2410
Sök

Vilket Trim Till Bmw F10 525d

27 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#1
planerar att trimma bilen nu till slutet av månaden eventuellt början på nästa.
Och nu undrar jag vilket av dessa ska man välja

1 KCR-box dom har REA på produkten 3900 kr (237 hk 525 nm)

2 Vtech 7900 kr och man får (300 hk 600 nm)

för och nackdelar, garantier och vad vinner man på längden

och då vill jag veta från personer som har eller kör nu med dessa trim och erfarenheter av dessa

7 120 Inlägg
13 mars 2013
#2
Har ingen koll på BMW, men jag jobbar på en Mercedes ÅF och vi har monterat en del KCR-boxar på nyare C och E-Klass och jag har då aldrig hört om några bekymmer efteråt så det skulle vara mitt råd!

27 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#3
Tack för svarat. De som gör mig lite tveksam är att jag har googlar en del nu om kcr och det är delade meningar vissa tycker det funkar bra andra inte. Det är därför jag vill veta från personer som vet mer om kcr och de som använder de på sina nya bilar

2 046 Inlägg
13 mars 2013
#4
Du får ju 100 hästar för 7900 med Vtech, och 3900 för 35 hästar. Alltså mer för pengarna. Finns en som jobbar på Vtech här på gorg. Han har ju haft sjuka BMW dieslar. Ska leta upp hans namn. smile
Edit: http://www.garaget.org/mypage/?user=4027 här är han. Skriv ett pm till han så hjälper han dig nog. Han svarar ganska snabbt! Haft kontakt med han innan smile
Senast redigerat av kannebanne (13 mars 2013)

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

27 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#5
Tack för svaret, Precis vad jag också har tänkt på men har ingen kunskap om vtech så tänkte höra lite med er som har kunskap om de men ska ta och slänga i väg ett pm till han smile

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
13 mars 2013
#6
Skippa box!! Lurar signaler bara. Du skadar bilen i längden, sedan är det mkt strul osv. Mappa bilen och njut.
Sedan så är det olika effekt på olika firmor osv men som sagt, sök runt lite och glöm box om jag får säga mitt wink

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

27 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#7
Tack för svaret PITSTOP: har sökt runt över 2 timmar och det jag har läst om är att kcr-boxen fungerar för de flesta och så har vi de som tycker att det är värdelöst. Och de andra med mapp så verkar vtech pumpa ut flest hästar jämfört med andra. Ringde till bsr idag och de sa att de inte något trim till bilen då de inte har kunnat ta sig in i systemet än.   Någon som vet hur de funkar att besiktiga bilen med vtech mapp? Går de eller måste man nollställa allt smile

2 046 Inlägg
13 mars 2013
#8
audi_rs skrev:
Tack för svaret PITSTOP: har sökt runt över 2 timmar och det jag har läst om är att kcr-boxen fungerar för de flesta och så har vi de som tycker att det är värdelöst. Och de andra med mapp så verkar vtech pumpa ut flest hästar jämfört med andra. Ringde till bsr idag och de sa att de inte något trim till bilen då de inte har kunnat ta sig in i systemet än.   Någon som vet hur de funkar att besiktiga bilen med vtech mapp? Går de eller måste man nollställa allt smile

Borde gå. Var och bessade en kompis Golf 1.9 tdi för längesen (4 år sen) vi va oroliga för att dom skulle påpeka de. De gjorde dom dock inte.

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

2 046 Inlägg
13 mars 2013
#9
Spokenratt   "3)Har ni fått problem vid service eller besiktningen?
- Inte ett dugg! Besiktningen kan inte se det. vid service kan det vara ide att påtala det för verkstan ifall det är så att man ska göra någon större uppdate i mjukvaran eller så.
"

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
13 mars 2013
#10
TS: jag jobbar med motor optimering så jag VET hur en box fungerar. Den lurar rail trycket så du får högre tryck.
= mer effekt! MEN det är inte optimalt som du säkert har förstått. DPF brukar rasar efter ett tag.
Sen så vet jag oxå att alla inte har program till nya 525d. Sist men inte minst. Det är inte bara effekt du ska stirra dig blind på utan vart i registret du får effekten och hur kurvan ser ut.

Lycka till!
Senast redigerat av PITSTOP (13 mars 2013)

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

27 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#11
Tack för alla svar smile pitstop jag har läst om det så det är därför jag tvekar på den sidan smile men det verkar som att det blir vtech mapp till bilen på 300 Findus hästar hahah smile

27 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#12
Höll på att glömma, någon som vet hur mycket vrid den nya 8-stegs automat lådan tål samt drivaxlar/knutar tål då det verkar som att den kommer få 600nm??

