Hej hopp!
Idag blir det mer tips och tricks!
Jag har tänkt att köra med arp bultar till toppen för att dom är lite tåligare. Då jag har ett oringat block så blir det original packning också.
här är ser man pinbultarna installerade dom ska endast dras åt för hand.
Om ni har gjort det här kanske ni även sett att en pinnbult sticker ut längre än dom andra, jag var inne på att kapa den då jag trodde att det fans risk för att muttern skulle bottna i gängan och inte i toppen.
Som tur var gjorde jag inte det utan kollade lite noggrannare på toppen, då toppen är högre just vid den bulten.
Så här långt ner går hylsan på alla ställen.
Här ser vi att det finns mer gods för att kompensera för det grundare hålet.
Då ARP är Amerikanskt så är självklart muttrarna i Tum, Hylsan är en 12 kants 1/2 tums stor med 3/8 koppling.
dock så är det trångt i toppen och en vanlig hylsa går inte ner.
Så jag köpte den här på Swedol för 25kr.
Dock så måste den vara Max 18mm tjock så jag var tvungen att slipa ner den för att den skulle passa. Original så är den 19mm så det var inte så mycket som skulle tas bort.
Jag var lite nojig över att hylsan skulle spricka. Men nu har jag provat och den tål 108 nm
passar perfeckt!
Efter att allt var draget i flera steg upp till 108 NM så är det dags för lyftare och kamaxlarna.
Här är lyftarna efter CA ett halv år i oljebad.
Hur du gör rent lyftarna utan att plocka isär domAnvänd ventilslips handtaget och sätt den på ovansidan på lyftaren.
När man trycker ner handtaget så sprutar all gammal olja ut. Pumpa tills oljan är slut.
Nu har vi dock ett problem, Det finns ingen olja i lyftarna?! så för att för fylla dom så lägger man alla i ett oljebad.
Och gör samma sak igen, fast den här gången så kommer det luft bubblor istället.
Handtaget är även ett väldigt bra verktyg för att ta ut lyftarna med utan att skada dom.
Oljepumps demontering!Oljepumpen är som ni vet ganska viktig för att motorn ska må bra och jag var lyckligt lottad med att få med extra!
En av pumparna såg ny och ren ut medans den andra gammal och sliten. Så jag tänkte ganska uppenbart "Jag tar den nya såklart" men bara för att så tänkte jag skruva isär den och kolla för säkerhetskull.
Väl inne så hittar man två kugghjul som pumpar upp oljan.
Dom måtten som man ska kolla är:
Spelet mellan ytterväggen och det yttre drevet.
Mellan kugghjulen
Och mellan locket och kugghjulen.
När jag kollade på locket så såg jag tyvärr ett gäng med stora repor!
Det sög ju, men då jag hade en till så var det väll lika bra att kolla om den var i bättre skick.
Dock så var dom muttrarna söner dragna så jag provade lite ett knep för att kunna lossa dom.
Knacka på skallen för att försöka trycka till baka materialet.
Se sen till att bittsen är hela vägen ner.
Och hoppas på att det fungerar, det gjorde det inte för mig iaf....
Så jag tog fram borrmaskinen och borrade bort skallen.
Den här pumpen var i betydligt bättre skick! Den hade nästan inga repor alls och såg inte ut att ha pumpat några metallspån.
Det var en liten repa men betydligt mindre än på den andra pumpen.
Kamaxel monteringSom många av er säkert vet så är det populärt att byta till dubbla avgas kammar på ca18 då den har ett högre lyft och duration. Och efter som jag hade två så vart det ju lika bra att sätta i dom från början.
Avgaskammen känns lätt igen på den lilla piggen och splinesen som sitter ihop med CASen. (kamaxel sensorn)
Kam axel överfallen kan vi kalla dom, är markerade för insug och avgas sida samt numrerade. E för Exhaust och I för intake samt numrerade framifrån och bakåt.
Vid kamaxel packboxen sitter det ett litet oljehål undertill som ser till att packningen inte torkar ut och hålls smord.
Oljan måste sen ta vägen någon stans och för att inte det ska börja läcka så sitter det två spår i Överfallet som leder tillbaka överflödig olja. Se till att dom här spåren är igen täppta!
Allt för idag!