Bara för att ni är så snälla lägger jag upp några bilder på ac pump uppgradering.
AC pumpen var för multirem och jag tänker att det är en risk med en rem som skall driva allt, pajar något fäste blir man stående. Bättre med två kilremar så kan man bara plocka ena ifall det går åt hvete när man är på någon långstryrning så plockade isär drivningen på pumpen och ritade upp en ny remskiva som skall krympas fast. Återstår svarva bort multispåren och krympa dit nya skivan,
AC pumpen klar och nu blir det jobba med slang. Handlade ett krympverktyg så man slipper åka runt halva norden för att klämma slang
Någon här som vet vad man skall använda för lod till att löda aluminium? Köpte en gammal slang från en SAAB för att se hur kopplingen mot pumpen ser ut. Den var ju bara en plan fläns.....trodde det var mer komplicerat. Men här ser man att röret är lött i flänsen. Flänsen är borrad så röret går in en bit. Tänkte göra likadant så jag sänker in röret och löder, tiggar man blir det nog en fet sträng så det blir problem med att få plats för skruvskallen. Så om någon vet vad för lod man skall använda kan ni ju slänga in en kommentar.
Stannade efter jobbet igår och svarvade klart drivhjulen till ac pumpen. Är 7 hundradelar krymppassning.
Här är dom ihop. la pumpens hjul i snödrivan så den blev lite kall och värmde upp kilremsskivan med gas och släppte den över pumphjulet. Så nu sitter dom ihop ordentligt.
Tyckte färgen blev bra av uppvärmningen så körde på lite klarlack på hjulen.
Synd att det var två olika storlekar på spåren i originalet, handlade ett kromat hjul där spåren har samma storlek med godset i den är ju löjligt klent jämfört med originalet. Skulle ha svarvat ett eget hjul....
Efter lite mätande av hur lång kilrem som behövdes åkte jag till utlandet (Finland) och handlade en 10x1300 lång rem och det blev rätt.
Och sedan jobba med kopplingarna mot pumpen. Kapade och filade fram två nya flänsar, borrade hål i dem och kapade bort förskruvningen från slangkopplingarna så nu är det bara löda dom och börja dra slang.
Provade även så luftrenaren inte krockar med kopplingarna och det ser bra ut.
Väntar på prylar till ac systemet så istället för att göra inget tänkte jag bygga en ny hastighetsmätare. Den jag har nu drivs med vajer och den vajern är bara ivägen så det blir en elektrisk istället.
Handlade en sådan för något år sedan. Den skall passa med givaren på bakaxeln. Trodde mätarn var liten och att jag skulle få plats med varvräknare i samma som hastigheten men det gick inte.
Slaktade ut mätaren och tillverkade lite plåt till mätarhus.
Svetsade ihop huset och monterade mätaren. Nu skall jag rita en tavla och fundera hur jag lyckas få ihop en sarg till glaset.
Vet inte om 740-mätare är lika som 240, men på 240 så försvinner det en krets när man tar lös mätaren från instrumenthuset(man tänker inte på att den kretsen försvinner heller) och så funkar den inte, så man får bygla den kretsen. Finns inte med på nåt kopplingsschema heller
Så om den inte funkar sen så kan du ju tänka på det
Vet inte om 740-mätare är lika som 240, men på 240 så försvinner det en krets när man tar lös mätaren från instrumenthuset(man tänker inte på att den kretsen försvinner heller) och så funkar den inte, så man får bygla den kretsen. Finns inte med på nåt kopplingsschema heller
Så om den inte funkar sen så kan du ju tänka på det
Aha, det finns 4 anslutningspunkter till mätaren, 3 nere och en uppe till vänster. Måste vara den där uppe till vänster som skall ha +12v då.