2863
Sök

Är belysningen på Kia Sportage olaglig?

346 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#1
Hej,

Jag köpte nyligen en Kia Sportage CRDi 1,7 2012, och undrade ifall belysningen är olagligt?

1. När man sätter på halvljuset sätts ledljuset också på automatiskt...
- Jag har för mig att ledljus (varselljus) och halvljus aldrig får vara påslagna samtidigt eller har jag fel?

2. Nya Kia Sportage har ju en funktion "AUTO", som på dagtid endast visar ledljus där fram, men då lyser inga lampor där bak.
- Detta är väl också fel! eller? röda (ej broms) lampor ska väl alltid lysa där bak oavsett om det är ljust eller mörkt?
Senast redigerat av naak2803 (14 april 2013)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
14 april 2013
#2
Nya bilar slm har drl (dayrunninglight) har bara led belysningen fram tänd på dagtid.
Så det är lagligt, även att det verkar jävligt korkat.
Det är inte så att den sänker styrkan på drl lysena när halvljuset är på?
Det är samma sak där, att många nya bilar är drl lyset tänt på samtidigt som halvljuset är igång.
Det är nog lagligt efter som att bilen säljs så i sverige. Även att det också låter konstigt och märkligt.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

346 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#3
76Lubricants skrev:
Nya bilar slm har drl (dayrunninglight) har bara led belysningen fram tänd på dagtid.
Så det är lagligt, även att det verkar jävligt korkat.
Det är inte så att den sänker styrkan på drl lysena när halvljuset är på?
Det är samma sak där, att många nya bilar är drl lyset tänt på samtidigt som halvljuset är igång.
Det är nog lagligt efter som att bilen säljs så i sverige. Även att det också låter konstigt och märkligt.

ok även om jag håller med... det förklarar ju inte varför röda lyktorna där bak är släckta när bara led belysningen fram tänd på dagtid. För de måste väl alltid vara påslagna oavsett om det är ljust eller mörkt ute.

Forummoderator
18 149 Inlägg
14 april 2013
#4
naak2803 skrev:
76Lubricants skrev:
Nya bilar slm har drl (dayrunninglight) har bara led belysningen fram tänd på dagtid.
Så det är lagligt, även att det verkar jävligt korkat.
Det är inte så att den sänker styrkan på drl lysena när halvljuset är på?
Det är samma sak där, att många nya bilar är drl lyset tänt på samtidigt som halvljuset är igång.
Det är nog lagligt efter som att bilen säljs så i sverige. Även att det också låter konstigt och märkligt.

ok även om jag håller med... det förklarar ju inte varför röda lyktorna där bak är släckta när bara led belysningen fram tänd på dagtid. För de måste väl alltid vara påslagna oavsett om det är ljust eller mörkt ute.

Halvljuslagen omfattar bara ljus fram. Därav namnet. Förklaringen till att inte bakljusen lyser på nya bilar är ngt så sjukt som att biltillverkarna jagar droppar på bränsleförbrukning... Ett par LED drar "inget" men många bilar har vanliga glödlampor bak. Är dessa på drar de givetvis ström och generator får jobba lite mer och bilen drar lite mer...

Kuriosa:
När lagen kom hade inga bilar halvljus-automatik men branschen för biltillbehör löste detta med de så på 70-talet vanliga gula varselljusen. Volvo hade dock starka inbyggda sådana i P-ljuset när halvljuset var avstängt. Detta var godkänt. Tror ev. att Saabs var det med men osäker.

En intressant frågeställning är om Volvos 21-wattare i p-ljus fortfarande är godkända. Jag tror det..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Exporterad Colombian
812 Inlägg
14 april 2013
#5
Min teori är också att biltillverkarna tror att bromsljuset ska bli mer effektivt om inte bakljusen lyser samtidigt. Kanske är så med, men en bil blir ju inte lika synlig utan varsel/parkerings-ljus, så dem motarbetar sig själva där imo smile


12 086 Inlägg
14 april 2013
#6
Dieselsmurfen skrev:
naak2803 skrev:
76Lubricants skrev:
Nya bilar slm har drl (dayrunninglight) har bara led belysningen fram tänd på dagtid.
Så det är lagligt, även att det verkar jävligt korkat.
Det är inte så att den sänker styrkan på drl lysena när halvljuset är på?
Det är samma sak där, att många nya bilar är drl lyset tänt på samtidigt som halvljuset är igång.
Det är nog lagligt efter som att bilen säljs så i sverige. Även att det också låter konstigt och märkligt.

ok även om jag håller med... det förklarar ju inte varför röda lyktorna där bak är släckta när bara led belysningen fram tänd på dagtid. För de måste väl alltid vara påslagna oavsett om det är ljust eller mörkt ute.

Halvljuslagen omfattar bara ljus fram. Därav namnet. Förklaringen till att inte bakljusen lyser på nya bilar är ngt så sjukt som att biltillverkarna jagar droppar på bränsleförbrukning... Ett par LED drar "inget" men många bilar har vanliga glödlampor bak. Är dessa på drar de givetvis ström och generator får jobba lite mer och bilen drar lite mer...

Kuriosa:
När lagen kom hade inga bilar halvljus-automatik men branschen för biltillbehör löste detta med de så på 70-talet vanliga gula varselljusen. Volvo hade dock starka inbyggda sådana i P-ljuset när halvljuset var avstängt. Detta var godkänt. Tror ev. att Saabs var det med men osäker.

En intressant frågeställning är om Volvos 21-wattare i p-ljus fortfarande är godkända. Jag tror det..?

Dummaste jag hört?

Halvljuslagen omfattar belysning fram och bak. DRL är ett påhitt som EU bestämt då de märkt att det inte är helt dumt att ha belysning på även under dagtid. Av någon anledning så har Sverige backat med sin lag ang halvljuslagen och anpassat sig till EU.

Att driva 10W belysning med generatorn belastar motorn extra med exakt 0%.

Forummoderator
18 149 Inlägg
14 april 2013
#7
Germax skrev:
Dieselsmurfen skrev:
naak2803 skrev:
ok även om jag håller med... det förklarar ju inte varför röda lyktorna där bak är släckta när bara led belysningen fram tänd på dagtid. För de måste väl alltid vara påslagna oavsett om det är ljust eller mörkt ute.

Halvljuslagen omfattar bara ljus fram. Därav namnet. Förklaringen till att inte bakljusen lyser på nya bilar är ngt så sjukt som att biltillverkarna jagar droppar på bränsleförbrukning... Ett par LED drar "inget" men många bilar har vanliga glödlampor bak. Är dessa på drar de givetvis ström och generator får jobba lite mer och bilen drar lite mer...

Kuriosa:
När lagen kom hade inga bilar halvljus-automatik men branschen för biltillbehör löste detta med de så på 70-talet vanliga gula varselljusen. Volvo hade dock starka inbyggda sådana i P-ljuset när halvljuset var avstängt. Detta var godkänt. Tror ev. att Saabs var det med men osäker.

En intressant frågeställning är om Volvos 21-wattare i p-ljus fortfarande är godkända. Jag tror det..?

Dummaste jag hört?

Halvljuslagen omfattar belysning fram och bak. DRL är ett påhitt som EU bestämt då de märkt att det inte är helt dumt att ha belysning på även under dagtid. Av någon anledning så har Sverige backat med sin lag ang halvljuslagen och anpassat sig till EU.

Att driva 10W belysning med generatorn belastar motorn extra med exakt 0%.

Dum idé? Japp.

Men tror du på fullaste allvar att en generator genererar ström gratis? I så fall borde man kunna bygga en "Evighetsmaskin" relativt enkelt... Detta strider mot alla kända naturlagar enligt Einsteins kända formuleringar.  Vilka jag är benägen att hålla med om... Jag förstår dessa till fullo. Gör du?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

12 086 Inlägg
14 april 2013
#8
Givetvis är 10W energi, men vi har något som heter verkningsgrad i en generator. Utan att göra en uträkning men med någorlunda koll vill jag påstå att belasningen är fullständigt försumbar.

