga förbrukare påslagna?

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#109
Evildan skrev:
Diskolaro skrev:
Evildan skrev:
Kör du exempelvis bilmotorn på tomgång med samtliga förbrukare avstängda så krävs samma kraft för att driva runt likströmsgeneratorn med samtliga förbrukare påslagna?
Detta har ni lärt er i skolan?

Nej, det krävs mer kraft eftersom generatorn måste snurra snabbare. Det är vad vi har lärt oss.

Det var inte det jag frågade.


Kör du exempelvis bilmotorn på TOMGÅNG med samtliga förbrukare avstängda så krävs samma kraft för att driva runt likströmsgeneratorn med samtliga förbrukare påslagna?

Då måste generatorn snurra snabbare för att förse alla komponenter med tillräckligt mycket ström vilket leder till att bilens motor ökar varvtalet så att generatorn genererar mer ström. Detta är såklart fel eftersom man inte använder likströmsgeneratorer i bilar längre.

Evildan
11 januari 2013
#110
Diskolaro skrev:
Evildan skrev:
Diskolaro skrev:

Nej, det krävs mer kraft eftersom generatorn måste snurra snabbare. Det är vad vi har lärt oss.

Det var inte det jag frågade.


Kör du exempelvis bilmotorn på TOMGÅNG med samtliga förbrukare avstängda så krävs samma kraft för att driva runt likströmsgeneratorn med samtliga förbrukare påslagna?

Då måste generatorn snurra snabbare för att förse alla komponenter med tillräckligt mycket ström vilket leder till att bilens motor ökar varvtalet så att generatorn genererar mer ström. Detta är såklart fel eftersom man inte använder likströmsgeneratorer i bilar längre.

Läser du vad jag skriver?
Kör du exempelvis bilmotorn på TOMGÅNG med samtliga förbrukare avstängda så krävs samma kraft för att driva runt likströmsgeneratorn med samtliga förbrukare påslagna?
Krävs det mera kraft? inte varvtal, bilen står på tomgång och samtliga elförbrukare slås på och motorn går fortfarande på tomgång, varvtalet är konstant.
Roterar generatorn tyngre då med en högre belastning?

133 Inlägg
11 januari 2013
#111
Nu verkar denna konversation vara mer eller mindre avslutad men bjuder på en, väldigt förenklad förklaring på hur nu en generator, och för all del elektricitet fungerar.
Spänning mäts i volt och är elens vilja att hoppa över hinder, se det som trycket i en vattenslang.
Ström mäts i ampere och förklaras bäst med flödet i en vattenslang.

Tänk nu att inuti elkabeln så sitter det en massa små rackare, nu kallat elektroner. Dessa små rackare sitter gärna still och är ena lata pysar. Det enda sättet att få dem att flytta på sig är att putta på dem, men nu är de så små att vi inte kan putta med fingrarna utan måste använda magnetism. Det är där generatorn kommer in, den är nämligen ganska bra på att putta på dessa små rackare.

Men om vi nu puttar konstant så kommer både ström å spänning att skena och slutligen saker i bilen att gåsönder.
Där kommer strömregulatorn in (laddningsrelät) och fungerar då som en dörrvakt ut från generatorn. Den checkar av med batteriet om hur det ligger till med nivåerna och öppnar å stänger dörren därefter för att hålla nivåerna i balans.

Om nu laddningsrelät måste hålla dörren öppen ett längre tag så kommer generatorn behöva putta ut många elektroner vilket då blir tungt, de vill ju trotsallt sitta still.

Hoppas jag inte har missat något i förenklingen nu bara

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#112
Evildan skrev:
Diskolaro skrev:
Evildan skrev:

Det var inte det jag frågade.


Kör du exempelvis bilmotorn på TOMGÅNG med samtliga förbrukare avstängda så krävs samma kraft för att driva runt likströmsgeneratorn med samtliga förbrukare påslagna?

Då måste generatorn snurra snabbare för att förse alla komponenter med tillräckligt mycket ström vilket leder till att bilens motor ökar varvtalet så att generatorn genererar mer ström. Detta är såklart fel eftersom man inte använder likströmsgeneratorer i bilar längre.

Läser du vad jag skriver?
Kör du exempelvis bilmotorn på TOMGÅNG med samtliga förbrukare avstängda så krävs samma kraft för att driva runt likströmsgeneratorn med samtliga förbrukare påslagna?
Krävs det mera kraft? inte varvtal, bilen står på tomgång och samtliga elförbrukare slås på och motorn går fortfarande på tomgång, varvtalet är konstant.
Roterar generatorn tyngre då med en högre belastning?

Förut skulle jag svarat nej men nu svarar jag ja eftersom jag nu har ett hum om hur en växelströmsgenerator fungerar. Maskinen kommer att gå tyngre eftersom motståndet i generatorn blir större pga den måste förse elektroniken i bilen med ström.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
11 januari 2013
#113
Diskolaro skrev:
matteeee skrev:
Diskolaro skrev:

Ja men fy fan, i skolan tog vi inte upp växelströmsgeneratorer utan endast vanliga likströmsgeneratorer. Efter nästan 100 inlägg fick jag ett bra svar på min fråga. smile

Du är inte så haj på google va? http://sv.wikipedia.org/wiki/Generator_(bildel)

Finns ingenting där som tyder på att det finns en markant skillnad mellan en likströmsgenerator och en växelströmsgenerator.

Nej, bara att det du haft i huvudet i nära 100 inlägg inte använts i bilar på väldigt länge. En tanke är ju då att något markant skiljer eftersom alla(?) biltillverkare gått över...

/Mattias

5 Inlägg
11 januari 2013
#114
Diskolaro   

Jag skall inte kasta skit på dig, men det verkar som du har blivit undervisad för/av Likström denne generator arbetar på ett annat sätt, ja som du beskriver.

Växelström funkar på ett annat sätt som dem andra flesta skriver här inne, kan tänka mig att det skiter sig i huvet på dej när man är på läst på en sak...å sen när nån förklarar en annan sak på nått helt annat.


245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#115
matteeee skrev:
Diskolaro skrev:
matteeee skrev:

Du är inte så haj på google va? http://sv.wikipedia.org/wiki/Generator_(bildel)

Finns ingenting där som tyder på att det finns en markant skillnad mellan en likströmsgenerator och en växelströmsgenerator.

Nej, bara att det du haft i huvudet i nära 100 inlägg inte använts i bilar på väldigt länge. En tanke är ju då att något markant skiljer eftersom alla(?) biltillverkare gått över...

Hur ska jag som icke-bilkunnig kunna veta att det är en stor jävla skillnad mellan lik- och växelströmsgeneratorer som används i bilar? Jag hade liksom ingen aning om det...

Avstängd
10 388 Inlägg
11 januari 2013
#116
Diskolaro skrev:
matteeee skrev:
Diskolaro skrev:

Finns ingenting där som tyder på att det finns en markant skillnad mellan en likströmsgenerator och en växelströmsgenerator.

Nej, bara att det du haft i huvudet i nära 100 inlägg inte använts i bilar på väldigt länge. En tanke är ju då att något markant skiljer eftersom alla(?) biltillverkare gått över...

Hur ska jag som icke-bilkunnig kunna veta att det är en stor jävla skillnad mellan lik- och växelströmsgeneratorer som används i bilar? Jag hade liksom ingen aning om det...

Men om XX personer säger till dig att du har fel, så slog aldrig tanken dig att...ptja...jag vet inte....du kanske hade det, dig?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#117
it_mutt skrev:
Diskolaro skrev:
matteeee skrev:

Nej, bara att det du haft i huvudet i nära 100 inlägg inte använts i bilar på väldigt länge. En tanke är ju då att något markant skiljer eftersom alla(?) biltillverkare gått över...

Hur ska jag som icke-bilkunnig kunna veta att det är en stor jävla skillnad mellan lik- och växelströmsgeneratorer som används i bilar? Jag hade liksom ingen aning om det...

Men om XX personer säger till dig att du har fel, så slog aldrig tanken dig att...ptja...jag vet inte....du kanske hade det, dig?

Jag tänkte igenom det många gånger eftersom majoriteten påstod att jag var ute och cyklade, men eftersom jag hade en likströmsgenerator i tankarna hela tiden så kunde jag inte släppa min egna teori. Jag ber åter igen om ursäkt för mitt uppförande, det kan lätt bli så när jag tror att andra (möjligen omedvetet) försöker förklara saker de inte riktigt har koll på.

I det här fallet var det ju inte så men det finns många liknande fall där användare försöker skina med, vad de tror, sina intellektuella teorier som de vet allt om.

1 705 Inlägg
11 januari 2013
#118
Diskolaro skrev:
I det här fallet var det ju inte så men det finns många liknande fall där användare försöker skina med, vad de tror, sina intellektuella teorier som de vet allt om.

Det var väl precis så det var i det här fallet?
Du försökte skina med dina intellektuella teorier som det sedan visade sig att du inte hade någon vidare koll på. smile


245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#119
rcy skrev:
Diskolaro skrev:
I det här fallet var det ju inte så men det finns många liknande fall där användare försöker skina med, vad de tror, sina intellektuella teorier som de vet allt om.

Det var väl precis så det var i det här fallet?
Du försökte skina med dina intellektuella teorier som det sedan visade sig att du inte hade någon vidare koll på. smile

Självklart är du ironisk men jag skulle vilja påpeka att jag i trådstarten nämnde att jag inte har kunskap om detta men att jag ändå hade en egen teori som jag trodde på.

Osponsrad
1 631 Inlägg
11 januari 2013
#120
Detta gjorde min lilla kväll mkt bättre nu innan man skall sova.. Godnatt trollet lilla wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök