2557
Sök

Alkotestare

551 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
#41
DiwraZ skrev:
rickylicious skrev:
Såååå även om du mår skit, så kör du bil bara för att mätaren visar 0,0?

Det är exakt den anledningen som gör att personer som jag är emot mätare... Är du inte pigg: KÖR FÖR FAN INTE BIL OAVSETT. Det ska inte vara svårare än så.

Jag har märkt att ju äldre man blir (är "bara" 27), ju sämre mår man dagen efter även om man dricker mindre. Nu kan jag vara sliten en hel dag efter även om det var en ganska lugn kväll. Jag blåser säkert 0,0 dagen efter då jag inte dricker så mycket, men jag är inte pigg för det. Så att köpa mätare och sätta sig och köra bara för att en mätare säger "ok" är ju bara korkat.
Men då infinner sig min frågeställning igen... Du tycker att man ska låta bli bilen dagen efter om man är trött och hängig. Men du tycker inte att man ska låta bli att åka till jobbet med samma symptom? Dvs morgontrött utan att ha inmundigat rusdrycker.  Jag får inte ihop resonemanget...

Och för att förtydliga så försvarar jag ingen form av fyllekörning.
Detta är exakt min poäng. Om man mäter sin trafiksäkerhet i procent skulle man kunna sätta 100% till utvilad, erfaren, omdömesgill förare i en helt ny bil som fått toppoäng på olika säkerhetstester. Börjar man ändra/försämra dessa faktorer, tex utvilad förare men som tog körkort igår, saknar erfarenhet och omdöme som kommer av ålder, och har en gammal skrotbil som förvisso går igenom besiktningen men inte mer - skulle denne inte få köra bil eftersom dennes trafiksäkerhet kanske är 50% eller 30%? Och var drar man gränsen? Någon som är dagen efter men blåser 0, har erfarenhet och en bra bil kör förmodligen bättre (och anpassar hastigheten till sin något försämrade körförmåga) än den nyblivna körkorsinnehavaren.

Mitt svar är enkelt: är det lagligt är det lagligt. Får köra bil när man är 18 år och en dag med en bil som precis gick igenom besiktningen på vinterväglag är det lika (o)lämpligt som att köra med 0,19‰ i ny fin bil på sommarväg. Har man andra åsikter får man argumentera för höjd körkortsålder, sänkt promillegräns etc.

Avstängd
10 388 Inlägg
9 augusti 2014
#42
d-b skrev:
it_mutt skrev:
d-b skrev:
Jo det finns det. Nu har jag testat min nya mätare några gånger och det är anmärkningsvärt vad fort man är ren. Förra helgen drack jag tex en flaska champagne följt av 5 "crafts beer" (som är betydligt starkare än vanlig lager, typiskt 7-9%) plus kanske något annat. Började vid 18-tiden och var väl klar någon timme efter midnatt.

Kl 10 dagen efter blåste jag 0,00. Och jag upprepade försöket flera gånger, men det blev noll varje gång.

Har provat att blåsa ytterligare två gånger "dagen efter" och landat på 0 varje gång. Dagen-efter-körning är våldsamt överreklamerat. Man känner sig konstig LÅNGT efter att alkoholen förbränts. Att låta bli att köra en hel helg för att man drack på fredagen (som någon ovan sa sig göra) är våldsamt överdrivet. Då borde man nog börja lägga betydligt mer energi på att hålla koll på däcken, sömnbrist, infektionssjukdomar osv innan man oroar sig för alkohol.
Och du är givetvis säker på att mätaren visar rätt?

Var väl PLUS som hade uppe hur ofantligt fel de "flesta" konsumentprodukter visar vill jag ha för mig.
Läs början av tråden.
Din hänvisning är relevant hur för huruvida just din mätare visar rätt menar du?

d-b skrev:
Mitt svar är enkelt: är det lagligt är det lagligt. Får köra bil när man är 18 år och en dag med en bil som precis gick igenom besiktningen på vinterväglag är det lika (o)lämpligt som att köra med 0,19‰ i ny fin bil på sommarväg. Har man andra åsikter får man argumentera för höjd körkortsålder, sänkt promillegräns etc.
Vad baserar du det på för rappakalja? Så om en bil precis tar sig genom besiktningen pga avgasvärden, så menar du, helt allvarligt, att det skulle vara samma sak som att köra med 0,19‰ i en ny fin bil på sommarväg? Ja, där sköt du dig i foten ordentligt. Förstår du inte varför, så kan jag bara beklaga.
Senast redigerat av it_mutt (9 augusti 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

551 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
#43
it_mutt skrev:
d-b skrev:
it_mutt skrev:
Och du är givetvis säker på att mätaren visar rätt?

