3326
Sök

Golf 2 1.6L spännrulle tar i kamremskåpan efter kamrems byte

908 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
bilen bara tvärdog och har nu sett att rotorn inte snurrar. hur vanligt är det att kuggarna på fördelaren går sönder? eller e de vanligare med kamremmen ?
Senast redigerat av davidklang (19 juni 2013)

908 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
ingen med ngt svar? och om de är kamremmen som gått av hur klarar sig då en golf 2 1.6L förgasar motor?

86 Inlägg
15 juni 2013
borde inte va svårt att kolla om kamremmen är av i vilket fall, skruva lös kåpan och om remmen är helt slapp/lös så är den antagligen av wink skulle säga att kamremmen är vanligare än att kuggarna går sönder smile lycka till!

saying you dont wanna drive your car hard to keep it nice for the next owner is like saying you dont wanna have sex with your girlfriend so she'll be more enjoyable for her next boyfriend

908 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
okej men hur e de med ventiler och så på dessa motorer då om kammen gått ? får glo imorgon när ja boserat hem bilen. samt ja har försökt starta den massa gånger oxå innan ja kom fram till att rotorn inte snurra. ngt som kan ta skada av de?

86 Inlägg
15 juni 2013
Tror ventilerna går fritt, är dock lite osäker på de. vad jag kommer ihåg från 1.8l motorerna så snurrar rotorn i fördelarn av balansaxeln som drivs via kamremmen. Kolla kamremmen först så märker du om de är de som är felet.

saying you dont wanna drive your car hard to keep it nice for the next owner is like saying you dont wanna have sex with your girlfriend so she'll be more enjoyable for her next boyfriend

908 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
custombuilder skrev:
Tror ventilerna går fritt, är dock lite osäker på de. vad jag kommer ihåg från 1.8l motorerna så snurrar rotorn i fördelarn av balansaxeln som drivs via kamremmen. Kolla kamremmen först så märker du om de är de som är felet.

okej. räcker vell ja lyfter av oljelocket och prövar starta så om remmen e av står så står de helt still där i?

908 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
ska hämta bilen nu. så ngn som vet om ja kan pröva starta för o se om de rör sig lr de kan sabbas mera?

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
16 juni 2013
brukar klara sig fin fint gjorde iaf en gammal kärrings 88:a med 1.6:A som jag bytte rem på när den blivit rensad på kugg smile

Kör fort så hinner inget hända...

908 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
Har kollat o remmen e hel. De e i undre kåpan ngn kugghjul e kass lr om de bara e låsspinten som e sönder. Men har plockat av generator remmen och hela vattenpumpen. Men hur får ja av hjulet till undre kåpan?

14 127 Inlägg
16 juni 2013
4st insex skruvar dessa är inte ROLIGA att få bort smile

var så det var på den bilen jag fixade den var rensad nere vid veven inte en kugg var kvar runt veven smile

bara att kolla om kamaxeln står stilla när man försöker starta motorn smile

908 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
Jo den står still när ja försöker starta men räcker de att ta bort insex skruvarna eller måste man ta bort bulten i mitten oxå?  Prövade ta av dem innan men fick inte enns in insexnycklen där så får vell pröva banka in den imorgon

14 127 Inlägg
16 juni 2013
muttern får du nog inte bort i första taget jag har försökt på många golfar men har aldrig lyckats smile
nog värme som gäller då

insex skruvarna brukar sällan må så bra
har fått hittat på många olika varianter för att få loss dom smile

908 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
Okej  ska glo på de imorgon smile

908 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
Försökt få av dem 4 insex skruvarna men dem sitter som fan. Får bra fäste på dem ändån.prövat banka o värma o köra insexbits i skruvdragare men rubbar sig inte en millimeter

14 127 Inlägg
17 juni 2013
1/2 skaft brukar lösa problemet går inte att fjolla med några småbits där inte...smile

jag brukar köra mutterknacken
finns att köpa 18voltare som brukar lösa sånna problem relativt smidigt

908 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
Har nu bytat kamrem men spännrullen tar i kamremskåpan. Gnisslar och skär ner i plasten. Ändrar ja den lite så blir remmen för lös (inte min bild men ni ser villken kåpa den ligger emot) http://www.volkswagengolf.se/templates/ … mg2863.jpg

86 Inlägg
19 juni 2013
blev så för mig en gång, hade spänt, spännrullen åt fel håll wink

908 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
Hur menar du ska ja dra rullen medsols lr motsols?

908 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125547/125547-3626e141a58048d2c37045c1d8b1576d.jpg så ser de ut på min bil. Kan ngn säg om den e spännd fel håll

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 juni 2013
Rullen ser ut att sitta rätt, dvs rätt sida utåt. Sätter man den sidan du har utåt nu innåt så lär rullen inte snurra alls då den tar i "motorn"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök