3082
Sök

Nissan 200sx hålls inte på tomgång

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
6 mars 2013
#21
Det är inte så att en håller på och bli gammal och svag då ? wink
Nä, pris och leveranstid var väl inte nåt att orda om.
Vettemannen skrev:
Näe, inte än. Men eftersom bromskraften minskat år till år så kan man ju misstänka att bromsservon är paj. Antingen att blåsan är sönder eller att den är spräckt (den är av plast och förmodligen bytt nån gång). Nu har jag köpt en renoverad i plåt från USA. 1600 kr och 6 dagars leveranstid...inte illa.

/Benny

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 224 Inlägg
6 mars 2013
#22
Swedenrockers skrev:
Det är inte så att en håller på och bli gammal och svag då ? wink
Nä, pris och leveranstid var väl inte nåt att orda om.
Vettemannen skrev:
Näe, inte än. Men eftersom bromskraften minskat år till år så kan man ju misstänka att bromsservon är paj. Antingen att blåsan är sönder eller att den är spräckt (den är av plast och förmodligen bytt nån gång). Nu har jag köpt en renoverad i plåt från USA. 1600 kr och 6 dagars leveranstid...inte illa.

/Benny


Hästkrafterna finns fortfarande kvar, där är han fortfarande pigg och kry men det är vissa krämpor som uppstått under åren. Den har ju hunnit bli 27 år nu ju. Det är nog bara vaccumet kvar tror jag. Har bytt följande: alla tänddelar, lambdan, tomgångsmotorn och lmm:en. TPS:en står rätt oxå!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
6 mars 2013
#23
Haha, jag menade ägaren wink
Vettemannen skrev:
Hästkrafterna finns fortfarande kvar, där är han fortfarande pigg och kry men det är vissa krämpor som uppstått under åren. Den har ju hunnit bli 27 år nu ju. Det är nog bara vaccumet kvar tror jag. Har bytt följande: alla tänddelar, lambdan, tomgångsmotorn och lmm:en. TPS:en står rätt oxå!! wink

/Benny

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 224 Inlägg
6 mars 2013
#24
Swedenrockers skrev:
Haha, jag menade ägaren wink
Vettemannen skrev:
Hästkrafterna finns fortfarande kvar, där är han fortfarande pigg och kry men det är vissa krämpor som uppstått under åren. Den har ju hunnit bli 27 år nu ju. Det är nog bara vaccumet kvar tror jag. Har bytt följande: alla tänddelar, lambdan, tomgångsmotorn och lmm:en. TPS:en står rätt oxå!! wink

/Benny


Haha!!!! Nu fattar jag galoppen!!! Ifs. kan jag hålla med till viss del men tror som sagt på servot.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
6 mars 2013
#25
Det lutar åt det med tanke på symptomen.
Vettemannen skrev:
Ifs. kan jag hålla med till viss del men tror som sagt på servot.

/Benny

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 224 Inlägg
6 mars 2013
#26
Swedenrockers skrev:
Det lutar åt det med tanke på symptomen.
Vettemannen skrev:
Ifs. kan jag hålla med till viss del men tror som sagt på servot.

/Benny


Hoppas att det är servot nu eftersom jag köpt det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

184 Inlägg
7 mars 2013
#27
marcus0510 skrev:
Mr_Yellow skrev:
Saab_Guden skrev:
koppla bort LMM kontakten och kolla om det blir någon skillnad?
blir det ingen skillnad så e de LMM som e kass..
och kolla tomgångsmotorn..

Lmm behöver inte vara kass på en 200sx för att den går dåligt på tomgång, den kan bara vara skitig. 
Kass lmm = inte går att varva över ­~2300 rpm

Om det ändå vore så.

Jag påstår inte att det är så på alla bilar men på 200sx är det precis så. Mmed tanke på att jag har haft 7st+ 200:or under åren och haft bla. ett eller annat Lmm som har pajat / krångla för mig......


184 Inlägg
7 mars 2013
#28
Är bilen chipad? Se över chipet så att det inte sitter nåt "skit" märkes chip. Har du mätt upp avgasvärden?


15 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#29
sitter horsham steg 3 chip...
nej avgasvärden vet ja inget om men kan tänka mig att de inte är så vidare

184 Inlägg
7 mars 2013
#30
har du kikat så att det verkligen står steg 3 horsham med blå sticker? Ett tips är att du går till närmaste verkstaden och ber de ta ett avgasvärde prov. Då kan man i alla fall få en hint på vad felet kan vara ( hög lambda / Hög HC) som är intressant. Byte du knacksensorn?


15 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#31
jo jag monterade chipet själv, fick med det när ja köpte bilen, var nytt dessutom.
ja bytte knacksensorn igår men hann inte kolla om felkoden försvunnit, ska kolla idag
kan bara tänka mig vilka avgasvärden den har när afr ligger på 9-10 på tomgång

184 Inlägg
7 mars 2013
#32
Ju men om din AFR visar rätt då går motorn fett, dvs den får för mycket soppa. De saker som jag kan låg AFR i samband med orolig tomgång är

* Läckage på trycksidan ( Mellan turbon och insug)
* Nån vakum slang har hoppat av på insuget
* Z32 Lmm som sitter i samband med steg 3 trim
* Dålig chip som är mappad felaktigt

Har du kikat så att Lmm sensorn är ren och är rätt kopplad på alla 4 stift och jordad mot karossen ? Provat med annan chip?


15 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#33
fick fixat nu så att bilen är körbar iaf smile flyttade lmm en bit bort den var för nära turbon...

men nu är tomgången alldeles för hög ca 1500-1800rpm har provat ställa in den men jag misstänker tomgångsmotorn är paj eftersom det inte gör någon skillnad alls om jag drar ur kontakten, kontakten går också att vrida varvet runt så det är väl nåt som har gått sönder inne i den..

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 224 Inlägg
7 mars 2013
#34
tobbee_ skrev:
fick fixat nu så att bilen är körbar iaf smile flyttade lmm en bit bort den var för nära turbon...

men nu är tomgången alldeles för hög ca 1500-1800rpm har provat ställa in den men jag misstänker tomgångsmotorn är paj eftersom det inte gör någon skillnad alls om jag drar ur kontakten, kontakten går också att vrida varvet runt så det är väl nåt som har gått sönder inne i den..

Det är ingen inställningsskruv som av misstag är inskruvad för mycket så tomgången är för hög p.g.a. att inte spjällen går tillbaks?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

15 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#35
nej skruven har ja provat ställa in, men tomgångs motorn/ventilen är nog paj... och den där nålen som sitter i den är böjd också

vet någon vart man kan hitta en ny? eller va de heter på engelska för ja hittar inget på ebay smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 224 Inlägg
7 mars 2013
#36
tobbee_ skrev:
nej skruven har ja provat ställa in, men tomgångs motorn/ventilen är nog paj... och den där nålen som sitter i den är böjd också

vet någon vart man kan hitta en ny? eller va de heter på engelska för ja hittar inget på ebay smile

Idle Air Controll (IAC) kan det vara. Idling är ju tomgång.

Hittar du inget i Sverige så kan du ju alltid söka på rockauto.com i USA, det tar c:a en vecka att få hem grejorna.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (7 mars 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

184 Inlägg
8 mars 2013
#37
Jag har flera liggande, pma mig


15 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#38
det var tydligen den ventilen till ac:n.. är lite nybörjare på dessa motorer big_smile
men undrar om den kan ha fastnat i öppet läge på något vis då blir ju tomgången för hög?

184 Inlägg
8 mars 2013
#39
Den kan du bara koppla bort, har du inte AC.n så behöver du egentligen inte.....



Sök