Kommer under Hösten, Vintern 2013-2014 börja med en rullande renovering av min Firebird Esprit ifrån 1979, Som kommer pågå under vinterhalvåren.
Vintern 2013-2014 kommer detta göras: Motorbyte till en fabriksny Chevrolet 350 på 290hk och 442nm Den ska även rostlagas i golv och målas upp inne och fixa underredet, Blir väl även lite småpill med andra saker
Vintern 2014-2015 ska subframen renoveras och ev lackning av karossen
Motorn som sitter i nu är en 301a och den börjar bli ganska slut, vevhuskomp på ena sidan så därför blev det en helt ny motor började först renovera en 400 motor ifrån en gto men det blev en dyr histora när jag upptäckte en spricka i det blocket.
Men har i alla fall börjat rivit ur inredningen nu för rostlagning av golvet då någon tidigare ägare tyckte det var fränt att laga med spackel istället för svets
Ska försöka lägga upp ett par bilder imorgon för dom som vill se lite rost
Trevligt med fler jänkare på Garaget! Nackdelen är ju som sagt fusklagningar. Alldeles för vanligt på jänkare
JO är ju det tyvärr =/ ska det göras så ska det göras riktigt dock e väl inte jag någon bra svetsare men gör mitt bästa
Kommer väl dröja ett par veckor nu innan jag har tid å fortsätta, lär fixa bruksbilen så den går igenom bes Och har tagit åt mig lite svetsjobb på chefens andrabil.
Då har man fått problem =/ Rosten har börjat att äta på det främre subframe fästet =/ så nu vet jag inte riktigt hur jag ska fortsätta. Om jag ska plocka ner subframen ? eller om jag ska försöka laga det ändå vad tror ni ? Nån som har nån erfarenhet va nått sånt här ?
Hade ju inte tänkt göra nått åt subframen denna vinter utan riva ner den nästa och renovera den.
Då har man fått problem =/ Rosten har börjat att äta på det främre subframe fästet =/ så nu vet jag inte riktigt hur jag ska fortsätta. Om jag ska plocka ner subframen ? eller om jag ska försöka laga det ändå vad tror ni ? Nån som har nån erfarenhet va nått sånt här ?
Hade ju inte tänkt göra nått åt subframen denna vinter utan riva ner den nästa och renovera den.
Personligen så hade jag delat på sub o kaross, ser knepigt ut att få det bra annars. Känns surt att få göra mer än man tänkt sig från början men jäkligt gött när man fixat det. Det borde gå och göra en kompromiss, bort med skärmar och huv men låt motor och låda sitta kvar i subben. Ett stödhjul till bakre änden på subben så kan man rulla bort hela paketet. Det man behöver lossa är rattstång, bromsrören fram, elkontakterna på torpeden, slangar och avgassytem. Är väl nåt jag glömt men du förstår hur ja menar hoppas jag.
Okej motorn ska ju ur ändå så den kan jag ju lyfta ur för ska i en annan :-) så får väl se hur fan man ska göra men som sagt man vill ju ha det riktigt gjort å inte göra som någon gammal ägare fusklaga så det ser bra ut bara med spackel :-/ får bli en vända till garaget på fredag igen :-) har ju tyvärr 2 mil till garaget :-)
Ska till garaget idag och ta bort den gamla lagningen helt och avgöra hur jag ska göra, har ju egentligen inte tid å riva allt för mycke men måste jag så får jag lov att göra det ändå åtrerkommer med besked hur man ska göra
Då har man äntligen börjat svetsa lite i alla fall hålet som var under baksätet vid bältesfästet som finns på bild längre upp gick jag lös på inte och började med
Hålet va inte stort från början men blev mycket bortkapat innan det var klart sen fick jag dit plåten ut mot hjulhuset också ni behöver inte kommentera mina fulasvetsar haha
Har gjort ett litet ryck under veckan och lagt igen hålet här ovan kommer bild på det under helgen. Ska väl till garaget idag också efter jobbet e det tänkt då flickvännen var sugen å svetsa lite