2031
Sök

Fungerar Biltemas Hammarlack till målning av bromsok och bromsskivor?

506 Inlägg
13 oktober 2006
Trådstartare
Ja ni förstår säkerligen vad jag är ute efter. Fungerar biltemas hammarlack lite tempera turer som kan bli på bromsoken och skivorna?

jag har bara en orginal bil så det är ingen trimmad räser med kraftfulla bromsar precis ^^. Men man vill vara på den säkra sidan så inte färgen ångas bort.

MVH

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
13 oktober 2006
ja, jag har hammarlack (dock inte biltemas) och det fungerar finfint!

man lever bara en gång så lev väl!

506 Inlägg
14 oktober 2006
Trådstartare
Okej låter bra. Hur mycket gick åt till både skivorna och oken? På skivorna ska jag måla översidan och den utbuktade delen på skivan som man skrivar fast mot axlen.

Räcker det med 1 gång eller man ska helst måla 2 ggr? Behöver man göra någon grundmålning eller liknande?
Köper helt nya skivor men färgen borde fästa på dem va?

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

Heavy Metal N' Horsepower
174 Inlägg
14 oktober 2006
jag köpte bromsoksfärg på okq8 för typ 70kr till gamla bilen.
slipa bara ner oken till metallen och spreja på. fanns röd, gul och svart tror jag.
jag sprejade bara en gång. blev kanon.
Senast redigerat av Nasty (14 oktober 2006)

Alla kan köra fort rakt fram...

159 Inlägg
14 oktober 2006
Jag har målat med motorfärg.. Mkt tåligare plus att det är lättare å smidigare å pensla på det..!

Wankel
1 080 Inlägg
14 oktober 2006
många säger att hammarlack inte är bra till oken, men det funkade på min...men det var inte heller biltemas, så vet inte kvaliten på den...hur mycket som behövs vet jag inte, fick bara loss ett av hjulen hehe

MDS Västerås

506 Inlägg
14 oktober 2006
Trådstartare
Okej lite olika värderingar här.

Men jag tror jag kommer köpa 2 st små burkar (250ml) för att vara på den säkra sidan. blir ändå bara en hundring.. Men kan man inte måla fjädrarna också? Hade varit nice ifall de kunde få lite röd färg också big_smile

"audiot"
287 Inlägg
15 oktober 2006
jag hade hmmn, tror jag Oks hammarlack, kosta någon hundring eller så., har kört med det och det funkar utmärkt, inga släpp eller sånt å inga färg på fälgarna eller nåt. haha, det funkar bra, färg som färg smile=

- varför måla fjädrarna, syns väll inte så mycket i alla fall? Kladda inte för mkt med det där bara. ;X
Senast redigerat av oumi (15 oktober 2006)

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
15 oktober 2006
1 burk hammarlack räcker, man slipper maskera o hålla på som för spray, håller bättre och rostskyddar. kanon värre. max 100kr i kostnad.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

155 Inlägg
15 oktober 2006
jag använde mekonomens motorlack, 1 burk för ca hundringen. Fram + bak OK gick bara halva burken, ja som hade köpt 2 burkar wink.
Slipa ordentligt med stålborste som ja satt på "borrmaskin", sen så t-sprit för o rengöra de efter.. 1 mellan-tjock lager med pensel, o de blev prima!..

kolla på bilden som ja har i mitt garage...

lycka till...

A4 orginal till mer kreativ - :)

506 Inlägg
16 oktober 2006
Trådstartare
Tack ska ni ha big_smile. Då köper jag 2 burkar hammarlack på biltema. Är det en Fin stark röd nyans eller det är nästan lite vinrött?

184 Inlägg
16 oktober 2006
Köp 1 burk jag låvar det räcker och blir över.. måla Mina Med biltemans hammarlack fungera perfektdrog 2 strykningar tror ja och då gick inte ens halva burken åt andra halva måla vi på min polares a3. Nyansen är lite halv mörk fast den är helt okej. Men det kanske går och blanda ut med VIT hammarlack om man vill ha ljusare,?

506 Inlägg
19 oktober 2006
Trådstartare
Okej..Det bästa är kanske att åka till biltema och köpa en burk och gå ut ur affären och kolla. Förresten. Någon som har någon erfarenhet av biltemas bromsskivor? Tänkte köpa skivor där. Tror dock jag köper belägg på annat ställe av bättre kvalle smile. Eller borde man sattsa på ett par bremboskivor iaf fram som kostar 533 kr? Har hittat det på www.bildelskatalogen.se

5 710 Inlägg
19 oktober 2006
Målat mina i Hammarlack slät silver och visst det håller ett tag.
Sliter man mycket bana blir de dock missfärgade åt guldhållet.

MVH Jonas
..............

12 086 Inlägg
19 oktober 2006
Jag har målat 3 bromsok med hammarlack, 3 olika färger. Funkar kanon.. det jag kan säga om biltemas färg är dels att den röda är nästan rosaröd.. inte så sexigt kanske, plus att deras färg är ganska tunn så behövs några lager för att få en bra yta.

Måla Maximaoken för massa år sen i hammerlite hammarlack och den har jag inget illa att säga om.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
19 oktober 2006
RaGnaR RattmuFF skrev:
Okej låter bra. Hur mycket gick åt till både skivorna och oken? På skivorna ska jag måla översidan och den utbuktade delen på skivan som man skrivar fast mot axlen.

Räcker det med 1 gång eller man ska helst måla 2 ggr? Behöver man göra någon grundmålning eller liknande?
Köper helt nya skivor men färgen borde fästa på dem va?

bara se till att avfetta dom nya skivorna ordentligt innan för det ligger typ lite rostskydds medel på dem när du tar ut den ur lådan...

12 Inlägg
19 oktober 2006
jag har biltemas hammalack och det har fungerat mycket bra för mej.

Det mesta i hållbarheten för färg är förbehandlingen. Gör man allt rätt och det är kruttorrt samt rent från rost så håller även biltemas hammarlack mycket bra.

/Joakim

Never is again forever nerver enough tomorrow only....twice!

793 Inlägg
19 oktober 2006
måla du på skivorna... lycka till efter målningen bara..

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

506 Inlägg
20 oktober 2006
Trådstartare
Ricaro skrev:
Har lagt upp en bild i mitt garage där man kan se bromsoket som jag målat med biltemas hammarlack tidigare i våras. Hjulet och oket är lite smutsigt av damm och så, men hoppas man kan se lite av de i allafall. Kan ju säga som så att jag är mycket nöjd med resultatet och det har hållit mycket bra. Får väl se hur de klarar vintern också.

Ser väldigt bra ut big_smile.

Det angående att färgen är lite rosa verkar ju inte så bra dock sad.

645 Inlägg
20 oktober 2006
Har hammarlack från biltema jag med, silver, och har piskat volvon på banan.
Färgen sitter kvar än!

//Marcus Saari

Sök