3240
Sök

Tjutande ljud vid start. volvo v70n 2,4 -01

167 Inlägg
23 oktober 2013
Trådstartare
#1
Det är inte varje dag detta missljud uppkommer.

När jag startar bilen och ska åka därifrån så tjuter(ca 1-2sek) det till i motorrummet. Sen när jag har åkt ca 400-500m och stannar vid rödljuset och ska gasa där ifrån(svänger vänster) så tjuter(1-2sek) det till i motorn igen.
Sen när jag har åkt ca 1-2km och ska svänga igen efter att jag har stannat så tjuter inte bilen igen. Tjutet uppkommer inte igen förrän bilen har stått ett tag. Tjutet kan uppkomma nån gång till efter man kört ett tag men väldigt sällan. Tjutet hörs nästan varje gång när jag har parkerat bilen och skall åka iväg.


Ljudet låter ganska högt. Man hör det när man står bredvid bilen också.

En polare sa att det var kamremmen men den byttes för 9000mil. Kan det stämma?

951 Inlägg
23 oktober 2013
#2
kanske inte riktigt spänd ? eller för hårt spänd ?


167 Inlägg
23 oktober 2013
Trådstartare
#3
Hur kollar man om den är för spänd eller slapp?
Var ute nyss och drog den framåt och tillbaka. Känns som den bör vara lagom spänd.
Hur mycket ska man kunna vicka på den?

Det är den som tjuter när man gasar?

320 Inlägg
23 oktober 2013
#4
jag tycker först och främst ska du kolla att tillräckligt med servoolja i bilen, det låter så enl din beskrivning, annars är agregatremmen som slirar

167 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#5
ottorb skrev:
jag tycker först och främst ska du kolla att tillräckligt med servoolja i bilen, det låter så enl din beskrivning, annars är agregatremmen som slirar

Kollat servooljan och den var nästan full.

Hur kollar man om det är agregatremmen som slirar?

320 Inlägg
31 oktober 2013
#6
om remmen som slirar varför ställs frågan över huvud taget

167 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#7
ottorb skrev:
om remmen som slirar varför ställs frågan över huvud taget

Va? Du skrev "annars är agregatremmen som slirar" annars skulle jag inte prata om den.

Då frågar jag hur man kollar om det är aggregatremmen som slirar? Jobbigt att byta den om det inte är den som är felet.

SR crew
101 Inlägg
31 oktober 2013
#8
kolla servoljebehållaren.

på dessa modeller så går returoljan in överst på behållaren via ett plaströr ner till botten av behållaren, detta plaströr kan ha lossnat från ett litet kopparrör inne i behållaren.

detta gör att oljan som kommer från returen " åker ut i luften" innan den landar i "oljebadet".  då bildas det luft i servobehållaren så de blir övertryck i servon  och då börjar servopumpen skrika.

detta hände precis på min v70
köpte en ny oljebehållare o fyllde på me servoolja så försvann skrikande pumpen

lite svårt o förstå detta kanske.
hoppas jag hjälpte till lite iallafall smile

Slow Retards crew
fina frisyrer finns på Salong Guldsaxen i Mölnlycke

2 250 Inlägg
3 november 2013
#9
Om en kilrem (typ fläktrem, även multiribrem) slirar så blir den varm! Stäng av motorn efter ett tag och känn på remmarna. Pillra aldrig på remmarna när motorn är igång, det brukar rycka med sig en finger eller två!


Tjutet kan också vara en taskig vattenpump, som håller på att skära.


Sök