Hej alla bil tokar
Nu startar jag igång mitt nya projekt då Hondan kommer att lämna mig på onsdag och få en ny lycklig ägare. Gå gärna in och kolla på den så ser ni föregående projektens utveckling glöm inte o lämna en röst bara.
Efter önskemål sedan tidigare projekt så dras denna tråd igång redan innan bilen står på min uppfart. Varför i helvete då tänker ni? Mina projekt trådar är till för att lära folk med mindre kunskaper om hur man gör och massa tips till bilarna. Jag exponerar även delar och dylikt som mina sponsorer har (dock endast de som används på bilen). I skrivandets stund så startar jag projektet med TDRacing import som huvudsponsor ( webshop.tdracing.se ).
Men övriga firmor är givetvis välkomna att kontakta mig vid intresse.
I denna tråd kommer jag försöka förklara så noga som möjligt med både bilder och skrift om hur jag går till väga mm. Jag ber givetvis om råd mm och om DU har ett tips om vad som bör göras så säg de gärna. Jag ser gärna att du röstar på bilarna oavsett vilket betyg men ser helst att du lämnar en motivering oavsett 1a eller 5a.
Men för att komma till saken och sluta gagga om all info då.
Detta projekt startar som sagt innan jag har köpt min bil. Detta med anledning att tidigare läsare önskat via PM att jag visar vad jag tittar efter mm när jag köper bilen. Jag vill dock påpeka att jag inte är en expert när de gäller e92an och förlitar mig därför på min mekaniska erfarenhet och info hämtat från nätet.
Jag har under ett par veckor letat efter en 330ci (e46) då damen har fastnat för just en Cupe efter vår CTR. Hittade en i Järfälla som vi skulle köpt men den han säljas strax innan jag han köpa den så det blev att leta vidare. Tyvärr så hittades inte mycket e46or som var av intresse, många säljare fick även för sig att de fyllt bakluckan med heroin vid försäljning eller något liknande då de begär något extremt mycket mer en vad bilen är värd. I fredags hittade vi en e92a som såldes för ett väldigt vettigt pris och både jag och damen vart intresserade. Efter att ha insett att den är billigare att äga en en 330 e46a så bestämde vi (ganska mycket hon ) att vi skall ha en nyare bil.
Bilen som är i fokus just nu är en bmw 325 coupe (3 liters 6a). Den står mellan Göteborg och Varberg så de blir ett par mil att åka för mig som bor i Stockholm men de är de värt om bilen är fin.
Här är bilen som jag har i tanke och ni som får sug att sno den kan glömma det Redan talat med firman och allt är bokat. Ringde dem direkt när de öppnade igår (satt och räknade ner här hemma).
Har haft att göra med firman tidigare då jag och min vän var och köpte en Saab Turbo x för ett par år sedan. De är mycket trevliga och tillmötes gående och otroligt ärliga om skador mm. I detta fallet var det inte mycket o klaga på. En skada på höger bak fälg sen ett par stenskott och en liten lack skada i fronten.
Bilen är väl utrustad och har allt som jag vill ha, har test suttit både skin och tyg inredningar och skin var inte något för mig i denna bil så de blir textil.
Allt är klart med firman och vi har gått igenom allt jag vill veta över telefon och mail. Så nu skall jag ner på antingen måndag eller i helgen (beroende på vilken dag han som ska ha min CTR kommer). Så bilen skall säkerhets kollas från mig och sedan skall jag test köra. Om allt är bra som jag räknar med så kommer jag att ha med den upp senast på lördag.
Här är en liten lista på de jag kollat innan jag åker och köper bilen:
Utdrag ur Carfax (visar alla besiktningar mm, krockar och annat, även om någon mixtrat med mätarställningen)
Ringt bmw och kollat info om bilen via dem.
Kollat kostnader för att äga bilen (försäkring, skatt och förbrukning)
Jag har även kollat på KVD.se med en värdering om vad bilen är värd med mil och liknande. Denna värdering är inget ni skall stirra er blinda på då många bilar står helt fel men OM ni säljer bilen till en bilhandlare så går många handlare efter den värderingen. Får du därför din bil under priset som det lägsta anges på värderingen så har du oftast gjort en riktigt bra affär. I mitt fall så betalar jag mer en 30 000 under det pris som en bil handlare normalt säljer den för (vilket stämmer rätt bra om man kollar ex blocket). Den står även mer en 10 000 under lägsta privat priserna som kvd rekommenderar. I mitt fall köper jag bilen av en handlare och har där med mycket bättre läge en från en privat, man får i regel garanti på bilen och även försäkring som går att köpa till.
