Nu kommer en bildtung uppdatering då jag valde att lackera om mina sommar fälgar själv. Det hela började med att jag råkade smälla in dom i en alldeles för hög trottoarkant och dom två som inte blev skeva va redan väldigt kantstötta och fulla med lacksläpp.
Jag lämnade in dom på renovering och det krävdes en del svetts jobb men killarna på felga.se gjorde ett riktigt bra jobb så dom blev riktigt schysta när det va klart. Men dom såg fortfarande ut som en påse skit men eftersom det är rediga G.grip Ultralight 18" fälgar så ville jag behålla dom.
Jag valde att lacka om dom själv mest för att jag aldrig gjort det förr och det är kul att stå i garaget å pilla!
Alla bilder är tagna med min mobil men tillräckligt bra kvalité iaf...
Så här såg dom ut efter renoveringen innan lack.
Så det var bara att sätta igång att slipa och slipa och slipa och så slipa lite till.....
Riktigt mycke lacksläpp på ett par av dom!
Sen spacklade jag med keramisk metall på allt som inte gick att slipa jämt (vilket va en del ställen).
Sen slipa lite mer :-)
Jag använde två olika maskiner för att komma åt så mkt som möjligt och det inte maskinerna tog fick jag köra för hand. Det grövsta pappret va 150 och det finaste 660.
När allt var nerslipat och jag och min rygg kände oss nöjda så tvättade jag av fälgarna och använde avfettning och fälgtvätt.
Sen maskerade jag det som inte skulle lackas Te.x anläggningsytan och ventiler.
När de väl va klart och fälgarna torkat ordentligt så började jag grunda. Jag la tre lager / sida tills det täckte all tidigare färg.
1a lagret
2a lagret
3e lagret
Här är en före / efter bild med tre lager grundlack
Jag är riktigt nöja speciellt med tanke på hur kantstötta dom va innan.
Sen började jag lägga den svarta färgen. Jag la fyra lager för jag ville att det skulle täcka ordentligt å så e man lite nybörjare så det är alltid bättre med för mkt än för lite..
Sen skulle det läggas klarlack och jag tänkte först gå på matt men ångrad mig i sista sekund och åkte och köpte blank 85. Jag la tre lager av klarlacken.
Och såhär blev resultatet när de torkat över 24 timmar.
Total arbetstid 2 dagar
Kostnad 910 sek
Klarlack 79:- st Hagmans en burk per fälg
Grundfärg Grå 79:- st Hagmans en burk per fälg
Fälgfärg svart halvblank Biltema 69:- st Art nr: 367404 totalt 5 st burkar (körde fyra lager)
Blev totalt 10 lager lack och sida så hoppas det håller nu :-)
//