3323
Sök

Namninsamling om a-kassan

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 november 2006
Irriterar mig på folk som bara finner sig i Arbetsförmedling eller jobbar.

Ingen som tänkt tanken på att starta eget?

Sen skulle alla arbetssökanden som går på A-kassa redovisa exakt vad de gör för att söka nytt jobb för ingen är arbetslös i flera månader och aktivt söker jobb 8 timmar om dagen.

Då kan de lika gärna bli tilldelad en praktikplats på halvtid och behålla A-kassan med gott samvete samtidigt som de söker jobb utöver det.

Tur man har egen firma och aldrig kommer  få en krona från A-kassa, det vägrar jag.
Skulle skämmas nåt fruktansvärt att ta emot A-kassa. A-kassa är ju socialbidrag...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

2 594 Inlägg
9 november 2006
pUs skrev:
ghost_boy83 skrev:
pUs skrev:

Jösses. Ja, självklart får du flytta i så fall? Vad är det för inställning egentligen?

"Näe, det finns inget jobb där jag bor, varför ska jag tvingas flytta någonstans dit jag kan arbeta?"

Ledsen att behöva säga det, men det där är en riktigt slapp slöinställning. Sverige skulle stå stilla om alla resonerade sådär.

Och det kvittar om du har familj och barn, det är ärligt talat ingen katastrof att flytta till en annan stad, så stort är ändå inte Sverige. Vem vet, det kanske till och med skulle innebära något positivt med en nystart.

så du menar att du skulle kunna tänka dig att flytta 70mil i från dina familj och vänner bara för att ha ett jobb suck!!!

Ja, självklart. Det är så naturligt för mig att jobba att inget annat kan komma på tal.

Ja så att du menar om jag blir arbetslös så ska jag lämna mina barn och fru i sundsvall och åka 70 mil till skåne bara för att jag fått ett jobb där? det märkS att du inte har en sån stor livs erfarenhet

Just another freak in the freak kingdom
378 Inlägg
9 november 2006
Martin 9-3 skrev:
Irriterar mig på folk som bara finner sig i Arbetsförmedling eller jobbar.

Ingen som tänkt tanken på att starta eget?

Sen skulle alla arbetssökanden som går på A-kassa redovisa exakt vad de gör för att söka nytt jobb för ingen är arbetslös i flera månader och aktivt söker jobb 8 timmar om dagen.

Då kan de lika gärna bli tilldelad en praktikplats på halvtid och behålla A-kassan med gott samvete samtidigt som de söker jobb utöver det.

Tur man har egen firma och aldrig kommer  få en krona från A-kassa, det vägrar jag.
Skulle skämmas nåt fruktansvärt att ta emot A-kassa. A-kassa är ju socialbidrag...

Men snälla nån.. Är du seriös? Det är ju för tusan inte samma sak med A-kassa och socialbidrag.

Som det har sagts tidigare.. Det finns folk som söker jobb och verkligen vill ha ett jobb och det finns folk som inte vill göra ett knyst. Men ska då alla (arbetslösa) drabbas pga dom som inte vill göra något? Det är ju fullkomligt fel.. Sverige kommer ju att få mer folk som tvingas gå till socialen nu. Jag utbildar mig till svetsare/resemontör.  och får ut ca 5-6.000:- i månaden. Det är knappt så att jag klarar mig nu. Och jag vill inte ens veta hur svårt en tex ensamstående (arbetslös) förälder kommer att ha det framöver...

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.

266 Inlägg
9 november 2006
Ärligt talat så tror jag inte att någon i sverige kommer gå hungrig efter regeringskifte!! det krävs att alla i alliansen är överrens innan höjda avgifter och sänkt akassa blir verklighet!
Och kan man förlora nån tusenlapp på detta initiativ kan man kanske vinna en tusenlapp på slopningar av olika skatter som vanliga "svensson" har, tex fastighetsskatt, bensin skatt! så ropa inte hej föränns ni kommit över häcken! det har vart sånt klagande i flera år på sossarna dem har suttit i 12 år och vad har hänt? har de hållit löftena de lovade vid senaste valet?  jag är så trött på alla som tror att moderaterna är till för de rika men vill de slopa fastighetsskatten så gäller det nog inte bara de rika utan även vi vanliga svenskar! som jag läste i ett tidigare inlägg så är det nog så att moderaterna  vill få fart på soff liggarna som praktiskt taget tjänar mer på att gå hemma än att jobba, och så tycker jag inte att det ska vara! tycker ni det? om ni skulle vara arbetare och jobba 100 procent att det skulle vara korrekt att ni med era betalda skatte pengar betala nån som går hemma och inte bryr sig om att söka el. ta jobb? jag är ochså timanställd så jag kommer ochså beröras av det nya om det nu blir av ! men jag kommer nog klara mig för det handlar alltid och alltid om att prioritera!!! mvh niclas

378 Inlägg
9 november 2006
nicke_b2 skrev:
Ärligt talat så tror jag inte att någon i sverige kommer gå hungrig efter regeringskifte!! det krävs att alla i alliansen är överrens innan höjda avgifter och sänkt akassa blir verklighet!
Och kan man förlora nån tusenlapp på detta initiativ kan man kanske vinna en tusenlapp på slopningar av olika skatter som vanliga "svensson" har, tex fastighetsskatt, bensin skatt! så ropa inte hej föränns ni kommit över häcken! det har vart sånt klagande i flera år på sossarna dem har suttit i 12 år och vad har hänt? har de hållit löftena de lovade vid senaste valet?  jag är så trött på alla som tror att moderaterna är till för de rika men vill de slopa fastighetsskatten så gäller det nog inte bara de rika utan även vi vanliga svenskar! som jag läste i ett tidigare inlägg så är det nog så att moderaterna  vill få fart på soff liggarna som praktiskt taget tjänar mer på att gå hemma än att jobba, och så tycker jag inte att det ska vara! tycker ni det? om ni skulle vara arbetare och jobba 100 procent att det skulle vara korrekt att ni med era betalda skatte pengar betala nån som går hemma och inte bryr sig om att söka el. ta jobb? jag är ochså timanställd så jag kommer ochså beröras av det nya om det nu blir av ! men jag kommer nog klara mig för det handlar alltid och alltid om att prioritera!!! mvh niclas

Den enorma sänkningen på bensinskatten är ju hela 15 öre.. Oj oj nu blir alla som har bil miljonärer.. Och vadå handlar om att prioritera? Mitt bygge har jag lagt på hyllan pga ekonomin. Det är ju ganska självklart att jag inte kan bygga en bil på ca 6.000:- i månaden, jag har ju hyra och så måste jag äta mat. Jag minns inte ens sist jag kunde unna mig kläder, gå på krogen eller andra nöjen.

nicke_b2 rekomenderar du att jag ska prioritera om så att jag skulle kunna gå en månad utan att behöva oroa mig över om jag har mat på bordet eller ej i slutet av månaden? Har du någon lösning på det? Och kom inte med skaffa dig ett jobb.. För jag försöker verkligen att få jobb + att jag utbildar mig för tillfället (till svetsare/resemontör). När jag är utbildad så kommer jag att få jobb det vet jag.. Men under tiden då?

Mycket ljud är lagomt.

266 Inlägg
9 november 2006
Oh shit vad du blev upprörd! det var inte meningen! du kan ju alltid
sälja bilen             nr 1
Flytta hem igen     nr 2
Köpa billigare mat nr 3
nej jag håller med det kommer bli svårt! för mig ochså men vi kommer nog klara oss tror du inte det?, om inte får vi rösta på nåt annat parti om 4 år! vill du veta vart jobben finns? i baltikum eller i kina pga de höga skatterna i sverige(vårt underbara land fullt av avgifter och skatter)som soc promt  ville ha!! men jag hoppas på sänkt skatt!

378 Inlägg
9 november 2006
Att sälja bilen vore nog inget alternativ. Skulle inte få något alls för den som den står.

Flytta hem igen. Det är verkligen min sista utväg. Skulle nog inte ens få plats "hemma" pga att mina föräldrar funderar på att sälja huset och köpa sig en liten lägenhet.

Billigare mat finns det nog inte. tongue Lever typ på nudlar, korv osv.. Jag får väl snart sjöbjugg.. wink

Jo sverige har för höga skatter men dom börjar ju i fel ände. Att dom sänker fastighetsskatten genererar ju inte fler jobb.. Moderaterna har ju lovar 500.000 fler jobb. Men jag håller med det som står på aftonbladet.se

När Urban Bäckström var moderat statssekreterare förlorade Sverige 468 000 jobb påtre år. Hur ska samma recept nu skapa 500 000 jobb?

Hela artikeln finns på: http://aftonbladet.se/vss/debatt/story/ … 82,00.html

Lyckas dom så är det bara att vara glad. Men risken är ju ganska stor att dom misslyckas med tanke på hur det gick sist. wink
Senast redigerat av Pi (9 november 2006)

Mycket ljud är lagomt.

266 Inlägg
9 november 2006
Jo men nu är det ju så här soc satt i 12 år inget hände!
då måste man förnya sig och se om nåt annat fungerar!
men jag håller på dig, det kommer bli tufft som fan för endel men det kanske det är värt för att få upp dem på benen !!! du pluggar och söker jobb så dig har jag inget emot!
mvh niclas

266 Inlägg
9 november 2006
jonesono skrev:
Founder skrev:
Visst svider det att sossarna inte vann... wink

Tack för några trevliga disskusioner innan valet dock... Mvh Tim

Ja, eftersom jag är student och lever på mindre än vad som anses som "fattig" i detta land.. så ja, det svider lite. Men, det är inte direkt för mig problemen kommer.. det är bra mycket värre för dem som levde tunt innan denna a-kassekorkade idé om att sänka och höja (vi vet ju alla på vilket sätt), men som nu kommer få det betydligt jävligare. Klart att man skrattar gott om man har ett välbetalt jobb.. det tragiska är väl att många som har detta, sällan har varit arbetslösa och ändå uttalar sig om det som om det vore ett slött pack med folk. Det är tragiskt!

Får också tacka för diskussionerna.. till skillnad från mååånga andra, så la du dig på en vettig nivå. smile

/Henrik

Läste i veckan om tre sk "fattiga" studenter de fick 7250 i månaden!!!!!
så kom för fan inte och säg att ni är fattiga!! jag får kanske 8000 på stämpling men inte fan säger jag att jag är fattig!!!
mvh niclas

892 Inlägg
9 november 2006
Det vore verkligen intressant att se vad folk har för sysselsättningar och vad de drar in i månaden...jag GISSAR på att de flesta som tycker att arbetslösa bara är slöhäckar inte varit arbetslösa förut i en situation där man får räkna 100-lappar för att få det att gå ihop, utan antingen haft riktigt tur med jobb, bra kontakter eller levt på någon annan, föräldrar eller sambo. =/

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

873 Inlägg
9 november 2006
nicke_b2 skrev:
så kom för fan inte och säg att ni är fattiga!! jag får kanske 8000 på stämpling men inte fan säger jag att jag är fattig!!!
mvh niclas

*host*
Så... jag antar av det utalandet att du själv aldrig läst högre nivå än gymnasienivå eller ens känner någon som har gjort det?
Annars tycker jag det låter som en... minst sagt märklig inställning.

Du får ut runt 2000kr i månaden i studiemedel.
Under jul och sommar får du inte ett rött öre.

Om du däremot väljer att ta ut studieLÅN kan du få ut runt 7000kr i månaden.
Dock fortfarande inte ett rött öre under jul och sommar.

