Okej nu tar vi det från grunden...
Det vi är ute efter är ju som bekant att få rätt spänning till dioderna och för att få detta så måste vi räkna med ström och motstånd med.
Vi börjar med Ohms lag som tidigare nämnt, U=I*R vilket översatt till enheter betyder volt=ampere*motstånd
Vi tar som exempel en diod som vill ha 3.8 volt och släpper igenom 20mA (0.02A)
Vi skriver då 3.8V/0.02A vilket ger 190Ohm Vänder vi lite på det och bara vet motstånd och spänning så blir det 3.8/190=0.02 Och sen slutligen, vi vet ström och motstånd 0.2A*190Ohm=3.8V
Så dioderna i fallet i denna tråd kan kopplas 4 dioder i serie: (190*4)*0.02=15.2V. 15.2 är spänningen som krävs för att driva 4 dioder i serie när dioderna lyser med motsvarande 3.8V var, 15.2V är även den maximala spänningen dioderna tål med 4 st i serie.
Dioderna i fråga kan arbeta med full styrka mellan 3.2-3.8V Räknar vi på 3.2 volt istället så blir det: 3.2/0.02=160 Ohm (160*4)*0.02=12.8V
Slutsatsen: Vi seriakopplar 4 dioder vilket gör att de lyser med full styrka både med motorn avstängd och igång... Även ett spänningsfall på 0.4 V tillåts om batteriet är toppladdat.
Sen var det ju så att det var fled dioder med andra värden men de tänkte jag att ni skulle få räkna och klura med själva
Sen var några av er inne på vart ett ev. motstånd ska sitta och det kvittar fullständigt. Tänk er en slang, bilr flödet annorlunda om det är i början eller slutet av slangen om det är en knut på den? Svar: Nej!
Är det någon som är bättre än mig på detta så får ni rätta mig om jag gjort fel
Hoppas ni fattar nu och att ni inte förstör alltför mycket om ni nu skulle göra fel iaf...