Evildan skrev:Rquired skrev:En dieselmotor ligger inte 10-20 procentenheter högre i verkningsgrad än en bensinmotor tvärt om ligger bägge motortyperna för personbilsbruk runt 40% så att kalla bensinmotorer för ineffektiva är inte helt rätt, sedan finns det bra och dåliga bensinmotorer och detsamma gäller dieselmotorer. Skillnaden i förbrukning kommer främst från skillnaden i energiinnehåll, en liter diesel av den typen som säljs på macken innehåller helt enkelt mycket mer energi än en liter bensin.
Vi säger att en personbil som körs en mil uträttar ett arbete på 9*10^6 Joule per mil, det gör den oavsett om den har en dieselmotor eller en bensinmotor under huven i energi räknat är arbetet exakt samma. Räknar vi med verkningsgraden blir det ungefär 22.5*10^6 J som behöver tillföras i bägge fallen men här kommer skillnaden:
För en bensinmotor får det divideras på 30*10^6 Joule per liter bensin vilket ger en förbrukning på 0.76L/mil, men med en diesel får vi dela det på 33*10^6 Joule per liter diesel vilket ger en förbrukning på 0.68L/mil. I praktiken kanske skillnaden blir något större för bensinmotorer har något lägre verkningsgrad i genomsnitt än vad dieselmotorerna har, och med något lägre menas ett par procentenheter inte 10-20st.
Om vi istället räknar med de siffrorna på verkningsgraden som du nämner Growe hade förbrukningen blivit 0.54L/mil för dieselbilen och 1.1L/mil för bensinbilen. Det ser inte rätt ut i mina ögon, och när det gäller Toyota Prius är miljövänlighet ett av dess starkaste argument vilket gör valet av en bensinmotor desto mer logiskt. En dieselmotor och kompressionständning genererar utsläpp av ett trettiotal partiklar utöver koldioxid.
Dessa partiklarna är farliga eftersom de är cancerframkallande och bidrar kraftigt till försurningen av sjöar och mark. Som en jämförelse släpper en bensinmotor ut lite mer koldioxid men med en bra katalysator består utsläppen i teorin av vattenånga och koldioxid (HC+o2=H2O och CO2) endast, i praktiken går vissa partiklar inte att undvika men utsläppen är försvinnande små och knappt nämnvärda jämfört med en diesel.
Sedan kan man gå in på punkten komfort och säkerhet en Lupo 3L som du jämför med har väldigt lite av den varan när låg vikt prioriterats över en krockkudde i förarratten, när den har en robotväxellåda som växlar väldigt ryckigt och en högröstad diesel under huven. Prius är tyst, bekväm och säker samtidigt som den inte dricker mycket mer i praktiken med tanke på att den är bensindriven med skillnaden i energiinnehåll ovan.
För övrigt skall en Prius inte gå på tomgång och bete sig som du beskriver, men bryter du strömmen från det lilla 12v-batteriet behöver systemet initieras på nytt annars stänger inte förbränningsmotorn av sig som den skall och det du beskriver uppstår. Men det är knappast bilens fel att folk är där och pillar utan att läsa instruktionsboken.
Angående belysningen på KIA Sportage har jag inget att tillföra mer än att DRL-funktionen borde komma med ett krav på att bilen själv slår över till halvljus vid med hjälp av en ljussensor, för uppenbarligen glömmer många ägare detta på de bilmodeller där man själv får växla (Ex. många VW, Ford och just KIA/Hyundai beroende på utrustning).
God eftermiddag.
Jag har inget att erinra här ovan, förutom att en Prius eller valfri HSD faktiskt ska starta av sig själv lite till synes för en ovan förare "sporadiskt" om exempelvis bilen lämnas i "Ready" läge vilket motsvarar tomgångskörning med en traditionell bränslebil som har sina förbrukare igång såsom klima, stereo, innerbelysning osv, då tas energi ur batteriet och motorn startar för att hålla detta på en lämplig nivå samt om kupen behöver värme och kylvätskans temperatur inte räckte till.
Likaså om bilen stängs av med låg laddning, då drar bränslemotorn igång direkt vid nästa körtillfälle för att ladda upp "ackpaketet" till normal driftsnivå för att säkerställa energitillgången senare då HSD-systemet inte kan förutse hur föraren tänkt köra eller hur länge.
Bra förtydligat jag formulerade mig dumt ovan, jo den går på tomgång vid behov men om förbränningsmotorn beter sig ologiskt och hoppar igång även om batteriet så har full laddning eller om motorn aldrig stänger av brukar det bero på att 12v-batteriet kopplats loss.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
0
0
0
0