2883
Sök

Alkotestare

598 Inlägg
11 augusti 2014
Trådstartare
#61
Evildan skrev:
Tog bort mitt tidigare inlägg för att inte ytterligare elda på någon liten tramsande gosse.
Länkar denna istället för att påvisa hur ofantligt korkat det är att köra även om det är "grönt ljus" enligt mätaren.

http://www.mhf.se/sv-SE/uppleva-resa/re … v-alkohol/

Dagen-efter-effekter: 
Många rattfyllerister är så kallade dagen-efter-förare, det vill säga de som har druckit kvällen innan de ska köra. Även när alkoholen försvunnit ur kroppen kvarstår en del av dess verkningar och man klassas fortfarande som rattfull.
De funktioner som är mest störda under berusningen, exempelvis reaktionsförmågan, balansen och stadigheten är också de mest störda funktionerna under bakruset.
Ju mer invecklad handlingen som ska utföras är, desto mer märks också försämringen.
Förmågan att bedöma sin egen kapacitet är också nedsatt.
Adrenalinhalten är förhöjd flera dagar efter alkoholintaget vilket är ytterligare ett skäl till att låta bilen stå minst ett dygn efter att man druckit alkohol.

Tycker någon fortfarande att en alkoholmätare efter att ha läst detta är den rätta vägen att gå för att avgöra om någon är lämplig som bilförare dagen efter alkoholintag hoppas jag på ett raskt mognande.

http://www.mhf.se/sv-SE/uppleva-resa/re … statistik/

Det här är så antiintellktuellt så jag vet inte var jag ska börja. I trafiksituation A behövs reaktionsförmåga X. Behovet av X kan vara högre än vad föraren har kapacitet till, tex beroende på "dagen efter" MEN det kan lika gärna bero på att det är natt, vinterväglag, förarens ålder eller för att det springer ut en älg just där. I konsekvensens namn bör du då alltså säga att man inte ska köra på natten/vintern/efter att man fyllt 65/där det finns vilt helt oberoende av om det är dagen efter eller inte.

Eller så har lagstiftarna tagit höjd för detta: man förväntas ha tillräcklig reaktionsförmåga dagen efter, även om den är lägre än annars, ev kombinerat med att man kör lite försiktigare (jämför tex "gamlingar" som har sämre reaktionsförmåga av rent fysiologiska skäl men som ofta kompenserar detta genom att köra långsammare).

Om dagen efter försämrar ens kapacitet med 10% och vinterväglag försämrar den med 20% (egentligen ökar kravet med 20% men effekten blir densamma), ceteris paribus, skulle en rationell analys vara att man ska låta bli att köra i vinterväglag innan man låter bli att köra dagen efter. Förstår du?


Sök