Ingen bil utan en båt, min mahognyracer - Essbåt från 1937.
Renovering och återställande av en klassisk svensk mahognyracer från 1937. Båten konstruerades och byggdes av Gideon Forslund på Essingevarvet i Stockholm 1937. Modellen heter Ess och denna var från början försedd med en Ford... Visa mer
Så sant i det du säger! Det är ju detaljerna som gör helheten
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Äntligen är mitt egentillverkade elsystem till Kurre färdigt! Har aldrig tidigare hållit på med el så detta har varit en utmaning men tar man det bara del för del så blir det inte så svårt! Sedan är det ju ingen rymdraket vi ska färdas i direkt…..! Nedan har vi elcentralen som jag försökt att hålla så enkel som möjligt och allt verkar funka….så här långt i alla fall!
Även NOS-lanternorna har blivit monterade och testade, riktigt roligt med el när det fungerar som man tänkt!
Har även fått fart på den fräna sökarlyktan i tydlig art deco. Den har jag renoverat genom att endast gå igenom och smort där det behövts, en hel del pillergöra i denna annars så okomplicerade produkt.
Lyckan var fullständig när jag slog på huvudströmbrytaren och lyktan fick nytt liv igen.
Lyckades även rädda ett antal riktigt gamla kabelhållare i metall, troligen rostfritt, som tidigare huserat i Kurres inre. Efter lite pyssel så blev de som nya, här ser man före och efter.
Dessa vart sedan perfekta till den synliga kabeldragningen jag blev tvungen att göra för styrbord och babords lanternor samt sökarlyktan, fanns liksom inga alternativ. Med en tidsenlig, men nytillverkad, tygöverdragen kabel ser det nästan original ut! Under tyget så är det en vanlig isolerad tvåledare.
......så nu är det snart bara resten kvar att göra på Kurre!
Blev riktigt bra d där elsystemet snyggt draget och klämmor som håller fast lösa kablar gör allt så mycket lättare om man nån gång behöver felsöka i systemet. På sökarlyktan så tror jag att ett sånt glas med en "tutte" skulle passa jävligt bra
Har följt från början och kan bara instämma i berömmet!
En liten detalj bara, att ha många av elsystemets kablar i samma kulör kan röra till det i framtiden. Men du har säkert märkt upp vad som är vad.
Kul och tack! Detta är bara förbrukningskablar dvs + och - som är röda och svarta...finns ju ingen jord på en båt! För alla givare och instrumentpanelen är det olikfärgade kablar och jag har även gjort ett eget elschema med förklaringar till alla avsäkrade förbrukare!
För att va en som aldrig har hållit på med el så gör du ett riktigt bra jobb. Ser mkt bra ut. Bättre än många dragningar jag har set av dom som är utbildade.
Undrar oxå hur hans hjärta låter
Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Blev riktigt bra d där elsystemet snyggt draget och klämmor som håller fast lösa kablar gör allt så mycket lättare om man nån gång behöver felsöka i systemet. På sökarlyktan så tror jag att ett sånt glas med en "tutte" skulle passa jävligt bra
Tack som faen! ...se mitt inlägg ovan gällande att detta bara är en del av systemet!
Har inte bytt glaset på sökaren uttan detta är original och jag tror inte sökarljusen hade en tutte för då blir de svårare och känsligare när man viker in dem i viloläge:
För att va en som aldrig har hållit på med el så gör du ett riktigt bra jobb. Ser mkt bra ut. Bättre än många dragningar jag har set av dom som är utbildade.
Undrar oxå hur hans hjärta låter
Tack du, men den baksida av panelen du ser här ovanför här är alltså inte min..... Jag var tvungen att montera min på plats så den ser inte riktigt så där fin ut!
För att va en som aldrig har hållit på med el så gör du ett riktigt bra jobb. Ser mkt bra ut. Bättre än många dragningar jag har set av dom som är utbildade.
Undrar oxå hur hans hjärta låter
Tack du, men den baksida av panelen du ser här ovanför här är alltså inte min..... Jag var tvungen att montera min på plats så den ser inte riktigt så där fin ut!
Men det är vell ändå du som har dragit till lamporna och elcentralen? Tycker det fortfarande är bra gjort av dej.
Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
För att va en som aldrig har hållit på med el så gör du ett riktigt bra jobb. Ser mkt bra ut. Bättre än många dragningar jag har set av dom som är utbildade.
Undrar oxå hur hans hjärta låter
Tack du, men den baksida av panelen du ser här ovanför här är alltså inte min..... Jag var tvungen att montera min på plats så den ser inte riktigt så där fin ut!
Men det är vell ändå du som har dragit till lamporna och elcentralen? Tycker det fortfarande är bra gjort av dej.
Visst är det så, schemat har jag gjort själv + att varenda kabel i båten är tillverkad med lödda anslutningar och omdragen av mig! Det mesta är dessutom förtent klabel för längre livslängd i denna marina och lite tuffare miljö. Tack som f-n!