schag skrev:
Hej hej! Är på jakt efter likadan bil som Sparren och hittade denna tråden, så jag tänkte att jag reggar mig på garaget.org och hoppar in i diskussionen. (detta är alltså mitt första inlägg)
För min del kan inköpspris sträcka sig mellan 50-70 tkr, i övrigt samma prioritering.
Modeller jag analyserat är:
VW Golf
VW Polo
Skoda Fabia
Kia Cee'd
Toyota Corolla
Mazda 3
Provkörde Mazda 3, men den föll bort på dassigt ljud i högtalarna, dåligt rostskydd i bl.a. hjulhus, helt fel skala på varvmätare och hastighetsmätare, antisladd inte standard, trög växelspak, svårjobbad koppling samt att förbrukningen (bensin) ligger kring 0.7, samma som Golf och Corolla. Dieselvariant verkar vara svår att få tag på till hyggligt pris.
Golf föll bort på att bensinarna ligger kring 0.7 och dieslarna är för dyra i inköp (ifall man vill ha en från -07 till -09). Man verkar heller inte få så mycket finess för pengarna om man jämför med Kia Cee'd för samma peng.
Toyota Corolla verkar vara svår att få inom budget, speciellt diesel. Sen gillade inte flickvännen den.
Återstår nu 3 bilar som jag inte kan bestämma mig mellan. Fabia, Polo och Cee'd.
Provkörde en Fabia 1.4 TDI Greenline -09 mellan barkarby och kungsängen och den var ganska rymlig! Minst lika mycket bagageutrymme som Cee'd och Golf kändes det som. Förarmiljön kändes gedigen med matt svart och allt såg ut som volkswagen fast med grönt istället för blått. I körningen så är kopplingen och bromsningen mycket snäll. Samt att man får lite av ett leende på läpparna när man tittar på förbrukningsmätaren (0.41). Dock brummar chassit ganska mycket när dieseln trögar vid ca 1400 rpm. Körkomforten är helt okej och högtalarna låter riktigt bra, men drunknar lite i vägljudet. Det var iofs dubbade däck på vid testet.
Provkörde Kia Cee'd 1.6 -09 och den gillade jag! Bra utrymme, mycket lull-lull, mycket sportig acceleration (125hk), exemplarisk växellåda, mycket bra ljud i högtalarna. Vägljudet trängde sig på vid 120 km/h, men det var ändå okej. Bensinaren ligger runt 0.65-0.70 och dieslarna runt 0.45. Jag förväntar mig dock att dieseln inte är lika sportig, men det kan man vara utan. Alla Cee'd har dessutom kamkedja och eventuellt några år kvar på nybilsgarantin.
Min flickväns föräldrar äger en VW
Polo 1.4 -07 och den är helt okej, fast inte så mycket bagageutrymme och inte en enda lull-lull funktion. Den är verkligen basic. Dieselvarianten ska tydligen vara mycket snål (0.41). Bra ljud annars i högtalare och vägljudet är okej. Många på forum tipsar "by default" om Polo, men det verkar skilja sig mycket i förbrukning från fall till fall då vissa säger att den drar så mycket som 0.7 (kanske ska tas med en nypa salt).
Kortfattat är jag mest sugen på Cee'd 1.6 CRDI -07-09 eller Fabia 1.4 TDI (GreenLine) -08-09. Osäker på om just denna fabia har kamkedja också, eftersom det står på bilpriser.se och bilstart.se att denna har det, fast jag tror det är förväxlat med 1.2-litersvarianten.
Hoppas på att någon kan tillföra någon information som underlättar mitt val samt att detta underlättar för trådskaparen