baltis skrev:
it_mutt skrev:
baltis skrev:
Oj vad engagerade alla blev
Men ni missade ju det jag frågade, har polisen rätt att säga "NU SKA VI TILL RÄTTEN OM DU INTE ERKÄNNER PÅ PLATS!" och sen dra tillbaka det när jag inte erkänner på plats...
Och självklart vet jag att man inte får köra med dubbdäck på sommaren, och inte tror ni väl jag var på väg till verkstaden kl 03.00 en onsdag?
Det var inte det jag undrade över...
john_petrucci > värmer att veta att du tycker jag e stencool!
Ja, jag ser dock inget olagligt i den biten. Det är ju så; erkänner du inte så går det ju (vanligtvis) vidare.
Jag vet inte riktigt vad det skulle falla under. Polisen kommer ju göra vad som är "rimligt" för att få ett erkännande på plats.
Fick lära mig under min tid som skyddsvakt att om man någongång ropar "HALT! Eller jag skjuter skarpt!" då jävlar ska man även skjuta skarpt om personen ifråga inte stannar (varningskott först).
Därför jag tycker att om en polis säger; "Skriv på här, annars blir det tinget!" Då ska det även blir tinget om man inte skriver på...
Någon olaglighet ser jag inte i polismannens agerande... däremot tycker jag att det är fel... vad säger polisens riktlinjer angående detta? Är detta ett "knep" dom lär ut redan på polishögskolan?
Det där är en jobbig sits, jag vet inte riktigt vad man ska titta på i ex.vis Polisförordningen.
Man skulle absolut kunna titta på;
4 kap. Skyldigheter i anställningen
Uppträdande
1 § Anställda inom polisen skall i arbetet uppträda på ett sätt som inger förtroende och aktning. De skall uppträda hövligt, hänsynsfullt och med fasthet samt iaktta självbehärskning och undvika vad som kan uppfattas som utslag av ovänlighet eller småaktighet.
Jag kan väl rent personligen också tycka att det är småaktigt att försöka "hota" fram ett erkännande. Och ja, jag tycker också att säger man "då tar vi det vidare", så kan man gott stå för det. Anser man sig som polisman/kvinna inte ha ett tillräckligt starkt fall för det, så fine, lite "tjat" för att få ett erkännande möjligen, men, då får det också vara det hela.
Samtidigt kan man också konstatera att det som jag skulle se som "lite tjat" kommer någon annan se som "en tjatig jävel" osv.
Men, rent spontant; nej, att hojta med att ta det vidare (o det är ju trots allt bara ett "hot" om man inte gör/är villig att göra det), är inget som inger förtroende.