3367
Sök

Bmw e34 om606 turbo bygge

Bilen jag ska bygga på är en 518 e34 som är trött och törstig ! har man en gång åkt pigg diesel så vill man inte åka något annat och denna gången kommer de bli minst de dubbla effekten!

108 910 Visningar
Uppdaterades senast 14 januari 2014
21 maj 2013
#81
Sedärja. den ser ut att sitta gött där!
Inte satt i pumpen ännu alltså?

211 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#82
Smurfenglubb skrev:
Sedärja. den ser ut att sitta gött där!
Inte satt i pumpen ännu alltså?

nä pumpen ska på idag ! ja de blir nog gött :-D


Kalaspuff
27 maj 2013
#83
vilken om motor kör du med o vilken zf låda?!

Skåning
739 Inlägg
27 maj 2013
#84
Detta projekt ska ju följas!

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Kalaspuff
27 maj 2013
#86
JeepPerformance skrev:
om606 sugis första motorn.. tds wink

Okej. Hur mycket hk beräknar du få ut ?!

211 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#87
Kalaspuff skrev:
JeepPerformance skrev:
om606 sugis första motorn.. tds wink

Okej. Hur mycket hk beräknar du få ut ?!

jag vill få ut 500 hjulhästar men ja tror inte den håller för de så ja landar nog på på 450 i motorn till å börja med


Kalaspuff
27 maj 2013
#88
JeepPerformance skrev:
Kalaspuff skrev:
JeepPerformance skrev:
om606 sugis första motorn.. tds wink

Okej. Hur mycket hk beräknar du få ut ?!

jag vill få ut 500 hjulhästar men ja tror inte den håller för de så ja landar nog på på 450 i motorn till å börja med

ungefär vad jag tänkt med.

va för pump kommer du köra med?

Min plan va:

oöppnad om606, byte blockpackning
om603 turbopump med 7,5 element
zf låda med lamell därefter med 765 tryckplatta,enkelmassesvänghjul.
annat grenrör + turbo
Men min tanke va o höja varvtalet till 7000 varv men fick förklarat att oljepumpen/vattenpumpen börjar kavitera  innan de varvtalen är nådda och ventilerna flyter vilket skulle bli omfattande renovering men funderar om man behöver vassare olje/vattenpump o isåfall var får man tag på de?

211 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#89
Kalaspuff skrev:
JeepPerformance skrev:
Kalaspuff skrev:

Okej. Hur mycket hk beräknar du få ut ?!

jag vill få ut 500 hjulhästar men ja tror inte den håller för de så ja landar nog på på 450 i motorn till å börja med

ungefär vad jag tänkt med.

va för pump kommer du köra med?

Min plan va:

oöppnad om606, byte blockpackning
om603 turbopump med 7,5 element
zf låda med lamell därefter med 765 tryckplatta,enkelmassesvänghjul.
annat grenrör + turbo
Men min tanke va o höja varvtalet till 7000 varv men fick förklarat att oljepumpen/vattenpumpen börjar kavitera  innan de varvtalen är nådda och ventilerna flyter vilket skulle bli omfattande renovering men funderar om man behöver vassare olje/vattenpump o isåfall var får man tag på de?

jag har en rs203 med 8mm å 220cc så 6000varv å de e en sån du ska ha !


Skåning
739 Inlägg
27 maj 2013
#90
JeepPerformance skrev:
Kalaspuff skrev:
JeepPerformance skrev:

jag vill få ut 500 hjulhästar men ja tror inte den håller för de så ja landar nog på på 450 i motorn till å börja med

ungefär vad jag tänkt med.

va för pump kommer du köra med?

Min plan va:

oöppnad om606, byte blockpackning
om603 turbopump med 7,5 element
zf låda med lamell därefter med 765 tryckplatta,enkelmassesvänghjul.
annat grenrör + turbo
Men min tanke va o höja varvtalet till 7000 varv men fick förklarat att oljepumpen/vattenpumpen börjar kavitera  innan de varvtalen är nådda och ventilerna flyter vilket skulle bli omfattande renovering men funderar om man behöver vassare olje/vattenpump o isåfall var får man tag på de?

jag har en rs203 med 8mm å 220cc så 6000varv å de e en sån du ska ha !

Finns det någon som har någon erfarenhet utav den "nya" pumpen med utvändig alda eller var det kallas?
Den man sett på nätet som använder en wastegate till att påverka stopparmen.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Sothora <3
1 201 Inlägg
27 maj 2013
#91
bästa i branschen om det är dieselmekens du syftar på?

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Skåning
739 Inlägg
27 maj 2013
#92
Mercedesturbodiesel skrev:
bästa i branschen om det är dieselmekens du syftar på?

Ja, dieselmekens är den jag syftar på, så vitt jag har förstått det så ska den fungera på
ett sådant sätt att det i princip aldrig ska kunna svartryka och att motorn inte ska
dra onödigt mycket med bränsle oavsett hur man kör.
Stämmer detta eller har jag fel, eller finns det fler fördelar?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Sothora <3
1 201 Inlägg
27 maj 2013
#93
ungefär som du skriver.. ja åkte genom bilprovningen med min tillochmed.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Skåning
739 Inlägg
27 maj 2013
#94
Alright, men i verkligheten, blir det ingen svartrök överhuvudtaget med en sådan pump?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

211 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#95
asså gick de så bra att besen gick bra? man kan ju ställa den hur mycket svart rök man vill ha wink nu sitter pumpen på motorn:-D


Sothora <3
1 201 Inlägg
27 maj 2013
#96
all rök försvinner inte.
Ja jag fick ställa ned pumpen allt som gick samt sänka matartrycket in till den så den knappt gick

Bildemonterare samt egen verkstad. !

211 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#97
Mercedesturbodiesel skrev:
all rök försvinner inte.
Ja jag fick ställa ned pumpen allt som gick samt sänka matartrycket in till den så den knappt gick

mena väll de! va kör du för matartryck å pump?


Sothora <3
1 201 Inlägg
28 maj 2013
#98
bosch 044 med btr, 3 bar som man ska ha på 180cc pumparna..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

211 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#99
Mercedesturbodiesel skrev:
bosch 044 med btr, 3 bar som man ska ha på 180cc pumparna..

sitter btren på trycksidan?  räcker 044an ?


Sothora <3
1 201 Inlägg
28 maj 2013
#100
japp btr:en sitter på trycksidan..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök