Ciao Gorg:are!
Dags för en större update av projektet.
Jag tänkte börja berätta hur jag gick tillväga för att få högtalarna i hatthyllan på plats. Först och främst började jag med att riva ut baksätet för att komma åt hatthyllan. Därefter gjorde jag en mall för högtalarfästena och märkte ut på hatthyllan var jag skulle kapa. När det var färdigt var det dags att provmontera och måla. Jag använde mig av någon amerikansk tygsprayfärg och silversprayfärg från Biltema för ventilationsgallren.
Jag blev mycket nöjd med resultatet faktiskt, för att vara första gången jag gjorde detta. Det hade eventuellt inte skadat med ett till lager färg på hatthyllan, men burken räckte precis till hela.
Därefter började jag riva ut de främre stolarna för att lättare komma åt och samtidigt få till en så snygg installation som möjligt av kablaget.
Från batteriet gick jag in via en genomföring i torpedväggen vid vänster stötdämpartorn fram, se bild.
Jag tryckte sedan igenom kabeln in till kupén och fäste den med buntband under ratten. Vidare drog jag kabeln längsmed mittunneln och upp ut längs med passagerarryggstödet bak på vänster sida, se bilder.
Jorden fäste jag i mitten av hatthyllearmeringen där bagagerumslampan sitter.
Högtalarkabeln från stereon drog jag på samma sätt som strömkabeln till slutsteget, fast på höger sida av ryggstöd och golv. Avslutningsvis gjorde jag även gummigenomföringar för alla kablar i hatthyllan att snyggt gå igenom underifrån.
Sedan var det bara att montera tillbaka allting och njuta av den pulserande basen.
Det blev så pass bra att hatthyllehögtalarna spelade starkare än frontsystemet vilket gjorde att jag fick sätta gainen till MIN för att få någorlunda jämn balans i ljudet.
Jättestort tack till pappa som hjälpt mig med detta hatthylleprojekt från början till slut. Utan hans kunskaper om elscheman och idéer hade nog detta inte blivit lika billigt och utseendemässigt som jag velat.
Förutom detta ljudbygge har jag fortsatt att ”förfina” bilen genom att byta till FK Automotive-klargas bakljus och monterat original vindavvisare.
Under hösten bytte jag till Sylvania backljus, enorm skillnad, se bild.
Dessutom har jag monterat kromade dörrpinnar, solgardiner bak och telefonplatta i läder fram. Jag har tänkt att ha min svart/orange gamla Sony Ericsson W610i, där på ett fäste monterad, som matchar instrumenteringen för övrigt så bra.
Det blir lite 80-talskänsla med ”biltelefon”.
För att återkoppla till staget som monterades i höstas. Staget styvade upp bilen men jag vågade aldrig köra fullt ut på Mantorp pga ett visst missljud…
Tyvärr blev det bara 4 varv för min del och i efterhand visade det sig bara vara avgassystemet som låg emot staget, vilket är justerat nu. Det är lätt att bli lite nojig ibland över helt ofarliga saker. Dessutom var bandagen bara 2 veckor efter min trafikolycka, vilket kan ha sin förklaring till min oro också. Jag ska försöka ta revansch på banåkandet nästa år på Sviestad förhoppningsvis.
På Mantorp fanns det alltifrån ”vanliga” gatbilar som Alice till Challenge-bilarna. Bl a fanns alfamatte’s 155:a på plats! Fler bilder hittar ni under mitt album:
Trackday @ Mantorp 2015Jag satte även dit 2 st nya klibbor innan Mantorp. ”Stagman Was Here” som syns på främre stötfångaren och en Supersprint-klibba på bakre spoilern undertill. Jag har ännu inte tagit några detaljfoton på dessa så det får bli under nästa år kanske. För övrigt har jag nu alla Zender-klibbor jag behöver för att skrida till verket och inviga Alice nya utseende. Det kommer att ske till våren innan Skokloster.
Vad mer återstår nu att göra på min ”att-göra-lista” tro? En del saker kommer man på med tiden, andra tar man bort för att det inte passar in i bilden man har av projektet längre. Det är just det som är så kul med ett projekt. Det kan ta så många olika vägar och vem kan bestämma om det är rätt eller fel? Ingen lärare från skolan som sätter betyg på det tack och lov.
Vad jag vet med mig är att hon just nu så står under täcke och väntar på våren. Planen inför nästa år är bl a att göra en rostskyddsbehandling, eventuellt fixa AC:n samt fortsätt förfina henne i övrigt.
[ ] Blästra och lacka om motorkåporna i orange/svart
[ X ] Byta kamrem, spännare + rullar
[ X ] Byta motorolja + filter
[ X ] Byta bromsolja
[ X ] Byta växellådsolja
[ X ] Byta kylare
[ X ] Byta tändstift
[ ] Chippa och mappa hos tmc i Eskilstuna + bromsning (före/efter)
[ X ] Fixa den ytrost som finns + övrig rost
[ ] Fixa AC:n
[ / ] Foliera strålkastarna och dimljusen (genomskinlig)
[ ] Göra rostskyddsbehandling
[ ] Kolfibertapetsera plastdetaljer i interiören
[ X ] Köpa och byta vattenpump
[ X ] Köpa och byta multirem
[ ] Köpa och byta växelspaksknopp
[ X ] Köpa och montera 6x9:or i hatthyllan
[ ] Köpa och montera en diskret baslåda
[ / ] Köpa och montera främre/bakre stag
[ X ] Köpa nya däck (Nokian Hakka Black)
[ ] Köpa bandäck
[ X ] Köpa racingutrustning (Hjälm, overall, handskar)
[ X ] Lackera om/montera Zender bodykitet
[ X ] Lära mig polera/polera hela bilen
[ ] Montera parkeringssensorer bak (ibland är det så jä*** svårt att se med den höga vingen
)
[ X ] OSRAM-ljusuppgradering
[ ] Renovera nycklarna
[ ] Renovera och måla bromsoken orangea
[ ] Renovera min andra uppsättning av Team Dynamics Diablo 17" och lacka svarta
[ ] Uppgradera bromsarna (köpa stålomspunna slangar, nya belägg och skivor bak)
God Jul och Gott Nytt 2016!
Daniel