Dom där extra tusenlapparna du får ut i månaden förväntas du alltså börja betala tillbaka så fort du börjar jobba.
Detta är en av anledningarna till att högutbildade människor med något högre lön inte nödvändigtivs har det bättre ställt.
Istället står de med en studieskuld på en halv miljon kronor. En del mindre, en del mer.

Medelstudenten lever i en liten etta, eller ett studentrum där hon tvingas dela kök med tjugo andra.
Medelstudenten tar bussen eftersom hon inte har råd att hålla med en bil.
Om medelstudenten mot förmodan har bildat familj är det troligt att en av parterna redan jobbar. Annars kan barnen troligtvis se fram emot ett liv där deras föräldrar lever med skulder genom hela sitt liv i en något större lägenhet än den etta dom föddes i.

Så vad är då att vara fattigast?
Att gå omkring och låna pengar varenda månad och känna sina skulder växa och växa medans du får ut 7200kr eller att få ut 8000kr som du INTE behöver betala tillbaka?

Du får ut 800kr mer, och förväntas inte betala tillbaka detta i annan form än skatt och avgifter.
För de där pengarna studenterna får ut ska de desutom bekosta eget studiematerial vilket i vissa fall kan uppgå till flera tusen kronor i böcker.

Studenten är fattig, men det finns väl alltid dom som har det värre.

Tänk efter lite innan du säger att folk som har det ekonomiskt sämre ställt än dig inte har rätt att klaga. Speciellt när det enda underlag du har är en tidningsartikel.

Ps. Jag kallar mig inte heller fattig. Men "den fattige studenten" är ett faktum.

Don't get mad, get even.

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
10 november 2006
ghost_boy83 skrev:
Ja så att du menar om jag blir arbetslös så ska jag lämna mina barn och fru i sundsvall och åka 70 mil till skåne bara för att jag fått ett jobb där? det märkS att du inte har en sån stor livs erfarenhet

Nej. Jag menar däremot att du inte kan kräva att "få" ett jobb precis där du råkar bo, även om området är totalt dödfött vad jobb anbelangar. Det är ingen mänsklig rättighet att förvärvsarbeta.

Jag är t.ex inte särskilt intresserad av att försörja dig den dagen du blir arbetslös, bara för att du är för lat för att börja pendla till grannkommunen.

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
10 november 2006
jonesono skrev:
1. Läs mitt inlägg i ett sammanhang och inte mening för mening, tack! Kanske det klingar till då? Klart det skall löna sig.. men skall man straffas hårt för att man är arbetssökande?

Du och de flesta andra såssar talar helst inte högt om det här, men a-kassan kommer efter nyår att ligga på 1997 års nivåer.

Visst är det ett tag sen och pengarna är värda en smula mindre idag, men trots allt grät ingen blod över vår skoningslösa s-regering på den tiden. Du kommer nog få dina bidrag i framtiden också, ska du se.

2 594 Inlägg
10 november 2006
pUs skrev:
ghost_boy83 skrev:

Nej. Jag menar däremot att du inte kan kräva att "få" ett jobb precis där du råkar bo, även om området är totalt dödfött vad jobb anbelangar. Det är ingen mänsklig rättighet att förvärvsarbeta.

Jag är t.ex inte särskilt intresserad av att försörja dig den dagen du blir arbetslös, bara för att du är för lat för att börja pendla till grannkommunen.

nej det klart finns det inte jobb där man bor klart man flyttar har redan flyttat pga att det inte fanns ett jobb,men nu va det ju inte det vi prata om eller hur

835 Inlägg
10 november 2006
jonesono skrev:
Epitaph skrev:
när jag stämplade plockade jag ut ca 9000:- nu får jag ut 14-15. men då e jag på jobbet jämt. och jag VET att det inte e kul o va arbetslös, värsta som finns! Men man har det 1000000000000000% bättre som arbetslös i sverige än något annat land.... även om den sänks me typ 10%. Det finns sånna som vill jobba o sånna som lika gärna skiter i det för pengaskillnaden är marginell.....sånnt vill jag ha bort! vill inte att min skatt ska gå till nån soffliggare! bara tanken gör mig förbannad..

Hmm vänta nu? Var ordentligt försiktig med att jämföra att vara arbetslös här och i ett annat land. Hur bra hälsa tror du arbetslösa har har i många andra länder? Eller menar du att arbetslösa i sverige skall ha det så som man har i många andra länder? Så de har det inte illa nog? Som sagt, inte ett till uttalande om att "ååh vad många som aldrig söker jobb och bara ligger på soffan". Vet du inget om det, var vänligen knip igen. Har du statestik.. fram med dem!

Så du tycker att svenska arbetslösa har dem sämst i hela världen? vi är väl ett av få länder som har ett socialsystem överhuvudtaget?! så JA man har nog lite tur i oturen om man är arbetslös men lyckats pricka in ett bra land att va arbetslös i.

Den ersättningen som man faktiskt får kan man ju överleva på... har haft ett par arbetslösa som vart inne och köpt 42" plasmor för 35000:- av mig på avbet.
Behöver man det? nödvändig utgift?

och jag har själv vart arbetslös ett halvår och vet hur det känns..... trackar inte ner på nån men blev själv förvånad hur bra betalt man faktiskt fick...trots att det är individuellt.

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
10 november 2006
ghost_boy83 skrev:
pUs skrev:
ghost_boy83 skrev:

nej det klart finns det inte jobb där man bor klart man flyttar har redan flyttat pga att det inte fanns ett jobb,men nu va det ju inte det vi prata om eller hur

Jodå, det var precis det vi pratade om. Du däremot började svamla om att flytta från Sundsvall till Skåne, och det är bara trams. Ingen behöver ta till så extrema åtgärder annat än i grymt sällsynta fall.

Och även om du nu skulle tillhöra en riktigt smal yrkeskategori, där flytt över halva landet kan vara enda utvägen, så kan man faktiskt göra andra saker än att flytta. Man kan till exempel byta yrke om det är så att läget är helt hopplöst. Det kan bland annat innebära att man får gå ner i lön och börja om från början.

Men vi har väl uppenbarligen ganska olika inställningar till det där med att ta ansvar för sig själv.

2 594 Inlägg
10 november 2006
pUs skrev:
ghost_boy83 skrev:
pUs skrev:

Jodå, det var precis det vi pratade om. Du däremot började svamla om att flytta från Sundsvall till Skåne, och det är bara trams. Ingen behöver ta till så extrema åtgärder annat än i grymt sällsynta fall.

Och även om du nu skulle tillhöra en riktigt smal yrkeskategori, där flytt över halva landet kan vara enda utvägen, så kan man faktiskt göra andra saker än att flytta. Man kan till exempel byta yrke om det är så att läget är helt hopplöst. Det kan bland annat innebära att man får gå ner i lön och börja om från början.

Men vi har väl uppenbarligen ganska olika inställningar till det där med att ta ansvar för sig själv.

nej det var inte det vi pratade om. du verkar va rätt trög i bollen du !! nej vi har inte olika inställningar
självklart är man arbetslös söker man dom jobb man kan, dom som finns och man kan jobba med, och skälvklart finns det inte jobb där man bor så kollar man i grann komun det vi prata om från början va att du måste förstå att det inte är så lätt att flytta kange 20-40 mil när man har familj men det verkar inte du har förståelse för men jag klandrar dig inte för det är man 17 år kanske man inte har så stor uppfattning
Senast redigerat av ghost_boy83 (10 november 2006)

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
12 november 2006
ghost_boy83 skrev:
pUs skrev:
ghost_boy83 skrev:

nej det var inte det vi pratade om. du verkar va rätt trög i bollen du !! nej vi har inte olika inställningar
självklart är man arbetslös söker man dom jobb man kan, dom som finns och man kan jobba med, och skälvklart finns det inte jobb där man bor så kollar man i grann komun det vi prata om från början va att du måste förstå att det inte är så lätt att flytta kange 20-40 mil när man har familj men det verkar inte du har förståelse för men jag klandrar dig inte för det är man 17 år kanske man inte har så stor uppfattning

Hörnu här, bäste gnällpelle. Jag ställer upp det i punktform här så att du rimligen inte kan missförstå mig igen.

1) Det var du som böjade yra om att flytta till Sundsvall från Umeå, inte jag.
2) Jag har aldrig sagt att det är "lätt". Men livet är inte alltid lätt.
3) Jag är 28, inte 17.
4) Ett tips, dela in dina meningar med punkter och kommatecken. Det ser fult ut.

266 Inlägg
12 november 2006
Sandman skrev:
nicke_b2 skrev:
mvh niclas

*host*
Så... jag antar av det utalandet att du själv aldrig läst högre nivå än gymnasienivå eller ens känner någon som har gjort det?
Annars tycker jag det låter som en... minst sagt märklig inställning.

Du får ut runt 2000kr i månaden i studiemedel.
Under jul och sommar får du inte ett rött öre.

Om du däremot väljer att ta ut studieLÅN kan du få ut runt 7000kr i månaden.
Dock fortfarande inte ett rött öre under jul och sommar.

Dom där extra tusenlapparna du får ut i månaden förväntas du alltså börja betala tillbaka så fort du börjar jobba.
Detta är en av anledningarna till att högutbildade människor med något högre lön inte nödvändigtivs har det bättre ställt.
Istället står de med en studieskuld på en halv miljon kronor. En del mindre, en del mer.

Medelstudenten lever i en liten etta, eller ett studentrum där hon tvingas dela kök med tjugo andra.
Medelstudenten tar bussen eftersom hon inte har råd att hålla med en bil.
Om medelstudenten mot förmodan har bildat familj är det troligt att en av parterna redan jobbar. Annars kan barnen troligtvis se fram emot ett liv där deras föräldrar lever med skulder genom hela sitt liv i en något större lägenhet än den etta dom föddes i.

Så vad är då att vara fattigast?
Att gå omkring och låna pengar varenda månad och känna sina skulder växa och växa medans du får ut 7200kr eller att få ut 8000kr som du INTE behöver betala tillbaka?

Du får ut 800kr mer, och förväntas inte betala tillbaka detta i annan form än skatt och avgifter.
För de där pengarna studenterna får ut ska de desutom bekosta eget studiematerial vilket i vissa fall kan uppgå till flera tusen kronor i böcker.

Studenten är fattig, men det finns väl alltid dom som har det värre.

Tänk efter lite innan du säger att folk som har det ekonomiskt sämre ställt än dig inte har rätt att klaga. Speciellt när det enda underlag du har är en tidningsartikel.

Ps. Jag kallar mig inte heller fattig. Men "den fattige studenten" är ett faktum.

jag skrev bara det jag läste! om det är fel så ber jag om ursäkt om jag upprörde nån!!! ja 2000 kr är inte mycket att leva på men det är ju ett val att plugga vidare så det är ingen som tvingar er till det! men visst att plugga kan hu löna sig i längden, det ska jag inte sticka under stolen, men jag jobbar hellre än plugga!!
mvh niclas

266 Inlägg
12 november 2006
förresten nu när ni gnäller på moderaterna!
kan ni nämna nåt bra som ni fick ut av soc styre i 12 år?
Spritskatten? biltullarna?
jag kan säga att valet handlade bara om vem som snackade bäst skitsnack och nu lyckades m med det och det ska dem ha cred för tycker jag, men i slutändan handlar allt och allt om att få in mer pengar till statskassan!!
mvh niclas over and out!

Sök