Var väl PLUS som hade uppe hur ofantligt fel de "flesta" konsumentprodukter visar vill jag ha för mig.
Läs början av tråden.
Din hänvisning är relevant hur för huruvida just din mätare visar rätt menar du?
Det finns en standard. Följer mätaren den visar den rätt. Har du svårt med innantilläsningen?


it_mutt skrev:
d-b skrev:
Mitt svar är enkelt: är det lagligt är det lagligt. Får köra bil när man är 18 år och en dag med en bil som precis gick igenom besiktningen på vinterväglag är det lika (o)lämpligt som att köra med 0,19‰ i ny fin bil på sommarväg. Har man andra åsikter får man argumentera för höjd körkortsålder, sänkt promillegräns etc.
Vad baserar du det på för rappakalja? Så om en bil precis tar sig genom besiktningen pga avgasvärden, så menar du, helt allvarligt, att det skulle vara samma sak som att köra med 0,19‰ i en ny fin bil på sommarväg? Ja, där sköt du dig i foten ordentligt. Förstår du inte varför, så kan jag bara beklaga.
Mitt herrskap, här har vi ett klockrent exempel på att avsiktligt missförstå. Eller grav asperger.

5 198 Inlägg
9 augusti 2014
#44
enkelt.. dricker man så låter man bli bilen dan efter, är man osäker så låter man bli... behövs ingen alkometer.. måste man absolut åka så anlitar man chaufför.

689 Inlägg
9 augusti 2014
#45
Köp en mätare som är godkänd av MNF tror jag dom hette. Motormännens nykterhetsförbund. Dom har provat och listat dom flesta på marknaden förekommande mätarna.. va väldigt många som visa fel enligt deras lista. Känns som att man får lägga ett par tusingar för en man kan lita på

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 167 Inlägg
9 augusti 2014
#46
n_andersson skrev:
Köp en mätare som är godkänd av MNF tror jag dom hette. Motormännens nykterhetsförbund. Dom har provat och listat dom flesta på marknaden förekommande mätarna.. va väldigt många som visa fel enligt deras lista. Känns som att man får lägga ett par tusingar för en man kan lita på
Låt bilen stå vid minsta tveksamhet och köp nåt annat för pengarna istället

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

689 Inlägg
9 augusti 2014
#47
Vettemannen skrev:
n_andersson skrev:
Köp en mätare som är godkänd av MNF tror jag dom hette. Motormännens nykterhetsförbund. Dom har provat och listat dom flesta på marknaden förekommande mätarna.. va väldigt många som visa fel enligt deras lista. Känns som att man får lägga ett par tusingar för en man kan lita på
Låt bilen stå vid minsta tveksamhet och köp nåt annat för pengarna istället

/Benny
Jasså det e du som är bror duktig?! Kan meddela att sen jag köpte min riktiga godkända alkomätare så är jag förvånad hur tidigt alkoholen är ur kroppen. Blåser noll mycket tidigare än jag vågade gissa på innan. Och kom fan inte och säg att man ska vänta tills man känner sig helt pigg och utvilad för de e det inte många som gör en vanlig måndag...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 167 Inlägg
9 augusti 2014
#48
n_andersson skrev:
Vettemannen skrev:
n_andersson skrev:
Köp en mätare som är godkänd av MNF tror jag dom hette. Motormännens nykterhetsförbund. Dom har provat och listat dom flesta på marknaden förekommande mätarna.. va väldigt många som visa fel enligt deras lista. Känns som att man får lägga ett par tusingar för en man kan lita på
Låt bilen stå vid minsta tveksamhet och köp nåt annat för pengarna istället

/Benny
Jasså det e du som är bror duktig?! Kan meddela att sen jag köpte min riktiga godkända alkomätare så är jag förvånad hur tidigt alkoholen är ur kroppen. Blåser noll mycket tidigare än jag vågade gissa på innan. Och kom fan inte och säg att man ska vänta tills man känner sig helt pigg och utvilad för de e det inte många som gör en vanlig måndag...
Nej, nu menar jag bara alkohol. har man druckit på kvällen så låter man bilen stå dan efter. Sen så är jag inte säker på att man kan lita på dessa eftermarknadsmätare. Polisen kalibrerar ju sina med jämna mellanrum så dom kan man nog lita på mer.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
10 388 Inlägg
9 augusti 2014
#49
d-b skrev:
it_mutt skrev:
d-b skrev:
Läs början av tråden.
Din hänvisning är relevant hur för huruvida just din mätare visar rätt menar du?
Det finns en standard. Följer mätaren den visar den rätt. Har du svårt med innantilläsningen?


it_mutt skrev:
d-b skrev:
Mitt svar är enkelt: är det lagligt är det lagligt. Får köra bil när man är 18 år och en dag med en bil som precis gick igenom besiktningen på vinterväglag är det lika (o)lämpligt som att köra med 0,19‰ i ny fin bil på sommarväg. Har man andra åsikter får man argumentera för höjd körkortsålder, sänkt promillegräns etc.
Vad baserar du det på för rappakalja? Så om en bil precis tar sig genom besiktningen pga avgasvärden, så menar du, helt allvarligt, att det skulle vara samma sak som att köra med 0,19‰ i en ny fin bil på sommarväg? Ja, där sköt du dig i foten ordentligt. Förstår du inte varför, så kan jag bara beklaga.
Mitt herrskap, här har vi ett klockrent exempel på att avsiktligt missförstå. Eller grav asperger.
Ja, om du på fullaste allvar att inbillar dig att alla mätare (och allt annat) som följer en standard fungerar som de ska, så är det nog dags att vakna till liv. Du svarade dock inte på frågan hur du -vet- att just din mätare visar rätt. Så, det var ju det där med läsförståelse...

Nu klarar jag visserligen av att försvara mig och mina inlägg utan att gå till personangrepp, men, det heter "läsförståelse" (-n om det är specifikt). Aspergers verkar du inte heller ha någon större koll på vad det innebär. Till saken hör dock att det inte handlade om något missförstånd. Utan, som du ser, var det ett citat på vad du skrivit. Om du inte behärskar att skriva vad du menar, så är nog inte textbaserade forum något för din del.
Senast redigerat av it_mutt (9 augusti 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
10 388 Inlägg
9 augusti 2014
#50
n_andersson skrev:
Vettemannen skrev:
n_andersson skrev:
Köp en mätare som är godkänd av MNF tror jag dom hette. Motormännens nykterhetsförbund. Dom har provat och listat dom flesta på marknaden förekommande mätarna.. va väldigt många som visa fel enligt deras lista. Känns som att man får lägga ett par tusingar för en man kan lita på
Låt bilen stå vid minsta tveksamhet och köp nåt annat för pengarna istället

/Benny
Jasså det e du som är bror duktig?! Kan meddela att sen jag köpte min riktiga godkända alkomätare så är jag förvånad hur tidigt alkoholen är ur kroppen. Blåser noll mycket tidigare än jag vågade gissa på innan. Och kom fan inte och säg att man ska vänta tills man känner sig helt pigg och utvilad för de e det inte många som gör en vanlig måndag...
Vi får väl hoppas att folk inte börjar slänga sig framför tåg till höger och vänster, för, med den inställningen måste du också göra det. Eller snarare; om ingen annan låter bli, varför skulle du...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 augusti 2014
#51
n_andersson skrev:
Vettemannen skrev:
n_andersson skrev:
Köp en mätare som är godkänd av MNF tror jag dom hette. Motormännens nykterhetsförbund. Dom har provat och listat dom flesta på marknaden förekommande mätarna.. va väldigt många som visa fel enligt deras lista. Känns som att man får lägga ett par tusingar för en man kan lita på
Låt bilen stå vid minsta tveksamhet och köp nåt annat för pengarna istället

/Benny
Jasså det e du som är bror duktig?! Kan meddela att sen jag köpte min riktiga godkända alkomätare så är jag förvånad hur tidigt alkoholen är ur kroppen. Blåser noll mycket tidigare än jag vågade gissa på innan. Och kom fan inte och säg att man ska vänta tills man känner sig helt pigg och utvilad för de e det inte många som gör en vanlig måndag...
Vi verkar vara på samma våglängd iaf...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

551 Inlägg
11 augusti 2014
Trådstartare
#52
gamlingen skrev:
enkelt.. dricker man så låter man bli bilen dan efter, är man osäker så låter man bli... behövs ingen alkometer.. måste man absolut åka så anlitar man chaufför.
Gissa vad, den tumregeln är inte giltig. Se erfarenheterna n_andersson resp jag redogjort för i tråden. Men fortsätt du att leva efter din vidskeplighet, ju färre vidskepliga - även om det bara handlar om enstaka dagar - i trafiken, desto bättre.

551 Inlägg
11 augusti 2014
Trådstartare
#53
n_andersson skrev:
Köp en mätare som är godkänd av MNF tror jag dom hette. Motormännens nykterhetsförbund. Dom har provat och listat dom flesta på marknaden förekommande mätarna.. va väldigt många som visa fel enligt deras lista. Känns som att man får lägga ett par tusingar för en man kan lita på
Nja, den stora majoriteten visade korrekt men det är ju enkelt att välja en med tillförlitliga mätvärden utifrån denna lista.

551 Inlägg
11 augusti 2014
Trådstartare
#54
Vettemannen skrev:
n_andersson skrev:
Köp en mätare som är godkänd av MNF tror jag dom hette. Motormännens nykterhetsförbund. Dom har provat och listat dom flesta på marknaden förekommande mätarna.. va väldigt många som visa fel enligt deras lista. Känns som att man får lägga ett par tusingar för en man kan lita på
Låt bilen stå vid minsta tveksamhet och köp nåt annat för pengarna istället

/Benny
Smart tänkt, eftersom man med mätare inte behöver vara tveksam.

551 Inlägg
11 augusti 2014
Trådstartare
#55
Vettemannen skrev:
n_andersson skrev:
Vettemannen skrev:

Låt bilen stå vid minsta tveksamhet och köp nåt annat för pengarna istället

/Benny
Jasså det e du som är bror duktig?! Kan meddela att sen jag köpte min riktiga godkända alkomätare så är jag förvånad hur tidigt alkoholen är ur kroppen. Blåser noll mycket tidigare än jag vågade gissa på innan. Och kom fan inte och säg att man ska vänta tills man känner sig helt pigg och utvilad för de e det inte många som gör en vanlig måndag...
Nej, nu menar jag bara alkohol. har man druckit på kvällen så låter man bilen stå dan efter. Sen så är jag inte säker på att man kan lita på dessa eftermarknadsmätare. Polisen kalibrerar ju sina med jämna mellanrum så dom kan man nog lita på mer.

/Benny
Cheezus, är det ingen på det här forumet som klarar att läsa en hel tråd? I första inlägget är en länk till test och köpråd hos MHF och en av punkterna de nämner är kalibrering (som typiskt ska ske efter X antal blåsningar eller Y dagar). De ger en extrapoäng till de mätare som påminner om kalibrering automatiskt. Själv köpte jag en som ska kalibreras en gång om året eller efter 250 blåsningar, vilket som inträffar först. Min hade ingen datumpåminnelse (däremot syns antalet blåsningar när man sätter på den) men det löste jag enkelt genom att skapa ett alarm i min kalender var 300 dag (men en påminnelse samma dag resp två månader innan, den senare avsedd för de tillfällen när jag planerar en längre semester).

Samma artikel tar också upp två nya EU-standarder på området som specificerar kriterier för dina farhågor.

Finns det någon akademiker på det här forumet som klarar av att läsa flerstaviga ord, regeltext etc? Känns ju som att diskutera med folk som tycker Metro är krånglig att läsa.

551 Inlägg
11 augusti 2014
Trådstartare
#56
it_mutt skrev:
d-b skrev:
it_mutt skrev:

Din hänvisning är relevant hur för huruvida just din mätare visar rätt menar du?
Det finns en standard. Följer mätaren den visar den rätt. Har du svårt med innantilläsningen?


it_mutt skrev:
Vad baserar du det på för rappakalja? Så om en bil precis tar sig genom besiktningen pga avgasvärden, så menar du, helt allvarligt, att det skulle vara samma sak som att köra med 0,19‰ i en ny fin bil på sommarväg? Ja, där sköt du dig i foten ordentligt. Förstår du inte varför, så kan jag bara beklaga.
Mitt herrskap, här har vi ett klockrent exempel på att avsiktligt missförstå. Eller grav asperger.
Ja, om du på fullaste allvar att inbillar dig att alla mätare (och allt annat) som följer en standard fungerar som de ska, så är det nog dags att vakna till liv. Du svarade dock inte på frågan hur du -vet- att just din mätare visar rätt. Så, det var ju det där med läsförståelse...
Det framgår av mitt första inlägg, läs standarden. Mätarna testas innan leverans. Är du överraskad eller?

Nu klarar jag visserligen av att försvara mig och mina inlägg utan att gå till personangrepp, men, det heter "läsförståelse" (-n om det är specifikt). Aspergers verkar du inte heller ha någon större koll på vad det innebär. Till saken hör dock att det inte handlade om något missförstånd. Utan, som du ser, var det ett citat på vad du skrivit. Om du inte behärskar att skriva vad du menar, så är nog inte textbaserade forum något för din del.
Någon utomstående som kan förklara vad detta svammel handlar om? Jag har överhuvudtaget inte använt begreppet "läsförståelse" i den här tråden. Det har däremot it_mutt gjort två gånger, pratar it_mutt/du med dig själv? Vilket citat syftar du på?

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
11 augusti 2014
#57
Om det är färdigt med trams nu, så kanske det är läge att diskutera alkotestare och sluta diktera att bilen ska stå dagen efter man druckit. Mängden alkohol verkar heller inte spela någon roll, 2 eller 20 öl är ju ingen skillnad...

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

Evildan
11 augusti 2014
#58
Tog bort mitt tidigare inlägg för att inte ytterligare elda på någon liten tramsande gosse.
Länkar denna istället för att påvisa hur ofantligt korkat det är att köra även om det är "grönt ljus" enligt mätaren.

http://www.mhf.se/sv-SE/uppleva-resa/re … v-alkohol/

Dagen-efter-effekter: 
Många rattfyllerister är så kallade dagen-efter-förare, det vill säga de som har druckit kvällen innan de ska köra. Även när alkoholen försvunnit ur kroppen kvarstår en del av dess verkningar och man klassas fortfarande som rattfull.
De funktioner som är mest störda under berusningen, exempelvis reaktionsförmågan, balansen och stadigheten är också de mest störda funktionerna under bakruset.
Ju mer invecklad handlingen som ska utföras är, desto mer märks också försämringen.
Förmågan att bedöma sin egen kapacitet är också nedsatt.
Adrenalinhalten är förhöjd flera dagar efter alkoholintaget vilket är ytterligare ett skäl till att låta bilen stå minst ett dygn efter att man druckit alkohol.

Tycker någon fortfarande att en alkoholmätare efter att ha läst detta är den rätta vägen att gå för att avgöra om någon är lämplig som bilförare dagen efter alkoholintag hoppas jag på ett raskt mognande.

http://www.mhf.se/sv-SE/uppleva-resa/re … statistik/
Senast redigerat av Evildan (11 augusti 2014)

240 Inlägg
11 augusti 2014
#59
Vi kör något liknande som denna: http://www.clasohlson.com/se/Alkotestar … 1#moreinfo
På våran ungdomsgård för att kolla om ungdomarna har druckit/är alkoholpåverkade.
Och den funkar perfekt för det endamålet, men den behövs konfigureras ibland.
Det är inte exakt samma modell, men liknade och den verkar vara ganska exakt

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
11 augusti 2014
#60
d-b skrev:
Sedan något år tillbaka finns det två standarder för alkomätare (se http://www.mhf.se/sv-SE/sakrare-i-trafi … re/koprad/ ), en för privat bruk resp en för professionellt bruk. Jag har naturligtvis inget intresse av att köra berusad, eller ens "på gränsen" men ibland kan det vara svårt att skilja på vad som beror på att man drack kvällen innan resp "att man slarvat med mat och sömn i fem dagar". För dessa tillfällen tänkte jag köpa en alkomätare.

Naturligtvis har Clas Ohlson det jag behöver http://www.clasohlson.com/se/b/El/M%C3% … holtestare

Eftersom jag inte är professionell hoppar jag över Dräger men iBAC och FCA-7000 verkar vettiga (och är godkända enligt standarden jag nämnde ovan). Någon som har erfarenhet av dessa enheter och kan säga något om kvaliteten, handhavande etc?

Specifikt för iBAC - vad är det för skillnad på iOS- och Android-versionen? Jag har båda operativsystemen och förväntar mig att en alkomätare överlever mina telefoner med ett antal generationer. Verkar märkligt att den skulle vara telefon-OS-specifik?
FCA-7000 verkar vettig för dom pengarna och är nog inte ett dumt val.
iBAC verkar vara en kul pryl, men känns onödigt att börja blanda in telefonen för nått sånt enkelt. Dagens telefoner har ju allt som oftast slut på batteri eller trasig display... Sen vet man inte hur det är med utvecklingen, snart kan dagens operativsystem vara gamla. Dock är jag inte så insatt i spartphones. iBAC är ju även som gjord för att tappa bort.

Alkotestare blir inte att använda ofta så den för 1000kr bör räcka gott.

Jag köpte Dräger 3000 på grund av att jag vet att den är bra samt närheten till kalibreringsställen. Men den är onödigt dyr, har nog inte behövt den på hela året. Även jag som omogen snorhyvel har lite sunt förnuft.
Men ser det ändå det som en vettig investering, kan behöva den själv ibland, har lånat ut den åt bekanta när dom ska iväg på resande fot eller så kommer dom bara och provblåser. Men ofta används den inte, och då är det en  fördel att man ser när den ska kalibreras så det blir gjort i tid.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!


Sök