jag har en volvo v40 som är gamla familjebilen. jag tar körkort om drygt ett år och tänkte dela med mig vad jag har gjort och vad jag ska göra fram tills dess.
lista: laga rost [x] polera bilen [x] tärningar [x] få den att starta [x] generator byte [x] renovera fälgar[x] tona rutorna [ ] nytt bromsok hö fram [x] byta olja [x] fixa reg. hållare bak [ ] diffus ljusbild strålkastare hö fram [x] nya bromsskivor /svarva nuvarande [ ] nya bromsbelägg [ ] byta bromsrör pga rost [ ] gå igenom besiktning 2013 [x] nya hjulmuttrar [ ] nya vinterdäck [ ] waunderbaums [ ] putsa mattorna [ ] fixa solblekta lister [x] värmepistol ftw trälock på inredning [ ] dekaler [ ]
jag började fixa med bilen våren 2013 och då hade den stått still i cirka ett halvår. den var i dåligt skick med massa rosthål och allmänt dåligt skick.
så jag började med att slipa ner rosten spackla och sedan lacka på de ställena. (dock så vart det inte rätt kulör men det fixade jag senare)
för att åtgärda den fula färgen bestämde jag mig för att polera bilen. jag använde mig av rubbing och flytande vax av märket turtle wax vilket fungerade förvånansvärt bra. det var även väldigt enkelt, körde med clas ohlsons maskin med två huvuden.
mina orginalfälgar tycker jag såg väldigt tråkiga ut så jag tänkte polera dem också. läste lite guider hur man gjorde och började med att smeta på biltemas färgborttagning. efter det så har klarlacken lossnat lite men jag behövde en roterande stålborste till borrmaskin. ett tips är att köpa en ändborste också som kommer åt alla små utrymmen.
original
efter färgborttagning och färgskrapning med roterande stålborste det såg det ut såhär:
efter det så slipade jag med typ 6 olika våtslippapper även dem från biltema:
sedan var det bara att smeta på autosol på polermaskinen och sedan glänsa sig i resultatet
hej hej idag så åkte jag med bilen till carspect för ombesiktning och var lite osäker på om den skulle gå igenom. därför att mekonomen sa att min reflektor i strålkastaren var dålig så jag behövde köpa en ny strålkastare. men jag testade att få bort kondensen innanför glaset och polera glaset. och det gick igenom! övrigt som gick igenom nu var spindelleden och ett bytt bromsok.