2447
Sök

Ingen bil utan en båt, min mahognyracer - Essbåt från 1937.

Renovering och återställande av en klassisk svensk mahognyracer från 1937. Båten konstruerades och byggdes av Gideon Forslund på Essingevarvet i Stockholm 1937. Modellen heter Ess och denna var från början försedd med en Ford... Visa mer

252 125 Visningar
Projektet avslutat 9 oktober 2023
1 039 Inlägg
12 september 2014
Trådstartare
#281
Uppdatering Kurre: Knapar, fernissa å bokstäver!

Försöker just nu att fokusera på att göra klart saker på listan som inte har med installationen av Kurres Flathead att göra. Den listan är ganska lång då det är massor av småsaker som skall göras, alla inte direkt synliga heller! wink

Har monterat tillbaka knapar på originalplatsen framför vindrutan samt kompleterat med ett par mellan aktersoffan och motorluckorna. Har sett ett flertal Essbåtar med knapar på dessa ställen och tycker att det verkar praktiskt av flera anledningar. Kurres främre knapar finns bevisligen på gamla orignalbilder, se nedan,  medan de aktre blir lite option. Jag kommer inte att nyttja traditionella fenderfästen då jag tycker de är en styggelse på dessa båtar utan här kommer knaparna att få flera roller där fenderfästen är en.

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre%20old%20tyme/kurre-old002_zps50f48bd5.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00322_zps798921fc.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00327_zps320cb9ac.jpg


En annan av dessa punkter var att lägga två lager Epifanes på det nedmattade skrovet samt 8 lager på de nya avbärarlisterna. Jag har aldrig fernissat ett kravellbyggt skrov förut så detta fick bli premiären! Är väl inte helt nöjd med ytan då det troligtvis var för varmt, svårt att undvika denna sommar, så fernissan flöt inte riktigt ut som väntat vilket medförde att man kan ana lite penseldrag.....men blankt blev det! smile Är väl bara att slipa ner och göra om efter första säsongen i vatten!

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/blank1_zpsa0a8bbab.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/blank2_zpsa857308d.jpg


Kurre har även äntligen återfått sitt namn midskepps som båten haft sedan den lämnade varvet hos Gideon!

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre%20old%20tyme/Kurre-old-01_zps3ea6b34e.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Houmlst2014003_zpsb4d3aa10.jpg


......fortsättning följer!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

698 Inlägg
2 030 Inlägg
12 september 2014
#283
håller fullständigt med föregående talare! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

1 039 Inlägg
12 september 2014
Trådstartare
#284
Tack grabbar, jag gör så gott jag kan! big_smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
12 september 2014
#285
Är det din båt på de äldre bilderna? Inget fel på putsen på ditt jobb!

504 Inlägg
12 september 2014
#286
Båt snusk:D

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment

1 039 Inlägg
13 september 2014
Trådstartare
#287
tommyhjortasen skrev:
Är det din båt på de äldre bilderna? Inget fel på putsen på ditt jobb!

Jepp, det var det jag ville visa med namnet och pollarna fram!
Har en hel del gamla bilder på Kurre som jag scannat från den första ägarfamiljen, riktigt kul faktiskt! smile
Tack Tommy, när hela båten är fernissad och allt bling sitter på så är det en ganska läcker skapelse detta! cool

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
13 september 2014
Trådstartare
#288
woffis skrev:
Båt snusk:D

He, he, visst vilar det nåt kraftigt erotiskt över blänkande krom mot fernissad Honduras-mahogny? tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

504 Inlägg
13 september 2014
#289
hugger69 skrev:
woffis skrev:
Båt snusk:D

He, he, visst vilar det nåt kraftigt erotiskt över blänkande krom mot fernissad Honduras-mahogny? tongue

Ja verkligen!
Som gammal båt läs yacht byggare så är ja ju djupt frälst i snygga trä arbeten:D

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment

1 039 Inlägg
13 september 2014
Trådstartare
#290
woffis skrev:
hugger69 skrev:
woffis skrev:
Båt snusk:D

He, he, visst vilar det nåt kraftigt erotiskt över blänkande krom mot fernissad Honduras-mahogny? tongue

Ja verkligen!
Som gammal båt läs yacht byggare så är ja ju djupt frälst i snygga trä arbeten:D

Kul, då kanske du kan se om det är hög eller låg nivå på denna båt, byggd av Gidde Forslund 1937?

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

504 Inlägg
14 september 2014
#291
hugger69 skrev:
woffis skrev:
hugger69 skrev:

He, he, visst vilar det nåt kraftigt erotiskt över blänkande krom mot fernissad Honduras-mahogny? tongue

Ja verkligen!
Som gammal båt läs yacht byggare så är ja ju djupt frälst i snygga trä arbeten:D

Kul, då kanske du kan se om det är hög eller låg nivå på denna båt, byggd av Gidde Forslund 1937?