27 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#13
Skriver från min ipad och kollar på tv samtidigt så stav fel får ni leva med smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 mars 2013
#14
KCR är lite som att motionera genom att se Vasaloppet på TV.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
14 mars 2013
#15
torpis skrev:
KCR är lite som att motionera genom att se Vasaloppet på TV.

HAHAHAHAHAHA det var det bästa på länge,,, Gjorde verkligen min morgon big_smile

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 mars 2013
#16
audi_rs skrev:
planerar att trimma bilen nu till slutet av månaden eventuellt början på nästa.
Och nu undrar jag vilket av dessa ska man välja

1 KCR-box dom har REA på produkten 3900 kr (237 hk 525 nm)

2 Vtech 7900 kr och man får (300 hk 600 nm)

för och nackdelar, garantier och vad vinner man på längden

och då vill jag veta från personer som har eller kör nu med dessa trim och erfarenheter av dessa

Man kan ju utan att direkt veta någonting om motorer överslagsräkna lite...

Man kan enkelt genom google få reda på att det sitter exakt samma motor i 525d och 530d (även 535d men med dubbelturbo)  (utgår från att vi snackar 3liters 6cyl då Vtechs 300hk är baserat på den motorn)

En 525 ger i häraden 200hk och en 530 ger i häraden 250hk, exakt samma motor. En 525 som man trimmar borde alltså ge samma effekt som en 530 man trimmar. Chippa bägge och man får upp emot 300hk.

En KCR box ger enligt dig 237hk, det är tilloch med mindre än 530 med exakt samma motor. Detta visar ju tydligt att KCR inte är kapabel att påverka de parametrar som behövs ens för att nå den nivå som BMW säljer denna motor som.

Funderar vi vidare så ser vi att Vtech erbjuder 380hk ur samma motor fast då med dubbelturbo(535), så basmotorn tål absolut även 380hk.

Så utan att direkt veta någonting om motorer ser vi nu dels att KCR inte riktigt verkar vara vettigt och att motorn som sådan absolut tål Vtechs 300hk med marginal.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

tuningservice.se
91 Inlägg
14 mars 2013
#17
Finns boxar som inte ändrar railtrycket. Köper man en kvalitetsbox ska den ej ändra railtryck utan spridartiderna. Vissa boxar loggar även avgastemperatur för att vara safe.

I många fall när man chippar en bil med commonrail höjer man railtrycket en del. Den största ökningen sker förstås  på spridartiderna. Finns säkert oseriösa chipfirmor som bara höjer railtrycket och känner sig nöjda.


Forummoderator
10 576 Inlägg
14 mars 2013
#18
sebben skrev:
Finns boxar som inte ändrar railtrycket. Köper man en kvalitetsbox ska den ej ändra railtryck utan spridartiderna. Vissa boxar loggar även avgastemperatur för att vara safe.

I många fall när man chippar en bil med commonrail höjer man railtrycket en del. Den största ökningen sker förstås  på spridartiderna. Finns säkert oseriösa chipfirmor som bara höjer railtrycket och känner sig nöjda.

Det handlar om att följa med med laddtryck och insprutningspunkter också, inte bara ösa in mera soppa. Med en box har man inte möjlighet att justera detta medan man med "chip" har möjligheten. Sen gäller det ju att den som gör det har kompetens nog oavsett om det gäller en box eller chip :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

tuningservice.se
91 Inlägg
14 mars 2013
#19
Självklart är det så. Dock har en diesel tillräckligt med överskotts syre så det räcker till. visst i vissa fall ändrar man laddtryck med 5-10%. Sen har jag aldrig sett någon ändra insprutningspunkterna nämnvärt i en programvara där bilen förövrigt har varit original.

Men visst finns det både för och nackdelar med chiptrim wink


Forummoderator
10 576 Inlägg
14 mars 2013
#20
sebben skrev:
Självklart är det så. Dock har en diesel tillräckligt med överskotts syre så det räcker till. visst i vissa fall ändrar man laddtryck med 5-10%. Sen har jag aldrig sett någon ändra insprutningspunkterna nämnvärt i en programvara där bilen förövrigt har varit original.

Men visst finns det både för och nackdelar med chiptrim wink

Men visst ökar man laddtrycket, varför ger annars en box bara 237hk och chip 300hk?  Man når ju inte ens upp till 530 original med box.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök