3117
Sök

Ska besikta bilen, behöver lite hjälp med avgasvärden

847 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
hej! funderat på att besikta bilen imorgon, köpte bilen förra året i april, och ägaren innan mej har haft problem med avgasvärdena i 2 års tid innan han gav upp och sålde den vidare. Sist jag var inne gick den igenom efter lite tjat och tjabb, i princip alla värde ligger lite över gränsen men inte mycket över. sen nu när den ska in på rättegången igen så vet jag att det kommer bli 2a på värdena.

hc brukar ligga på 105-> och uppåt gräns (100)
har kollat igenom allt jag kunnat och får ingen felkod, även tankat med lite etanol men hjälper inte det heller, har ni några andra bra fusktips eller liknande? , förhoppningsvis besiktas den imon så blir det 2or så lägger jag upp en bild här , tack föe hjälpen!cool

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

4 586 Inlägg
10 mars 2014
Bilen den tillräckligt varm ? Kör med bilen en 30 min innan du åker till bilprovningen gärna hårt. Låt den sedan stå på tomgång innan du ska in

Olja/filter och tändstiftsbyte gör mycket på Hc värdet

Du har väl kat när du besiktar läste något om katersättare
Senast redigerat av jocke_gronberg (10 mars 2014)

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
10 mars 2014
jocke_gronberg skrev:
Bilen den tillräckligt varm ? Kör med bilen en 30 min innan du åker till bilprovningen gärna hårt. Låt den sedan stå på tomgång innan du ska in

Olja/filter och tändstiftsbyte gör mycket på Hc värdet

Du har väl kat när du besiktar läste något om katersättare

Läste samma sak, se till att få dit en sportkatt, så slipper du knöla mer med besiktningen smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

184 Inlägg
10 mars 2014
Sätt ditt en fräsch katt så ska du se att du inte kommer att ha några problem med besiktningen wink

847 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
hehe jodå katt har jag en orginal som jag ska byta nu i eftermiddag , olja och filter är bytt förra veckan, stift har jag inte bytt dock. Ska besikta den i kalmar (3mil) så kan jag pressa ut den lite , om jag kör hårthela  vägen in aka jag låta den stå på tomgång några min sen då?

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
10 mars 2014
Besiktades den med orginal-katt sist med?
Ja, låt den stå och gå tills den kör in den. så håller katten temperaturen bättre innan mätningen.

Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |

847 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
okej, japp har alltid bessat med orginal katt smile

847 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
och termostat bytte jag igår för den gamla blev ej riktigt varm

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
10 mars 2014
Som Mr_Yellow skrev kan det vara värt att byta till en ny katt smile kan hjälpa avsevärt på en bil från -89 big_smile

4 586 Inlägg
10 mars 2014
Crxkoffe skrev:
hehe jodå katt har jag en orginal som jag ska byta nu i eftermiddag , olja och filter är bytt förra veckan, stift har jag inte bytt dock. Ska besikta den i kalmar (3mil) så kan jag pressa ut den lite , om jag kör hårthela  vägen in aka jag låta den stå på tomgång några min sen då?

Du låter den stå på tomgång tills du ska åka in. big_smile

847 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
hehe okej, har 3st olika en av dom ska vara ny, så tar väl den då smile

44 Inlägg
10 mars 2014
har du extraktor grenrör på?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
10 mars 2014
Crxkoffe skrev:
hej! funderat på att besikta bilen imorgon, köpte bilen förra året i april, och ägaren innan mej har haft problem med avgasvärdena i 2 års tid innan han gav upp och sålde den vidare. Sist jag var inne gick den igenom efter lite tjat och tjabb, i princip alla värde ligger lite över gränsen men inte mycket över. sen nu när den ska in på rättegången igen så vet jag att det kommer bli 2a på värdena.

har kollat igenom allt jag kunnat och får ingen felkod, även tankat med lite etanol men hjälper inte det heller, har ni några andra bra fusktips eller liknande? , förhoppningsvis besiktas den imon så blir det 2or så lägger jag upp en bild här , tack föe hjälpen!cool

Har ni "Drive In"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
10 mars 2014
Oftast är det skitsaker som gör att man får problem. Skriv ner alla avgasvärden från förra besiktningen så är det lättare att "gissa" vad som orsakar problemet

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

114 Inlägg
10 mars 2014
Koffe har du bytt lambda sond än? jag sliter ut ca en lambda per år tongue spelar ingen roll om det är orginal eller kopia, men köp fan inget biltema skit.

skruvat lambda funkar bra

http://www.skruvat.se/Lambdasond-P12434.aspx

847 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Crxkoffe skrev:

Har ni "Drive In"?

/Benny

japp, drop in tider, bara att komma när man vill mellan 7-16 smile

847 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
CrxPerformance skrev:
har du extraktor grenrör på?

japp, enda jag har , har ej orginal :p

847 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
slice skrev:
Koffe har du bytt lambda sond än? jag sliter ut ca en lambda per år tongue spelar ingen roll om det är orginal eller kopia, men köp fan inget biltema skit.

skruvat lambda funkar bra

http://www.skruvat.se/Lambdasond-P12434.aspx

nej det har jag inte bytt, beställer en om den ej går igenom , tack för länken smile

847 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
myran skrev:
Oftast är det skitsaker som gör att man får problem. Skriv ner alla avgasvärden från förra besiktningen så är det lättare att "gissa" vad som orsakar problemet

skulle gärna gjort det men vet inte vad pappret är hmm kommer säkert en bild imorgon

847 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
jag tänkte annars, kan jag hälla i 1 flaska k-sprit, sen 3l etanol och 5l bensin eller hur kan jag dela upp det?smile

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök