2532
Sök

Va e det jäxligaste problem ni stött på när ni mekat bil ?

Reparatör
630 Inlägg
3 december 2006
Trådstartare
#1
Som sagt . Jag tänker börja nämna några så kan ni andra toppa det sen : )

Onsdags = Saab 9-3 med trasiga hjullåsbultar = Urborrning med hårdemetallborr 4 timmar : (

2 veckor sedan = Bytte motor på en Ford suv "framhjulsdrivet V6 Automat "
Ett gäng bultar runddragna när bilen kommer in = slipa av skallar för att kunna dela motor och låda mm mm . 2 dgr senare bilen klar : )

Volvo 855a byte dom yttre stora bussningarna . Va så mycket strul med alllt så jag orkar bara skriva lösningen = byte kmpl bakvagn inkl allt .

Bytte bromsrör på en toyota Carina . Längsgående mm . Dom längsgående slutar i mitten på torpedväggen bakom motorn å går bara nå underifrån med Låånga smaala armar .
Guud va trött jag va på den bilen sen . Tänkte ringt å frågat om jag kunde köpt den av ägaren för att skrota den : )


För att inte tala om alla Jäxxa hjullåsbultar som sitter på saab, volvo bilar med fram eller 4hjulsdrift och audi . Förbjud dom . Har svetsat och härjat med att x antal det nu när folk ska ha på sina vinterdäck . Hatar dåliga hjullås i hop med Bult som e dragna förhårt eller självdragit sig .


543 Inlägg
3 december 2006
#2
har väl ej haft sådan problem kanske men en grej som jag stör mig på är att allt som oftast så verkar det precis som att grejen man ska skruva bort e upphängd först i ett par trådar och sen har dom byggt biljäveln runt denna del.. blir vansinnig på sådant... ett ex: skulle släppa på hatthyllan i min bil då jag skulle sätta in ett par 6*9: or. tro på fan att jag får släppa all inredning från framstolarna och hela vägen te bagagen.. sånt e riktigt irriterande..

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1

2 652 Inlägg
3 december 2006
#3
Alfa 156 skulle byta fjädrar fram . dom som har haft isär de vet att fjädern inte ser ut som på alla bilar . utan som en spiral . blir smalare o smalare -
kan tänka mej att alfa verkstäder andvänder någon spec fjäderspännare . men vi försökte med en vanligt o de tog oss 3,5 timme att byta på båda sider .+ en massa svårdommar

Volvo v70 awd . bytte yttre drivknut så ramla givetvis inre kuten ut med alla jävla kuler som vi gick o leta efter ett tag . + att vi hade en kund inne som höll på o snacka skit o flåsa en i nacken .

1 417 Inlägg
3 december 2006
#4
Ja, det är väl när saker sitter fast det.
Hade ett jälva sjå att få min gamla sierra att bli körbar efter en incident. Tror den blev ramsne, för jag böt allt jag såg var krokigt, och det dög ändå inte.


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
3 december 2006
#5
Finns inget tråkigare än bromsrör...


Reparatör
630 Inlägg
3 december 2006
Trådstartare
#6
turbotompa skrev:
Finns inget tråkigare än bromsrör...

Håller helt med . Blande det ledsammaste att fixa . För det bara rinner olja precis överallt ner på armarna och vidare in under t-skirt å rakt in i armhålan : (

allt som man får i håret e ju säkert bra för mjäll ochså eller va tror ni : )


.......
2 655 Inlägg
3 december 2006
#7
hjälpt en kompis att byta toppen på en volvo 745:a me k-motorn de gör ja inte om. så mycke slangar å anat skit, tillome mer än på min insprutare...

Smålänning
7 883 Inlägg
3 december 2006
#8
Tre saker:

1. Jag och en några polare skulle byta vattenpump på en Jeep Comanche, Och då går var enda skruv av! Dem fick vi borra ut, det va ju inte mer med de, men tror så märker inte han som borrar att han är igenom, så när vi stoppade honom hade han nästan borrat hål i cylinderväggen. Nåväl, när vi fick ihop det (med lite hjälp av kemisk metall tongue ), och när polaren som skulle ha bilen skulle fylla på vatten så rann allt ut på golvet! Dagen efter fick jag ett samtal som löd "två frostpluggar har krypit ut och en tredje är på gång!" När vi skulle fixa det så försökte vi först genom hjulhuset (gissa hur det gick) innan vi fick montera ner hela jä##a insugs och grenrören för att få i dom!

2: Samma bil: Bilen knapplade på en ventil, så polaren skulle lyfta av ventilkåpan, och fick se - ASFALT! Idioten (som hade bilen innan) hade bara fyllt på olja, aldrig bytt den. kruxet är att vi bytte, men den tystnade inte för det, så där står vi nu och ska lyfta upp lyftarna och se över dem, det visade sig nämligen att det var hydrauliska lyftare på denna motorn.

3: En synkring sattes på fel håll i en växellåda i skolan, p.g.a att lärarna hade gjort en egen handbok till den och satt den på fel håll på bilden däri! Vi som jobbade med den lådan blev lite tjuriga då.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

362 Inlägg
3 december 2006
#9
det måste vart när kanrdanförgasarsnöret tuggade i sig kylarslangarna te reservdäcket...

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

Old School Ford
600 Inlägg
3 december 2006
#10
... I samma veva som amazon_jonsson rökte på ganska hårt...

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

.......
2 655 Inlägg
3 december 2006
#11
amazon_jonsson skrev:
det måste vart när kanrdanförgasarsnöret tuggade i sig kylarslangarna te reservdäcket...

när du gick på vadå för drog? tongue

OutRage DriftTeam
181 Inlägg
3 december 2006
#12
skulle byta bromstrummor fram på min gamla epa för några år sedan och eftersom jag avr så ini helvete kåt på att köra var jag tvungen att börna innan jag körde in i verkstaden och när jag började börna försvann bromskraften och jag börjar köra framåt och det tar stopp. Går ut och kollar, då har trummorna fram spruckit i småbitar och bromsbackar, fjädrar, monterings grejer osv ligger under hela bilen så jag backar bak bilen och det ligger bromsdelar över allt!! skulle tagit en dag att byta trummorna fram men det tog en vecka att få tag på nya bromsdetaljer till den gamla häcken och få reda på hur skiten satt där inne när ingetningt var kvar!

Zlizco

348 Inlägg
3 december 2006
#13
Jag kan inget om att meka, men det närmaste var nog när jag skulle lacka bromsoken, fy fan för att slippa bort all skit/rost/vad det nu kan vara. Ska ta och göra om det igen till våren, känner verkligen inte för att göra det.

Men ack så fint det blir!


892 Inlägg
3 december 2006
#14
Har inte meckat mycket, men det skulle väl vara när jag skulle byta bränslefilter på ford scorpion. Ford har ju varit så smarta att sätta ett slags spänne runt filtret, som sitter fast med en bult på undersidan av bilen, ovanför/innanför bakaxeln, alltså gott om utrymme... =/
Bulten, som satt med ena änden i en liten hake som är precis helt omöjlig att komma åt med någon form av verktyg hade givetvis rostat...så efter 3 dagar av att ligga under bilen i regn och svordomar så lämnade jag in bilen och fick hela kalaset fixat för 1000:-.
En vecka senare får jag reda på att bilen inte kommer gå genom besiktningen, så jag hade lika gärna kunna lägga de pengarna på något betydligt vettigare...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

preem pump
836 Inlägg
3 december 2006
#15
turbo byte på en nissan 200 s13 är lite av en favorit
gott om plats!!!!!!!!!

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

12 086 Inlägg
3 december 2006
#16
mektrollet skrev:
Som sagt . Jag tänker börja nämna några så kan ni andra toppa det sen : )

Onsdags = Saab 9-3 med trasiga hjullåsbultar = Urborrning med hårdemetallborr 4 timmar : (

2 veckor sedan = Bytte motor på en Ford suv "framhjulsdrivet V6 Automat "
Ett gäng bultar runddragna när bilen kommer in = slipa av skallar för att kunna dela motor och låda mm mm . 2 dgr senare bilen klar : )

Volvo 855a byte dom yttre stora bussningarna . Va så mycket strul med alllt så jag orkar bara skriva lösningen = byte kmpl bakvagn inkl allt .

Bytte bromsrör på en toyota Carina . Längsgående mm . Dom längsgående slutar i mitten på torpedväggen bakom motorn å går bara nå underifrån med Låånga smaala armar .
Guud va trött jag va på den bilen sen . Tänkte ringt å frågat om jag kunde köpt den av ägaren för att skrota den : )


För att inte tala om alla Jäxxa hjullåsbultar som sitter på saab, volvo bilar med fram eller 4hjulsdrift och audi . Förbjud dom . Har svetsat och härjat med att x antal det nu när folk ska ha på sina vinterdäck . Hatar dåliga hjullås i hop med Bult som e dragna förhårt eller självdragit sig .

Jag borra ur mutter/bult på en 740 i förrgår, tog 5 minuter =P

De här kanske inte hamnar under mek men de i särklass tristaste som finns är att laga rost, o då menar jag i första hand svetsa trösklar och skärmar.. fyyy helvete för det!

Allt annat på bilen är roligt.. iaf en stund! smile

EDIT: Sänka Sierra bak är jobbigt.. ska göra det ikväll, gjort de förr, vet vad som väntar =P
Senast redigerat av JapMax (3 december 2006)

japs-nörd
76 Inlägg
3 december 2006
#17
mannen666666 skrev:
turbo byte på en nissan 200 s13 är lite av en favorit
gott om plats!!!!!!!!!

precis tongue....eller inte big_smile

Den som ingen Turbo har, den får åka utan Bar

workoholic
146 Inlägg
3 december 2006
#18
efter att ha fällt baksätet bak på min 626-92  så gack de inte o sätta tebax baksätet så d satt fast. tog väck  panelen o fann att stötdämpartornet där fästet satt va sönderrostat bara o svetsa dit ny plåt gick ju lätt men de va grymt tråkigt.
sen bytte en kille på jobbet bussningar bak på en laguna 01 den me startknapp o allt annat dårskap. snabbaste sättet för o byta bussningar visade sig va att ta väck hela bakaxeln men den bilen e ju en skitbil ändå

"audiot"
287 Inlägg
3 december 2006
#19
Audi s2 har precis som alla andra bilar en termostat. Den sitter trångt till, som fan. ett så enkelt ingrepp som att byta den kan kosta dig flera timmar, svordommar och ångestvrål. I alla fall om man inte är värdlens supermekare smile Eller gillar i att riva omkringliggande saker.  smile

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"

200 Inlägg
3 december 2006
#20
problemet jag har nu är det jäckligaste hittils .. får inte ner avgasvärdena och har princip gått igenom hela motorn utan att plocka ur den ..hållt på i 6 månader nu 3 dagar i veckan hmm


Sök