2745
Sök

Beräkna slotport mha Winisd

172 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Tjena!
Har labbat lite i Winisd under dagen för att få rätt mått till baslådan jag tänkt bygga.
Lådan kommer vara på 47liter och vara avstämd till 40Hz. Jag har beräknat att en slotport som är 390x30mm (area) och 30cm djup ska funka. Ger Mach värde på 0,09 Någon som kan intyga detta?
Bilen är förövrigt en NG9-3.

Lite spec:
Company: Zachry
Model: BX-P12
Available = Yes
Last update: 14-okt-2004
Type: Standard one-way driver
Shape: Round
Piston Type: Cone
Fs = 29, Hz
Vas = 56, liters
Cms = 0,0789 mm/N
Mms = 381,7 g
Xmax = 25, mm
Xmax (parallel) = 25, mm
Xmax (series) = 25, mm
Xmech = 37,5 mm
P-Dia = 300, mm
Sd = 706,9 sq.cm
P-Vd = 1,767 liters
Qes = 0,272
Re = 3,333 ohms
Z = 4, ohms
Z (parallel) = 2, ohms
Z (series) = 8, ohms
BL = 29,19 Tm
Pe = 800, watts
Qts = 0,56
no = 0,484 %
1-W SPL = 89, dB
Acoustic data: Not present

21 761 Inlägg
29 juni 2013
Vart har du fått tag på de där parametrarna, från WinISD?

Flera värden är felaktiga och om dessa parametrar står i databasen hos WinISD så blir jag faktiskt förvånad, dels med tanke på att programmet är "seriöst" och dels för att inte ens Ljudia anger så många parametrar. smile

Förresten, om du har du matat in basens diameter+känslighet och sedan låtit programmet räkna ut en del saker så kan man tydligen få till vissa tveksamma parametrar såg jag nu i mitt eget program. Fast gör man på det sättet så är det fel sätt att använda programmet.

Angående porten så får jag den till ca 36 cm lång om lådans nettovolym är 47 liter, avstämningen är 40 Hz och portens innermått är 390x30 mm. Då använder jag portuträknaren hos Carstereo.com.
Senast redigerat av Drönirettab (29 juni 2013)

172 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vart har du fått tag på de där parametrarna, från WinISD?

Flera värden är felaktiga och om dessa parametrar står i databasen hos WinISD så blir jag faktiskt förvånad, dels med tanke på att programmet är "seriöst" och dels för att inte ens Ljudia anger så många parametrar. smile

Förresten, om du har du matat in basens diameter+känslighet och sedan låtit programmet räkna ut en del saker så kan man tydligen få till vissa tveksamma parametrar såg jag nu i mitt eget program. Fast gör man på det sättet så är det fel sätt att använda programmet.

Angående porten så får jag den till ca 36 cm lång om lådans nettovolym är 47 liter, avstämningen är 40 Hz och portens innermått är 390x30 mm. Då använder jag portuträknaren hos Carstereo.com.

Jag googlade fram dessa uppgifter. Borde kanske varit mer källkritiskt, men därför jag sökte mig hit. Tack så mycket för hjälpen!

172 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Hur pass mycket bör det vara mellan baksidan på lådan och portens skiva?

21 761 Inlägg
29 juni 2013
mwiechert skrev:
Jag googlade fram dessa uppgifter. Borde kanske varit mer källkritiskt, men därför jag sökte mig hit. Tack så mycket för hjälpen!

Okej, jag hittade nog det ställe där du fick parametrarna ifrån och min gissning är att den personen i sin tur fått felaktiga uppgifter. De tre viktigaste parametrarna (Vas, Fs, Qts) är åtminstone samma som Ljudia anger så det går att göra vettig lådberäkning, 47 liter netto avstämt till 40 Hz ser ut att kunna spela i princip "allround" (inte jättepeakat iaf).

mwiechert skrev:
Hur pass mycket bör det vara mellan baksidan på lådan och portens skiva?

Mer än portens innerbredd åtminstone. Jag brukar rekommendera 50% större avstånd som exempel, då bör man vara säker på att inte utrymmet mellan bakre väggen och portmynningen fungerar som en "osynlig förlängning" av porten. smile

172 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
Har åkt på lite problem! Djupet på lådan (trapetslåda) är max 29cm. Skulle alltså behöva en port som är max runt 25cm(?). Jag kan ändra storleken på porten för att den ska passa men inte ändra djupet på lådan. Försökt laborera lite på carstereos kalkylator med längder och tex 2 portar men får det inte riktigt att stämma. Har du nåt tips på vad man kan göra? (Om det ens går)

172 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
Kollade lite igen. Om jag gör en port med måtten 18.5cm*4cm får jag ett djup på 20cm, låter det som att jag har gjort rätt då? wink

21 761 Inlägg
30 juni 2013
Matas basen med tex 500 W så blir lufthastigheten i porten ganska hög, risk för flåsljud finns då. Jag skulle vilja ha större portarea. Beskriv gärna lådans övriga mått och hur porten är tänkt att placeras, man kan kanske trixa litegrann med portens utformning. smile

172 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Matas basen med tex 500 W så blir lufthastigheten i porten ganska hög, risk för flåsljud finns då. Jag skulle vilja ha större portarea. Beskriv gärna lådans övriga mått och hur porten är tänkt att placeras, man kan kanske trixa litegrann med portens utformning. smile

Den är trapetsformad där övre djupet är 21.5cm och det undre 29cm. Längden samt höjden ligger på 40.5 cm. Allt är nettomått. Porten placeras till höger om basen sett framifrån. Porten kan göras max 6cm bred på höger och vänstersidan. Att ha porten över eller nedanför basen är nästintill uteslutet.

21 761 Inlägg
30 juni 2013
Bruttovolymen med de där innermåtten blir ca 41,4 liter, basen tar upp 2,5-3 liter. Gör man den där porten på 18,5x4 cm (20 cm lång) och använder 19 mm material så hamnar lådans nettovolym på strax över 36 liter, avstämningen blir då 46 Hz istället för 40 Hz. Inte riktigt som det var tänkt alltså, dessutom som sagt hög lufthastighet. hmm

Om lådans maximala yttermått bara får vara motsvarande 405x405x290/215 mm innermått så kommer det att bli knepigt som jag ser det.

172 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
Okej ja det blev ju lite fel. Hade från början tänkt att spela en Zachry X3M DVC i sluten låda, men den skulle vara mindre så tänkte prova att porta denna låda först ändå, med en annan bas. Men går lådan inte "rädda" så gör jag om den till sliten låda istället. Ska kolla vad jag räknade på när jag kommer hem. Så får jag kolla lite bättre innan jag bygger en till portad om jag inte är nöjd. smile

21 761 Inlägg
30 juni 2013
Ja, sluten låda med de måtten borde kunna spela ganska djupt i teorin åtminstone. smile

172 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
Enligt WinISD får jag ett Qtc-värde på 0,68 vid 36liter. Kan jag bara stänga igen porten för att det ska fungera praktiskt, eller måste jag ta bort porten och göra lådan mindre?
(Har angivit de parametrar som Ljudia anger för basen)

21 761 Inlägg
30 juni 2013
Rent praktiskt kan man plugga igen porten för att köra som sluten. smile

172 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Rent praktiskt kan man plugga igen porten för att köra som sluten. smile

Kanon, får prova detta imorgon och återkomma! Annars får jag väl ge mig i slag med att bygga en ny portad smile

172 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
Har nu förslutit lådan så att den verkligen är tät. Jag är tyvärr ganska besviken på ljudkvaliteten än så länge och hur basen beter sig. När jag vrider upp volymen en bra bit så börjar basen låta som att den får för mycket effekt och det blir inget ljud utav det, det blir mer ett vibrerande ljud och basen försvinner helt. Jag har förstått att en portad låda låter högre (dB) än en sluten låda. Men jag tycker själva ljudbilden är likadan, basen känns inte "rappare". Det enda positiva är att missljuden försvunnit (förutom när den laddas bra med effekt).

Gain står på ca 70%, Subsonic på 30%(skala från OFF - 50Hz), Lågpassfiltret på runt 50Hz. Ingen bassboost eller liknande. Basen är kopplad i 1ohm. K1200D steg som ska och har levererat bra i 1 ohm förr.
Hur kan det bli såhär? För liten låda?

172 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
Jag bygger mig en helt ny låda istället. Lådan ska vara max 36cm hög (innermått) och ha en slotport. Sätter i en BX-P12R. Kan någon hjälpa mig med mått på låda och port så att det blir rätt med en gång? Jag lyssnar nästan uteslutande på house/techno. (Avicii, David Guetta etc.)

Vad ska bruttovolymen vara? Hur lång blir porten och hur stor area ska den ta upp, bredd och höjd?
Jag vill ha hjälp med allt! Det byggtekniska sedan är inga problem.
Senast redigerat av mwiechert (16 juli 2013)

21 761 Inlägg
16 juli 2013
Är det inga krav på att den ska vara trapetsformad nu?

172 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Är det inga krav på att den ska vara trapetsformad nu?

Nej. Jag tänkte att jag bygger några skivor så ljudet inte läcker ut i bagaget istället. En helt vanlig fyrkantig låda!

21 761 Inlägg
16 juli 2013
Förslag på yttermått med 22 mm material:

Bredd: 809 mm
Höjd: 344 mm
Djup: 314 mm

Slotporten blir alltså 300 mm i innerhöjd och ska vara 42 mm i innerbredd, den måste vinklas inuti lådan. Första portväggen görs 228 mm lång och slutar då 42 mm från bakre väggen, andra portväggen (går parallellt med bakre väggen) görs 188 mm lång. Porten och basen sitter på baffeln.

Men då kommer väl inte porten att kunna spela ut i kupen förstås. hmm

Går det att dra upp den genom hatthyllan?

Sök