Med bil handlaren så är jag alltid noga med att få en personlig kontakt. Se till att va trevlig och få en bra relation med handlaren då priset ofta blir bättre när du prutar om du är omtyckt och trevlig. Åker du dit och gnäller utan att se de bra sidorna med bilen så säger handlaren att han har för tight marginal redan och han tyvärr inte kan göra något på priset.
Jag förklarade för min kontakt att jag åker närmare 50 mil för att se på bilen och vill inte ha några otrevliga överraskningar när jag kommer ner. Jag bad om bilder på sådant som sällan finns med på sidorna så som motor och paneler som inte syns på bilder. Vissa handlare som har skador på bilarna tar gärna bilder ur andra vinklar och sätter upp priset så du kan pruta när du kommer dit. Denna handlaren är så pass noga med kund kontakten att han till och med skickade en bild på skadan i inredningen som var extremt obetydlig.
Jag passade även på att kolla om service bok mm var fylld som den skall och förhandlade till mig en bra garanti på bilen. Valde även 6 månaders helförsäkring för 1200 som du kan köpa till på nästan alla stora bil handlare.
Var även noga med att komma överens om ett pris på bilen innan du åker ner med skador och dylikt som handlaren berättat om i åtanke. Om du sedan hittar fler saker som handlaren inte berättat om så SKA du alltid pruta på de pris du kom överens om på telefon. I detta fallet så har du tyvärr en nackdel när de vet att du åkt långt. Var därför inte rädd att visa att du är beredd på att åka genom att be en vän som är med eller liknande att boka hemresan, ifall att ni inte kan komma överens. De vill givetvis sälja bilen så dyrt som möjligt så de sista 1000 lapparna kan va knepiga att få ner.
Se dock till så du fortfarande bi behåller er goda relation och inte prutar så pass hårt så du irriterar handlaren. Du skall tänka på att du mycket möjligt lär tala med handlaren igen ang garantier mm. Du har fortfarande rätt till garantin men handlaren brukar ofta sköta ett garanti ärende fortare om det är en bra kund som han vill se återkomma.
Nu avslutar jag mitt ord bajsande och hoppas att det kan hjälpa er en del. Planer på vad som skall göras kommer upp om ett tag
God fortsättning
Nu startar jag igång mitt nya projekt då Hondan kommer att lämna mig på onsdag och få en ny lycklig ägare. Gå gärna in och kolla på den så ser ni föregående projektens utveckling glöm inte o lämna en röst bara.
Efter önskemål sedan tidigare projekt så dras denna tråd igång redan innan bilen står på min uppfart. Varför i helvete då tänker ni? Mina projekt trådar är till för att lära folk med mindre kunskaper om hur man gör och massa tips till bilarna. Jag exponerar även delar och dylikt som mina sponsorer har (dock endast de som används på bilen). I skrivandets stund så startar jag projektet med TDRacing import som huvudsponsor ( webshop.tdracing.se ).
Men övriga firmor är givetvis välkomna att kontakta mig vid intresse.
I denna tråd kommer jag försöka förklara så noga som möjligt med både bilder och skrift om hur jag går till väga mm. Jag ber givetvis om råd mm och om DU har ett tips om vad som bör göras så säg de gärna. Jag ser gärna att du röstar på bilarna oavsett vilket betyg men ser helst att du lämnar en motivering oavsett 1a eller 5a.
Men för att komma till saken och sluta gagga om all info då.
Detta projekt startar som sagt innan jag har köpt min bil. Detta med anledning att tidigare läsare önskat via PM att jag visar vad jag tittar efter mm när jag köper bilen. Jag vill dock påpeka att jag inte är en expert när de gäller e92an och förlitar mig därför på min mekaniska erfarenhet och info hämtat från nätet.
Jag har under ett par veckor letat efter en 330ci (e46) då damen har fastnat för just en Cupe efter vår CTR. Hittade en i Järfälla som vi skulle köpt men den han säljas strax innan jag han köpa den så det blev att leta vidare. Tyvärr så hittades inte mycket e46or som var av intresse, många säljare fick även för sig att de fyllt bakluckan med heroin vid försäljning eller något liknande då de begär något extremt mycket mer en vad bilen är värd. I fredags hittade vi en e92a som såldes för ett väldigt vettigt pris och både jag och damen vart intresserade. Efter att ha insett att den är billigare att äga en en 330 e46a så bestämde vi (ganska mycket hon ) att vi skall ha en nyare bil.
Bilen som är i fokus just nu är en bmw 325 coupe (3 liters 6a). Den står mellan Göteborg och Varberg så de blir ett par mil att åka för mig som bor i Stockholm men de är de värt om bilen är fin.
Här är bilen som jag har i tanke och ni som får sug att sno den kan glömma det Redan talat med firman och allt är bokat. Ringde dem direkt när de öppnade igår (satt och räknade ner här hemma).
Har haft att göra med firman tidigare då jag och min vän var och köpte en Saab Turbo x för ett par år sedan. De är mycket trevliga och tillmötes gående och otroligt ärliga om skador mm. I detta fallet var det inte mycket o klaga på. En skada på höger bak fälg sen ett par stenskott och en liten lack skada i fronten.
Bilen är väl utrustad och har allt som jag vill ha, har test suttit både skin och tyg inredningar och skin var inte något för mig i denna bil så de blir textil.
Allt är klart med firman och vi har gått igenom allt jag vill veta över telefon och mail. Så nu skall jag ner på antingen måndag eller i helgen (beroende på vilken dag han som ska ha min CTR kommer). Så bilen skall säkerhets kollas från mig och sedan skall jag test köra. Om allt är bra som jag räknar med så kommer jag att ha med den upp senast på lördag.
Här är en liten lista på de jag kollat innan jag åker och köper bilen:
Utdrag ur Carfax (visar alla besiktningar mm, krockar och annat, även om någon mixtrat med mätarställningen)
Ringt bmw och kollat info om bilen via dem.
Kollat kostnader för att äga bilen (försäkring, skatt och förbrukning)
Jag har även kollat på KVD.se med en värdering om vad bilen är värd med mil och liknande. Denna värdering är inget ni skall stirra er blinda på då många bilar står helt fel men OM ni säljer bilen till en bilhandlare så går många handlare efter den värderingen. Får du därför din bil under priset som det lägsta anges på värderingen så har du oftast gjort en riktigt bra affär. I mitt fall så betalar jag mer en 30 000 under det pris som en bil handlare normalt säljer den för (vilket stämmer rätt bra om man kollar ex blocket). Den står även mer en 10 000 under lägsta privat priserna som kvd rekommenderar. I mitt fall köper jag bilen av en handlare och har där med mycket bättre läge en från en privat, man får i regel garanti på bilen och även försäkring som går att köpa till.
Med bil handlaren så är jag alltid noga med att få en personlig kontakt. Se till att va trevlig och få en bra relation med handlaren då priset ofta blir bättre när du prutar om du är omtyckt och trevlig. Åker du dit och gnäller utan att se de bra sidorna med bilen så säger handlaren att han har för tight marginal redan och han tyvärr inte kan göra något på priset.
Jag förklarade för min kontakt att jag åker närmare 50 mil för att se på bilen och vill inte ha några otrevliga överraskningar när jag kommer ner. Jag bad om bilder på sådant som sällan finns med på sidorna så som motor och paneler som inte syns på bilder. Vissa handlare som har skador på bilarna tar gärna bilder ur andra vinklar och sätter upp priset så du kan pruta när du kommer dit. Denna handlaren är så pass noga med kund kontakten att han till och med skickade en bild på skadan i inredningen som var extremt obetydlig.
Jag passade även på att kolla om service bok mm var fylld som den skall och förhandlade till mig en bra garanti på bilen. Valde även 6 månaders helförsäkring för 1200 som du kan köpa till på nästan alla stora bil handlare.
Var även noga med att komma överens om ett pris på bilen innan du åker ner med skador och dylikt som handlaren berättat om i åtanke. Om du sedan hittar fler saker som handlaren inte berättat om så SKA du alltid pruta på de pris du kom överens om på telefon. I detta fallet så har du tyvärr en nackdel när de vet att du åkt långt. Var därför inte rädd att visa att du är beredd på att åka genom att be en vän som är med eller liknande att boka hemresan, ifall att ni inte kan komma överens. De vill givetvis sälja bilen så dyrt som möjligt så de sista 1000 lapparna kan va knepiga att få ner.
Se dock till så du fortfarande bi behåller er goda relation och inte prutar så pass hårt så du irriterar handlaren. Du skall tänka på att du mycket möjligt lär tala med handlaren igen ang garantier mm. Du har fortfarande rätt till garantin men handlaren brukar ofta sköta ett garanti ärende fortare om det är en bra kund som han vill se återkomma.
Nu avslutar jag mitt ord bajsande och hoppas att det kan hjälpa er en del. Planer på vad som skall göras kommer upp om ett tag
God fortsättning
Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
0
0
0
0