3324
Sök

Nissan 200sx s13 Driftprojekt och motorrenovering

Nissan 200sx s13 som ska få nytt liv igen. Blir lite uppfräschning av karossen, trimning och allmän renovering av motorn. Allt det här i ett väldigt litet garage.

Alla sätt är bra utom dom dåliga
43 633 Visningar
Uppdaterades senast 3 november 2015
Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
#1
Hej! Tänkte starta en liten projekt tråd där jag ska bygga lite på min S13. Kommer bli mest fokus på motorn och eventuellt lite på karossen

Okej bilen är då en Nissan 200sx s13 från 89 med CA18det motorn i. Nu sitter det K-sport coilovers på den, en intercoler, T28 turbon, uppgraderad bränslepump, kanske sitter en sport koppling i och ett steg 2 chip (har jag hört).

Just nu går den inte bra, dålig tomgång och klen. Orsaken misstänks vara för att elen ser för J**lig ut och behöver redas ut.

Den här tråden är tänkt att jag ska kunna samla allt jag har gjort på bilen, få lite översikt på vad jag gör och hålla lite allmän koll på vad jag ska göra och hur det går. Samtidigt vore det jätte kul om jag kunde få lite respons på det jag gör. Alla tankar, åsikter, förslag, kritik, tips och tricks är välkomna!

Prioriterings  lista:

Lyfta ur motorn [X]
Få motorn att fungera bra [X]

Plocka Ner Diffen [ ]
Kanske Svetsa den [ ]

Fixa ordentlig kylning till motorn [X]
Vattenkylare [X]
Oljekylare [X]




Bild när den hamnat i garaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b33f646cc4e551cf544f3da51f44d1b9.jpg

Bild på motorrummet
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-3bb7e09ceea0ca222f1b27628c374280.jpg

Bild på vänster sidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-eb757bf1a843230d467485f699364f5e.jpg

Bild på höger sidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-f1260bb3f2a61ba744ec18350c0b5e71.jpg

Tyvärr så blir det inga helhets bilder än då jag har ett väldigt litet garage och har redan ställt in den där, så kan tyvärr inte rulla ut den och ta några än.

Fråga om det är något ni undrar eller några allmänna tankar kring vad jag gör.
Blir en till uppdatering i morgon då jag ska försöka komma i gång med förberedelser inför motor lyftet.
Tack och hej så länga!
Senast redigerat av Isak-s (17 maj 2015)

725 Inlägg
1 oktober 2014
#2
ser trevligt ut! big_smile tänk på att bilen blir tråkig att backa o svänga skarpt med om du svetsar diffen.. skittråkigt att ha de på sin brukis, men ska du bara slira omkring gåre ju smile skaffa s14 lamell diff big_smile
Senast redigerat av WobbzGurka (1 oktober 2014)


Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#3
Ja det är ju inte så kul därför jag kanske ska svetsa den. wink Men en s14 diff vore ju perfekt. smile

725 Inlägg
1 oktober 2014
#4
Isak-s skrev:
Ja det är ju inte så kul därför jag kanske ska svetsa den. wink Men en s14 diff vore ju perfekt. smile

lamellen kostar ju endel! men värt de big_smile


Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#5
Jaa det är ju det som är problemet det kostar ju att byta diff, men inte att svetsa den dock så är det väldigt B att åka runt och skrubba däck hmm

725 Inlägg
1 oktober 2014
#6
Isak-s skrev:
Jaa det är ju det som är problemet det kostar ju att byta diff, men inte att svetsa den dock så är det väldigt B att åka runt och skrubba däck hmm

ja däcken nöts foooort med svetsdiff wink


Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#7
Hej! Dags för dagens uppdatering! smile

Han med lite små saker i går bland annat ta bort fronten och fram skärmarna. skärmarna tog jag främst bort för att det är trångt så har ingen lust att skada dom i onödan plus att det ger lite mera utrymme. Under skärmarna hade det även samlats massa jord, som ni ser så ligger det en liten hög på golvet på båda sidorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-6942f4368acbdf962d4fbf21c07ec6da.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-fb14306641c951a49dc280a58293b493.jpg

Efter det så plockades kylare, intercooler och tryckrör bort tömde ut både oljan och vattnet och så här såg dom ut.

Oljan var helt okej kolsvart men inga spår av metallspån eller klumpar. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-3fa31a386870bff3ddd0c7e04c9bac15.jpg

Vattnet var dock inte lika kul, förra ägaren hade nog inte hört talas om glykol så det som kom ut var brunt vatten med en och annan klump i... hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b26903a4c236305a70e1cb553c07f474.jpg

Det var allt jag han med igår.
Idag han jag plocka bort lite fler saker bland annat generatorn, servopumpen, dom flesta elkablarna, vattenslangar och även lossa på downpipen.

När jag lossa downpipen såg jag en fin avgas upphängning, måste vara original.
Dock så tror jag att en bult skar i "armbågen" på downpipen då den kärva och gick av sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-5c5f09afb85c4ba498e8ed2378b79e86.jpg

Det saknades en mutter till grenröret, undra vart den tagit vägen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-cd3f9618c414bce639eb82fb6f1a6300.jpg

Här är en liten översiktsbild när det mesta är bortplockat, servopumpen hänger också löst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-0771509f70218e51bb856359f372cf94.jpg

Jag valde att ta bort hela servo pumpen för att slipa tömma den och kladda oljan och om jag väljer att inte plocka isär den så slipper jag lufta systemet när allt går ihop igen. Samma sak med med slavcylindern det är enklare att skruva bort hela cylindern än att drälla med vätskan och sen behöva lufta allt senare. Nu när alla sladdar och slangar är bortkopplade så kan jag snart lyfta ur motorn dock så har jag inte bestämt om jag ska lyfta ut motorn med lådan eller om jag ska försöka dela på den och bara lyfta ut motorn, vad tror ni blir lättast? För att lyfta ur motorn krävs dock en ganska viktig grej, en motor lyft antingen blir det att låna en eller så får man väl köpa en på Biltema. Mer om det senare först måste allt plockas bort först.

Det var dagens uppdatering. Vad tycker ni om upplägget? Borde jag lägga upp fler bilder eller färre, kanske skriva mer om vad jag gör och tänker? Kom gärna med respons och kritik! big_smile
Imorgon så får vi se vad jag hinner med kanske blir det lite små pill, lossa växellådan lite och se över så jag inte missat några slangar eller kablar, annars får jag vänta tills helgen då jag kanske får tag på en lyft. Hej så länge! smile
Senast redigerat av Isak-s (13 oktober 2014)

725 Inlägg
1 oktober 2014
#8
trevlig update! verkar ju gå bra smile mer bilder är alltid kul big_smile


Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#9
WobbzGurka skrev:
trevlig update! verkar ju gå bra smile mer bilder är alltid kul big_smile

Tackar! big_smile Kul att det gillas smile Då blir det nog lite fler bilder på detaljer och hur det ser ut smile

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
2 oktober 2014
Trådstartare
#10
Idag blev det tyvärr inget mekande, har inte fixat en motor lyft än så det får vänta lite.
Däremot började jag spåna om jag skulle ha kvar original grenröret eller om man skulle göra sig ett eget? Vet att jag går händelserna i förväg nu men det ser ju så mycket snyggare ut med en topp monterad turbo med fina rostfria rör. big_smile Så om jag nu gör ett eget så kommer jag behöva skära ut två flänsar, en mot toppen och en mot turbon. Jag passade då på att cada upp bult mönstret och hålbilden, har dock inte bestämt mig för hur dom ska sitta ihop med varandra på ett snyggt men udda sätt samt om man kanske ska passa på att skära ut något emblem kanske. smile
Det hade ju varit snyggt med Nissan emblemet mellan avgas port 2 och 3 wink

Det var allt för idag hoppas jag kan vissa hur det gick i morgon om allt går väl!

Här är bara en grund mall där grenrören inte sitter ihop (vet att det inte kommer funka, det är endast för att få en överblick )

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-1af030dc0951c55c99bc7e41408619de.jpg

En version på hur man kan gör det till en Fläns och inte fyra små. Simpelt utan att använda för mycket material.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-3a6f771cf63703eee69532b818b04416.jpg

Sen även en bild på flänsen mot turbon. Den blir det inga större förändringar på kommer dock behöva match porta allt när det är klart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-130cfe724c0aa89a11834a4b6e1b432a.jpg

Får ursäkta för dom vita detaljerna mot den vita bakgrunden men hoppas ni ser vad det är iallafall smile
Senast redigerat av Isak-s (13 oktober 2014)

725 Inlägg
3 oktober 2014
#11
tycker absolut att du ska bygga eget grenrör! topmount ftw wink!


Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
12 oktober 2014
Trådstartare
#12
Jaha nu var det ett tag sen senaste uppdateringen, det beror på att jag inte fått tag på en motorlift/lyft. Förens nu!
En kompis hade en talja över som jag kunde låna ett tag. sagt och gjort så satte vi fast den i taket och på började lyftet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-582f7eb6e6fc78177d69451be536e8a1.jpg

Bild på hur lyftet ser ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-3b4160c6a2cc98d34b8e18bab39740e1.jpg

Motorn fast spänd och redo bara att lossa dom sista bultarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-f6870978461646e66f82f2786d624614.jpg

Och så var den ute gick förvånans värt lätt för att vara första gången, dock så satt ju inte alla skruvar åt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-889a5f58f2b04ee1db93c5047d9813cc.jpg

För att växellådan inte skulle hänga och dingla så spände jag upp den lite fint.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-d908b8f84a57325a012072722a8a8f26.jpg

Nu börjar isär plockandet, för att få på motorn på stativet så var man tvungen att ta bortkopplingen. Den var lite små sliten men det som var lite obehgligt var att en av "nitarna" som hållet i hop lamelen var av! yikes även en skruv som håller fast tryck platan hade också gått av!

