3431
Sök

Nissan 200sx hålls inte på tomgång

15 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#1
hej har köpt mig en 200sx nu som inte riktigt vill gå som den ska.
när man startar bilen går den på tomgång den svajar lite men hålls iallafall runt 800-1000rpm
men direkt man gasar och släpper gasen så stannar bilen nästan direkt..

har provat ställa in tps men började fundera om den är sönder? är ingen skillnad om ja rycker ur kontakterna till den..

tacksam för svar

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
4 mars 2013
#2
Har du provat att göra en "grundinställning" av tomgången?
Koppla bort kontakten från tomgångsmotorn och justera tomgången på justerskruven som sitter i bakkant på tomgångsmotorn mot torpedväggen. Justera till 800rpm och koppla sedan in kontakten igen.
Detta ska göras med varm motor.


7 274 Inlägg
4 mars 2013
#3
Öppen dumpventil som står och läcker på tomgången?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
4 mars 2013
#4
insane_1 skrev:
Har du provat att göra en "grundinställning" av tomgången?
Koppla bort kontakten från tomgångsmotorn och justera tomgången på justerskruven som sitter i bakkant på tomgångsmotorn mot torpedväggen. Justera till 800rpm och koppla sedan in kontakten igen.
Detta ska göras med varm motor.

Denna metod kanske funkar på flera motorer, vad tror du?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

184 Inlägg
4 mars 2013
#5
Titta över Lmm och gör ren den om det behövs. Leta även efter läckage på trycksidan (mellan turbo och insug) samt om någon slang som har hoppat av på insuget. Går det att varva över 2000 rpm?


Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
4 mars 2013
#6
koppla bort LMM kontakten och kolla om det blir någon skillnad?
blir det ingen skillnad så e de LMM som e kass..
och kolla tomgångsmotorn..

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

184 Inlägg
4 mars 2013
#7
Saab_Guden skrev:
koppla bort LMM kontakten och kolla om det blir någon skillnad?
blir det ingen skillnad så e de LMM som e kass..
och kolla tomgångsmotorn..

Lmm behöver inte vara kass på en 200sx för att den går dåligt på tomgång, den kan bara vara skitig.  Kass lmm = inte går att varva över ­~2300 rpm


15 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#8
Har provat allt detta nu ikväll.. de går att varva hur bra som helst.. har provat plugga dumpen, kollat läckage o slangar, gjort grundinställning, drar man ur lmm så stannar den direkt..
ska kolla startmotorn ennu..

15 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#9
kollade just felkoder och fick 34, knacksensorn.. men det kan väl inte vara orsaken?

15 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#10
tänkte ja skulle kolla lambdan en gång till idag eftersom den går väldigt fett, fick inget utslag på den.. kopplade ur den och provade starta men den gick inte igång.. kopplade tillbaks lambdan som förut men var lika död ändå och bilen gick inte alls att få igång längre

vad kan detta bero på? är det bara styrboxen som behöver nollställas?

184 Inlägg
6 mars 2013
#11
Felet ligger inte i styrboxen. Får du felkod på knacksensorn så är det bara att ta loss och byta den. Den sitter under insuget. När det är fel på knacksensorn vrids tändningen tillbaka och bilen går fett, inte svårare än så. Den är till för att förhindra kolv spikningar, genom att vrida tillbaka tändningen och öka soppa mängden.


Forummoderator
18 013 Inlägg
6 mars 2013
#12
Vettemannen skrev:
insane_1 skrev:
Har du provat att göra en "grundinställning" av tomgången?
Koppla bort kontakten från tomgångsmotorn och justera tomgången på justerskruven som sitter i bakkant på tomgångsmotorn mot torpedväggen. Justera till 800rpm och koppla sedan in kontakten igen.
Detta ska göras med varm motor.

Denna metod kanske funkar på flera motorer, vad tror du?

/Benny

Går Vetten oroligt på tomgång Benny?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

755 Inlägg
6 mars 2013
#13
har du öppen dump?

If you want to win, You mustn't loose.

243 Inlägg
6 mars 2013
#14
Mr_Yellow skrev:
Saab_Guden skrev:
koppla bort LMM kontakten och kolla om det blir någon skillnad?
blir det ingen skillnad så e de LMM som e kass..
och kolla tomgångsmotorn..

Lmm behöver inte vara kass på en 200sx för att den går dåligt på tomgång, den kan bara vara skitig. 
Kass lmm = inte går att varva över ­~2300 rpm

Om det ändå vore så.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
6 mars 2013
#15
Dieselsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:
insane_1 skrev:
Har du provat att göra en "grundinställning" av tomgången?
Koppla bort kontakten från tomgångsmotorn och justera tomgången på justerskruven som sitter i bakkant på tomgångsmotorn mot torpedväggen. Justera till 800rpm och koppla sedan in kontakten igen.
Detta ska göras med varm motor.

Denna metod kanske funkar på flera motorer, vad tror du?

/Benny

Går Vetten oroligt på tomgång Benny?

Jaa, det har blivit värre men jag har samtidigt tappat nästan all bromskraft och har därför införskaffat en ny bromsservoklocka. Ifs. så sitter det en vass kam i den + att det ska vara portade toppar så det gör kanske sitt till den oroliga tomgången. Egentligen så är den kanske inte orolig utan snarare vandrande upp och ner. Det känns lite som att den tappar vaccumet. Har testat med startgas vid insug o.s.v. utan resultat så jag testar att byta bromsservon så får vi se.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
6 mars 2013
#16
Du har inte testa att plugga anslutningen till bromsservon då?
Vettemannen skrev:
Jaa, det har blivit värre men jag har samtidigt tappat nästan all bromskraft och har därför införskaffat en ny bromsservoklocka. Ifs. så sitter det en vass kam i den + att det ska vara portade toppar så det gör kanske sitt till den oroliga tomgången. Egentligen så är den kanske inte orolig utan snarare vandrande upp och ner. Det känns lite som att den tappar vaccumet. Har testat med startgas vid insug o.s.v. utan resultat så jag testar att byta bromsservon så får vi se.

/Benny

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

15 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#17
MSpader skrev:
har du öppen dump?

jo men har testat ta bort å plugga hålet men ingen skillnad...

755 Inlägg
6 mars 2013
#18
tobbee_ skrev:
MSpader skrev:
har du öppen dump?

jo men har testat ta bort å plugga hålet men ingen skillnad...

Det kan vara så att det är dumpen som gör din tomgång orolig

If you want to win, You mustn't loose.

15 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#19
var ut å provade med en annan startmotor och skulle ställa in tomgången så ja lät den gå varm.. men när bilen kom upp i arbetstemp så ville den inte alls gå på tomgång bara bluddrade, afr låg på 9-10 brukar ligga på 12-13 när den är kall.
kollape tempgivarn och den var hel, men hur mäter man lambdan? är en bosch lambda med vit svart och röd tråd.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
6 mars 2013
#20
Swedenrockers skrev:
Du har inte testa att plugga anslutningen till bromsservon då?
Vettemannen skrev:
Jaa, det har blivit värre men jag har samtidigt tappat nästan all bromskraft och har därför införskaffat en ny bromsservoklocka. Ifs. så sitter det en vass kam i den + att det ska vara portade toppar så det gör kanske sitt till den oroliga tomgången. Egentligen så är den kanske inte orolig utan snarare vandrande upp och ner. Det känns lite som att den tappar vaccumet. Har testat med startgas vid insug o.s.v. utan resultat så jag testar att byta bromsservon så får vi se.

/Benny


Näe, inte än. Men eftersom bromskraften minskat år till år så kan man ju misstänka att bromsservon är paj. Antingen att blåsan är sönder eller att den är spräckt (den är av plast och förmodligen bytt nån gång). Nu har jag köpt en renoverad i plåt från USA. 1600 kr och 6 dagars leveranstid...inte illa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök