3347
Sök

Sluta snusa tråden...

873 Inlägg
10 november 2006
Beroendet kan jag nog skaka av mig.

Jag rökte ett till två paket om dagen i drygt sex år och slutade ganska tvärt.
Och inte genom att börja snusa heller. Jag började snusa nästan ett år senare.

Men sluta röka gjorde jag för att det höll på att göra mig sjuk.

Snuset håller inte på att göra mig sjuk, och precis som rökning tycker jag om det.

Det finns alltså ingen egentlig motivation till att sluta snusa förutom ekonomiskt och socialt.

Det kommer bli mycket svårare än att sluta röka...
*stålsätter sig*

Don't get mad, get even.

SSS -12
3 217 Inlägg
10 november 2006
Sandman skrev:
Snuset håller inte på att göra mig sjuk, och precis som rökning tycker jag om det.

Man hade väl aldrig börjat om man inte tyckt om det från första början?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Fisketokig
2 997 Inlägg
10 november 2006
Kanelbullen skrev:
som tur är så är man både snus och rök fri wink

Ja lika bra att aldrig börja så behöver man aldrig sluta.

Tycker det inte är försvarbart att kasta bort stora summor pengar på sånt som förstör hälsan.

Då är det billigare att sniffa på asbestplattor om man känner för cancer...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

873 Inlägg
10 november 2006
Fuckface skrev:
Sandman skrev:

Man hade väl aldrig börjat om man inte tyckt om det från första början?

Inte jag nej.
Men det finns nog de som börjat för att alla andra gör det, eller för att dämpa stress och sedan blivit beroende.

Jag rökte för att jag verkligen /tyckte/ om det.
Beroendet var bara en bieffekt, och jag kan inte varit så där jätte beroende eftersom jag slutade ganska tvärt när läkaren sa att det där svarta på tungan skulle fortsätta växa och kunde utvecklas till cancer om jag inte slutade.

Snusandet tycker jag också om. Och i grund och botten så vill jag alltså inte lägga av med det.

Men man får väl ta och göra det lagom till skattehöjningen.
Man luktar ju faktiskt inget vidare i munnen för icke rökare/snusare ändå wink

Don't get mad, get even.

343 Inlägg
10 november 2006
3veckor utan en snus...känns bra..dock salivproduktion till 100%

FreddeK
10 november 2006
kan tänka mig det är svårt att sluta.

Men jag var inte den balla killen som stod och rökte i skolan så jag har aldrig haft någe beroende..
En cigg har jag rökt i mitt liv och aldrig testat snus! förstår inte hur man kan ha det där i käften...det luktar illa och ser förbannat kladdigt ut..haha

Örebroare i exil
970 Inlägg
10 november 2006
Försökte sluta i somras efter 6 års oavbrutet snusande. Gick inget vidare, så jag valde att fortsätta till den dagen jag känner mig redo att sluta igen. Att snus/cigg luktar/smakar illa är väl mest en vanesak. Kan inte påstå att jag tyckte snus luktade/smakade gott första gångerna jag prövade det, men nog vande jag mig och fastnade i beroendet i alla fall... Anledningen till att man fastnar i beroendet är att man i början inbillar sig själv att man är beroende och kanske nästan överdoserar. Till slut är man ju fast. Det är min teori om det hela, som bygger på helt ovetenskapliga fakta från mina dryga 6 år som snusare.

Hej FRA!

353 Inlägg
10 november 2006
jag har snusat i 5-6år. Kallar mig inte beroende, fastän andra gör det. För att bevisa detta så la jag ner snusandet från 2006-01-01 men jag började igen 2006-07-01. Varför? För att jag tycker att det är gott.

Jag tror inte på "beroende". Vill man sluta så slutar man, klart att det kan kännas ovant att inte ha en snus i käften, men man vänjer sig.

Till er som "Tycker det inte är försvarbart att kasta bort stora summor pengar på sånt som förstör hälsan.":

Jämför med allt annat som är gott men som förstör hälsan, godis, chips, alkohol. Vet att snus är farligare, men se parallellerna.

Jag tycker det är gott, jag kommer fortsätta så länge jag tycker att det är gott och så länge det inte hotar min hälsa rent konkret. EFtersom jag inte är beroende så slutar jag på stört då jag känner hot mot min hälsa.

Och ni andra som försöker sluta men inte lyckas...sluta bara. Ni är inte beroende!

Att ni tror det är för att det står i tidningen och på paketen att det är beroendeframkallande. Placeboeffekt så det skriker om det!

Vassego...hata mig wink

Enjoy....

874 Inlägg
10 november 2006
det mesta av ens beroende ligger i psyket, om man bara vill så kan man oftast sluta. Men som sagt då ska man vilja göra det inga halvhjärtade försök.
Men jag har hört att det är svårare att slurta snusa än röka då det är mer nikotin i snus, stämmer detta?

Själv har jag ingen aning, Jag röker och lägger av när jag tröttnat.

mvh
Senast redigerat av brillmongo (10 november 2006)

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

45 Inlägg
10 november 2006
jag har snusat till och från i ca 8 år och är inte beroende även fasst då andra säger det! men efter att hafft ett uppehåll på 6 månader, men jag vet inte varför bara blev så, fick jag för mig att köpa en dosa förra veckan och se på fan det är fortfarande lika gott! så jag snusar helt enkelt för att jag tycker det är gott inget annat!!!

Just Begun
143 Inlägg
10 november 2006
Jag måste också sluta snusa, nu när snuset ska bli så dyrt sad har försökt flera gånger förr men misslyckats. får se om jag kan ta tag i kragen nu och sluta för gott. smile

// Rancid

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
10 november 2006
jag började snusa i 13års ålder.. slutade snusa å började röka i 14års ålder å sen har jag rökt sen dess (4-5år)  men jag har funderart på å slutat med dom där jävla cancer pinnarna för de blir så dyrt i längden sen så är de inte speciellt nyttigt heller
Senast redigerat av volvo_glenne (10 november 2006)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
10 november 2006
Snus - det är nog en hel del grupptryck och socialt i det..
Känner mig inte beroende, bara vanan att ha nåt under läppen.. Och så är det bättre med snus än röka för omgivningen..

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
10 november 2006
Mafghan skrev:
Jag tror inte på "beroende". Vill man sluta så slutar man, klart att det kan kännas ovant att inte ha en snus i käften, men man vänjer sig.

Nikotin är beroendeframkallande, därom råder väl inga tvivel egentligen. Och med det sagt så är det lite svårare än att bara "vilja" sluta.

Därmed inte sagt att det går, allt går om man vill tillräckligt mycket. Men beroende på hur mycket man snusar och hur länge man gjort det kan det vara en jävligt svår vana att bryta.

353 Inlägg
10 november 2006
pUs skrev:
Mafghan skrev:

Nikotin är beroendeframkallande, därom råder väl inga tvivel egentligen. Och med det sagt så är det lite svårare än att bara "vilja" sluta.

Därmed inte sagt att det går, allt går om man vill tillräckligt mycket. Men beroende på hur mycket man snusar och hur länge man gjort det kan det vara en jävligt svår vana att bryta.

Visst, det är beroendeframkallande, men i vilken grad?

Som sagt så har jag snusat ett tag och är fortfarande inte "beroende".

Så jäkla starkt beroendeframkallande kan det ju inte vara. Det mesta kanske sitter i huvet?

Eller vad händer om man bara slutar? Förutom att man är lite sugen på snus?

EDIT: Undrar vad som skulle hända om det en dag stod på alla löpsedlar: Ny forskning visar: Nikotin är INTE beroendeframkallande tongue
Senast redigerat av Mafghan (10 november 2006)

Enjoy....

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
3 dagar utan snus. Nu tror jag nog att det värsta är över. Har faktiskt aldrig varit så pigg på länge som i dag.
Anledningen till att jag slutade var att jag fick förhöjd hjärtfrekvens, det kostade mer än det smakade. Hade det inte varit för det så hade jag aldrig startad denna tråd och pillat upp snus istället smile

Jag måste säga att det var mycket lättare att sluta när man är tvungen, än när man försöker sluta bara för att testa.
Det svåraste med att sluta är att gå omkring utan att ha någonting i käften Antar att det är rent psykist.

Kul att några försöker sluta nu direkt också. Lycka till!
Senast redigerat av _TiNcO_ (10 november 2006)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

524 Inlägg
10 november 2006
3 dagar,, värsta är över??? Njaa, de jag tror e att de kommer bli svårare å svårare för varje dag som går,,,  tongue

365 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
GrebyAxel skrev:
3 dagar,, värsta är över??? Njaa, de jag tror e att de kommer bli svårare å svårare för varje dag som går,,,  tongue

Tack det värmer! smile

Nee allvarligt. Det värsta var nog att slänga dosan och vakna dagen efter och gå till jobbet utan snus. Det var garanterat det värsta! Men troligtvis är det inte över än.

Men när man märker att man orkar mer så får man motivation!
Mera motivation åt folket!!!  smile
Senast redigerat av _TiNcO_ (10 november 2006)

SSS -12
3 217 Inlägg
10 november 2006
Hur är det egentligen, hur vänjer man sig vid smaken av snus när den rinner ner i halsen? Har aldrig direkt lärt mig detta... Man kan ju inte gå omkring och spotta jämt och ständigt!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

365 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
Fuckface skrev:
Hur är det egentligen, hur vänjer man sig vid smaken av snus när den rinner ner i halsen? Har aldrig direkt lärt mig detta... Man kan ju inte gå omkring och spotta jämt och ständigt!

Man spotar ur fanskapet! smile

Sporten är att ha inne en snus länge utan att den börjar rinna. Börjar den rinna brukade jag lägga ur den. Men annars smakar det ju inte så mycket.

Sök