3304
Sök

ang norrmännen som körde i 240km/h

ICA-nisse
143 Inlägg
22 november 2006
#41
lundwall skrev:
Maizer skrev:
Men varför inte åka ner till Nurburgring och maxa? Eller gotland ring? Eller Le Mans? Där är det säkert, och alla andra är med på det.
Visst är det helt bilfritt så spelar det väl ingen roll, men finns det en chans att riskera andras liv så tycker jag man kan sakta ner lite.

Jag tror faktiskt att det är mycket säkrare att köra 200+ på en tom motorväg mitt i natten, än att riskera att flyga ut i geografin på Nordschleife... för man kör garanterat inte likadant vid såna tillfällen.

Det är ju säkrare emot andra trafikanter att köra 200+ mitt i natten när nästan inga bilar är ute. Men däremot är ju risken betydligt större att man kör på ett djur nattetid än dagtid, och jag misstänker att det inte är så kul att köra över en hare i 200.


Living in the fastlane
2 616 Inlägg
22 november 2006
Trådstartare
#42
mycket delade åsikter här.
tur att i stort sett alla här verkar överens om att det är okej att köra fort sålänge man bara riskerar sitt eget liv smile


4 554 Inlägg
22 november 2006
#43
Dreamcatcher skrev:
håller med. har man inte maxat bilen anses man som en tönt.

är väl de isåfall.. tycker inte de e värt de å pressa allt va man kan för att komma upp i 3 siffror som står i instruktionsboken...

8 Inlägg
22 november 2006
#44
Ville bara tillägga till alla som har emot att köra fullt ut på allmän väg... JA det är skitcoolt att maxa bilen... Och JA det är ännu coolare på allmän väg... Sen om man gör det i rusningstrafik på e4 är ju upp till var och en anser jag... Själv anser jag att det är viktigare att lära alla "nötter" hantera rondeller än att nån enstaka körglad ungdom maxar sin bil mitt i natten på en ensam väg...

310 kmh enligt mätarn med Audi S8 på allmän väg... Kan ju tillägga att kurvorna på E4 blir rätt snäva i 310 kmh...

Våga leva lite... Inte mycket som slår den kicken... Inte för mig iaf...



Heroes for ghosts....

Maizer
22 november 2006
#45
Lundwall, har du vart på Nordschleife? Det finns ordentligt tilltagna avåkningszoner, så jag lovar dig att det är säkrare att köra fort där.

Maizer
22 november 2006
#46
Lundwall, har du vart på Nordschleife? Det finns ordentligt tilltagna avåkningszoner, så jag lovar dig att det är säkrare att köra fort där.

8 883 Inlägg
23 november 2006
#47
Dreamcatcher skrev:
håller med. har man inte maxat bilen anses man som en tönt.

Ja har man en 740 med 120hk så kommer man väll upp i 160 eller?

Fotograf på tierpidag.se

1 723 Inlägg
23 november 2006
#48
ipppe skrev:
Våga leva lite... Inte mycket som slår den kicken... Inte för mig iaf...



Heroes for ghosts....

120km/h i en Toyota Corolla ´77a. Då känner man att man lever!
Senast redigerat av falloutboy (23 november 2006)

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
23 november 2006
#49
Varför e man en tönt om man inte maxat bilen om jag får fråga?
Så jävla korkat att maxa överallt, man kan välja sina stunder och tillfällen väl och köra om det e tomt på bilar på en stor väg.

Visst, jag är inte en raktfram-person, jag gillar kurvor snäva och man ska pressa bilen under tiden, då behöver det inte gå 250 i kurvorna!

Förstå mig nu, man måste inte maxa bilen i bara maxhastigheten, man kan även maxa i kurvor beroende på hur mycket bilen och man som person klarar, men det finns ju lika mycket risker med allt tyvärr, så välj dina tillfällen, och du ska tänka att du eller någon annan aldrig är säker om du vill köra fort!

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
23 november 2006
#50
Dreamcatcher skrev:
håller med. har man inte maxat bilen anses man som en tönt.

Tycker dem som köper tex Bugatti Veyron, Koenigsegg, Mclaren F1 är tuffa, tror nog inte att någon av dem har maxat den än =/

Men vad är det att maxa en bil som går 220-250? När det finns bilar som går 300+, och sen lägga ut det på film :S
Senast redigerat av kwansa (23 november 2006)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

"audiot"
287 Inlägg
23 november 2006
#51
jonesono skrev:
Det är dumt att riskera körkortet ja, men kanske inte tillräckligt eftersom somliga verkar tycka att det är okej att leka med andras liv. Alla är inte skickliga i trafiken, även om man själv hävdar att man kan hantera bilen som Schumi. Det är bl a därför hastighetsgränserna är där de är.

Jag måste säga att du har en poäng.

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"

8 Inlägg
23 november 2006
#52
Spjutski skrev:
Men det gäller att hålla isär konsekvenserna av olyckorna här. Många tycker att man inte ska fokusera så mycket på hastigheterna för att istället till exempel lära folk att köra i rondell. Jag håller med om att många skulle behöva en kurs i hur rondeller fungerar, men saken är den att olyckorna i rondellerna sällan bilr så allvarliga.

En olycka i en rondell ger garanterat inte lika allvarliga skador som en frontalkrock längs en 90 väg, och framförallt inte om någon av de frontalkrockande bilarna färdas i exempelvis 120 km/h. Eller ännu värre 240 km/h som tråden handlar om.

Sen förstår jag inte ditt resonemang Ipppe om att det är upp till var och en om de väljer att maxa sin bil i rusning på E4an. Om personen tappar kontrollen på något sätt kommer det garanterat att ge ganska allvarliga konsekvenser även för medtrafikanterna. Hur kan en enstaka person ha rätt att "gambla" med andra människors liv??

/Micke

Ska man börja rabbla upp antalet dödsolyckor så hamnar nog ungdomar som maxar sina bilar låååångt ner på listan... Och du hävdar att hastigheten har med saken att göra... Visst ÖKAR risken för dödsfall när hastigheterna stiger, men det betyder inte att olyckor i 30-60 kmh är oväsentliga.... Ta t ex alla gamlingar som får "solen i ögonen" på våren och hösten... Jag har själv ett par kompisar som bara mirakulöst klarat sig levande ur påkörningar av dessa gamlingar... Är det fortfarande "mer rätt" att inte kunna hantera bilen i låga hastigheter än att "maxa bilen".. Och JA jag tycker det är upp till var och en hur man hanterar sin bil, det är det i alla situationer.... Men hur "dödlig" en situation är kan ju ingen avgöra i förhand... Finns folk som dör av en påkörning i 20 kmh... Medans gangsterbossar överlever efter dom voltat en ferrari i 300 kmh...

Sen tycker jag det är fel av alla som säger "hur fan kan man tycka det"... Hur kan man ens säga en sådan sak... Det är ju som att säga "hur fan kan du tycka om grillade tomater, jag fattar inte det".... Vad man tycker och känner är väl det enda som egentligen skiljer oss från varandra... eller ?

8 Inlägg
23 november 2006
#53
Spjutski skrev:
Hmm sorry om jag blev lite långrandig där smile

/Micke

wow wow wow horsie... nu börjar du blanda in vad som är rätt eller fel... Det har ingen tagit upp... varken moral eller nåt annat... SJÄLVKLART är det inte RÄTT att nån kör 300 kmh... Eller lagligt för den delen... Det var inte diskussionen... Alla överträdelser i trafiken är fel enligt lagen och många enligt moralen...

Och angående gamlingar vs maxfart.... Tidigare var vi inne på att oskyldiga blir skadade... dvs andra bilister eller fotgängare m.m... Den som kör 300 kmh ensam på en väg och voltar dör ju själv, och kanske nån skalbagge med lite otur... Och visst statistiken är ju självklart emot höghastighets åkare... Men ta fram en statistik på hur många som dör av påkörningar på parkeringar eller övergångsställen jämfört med påkörningar i 250kmh och mer på en motorväg t ex... Jag råkar veta ut skjortärmen eftersom jag nyss läste till CE att flest dödsolycker sker på parkeringar och övergångsställen, dvs ställen med relativt låg hastighet... Och då menar jag påkörningar, inte singel olyckor... För den som voltar själv eller dylikt får klara sig själv enligt mig... Och detta POÄNGTERAR dom flera gången i teorin... Så vitt jag läste så poängteras inget om att man ska passa sig för fartdårar på motorvägen... Lite statistik bara... du verkade gilla sånt...

Och lite mer statistik och bevis.... Antalet singelolyckor med dödsfall under 60 kmh är typ väldigt nära 0%... Men påkörningar under 60 kmh år många många... Och med dödlig utgång är procenten mycket hög... Observera % i detta sammanhang för nu kommer poängen... Antalet singelolyckor på motorväg över 90 kmh med dödlig utgång är självklart hög... Men antalet påkörningar på motorväg är inte hög till att börja med... Ännu lägre är ju % som dör av olyckan... Som sagt dom flesta fall är singelolyckor, och enligt min mening (om det inte är nåt mekaniskt fel då) så har man bara sig själv att skylla i det fallet... Till skillnad från olyckor under 60 kmh där majoriteten av alla döda är fotgängare och cyklister...

Statistik for ya...
Senast redigerat av ipppe (23 november 2006)

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
23 november 2006
#54
Ni får tycka å tänka å peka bäst ni vill med eran statistik!!!

Jag anser fortfarande att ett körsätt som innebär att man riskerar andras liv helt i onödan, (där kvalar även egen adrenalinkick in...) é helt åt helvete FEL!!!
Det é ju fruktansvärt om ngn oskyldig dör lr skadas p.g.a någon ska ligga på både sin å bilens gräns. Å kom inte å säg att ni har lika bra kontroll över bilen i 200+ som i 120kmh, det e bara bull shit å det vet ni med. Kraften som ska kontrolleras e så mkt större å bromsträckan så mkt längre.
Sen e det ju tragiskt att många olycker fortfarnde sker vid t.e.x övergångsställen, men det e kanske dax att bilisterna kollar en extra gång innan de kör å fotgängarna börjar kolla lite de oxå innan de slänger ut ett ben å går över....

Sen om man vill köra i betydligt högre fart än vad skyltarna rekomenderar så bör man åt minstånde vara helt säker på att ingen är ivägen lr kommer att dyka upp ifrån "ingenstans" å bli ivägen. Lr befinna sig på en bana, där alla e välmedvetna om vilka risker som tas.

Å sen e det e ju bara ett faktum att en krock i 60kmh X 2fordon e bra mkt mildare än en i 120kmh X 2fordon. E det någon som inte håller med mig om det så uppvisa gäran vilken fakta ni vilar det uttalandet på. Jag vilar iaf mitt på suntförnuft å logist tänkande!

* Om du inte tänker på dig själv tänk iaf på dina medmänniskor*

Mvh // Hunny

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

8 Inlägg
23 november 2006
#55
HardcoreHunny skrev:
olycker

Bollnäs trakten ?

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
23 november 2006
#56
ipppe skrev:
HardcoreHunny skrev:
olycker

Bollnäs trakten ?

Nopp! Halläning+smålänning uppväxt i Skåne å nu mera halland igen ( utanför Halmstad).
Men använder gärna "er" vet ej riktigt varför.... olycker/olyckor blommer/blommor....osv...smile  Låter kanske bättre!wink

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

8 Inlägg
23 november 2006
#57
Spjutski skrev:
Till att börja med så skulle jag inte tro att du håller kvar vid din filosofi om någon när och kär till dig skulle bli ihjälkörd av någon som ansåg att han alltid hade RÄTT att köra hur fort han vill. Och om du gör det så vet jag inte... men men som du säger har alla naturligtvis rätt till sina egna åsikter annars skulle vi ju inte sitta här och tjabba.

ville bara påpeka...

lundwall
23 november 2006
#58
Maizer skrev:
Lundwall, har du vart på Nordschleife? Det finns ordentligt tilltagna avåkningszoner, så jag lovar dig att det är säkrare att köra fort där.

Jajamen. Men inte på många år, och inte kört där. Finns gott om skog med gott om harar och annan crap där med.

8 Inlägg
23 november 2006
#59
Spjutski skrev:
Sidan sju visar dödsolyckor i Skåne län under 2003. Denna visar på flest dödade i singelolyckor (20 st) och i mötesolyckor (15 st). Dödsolyckor vid krock med oskyddade trafikanter är här "bara" 12 st.

Mer statistik. På sidan 9 i följande dokument redovisas antalet dödsolyckor med oskyddade trafikanter i västerbottens län mellan 1997 och 2002:

http://www.vv.se/filer/publikationer/AC%20Rapporten.pdf

Det totala antalet dödade är 25 och utav dessa blev TVÅ stycken påkörda på en parkeringsplats. Enligt samma källa dog 31+25=56 personer i sngelolyckor och mötesolyckor. Så vårat största problem här verkar helt klart vara mötesolyckor och singelolyckor, observera när det gäller dödsolyckor.

Du skriver dessutom att antalet dödsolyckor i form av singelolyckor på motorväg är högt. Detta stämmer inte då motorvägen är den vägtyp som uppvisar lägst siffra på just dösolyckor. Däremot är andelen av de olyckor (få)  som sker på motorvägen dödsolyckor och det var ju precis det jag skrev tidigare att hastigheten dödar.

/Micke

Framgår det av statistiken hur många av olyckorna är framkallade av "oss" som maxar sina bilar ? Rätta mig om jag har fel... Men var inte det hela tråden handlade om... Maxarna... Bara jag som drog en paralell emellan rondellen och maxarna... Hittar du nå statistik om oss ??

Gissar på att majoriteten av olyckorna är halka eller dålig sikt... Somna vid ratten kan vara en stark kandidat oxå... Men det var ju inte poängen... Det var OSS tråden handlade om...

FreddeK
23 november 2006
#60
usch vad denna tråd har urartat! statistik hit och dit...bla bla bla tror fasiken jag somnar! Maxa biljävel är inge farligt om det sker med lite trafik och mycket vett i skallen. Jag har maxxat alla mina bilar och inte kännt det osäkert på någe sätt! skulle det vara osäkert skulle jag ge fan i det. Toppa brorsan 9-5aero till 235km/h och den var som att ligga i 110 med golfen jag hade förut! Men jag skulle aldrig maxa en bil om vägen saknar vajerräcke och har mycket trafik!


Sök