Hej! Dags för dagens uppdatering!
Han med lite små saker i går bland annat ta bort fronten och fram skärmarna. skärmarna tog jag främst bort för att det är trångt så har ingen lust att skada dom i onödan plus att det ger lite mera utrymme. Under skärmarna hade det även samlats massa jord, som ni ser så ligger det en liten hög på golvet på båda sidorna.
Efter det så plockades kylare, intercooler och tryckrör bort tömde ut både oljan och vattnet och så här såg dom ut.
Oljan var helt okej kolsvart men inga spår av metallspån eller klumpar.
Vattnet var dock inte lika kul, förra ägaren hade nog inte hört talas om glykol så det som kom ut var brunt vatten med en och annan klump i...
Det var allt jag han med igår.
Idag han jag plocka bort lite fler saker bland annat generatorn, servopumpen, dom flesta elkablarna, vattenslangar och även lossa på downpipen.
När jag lossa downpipen såg jag en fin avgas upphängning, måste vara original.
Dock så tror jag att en bult skar i "armbågen" på downpipen då den kärva och gick av
Det saknades en mutter till grenröret, undra vart den tagit vägen?
Här är en liten översiktsbild när det mesta är bortplockat, servopumpen hänger också löst.
Jag valde att ta bort hela servo pumpen för att slipa tömma den och kladda oljan och om jag väljer att inte plocka isär den så slipper jag lufta systemet när allt går ihop igen. Samma sak med med slavcylindern det är enklare att skruva bort hela cylindern än att drälla med vätskan och sen behöva lufta allt senare. Nu när alla sladdar och slangar är bortkopplade så kan jag snart lyfta ur motorn dock så har jag inte bestämt om jag ska lyfta ut motorn med lådan eller om jag ska försöka dela på den och bara lyfta ut motorn, vad tror ni blir lättast? För att lyfta ur motorn krävs dock en ganska viktig grej, en motor lyft antingen blir det att låna en eller så får man väl köpa en på Biltema. Mer om det senare först måste allt plockas bort först.
Det var dagens uppdatering. Vad tycker ni om upplägget? Borde jag lägga upp fler bilder eller färre, kanske skriva mer om vad jag gör och tänker? Kom gärna med respons och kritik!
Imorgon så får vi se vad jag hinner med kanske blir det lite små pill, lossa växellådan lite och se över så jag inte missat några slangar eller kablar, annars får jag vänta tills helgen då jag kanske får tag på en lyft. Hej så länge!