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-f371e3a7e3f6d2c214a61aed7c674a56.jpg

Armbågen var ju inte den snyggaste tycker jag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-137c5111fd4423370922bb89110b9d73.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-4c3ec62d2d90d350fc360ab582b8c2e8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-026294ed8880908d32a92adc3c2c7f94.jpg

Nu på morgonen har jag börjat plocka isär resten, ni får två uppdateringar en nu sen en till ikväll då får vi se om det finns några fler överraskningar i motorn...

Hare gott!
Senast redigerat av Isak-s (13 oktober 2014)

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
12 oktober 2014
Trådstartare
#13
Okej så nu kommer andra inlägget efter en stor dag!
tanken i dag var att plocka ner hela motorn så jag kan byta packningar och lite andra saker men framför allt se hur skicket på motorn är. Jag hade även med mig Fredrik idag som hjälpte till att plocka bort allt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-77c934f92c6f8b64ca7a895e72bbb412.jpg
Nu börjar vi demonteringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b42c7c8575f9f53bf09b5d21629b6c47.jpg
Grenröret och turbon bortplockad, tyvärr så glappade turbon så får se om det blir att köpa nya lager till den eller om man ska köpa en ny. Det är ju en T28 vad jag vet så den är kanske värd att rädda.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-e5ad1d0138697c24c36288f738a76c23.jpg
Insuget borta och herre gud va med slangar det är som går kors och tvärs! För övrigt så var ju insuget ok fullt med olja inuti bara och det är väll inte så konstigt med tanka på att det suttit minst en rasad turbo på den hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-277fbdb1f3d154f2efac40ef0e1b0407.jpg
Ventilkåporna bortplockade. Kamaxlarna var i mycket gott skick faktiskt, inte mycket att klaga över smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-0fa2325edd18c70209cec6df4c369d8b.jpg
Bort med remmen, dreven och vattenpumpen. Vatten pump var ny men fy va den såg ut på insidan! yikes Massa kladd och rost, vi får se om den går att få fin igen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-e411e60790233a6f4225e118b5155138.jpg
Här ligger lyftarna i ett oljebad tillsvidare. Enligt service manualen fick man inte än lägga lyftarna uppochner då det kan komma in luft och orsaka missljud. Så jag väljer nog att låta dom ligga där ifred och se om något skit löser sig det sista kommer nog ut efter några oljebyten. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-8481e2a048e460c08d254d09b608882a.jpg
Då vi tyvärr inte hade en insexbits som var lång nog för att kunna komma ända ner till topplocks bultarna så fick vi vända på motorn och börja jobba nedifrån och upp istället. Kan säga att oljetråget var ju inte jätte mysigt men det värsta var oljepickupen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-46e515a771c5b752ee33096c9dfaf59f.jpg
Var ju inte jätte kul att se metall spån på pickupfiltret, så vi får se om vi hittar källan snart.
Nu tog dagen slut och eftersom vi inte kunde få dän toppen för att få ut kolvarna så var det ingen ide att lossa på dom nu. smile Så vi plockade i ordning och var klara för idag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-271ba13ddc1b39da934237db2c27d387.jpg
Lite Överblick på hur det gick idag. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-4869b2547b0a9447667b878a9dd192a1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-469691326cc9627aab0f0920ade243fc.jpg
Här är även lite fin bilder när motorn står lite halvt isär. tycket bilderna vart ganska fräna! big_smile

Nu ska det bara beställas lite packningar till ihop monteringen och lite annat smått och gott!
Det var allt för idag! Hare bra. big_smile
Senast redigerat av Isak-s (13 oktober 2014)

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
13 oktober 2014
Trådstartare
#14
Ännu en dag i verkstaden har gått och nu är allt isär! smile Idag fick jag låna en lång och grov insex bits av en polare, så nu kunde arbetet fortsätta! Började med att lossa bultarna till toppen lite i taget och i ett typ av korsmönster. Finns inte mycket mer att säga så här kommer lite bilder smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-76a323d525110664c9b40ef869415d2d.jpg
Toppen bortplockade och den såg riktigt fräsch ut inga tecken på läckage eller sprickor, det blir man ju alltid glad av. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-fb964b4cba4155a2ad4b13a2f03f42b4.jpg
Tyvärr var det inte lika bra med blocket det var repor i nästan varje cylinder. sad så planen blir att antingen lämna in det här blocket på borrning och honing eller om jag har tur så är blocket på den andra motorn i bättre skick och kanske inte behöver borras. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-8384d4a0f1b6302cb64acd1cc7b467df.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-8a45661b8b84c854540154a91e8bdd7c.jpg
Är det någon här som vet vad dom små metallringarna är till för? Är det för att topplockspackningen ska täta bättre? Är det original eller är blocket o-ringat? smile Efter lite forskning så kom jag fram att det var o-ringat det är ju trevligt. smile

Nästa att åka ut var kolvarna dom verkade också vara i gott skick än så länge, lagren var inte lika slitna som ramlagren. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-5d7d6c8d78d42627664a13b09d8487f0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-a548233f63568624d6b8f8abfd446fc6.jpg Kontakt ytorna var också helt ok smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-3f411c0ac978c069a74b5fcb7102fea7.jpg
Så nu till ramlagren och dom var väll som förväntat väldigt slitna. Lager nummer ett hade ett djupt spår i sig hela vägen runt! hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-9aaa7227fe0460190dafed47165b1dc5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-d5b970cad67546fd216d3da768687a78.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-4bcb1ca543846c2299e7511a9dbd59fc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-4bcb1ca543846c2299e7511a9dbd59fc.jpg
Så nya vevlager blir det att beställa så fort jag har mätt in veven smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-c06671a282dbb24b497a59905b356db4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-057a442cfb307359cf4ada7fc020d82c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b077447916302dc1051cbb6fc433c12c.jpg

Planen tills vidare blir att städa i garaget och fixa en bra ordning så man kan hitta allt. Mäta allt och beställa hem nya lager och sen tvätta och polera lite delar. Sen till slut kanske man kan få den att gå! Det var allt för den här gången! smile
Senast redigerat av Isak-s (13 oktober 2014)

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
13 oktober 2014
Trådstartare
#15
WobbzGurka skrev:
tycker absolut att du ska bygga eget grenrör! topmount ftw wink!

Jaa, det är riktigt fränt! smile

341 Inlägg
13 oktober 2014
#16
Tycker dessa bilarna går riktigt fint smile
Just chassit är jag inte så sugen på (inte mycket för det oanvändbara baksätet osv) men likadan motor lär det hamna en i någon framtida bil! smile


Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
13 oktober 2014
Trådstartare
#17
VictorP skrev:
Tycker dessa bilarna går riktigt fint smile
Just chassit är jag inte så sugen på (inte mycket för det oanvändbara baksätet osv) men likadan motor lär det hamna en i någon framtida bil! smile

jaa motorerna verkar väldigt trevliga så länge man tar hand om dom ordentligt, själv så gillar jag chassit men håller helt med dig angående baksätet blir kanske att ta ut det helt och hållet istället. smile Låter ju riktigt kul att lägga en Ca18 i något annat chassi, det är väl inte jätte vanligt och låter som ett kul projekt, du får länka det när du börjar på det wink

341 Inlägg
13 oktober 2014
#18
Håller med dig om att chassit är häftigt, men dessvärre känns det som fel bil till just mig smile
Bra potencial i motorerna med verkar det som efter lite efterforskning, så är sugen helt klart smile


Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
13 oktober 2014
Trådstartare
#19
VictorP skrev:
Håller med dig om att chassit är häftigt, men dessvärre känns det som fel bil till just mig smile
Bra potencial i motorerna med verkar det som efter lite efterforskning, så är sugen helt klart smile

Okej, ja motorerna verkar ju inte va så dåliga, men lådorna tål väl inte lika mycket dock smile

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
16 oktober 2014
Trådstartare
#20
Idag och igår har jag tagit med lite prylar till skolan för att blästra dom. Det som har blästrats är insuget och ventil kåporna då dom var fyllda med med svart slem även insuget. så nu är dom rena och redo för efter behandling!

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-118996ce073e73ebc4bdad2f4d35a3cd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-80dd2b5bb1ccada1402ff748e502cab5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-700f1d2c877b608130c7f48e73af60bf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-6dc5394e7861ab43942adb7417a79497.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-d3b79d8dcdd1b68ef705d4794fa40004.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-38609de20fd733f66b6a594295a3d1ce.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-3359af08d183d8f3b2c06edc45adfd58.jpg


Sök