3769
Sök

Quattro avstängning

vorsprung durch technik
277 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#1
Hej har en audi quattro 06. Jag undrar om det finns någon som vet
Om man kan koppla bort quattron. Jag tänkte ta kardanen och sedan säkringen för det. Men är det någon som gjort detta eller vet någon som gjort det?
Behöver omgående veta. Och behöver inga dumma kommentarer om varför osv.

Tack på förhand!


* Voff voff *
10 591 Inlägg
20 mars 2013
#2
På Volvo med Haldex (har din Haldex?) gör man bilen FWD genom att dra upp handbromsen ett hack bara. Vet dock ej om det funkar på en Audi... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Random Hero
4 047 Inlägg
20 mars 2013
#3
Brådhis skrev:
På Volvo med Haldex (har din Haldex?) gör man bilen FWD genom att dra upp handbromsen ett hack bara. Vet dock ej om det funkar på en Audi... smile

//Brådhis

fränt!

Dog food lid. Backwards

Lastbilschaufför
257 Inlägg
20 mars 2013
#4
A4 har EJ Haldex! Konstant 4WD! Bara Audi A3 har Haldex.

//Danne

Four Rings To Rule Them All

vorsprung durch technik
277 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#5
Danne_nkpg skrev:
A4 har EJ Haldex! Konstant 4WD! Bara Audi A3 har Haldex.

//Danne

A4 b7 har haldex och s4 b7 Torsen.


558 Inlägg
20 mars 2013
#6
Soderholm skrev:
Danne_nkpg skrev:
A4 har EJ Haldex! Konstant 4WD! Bara Audi A3 har Haldex.

//Danne

A4 b7 har haldex och s4 b7 Torsen.

nej

Lastbilschaufför
257 Inlägg
20 mars 2013
#7
Uppdaterar mitt svar lite!

Audi med längsmonterad motor = permanent fyrhjulsdrift med Torsen mittdiff.
Audi med tvärställd motor = Haldex som "kopplas in vid behov".

Four Rings To Rule Them All

730 Inlägg
20 mars 2013
#8
Danne_nkpg skrev:
Uppdaterar mitt svar lite!

Audi med längsmonterad motor = permanent fyrhjulsdrift med Torsen mittdiff.
Audi med tvärställd motor = Haldex som "kopplas in vid behov".

Stämmer med vad jag hört/läst!

Så de enda är väl att plocka drivaxlarna bak lr fram och svetsa mellandiffen antar jag? kanske går utan att svetsa den?

Men förstår inte varför man skulle vilja åka utan quattro när man ändå har de xP
Senast redigerat av YeahBitch (20 mars 2013)

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

vorsprung durch technik
277 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#9
Är absolut inte parmanent. Behöver koppla ur det tillfälligt. Därför
Tänkte jag kardanen+säkring.


730 Inlägg
20 mars 2013
#10
Men vadå säkring? Diffarna är väl inte elektriska?

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

12 086 Inlägg
21 mars 2013
#11
Om det är samma fördelare som på äldre quattro så är den helt mekanisk med konstant 4wd. Finns inga säkringar att dra och tar du bort kardan kommer fördelaren haverera.

vorsprung durch technik
277 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#12
Germax skrev:
Om det är samma fördelare som på äldre quattro så är den helt mekanisk med konstant 4wd. Finns inga säkringar att dra och tar du bort kardan kommer fördelaren haverera.

Okej. Pratade med min mappare och tydligen ska man kunna plocka kardanen och en säkring för att kunna mappa i 2wd. Och att dem gjort detta förr.


535 Inlägg
21 mars 2013
#13
Soderholm skrev:
Är absolut inte parmanent. Behöver koppla ur det tillfälligt. Därför
Tänkte jag kardanen+säkring.

vet att du inte ville ha frågan men måste fråga blir så nyfiken om de nu bara skall vara tillfälligt varför behöver du ha den till 2hjul?


Xenoholic
2 559 Inlägg
21 mars 2013
#14
DKn skrev:
Soderholm skrev:
Är absolut inte parmanent. Behöver koppla ur det tillfälligt. Därför
Tänkte jag kardanen+säkring.

vet att du inte ville ha frågan men måste fråga blir så nyfiken om de nu bara skall vara tillfälligt varför behöver du ha den till 2hjul?

Läs inlägget ovanför en gång till wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

vorsprung durch technik
277 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#15
DKn skrev:
Soderholm skrev:
Är absolut inte parmanent. Behöver koppla ur det tillfälligt. Därför
Tänkte jag kardanen+säkring.

vet att du inte ville ha frågan men måste fråga blir så nyfiken om de nu bara skall vara tillfälligt varför behöver du ha den till 2hjul?

Den ska mappas i bromsbänk för 2wd vilket dem bara har här nere i skåne hmm


535 Inlägg
22 mars 2013
#16
Aerocombi skrev:
DKn skrev:
Soderholm skrev:
Är absolut inte parmanent. Behöver koppla ur det tillfälligt. Därför
Tänkte jag kardanen+säkring.

vet att du inte ville ha frågan men måste fråga blir så nyfiken om de nu bara skall vara tillfälligt varför behöver du ha den till 2hjul?

Läs inlägget ovanför en gång till wink

hehe oj då, vet inte hur ja missa de inlägget:S


18 Inlägg
22 mars 2013
#17
Normark skrev:
Soderholm skrev:
Danne_nkpg skrev:
A4 har EJ Haldex! Konstant 4WD! Bara Audi A3 har Haldex.

//Danne

A4 b7 har haldex och s4 b7 Torsen.

nej

Audi a4 b7 har ej haldex! Däremot har a3 haldex eftersom den har tvärställd motor, precis som dom har skrivit

394 Inlägg
22 mars 2013
#18
Diffarna är elektriska,de "jobbar" ihop med ABSen, spinner ett hjul så bromsar ABSen det hjulet lite snabbt så kraften går över till ett hjul med bättre fäste..
Lite bökigt att greja med själv, men mapparen vet säkert, eftersom han sa att han gjort det förrut

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
22 mars 2013
#19
quattro generation V har en Audi torsen typ3 mellan-differential som själv klarar av att flytta 80% av kraften åt den axel med mest fäste (=motstånd)
Med hjälp av ESP kan den tekniskt sett föra 100% av kraften till vardera axel. Men det sker inte via elektronik i själva diffen, utan antagligen med hjälp utav bromsarna vid hjulen för att lura den mekaniska delen att det finns mer fäste (=motstånd).
(detta kompaneras av datorstyrd låsbar fram och bakdiff)

Så rent praktiskt låter det såhär i mina öron;

Tar du bort kardan så kommer diffen skicka 80% av kraften till framhjulen, tar du bort säkringen för ESP så slutar det där, och lämnar du säkringen inne så kanske du kan få ut lite till, pga att den lägger på bromsarna och "tvingar" fram resten.

Du kan ju bromsa med 80% kraft och räkna ut resten själv? Eller kanske få maskinen att kompensera för det direkt?
Senast redigerat av LeafBox (22 mars 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

12 086 Inlägg
22 mars 2013
#20
Torsendiffen i quattro bygger på tröghet i små drev bland annat, att helt avlasta ena hjulaxeln och sedan flåsa på allt vad man har i en bromsbänk låter som döden för den diffen.. jag är inte helt insatt dock. Det verkar inte någon annan här heller vara för den delen..


Sök