Menar du nivå på trä jobbet så tycker ja det ser mycket fint ut på bilderna men det är väl generellt ganska fin kvalité på trät i dom båtarna? inte massa kvist och vind bräcker?
Och ja kanske ska tillägga att ja är långt ifrån expert på trä finns en anledning att ja slutade med trä och började med maskiner istället tongue

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment

1 039 Inlägg
14 september 2014
Trådstartare
#292
woffis skrev:
Menar du nivå på trä jobbet så tycker ja det ser mycket fint ut på bilderna men det är väl generellt ganska fin kvalité på trät i dom båtarna? inte massa kvist och vind bräcker?
Och ja kanske ska tillägga att ja är långt ifrån expert på trä finns en anledning att ja slutade med trä och började med maskiner istället tongue

Visst, d finns ingen kvist eller liknande i den men båtarna byggdes inte för att hålla i typ 80 år utan d var ju bruksföremål! wink Essbåtarna var ju exklusiva redan när de kom så d är väl därför de har bevarats under åren!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
16 september 2014
Trådstartare
#293
Join the movement!

Fick hem mina nya t-shirt från US & A igår , riktigt fräsig, om jag får säga det själv! smile
...hoppas man får Kurre i sjön någon gång så man kan äga ut lite moderna plastraketer, även på vattnet! smile

Baksidan först:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/woody_zpse88d71f6.jpg

...å så framsidan:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/woody2_zps83941177.jpg

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Wolf_89
446 Inlägg
16 september 2014
#294
Kurre dänger dom redan nu där han står. Så är nog inga problem när han är klar och ligger i vattnet.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

1 039 Inlägg
16 september 2014
Trådstartare
#295
Wolf_89 skrev:
Kurre dänger dom redan nu där han står. Så är nog inga problem när han är klar och ligger i vattnet.

Ha, ha, tackar.....kan ligga nåt i det faktiskt....jag har upplevt det på nära håll dock med en 40-tals Chris Craft! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#296
Uppdatering Kurre: Ring och lite spak.

Fortsätter beta av punkter på den allt mindre digra arbetslistan och en av dessa är en inte helt obetydlig ring:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Houmlst2014001_zpscd6f0b88.jpg

Tanken är att denna ring skall förstärka undersidan av tankarmaturens infästning mot akterdäcket och har laserskurits i rostfritt för det var enklast och faktiskt billigast, hepp! Kommer att använda kullerförsänkt spårskruv med M-gäng och mutter för att få ett stabilt förband samtidigt som det blir lätt att ansluta "jordkabeln" mellan rör, tank och motor.

En annan sak som behövde lite kärlek var original växelspak. Denna trevliga lilla spak har bekräftats från Ford-kännare vara från samma år som ratten och därmed tillhöra Fords bilprogam från nådens år 1932. Just detta legendariska år för alla hotrod-fantaster så hade ratten en unik utformning vilket gör den lätt att tidsbestämma.

Det första som behövde åtgärdas var att sänka ytan där genomföringsplattan för spaken ligger då jag ville ha plattan flush med mahognydurken. Ytan inoljades sedan för allas trevnad.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00348_zps4b3e155f.jpg

Plattan och själva spaken behövde endast en lättare uppfräschning i form av lite färg då de var i ypperligt skick.
Här är alla delar redo för montage
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00350_zps7f282d7f.jpg

Väldig enkelt på undersidan och här ser man även de olika möjlighter till variabla utväxlingspunkter som originalspaken erbjuder. Om det blir stång eller vaje till backslaget är i skivande stund inte bestämt men det lutar åt vajer av framförallt utrymmesskäl.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00351_zps89f3643e.jpg

Återmonterat och redo att vilket år som helt återförenas med Kurre och ett backslag! smile
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00352_zps9d44dec7.jpg

...fortsättning följer!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Fixare
321 Inlägg
29 september 2014
#297
Kan inte annat än att älska jobbet du gör.

Lone Star Garage

1 039 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#298
gravityone skrev:
Kan inte annat än att älska jobbet du gör.

Ha, ha, tack, uppskttar verkligen det du skriver och det är sånt där som man tar fram i svåra stunder då allt kring båten suger! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

ArtDirector
462 Inlägg
29 september 2014
#299
Det här är absolut en av Gorg´s bästa trådar, å då handlar det inte ens om en bil smile
Keep it up!

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."

2 030 Inlägg
29 september 2014
#300
riktigt snyggt!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.


Sök