Är man lite händig så byter man cylinder + rattlås själv, så klart lite beroende på hur det sitter. Har bytt både rattlås o cylinder på båda mina E36 då de behagade att inte "greppa" utan snurrade bara ungefär var 40-50 start (hände typ 1 gång i månaden). Rattlås + cylinder kostade runt 2500 har jag för mig, köpte även en ny nyckel till ena, kostade ca 1800, priser från 2012. Själva inkodningen av den nya nyckeln (inprogrammering mot styrbox/immo) kostade 625kr inkl moms hos BMW i en mindre stad. BMW Solna vill tex ha knappa 2000kr för samma jobb, ett jobb de gjorde på 25 min medan jag väntade, inklusive byte av batteri i den gamla nyckeln då den var på G.
Att montera ett nytt rattlås och cylinder behöver man inte åka till Ådi för, det klarar en annan, mindre, billigare verkstad av, men välj en med gott ryckte. Däremot lär man vara tvungen att åka till Ådi för själva inprogrammeringen, men det skall inte kosta mer än max 1500kr o då är det svinigt dyrt. Är de dyra Götet kan det löna sig att åka en bit, tex till Falkenberg eller Borås, tror inte att Ådi har samma timdebitering där som i Götet...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure