Tjenare, jag ska renovera och rusta upp en 244 från 75 så jag kan ha den som förstabil och glida runt med när den är klar. Så nu gäller det bara för dig att luta dig tillbaka och njuta av hur det blir med bilen :)
balla grejjer, skrotletande är som julafton ibland
Jo det är alltid kul om man hittar det man vill och ingen annan har hunnit före än
turbonova skrev:
Snyggt. Bra att du räddar gammelvolvon :-) ska följas
Tackar Jo den här behövs verkligen räddas men tror att efter kanske 3 tuber med gas till svetsen så är de nog klart Men det kommer svida i plånboken de tyvärr Men det är sånt man får leva med om man ska göra bilen fräsch och bra
Volvo240Driver skrev:
Fränt, me kolv som Knopp
Jo tyckte de också men tycker du jag ska stansa in "växelschemat" Eller vad de nu heter i kolven eller ska jag ha den blank som den är?
Här kommer en del bilder på vad jag har gjort dom senaste dagarna Det är mest bara skruva bort saker och förbereda för rostlagning
Tog bort lite mer asfaltsmattor
Tog även bort tanken så man kan känna sig lite tryggare när man svetsar och kapa i bakluckan
Och sen ibland när jag och polarna håller på med bilen så undrar vi.. Hur håller den ihop än?
Det här är det som stoppar mig från att börja rostlaga redan nu kan inte göra det där bilen står nu för den står i en lada och det står en halmbal bredvid så de går inte att göra nått sånt där Men den här borde vara ute snart så då har jag ett stort och bra garage att vara i fram till vintern och vidare
Fixade lite till igår så men får lite bättre plats och utrymme i bilen när man lagar Och en hel del av det här skulle ändå bytas så de skulle ändå bort
Så här såg det ut före
Och så här ser det ut nu
Det blev ju väldigt mycket mer utrymme när fläkt skiten försvann
Och nu ligger den här och alla slangar till den så den är reda att sättas tillbaka sen när allt är klart
jag tror att jag kommer börja ta ur motorn snart också så, stay tuned så kommer det mer uppdateringar snart
Förresten om ni börjar följa så säg till vetja Alltid kul att se vilka det är som följer och så kan jag ta en titt på dit projekt om du har något ha de bra så länge
Tjenare Skulle vilja ha eran åsikt om en sak Jag funderade på om det skulle kunna se snyggt ut om man har en "Glasruta" på motorhuven så man ser motorn när huven är stängd? Skulle de vara nice eller är det jag som inbillar mig helt fel? Tacksam för att åsikter
Nu har jag inköpt motorn som ska i 240n och det blev en D24T som jag hittade i en bil på skroten Så den ska renoveras och sen slänga på färg på den så den ser riktigt fin ut
Här kommer lite bilder på motorn och sånt
Det jag behöver göra nu är bara att skruva isär den och se hur den ser ut i Men Jag har tänkt att starta ett nytt projekt till bara motorrenoveringen så man har allt om bilen på en tråd och sen allt om motorn i en annan tråd Den andra tråden lär jag nog starta ikväll så då länkar jag den här också
Det kommer tyvärr dröja ett tag innan jag kommer kunna börja med 240n igen tyvärr Men under tiden så kan ni få roa er med när jag renoverar D24an Det kommer inte gå så himla snabbt det häller men det är iaf något Vi hörs och syns
Tjenare Idag blev det lite meckande med 240n igen Gjorde bara lite små skit till imorgon då motorn ska ur Men här kommer lite bilder iaf
Här sitter då den lilla motorn som ska bort och sedan säljas
Tog bort lite delar så det ska vara lättare att ta ur motorn ur den Före:
Efter typ:
Sen tog jag bort kofångaren också Tycker den ser så "mesig" ut utan den
Polaren provsatt dom gamla stolarna och jag tog kort för jag tyckte att han såg ut som ett litet barn när han satt sådär
Sen har jag en lite fråga Vad står "L" för? Och om jag inte redan har sagt det så står det att det är en taxi i papperna om det hjälper till att ta reda på vad "L" står för
244 L betyder att det är budget-modellen. Inget extra krims-krams eller bekvämligheter. även lite slöare motor. jämfört med de andra bokstavskombinationerna
244 L betyder att det är budget-modellen. Inget extra krims-krams eller bekvämligheter. även lite slöare motor. jämfört med de andra bokstavskombinationerna
L= Luxe (snik) DL= De Luxe (standard) GL= Grand Luxe (standard+) GLE= Grand Luxe Executive ("lyx") GLT= Grand Luxe Touring ("sport")
Aha Fan nu vet man ju vad allt sånt står för Allt jag har vetat är att GLE och GLT är bra Men vad är de som är "skillnaden" om man ska säga?
Olika motorer och utrustning samt små exteriöra skillnader.
Är det inte GL och framåt som har taklucka? Eller bara GLE och GLT men vet inte riktigt Och att de är en annan motor bryr ju inte jag mig om för den ska ju ändå bytas
Tjenare tjenare Idag/igår så blev det ganska mycket gjort på 240n så jag lyckades ta mycket kort Så här är dom:
Att jag egentligen skulle göra var att ta bort kardan, MEN då sitter det lite konstigt på b20 så man kommer inte riktigt åt att skruva bort den utan att ta ner växellådsbalken Och eftersom min 240 då inte riktigt är i det bästa av skicken så lyckades en av skurvarna till växellådsbalken tappa gäng.. Så jag bestämde mig för att jag skruvar bort den så jag iaf kan ta bort kardan MEN då satt det visst ett avgasrör i vägen. Så det blev att ta ut avgasröret iaf (det ska ändå bytas till 2,5" eller 3" så det skulle ändå ner)
Sen efter ett tag så lyckades jag iaf ta ut kardan också
Sen börjades det med att ta ur motorn
polarn håller på och tar bort andra skärmen (jag kommer till det snart)
Och eftersom den förra bilden var lite suddig så kommer den här med.
Här är iaf vänster framskärm borta
Lite rost gömde sig dock under den
Och exakt samma ställe på andra sidan också Men men, vad ska jag göra åt saken mer än att laga den
Annars så hittade vi inte riktigt någon rost (där)
Där var motorf*n ute äntligen Hemma byggd motorlyft är asskönt Den orkar och tål lite mer den
Här hängde vi den iaf den ska tvättas lite sen säljas
Nu var det tomt och skönt här iaf Mycket plats vilket är bra de
Allting behövs verkligen putsas upp och slänga på ny färg på känner jag
Imorgon eller dagen efter så blir det att ta bort exakt allt härifrån vilket kommer bli skönt
Hittade en bra plats att lägga alla saker på så dom inte ligger i vägen
Det här är varför jag inte kan kapa där bilen står nu.. För hade jag gjort det så skulle jag nog inte ha någon bil kvar när huset har brunnit klart
Så här blir det när den inte tvättas (Och det roligaste är att det är jag som skrev där först)
"GEY" är ett långt skämt som började när en polare skulle skriva "GAY" på min brors motorhuv men så stavade han fel och nu mobbar vi honom för det hela tiden Så ordet "GEY" kommer ni möjligtvis att se ganska ofta här på min tråd
Vi hörs och syns tills nästa gång Kommentera gärna vad ny tycker eller tips på något jag borde göra/tänkt på