Ps. Det va ju en kille här på garaget som funderade på att bygga en elbil med så många generatorer så den skulle driva sig självt.. hahaha, hångarven haglade!

Forummoderator
18 149 Inlägg
14 april 2013
#9
Germax skrev:
Givetvis är 10W energi, men vi har något som heter verkningsgrad i en generator. Utan att göra en uträkning men med någorlunda koll vill jag påstå att belasningen är fullständigt försumbar.

Ps. Det va ju en kille här på garaget som funderade på att bygga en elbil med så många generatorer så den skulle driva sig självt.. hahaha, hångarven haglade!

Tack! Var lite orolig där för en helt sjukt urspårad diskussion... Något jag inte skulle kunna släppa trots rejäl OT... Problemet är att en Bensinmotor ger ca 30-33% i utbyte mot tillförd energimängd i form av bensin. Detta gör att de 10 Watt som du -helt riktigt säger- blir ca 30-33 Watt. Detta motsvarar alltså 0.032 kiloWatt och detta i sin tur påverkar förbrukning som som är så viktig på moderna bilar. Miljö/slutanvändare osv... Jag har jobbat med detta....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

12 086 Inlägg
14 april 2013
#10
33Wh motsvarar ca 0,0036l bensin.

Anledningen att vi i Sverige har lagen om halvljus under dagtid är en fråga om säkerhet. Att Sverige efter 34 år skulle dumpa den lagen för att spara 0,0036l per timmes körning i bränsleförbrukning skulle jag säga är BS. Då skulle vi istället dumpa alla vägbulor och skitlagen om att lämna företräde vid övergångsställ.
Senast redigerat av Germax (14 april 2013)

Forummoderator
18 149 Inlägg
14 april 2013
#11
Germax skrev:
33Wh motsvarar ca 0,0036l bensin.

Anledningen att vi i Sverige har lagen om halvljus under dagtid är en fråga om säkerhet. Att Sverige efter 34 år skulle dumpa den lagen för att spara 0,0036l per timmes körning i bränsleförbrukning skulle jag säga är BS. Då skulle vi istället dumpa alla vägbulor och skitlagen om att lämna företräde vid övergångsställ.

Lagen om Halvljus är just lagen om Halvljus. Inte bakljus. Men jag håller med. Dessa akterlanternor borde lysa lik förbannat...

Sen om man ska vara noga så 0,0036 L/Mil i 90 km/h ger en ökning på en bil som drar 0.50 L/mil en verklig förbrukning på 0.5324 L/Mil... Skillnad på miljöbil och inte...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 149 Inlägg
14 april 2013
#12
Dieselsmurfen skrev:
Germax skrev:
33Wh motsvarar ca 0,0036l bensin.

Anledningen att vi i Sverige har lagen om halvljus under dagtid är en fråga om säkerhet. Att Sverige efter 34 år skulle dumpa den lagen för att spara 0,0036l per timmes körning i bränsleförbrukning skulle jag säga är BS. Då skulle vi istället dumpa alla vägbulor och skitlagen om att lämna företräde vid övergångsställ.

Lagen om Halvljus är just lagen om Halvljus. Inte bakljus. Men jag håller med. Dessa akterlanternor borde lysa lik förbannat...

Sen om man ska vara noga så 0,0036 L/Mil i 90 km/h ger en ökning på en bil som drar 0.50 L/mil en verklig förbrukning på 0.5324 L/Mil... Skillnad på miljöbil och inte...

Denna uträkning är felaktig :-) Men kan någon producera rätt resultat så kör hårt... Skulle bara kolla om alla var med... Nu är det läggdags för smurfen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

12 086 Inlägg
14 april 2013
#13
33Wh kräver lika mycket energi som det finns i 0,0036l bensin, sen är det ju skit samma hur fort du kör. Lyktorna lyser ju inte starkare för att du kör fortare?

Lagen om halvljus ("Belysning vid färd på väg" som det egentligen heter) säger att belysning runt om bilen ska lysa, 3 Kap 68§ http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Senast redigerat av Germax (14 april 2013)

smurfidunder
327 Inlägg
14 april 2013
#14
verkningsgraden i generatorn ligger väl på cirka cirka 50%? (40-65%)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Forummoderator
18 149 Inlägg
14 april 2013
#15
dundersmurfen skrev:
verkningsgraden i generatorn ligger väl på cirka cirka 50%? (40-65%)

Nu börjar det ta sig...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 149 Inlägg
14 april 2013
#16
Germax skrev:
33Wh kräver lika mycket energi som det finns i 0,0036l bensin, sen är det ju skit samma hur fort du kör. Lyktorna lyser ju inte starkare för att du kör fortare?

Lagen om halvljus ("Belysning vid färd på väg" som det egentligen heter) säger att belysning runt om bilen ska lysa, 3 Kap 68§ http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Nej förvisso. Laddningsrelä har ju inget med saken att göra :-) Sen är det så att moderna bilar laddar stötvis och inte laddar alls vissa perioder. Detta komplicerar ekvationen "lite"...

Givetvis har Germax tolkat Halvljuslagen rätt och alla bilar efter 2009.05- med LED är olagliga. Eller inte..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 149 Inlägg
14 april 2013
#17
Dieselsmurfen skrev:
Germax skrev:
33Wh kräver lika mycket energi som det finns i 0,0036l bensin, sen är det ju skit samma hur fort du kör. Lyktorna lyser ju inte starkare för att du kör fortare?

Lagen om halvljus ("Belysning vid färd på väg" som det egentligen heter) säger att belysning runt om bilen ska lysa, 3 Kap 68§ http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Nej förvisso. Laddningsrelä har ju inget med saken att göra :-) Sen är det så att moderna bilar laddar stötvis och inte laddar alls vissa perioder. Detta komplicerar ekvationen "lite"...

Givetvis har Germax tolkat Halvljuslagen rätt och alla bilar efter 2009.05- med LED är olagliga. Eller inte..?

...Nu skrev jag fel igen... De va la synd då! Men vad är felet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 354 Inlägg
15 april 2013
#18
Germax skrev:
33Wh kräver lika mycket energi som det finns i 0,0036l bensin, sen är det ju skit samma hur fort du kör. Lyktorna lyser ju inte starkare för att du kör fortare?

Lagen om halvljus ("Belysning vid färd på väg" som det egentligen heter) säger att belysning runt om bilen ska lysa, 3 Kap 68§ http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Dock vid användande av främre varselljus (Drl)så behöver ej bakre positionljus lysa. Står i samma text
Senast redigerat av Seth (15 april 2013)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

7 435 Inlägg
15 april 2013
#19
Seth skrev:
Germax skrev:
33Wh kräver lika mycket energi som det finns i 0,0036l bensin, sen är det ju skit samma hur fort du kör. Lyktorna lyser ju inte starkare för att du kör fortare?

Lagen om halvljus ("Belysning vid färd på väg" som det egentligen heter) säger att belysning runt om bilen ska lysa, 3 Kap 68§ http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Dock vid användande av främre varselljus (Drl)så behöver ej bakre positionljus lysa. Står i samma text

och det är skit, för det är OFTA man kommer ikapp bilar på natten som bara kör på DRL, meo de synns ej bakifrån, speciellt i dåligt väder,, jaja jag säger då det


3 354 Inlägg
15 april 2013
#20
granadadr skrev:
Seth skrev:
Germax skrev:
33Wh kräver lika mycket energi som det finns i 0,0036l bensin, sen är det ju skit samma hur fort du kör. Lyktorna lyser ju inte starkare för att du kör fortare?

Lagen om halvljus ("Belysning vid färd på väg" som det egentligen heter) säger att belysning runt om bilen ska lysa, 3 Kap 68§ http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Dock vid användande av främre varselljus (Drl)så behöver ej bakre positionljus lysa. Står i samma text

och det är skit, för det är OFTA man kommer ikapp bilar på natten som bara kör på DRL, meo de synns ej bakifrån, speciellt i dåligt väder,, jaja jag säger då det

det håller ja med om

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra


Sök