Som 18 åring så kan jag säga att du kommer, utan att du tänker på att göra det just nu, att busköra med den, det kommer automatiskt när du sitter bakom ratten själv, det kanske är nattetid, du ser raksträckan framför dig, ingen annan bil i sikte. Då blir det svårt att hålla ner gaspedalen. Då kan det vara bra i början att ha en bil där man inte behöver bli rädd om det faller ett löv i fel vinkel mot lacken
Min första bil var en Mitsubishi Galant 2.0. Framhjulsdrift. Jag buskörde inte så mycket med den, däremot var jag ovan bilförare. Den var jag av vägen med 2 gånger. Nu var den ju inget sönderrostat as, men man såg ingen skillnad på den före eller efter avåkningen, och fungerade lika bra efter.
Så min rekommendation är en lite äldre bil med bra åtkomst till reservdelar och som är hyffsat lättmekat och som inte går sönder bara för att man kör lite för snabbt över ett väggupp.
Som kontrast mot detta så köpte jag senare en Hyundai I30 miljöbil diesel.
Gick JÄVLIGT billigt. 0,4 liter milen landsvägskörning. Framhjulsdrift.
Den fick man montera lös en jävla massa delar i fronten på för att ens klara av att byta lampa i framlyktan.
Denna var förövrigt RUGGIGT tråkig att köra. Ingen själ.
Självklart ska man köpa bilen efter kostnad, ingen har obegränsat med pengar.
Men om bilen inte har någon själ och du inte känner dig nöjd med att köra den, så kommer du inte att ha kvar den. Vilket kommer att kosta dig pengar att byta bil. Pengar som man lägger på en bil får man sällan tillbaka.
Galanten var en "risig" bil som jag fick för 3000 kr. Men den var 100 gånger roligare att köra än i30:in för 165 000 kr.
Jo, sen gick i30:in utan problem att köra av vägen med också. Och det var 100 gånger mindre roligt, än att köra av vägen med Galanten.
Titta på bilar med bakhjulsdrift, fyrcylindrig motor (6:orna brukar kosta mer att serva) och som inte är splittny som förstabil. Sen sedan, före cupé. Sedan kostar oftast mindre i försäkring och du kommer att skjutsa folk. Mycket folk. Det gör man när man fyllt 18. Att skjuta sätet fram och tillbaka blir jobbigt tills man lärt sig att sluta skjutsa folk