OK, då fortsätter vi resan.....
Glömde säga i tidigare inlägg att båtens historia är känd från första ägarne till undertecknad, från 1937 till idag!
Båtens fick direkt namnet KURRE II av första ägaren, direktör Gunnar Lindmark. De kromade bokstäverna monterades troligen redan på varvet och har alltid varit placerade midskepps under respektive sidoruta. Lite ovanlig placering men det gör det hela ännu mer intressant tycker jag!
Nästa steg blev att ta tag i instrumentpanelen!
Jag hade ganska tidigt klart för mig vilken typ instrumentuppsättning det skulle vara. Efter en del letande så vart det dessa instrument från Autometer:
Brytare ville jag ha och gärna känslan av de där gamla kromade med riktigt härlig känsla när man drar och trycker.....ni vet vad jag menar! Amerikanska Cole-Hersee tillverkar fortfarande dessa i samma utförande som de var redan på 30- 40-talet! Sedan har jag alltid tyckt om att få starta en V8 med startknapp, det vore fränt och tidsenligt...gissa vem som har sådana i rätt stil med? Just d, Cole-Hersee!
Så här ligger de samlade och väntar på montage:
Då uppstod frågan....hur skall allt detta monteras i Kurre då för att de skall se "rätt" ut ur alla aspekter? Jag funderade på att bara klämma in dem på panelen i ett trevligt mönster. Mitt i skulle det vara, det såg bäst ut på Kurres helt släta oborrade mahognybräda. Den enorma ratten skymmer så mycket av sikten på sidorna så det var inget snack!
Dock tyckte jag att de såg lite ensamt ut så för att få instrumenten och knapparna att höra ihop så skulle ju en liten instrumentpanel bli bra! Rosettpolerat RF eller kanske vatten- eller laserskuret? Vilket i-landsproblem jag hade fått på halsen!
Med hjälp av min kompis, tillika guru på klassiska båtar, kom så lösningen...han hade en gammal original Forslund-panel liggandes som jag fick låna hem och eureka, där hade vi det!
Här är även en autentiskt bild med denna panel monterad i en Essbåt liknande Kurre II! Den bilden bekräftar att mitt val av placering inte var så ogenomtänkt ändå!
Forslundpanelen var dock anpassad för en helt annan standard av mätare än de vi har idag och alldeles för liten så hur gör jag då? Jag fick kontakt med en lokal tusenkonstnär med CNC-fräs och tillsammans med honom och en reklamfirma så tog jag fram en egen panel anpassad till dagens mätare men med den gamla ursprungliga panelens intentioner! Vart väl ganska ok tycker jag själv!
Den stooora svarta originalratten från Ford hade ett trist centrum som bestod i en platt rund skiva i rostfritt, här behövdes det omtag!
Då Gidde och Essbåten tidigt hade kopplingen till Fords bilprogram, hemsk tanke för en Chrevolet Camaro-ägare, med ratt, styrväxel och motorer så kändes det naturligt att leta bland Fords rattcentrum för att hitta något passande. Valet föll till slut på en centrumknapp från Ford 1940 med en diskret men otroligt vacker V8-logga i mitten med formgivningsrötterna djupt förankrade i Art Deco. Då Kurre är skapad runt 1937 så sitter denna stil som handen i handsken! Då Kurres ratt verkar lite mysko och inte helt exakt likadan i centrum som de normala Ford-rattarna från tiden så fick det återigen bli ett hemmasmide och en förnyad kontakt med min sedan tidigare anlitade CNC-bekant! Efter lite bollande och testkörningar så tog vi fram denna i aluminium:
Efter glasblästring så lackade jag den sidenmatt svart och fyllde i loggan med matt röd. Den sitter som en smäck efter detta:
..och så här ser det numera ut i Kurres cockpit: