3286
Sök

Nissan 200sx s13 Driftprojekt och motorrenovering

Nissan 200sx s13 som ska få nytt liv igen. Blir lite uppfräschning av karossen, trimning och allmän renovering av motorn. Allt det här i ett väldigt litet garage.

Alla sätt är bra utom dom dåliga
43 634 Visningar
Uppdaterades senast 3 november 2015
166 Inlägg
9 april 2015
#42
Riktigt bra och noggrann förklaringar, De uppskattas! fräsha bilder vart det ju! smile


Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
9 april 2015
Trådstartare
#43
Nissan200sx- skrev:
Ser bra ut,  gött att de rullar på! smile

Tack så mycket! Ja nu sätter det igång smile

napster33 skrev:
Riktigt bra och noggrann förklaringar, De uppskattas! fräsha bilder vart det ju! smile

Va bra! väldigt kul med positiv feedback så man vet att det går åt rätt håll. smile

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
#44
Söndags uppdatering!

smörj upp lagerna och lägg veven på plats. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-285c1cf66193a1928aabdc046e8c460b.jpg

smörj och lägg på överfallen, sen "main bearing beam" Jag har ingen aning om vad den kallas på svenska tyvärr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-4353350b8f40cd6feea860c80c03d893.jpg


Dra sedan åt verktyget så hårt det går. Tänk på att placera ringarna på rätt ställe innan man sätter på kolvringskompressorn. Ringarna ska placeras 180 grader från varandra. Den övre kompringen placeras uppe till höger då hamnar den undre kompringen nere till vänster, den övre oljeringen kan man välja att placera uppe till vänster eller på samma ställe som första kompringen. Andra oljeringen hamnar då 180 grader från första oljeringen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-90d34781bd1505e6aad76f346c5c34ed.jpg

Alla ringar på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-3f868e48527a6384b0ec753b608743c4.jpg

Trä över kolvringskompresorn och se till att kolven sticker ut en bit undertill för att underlätta vid monteringen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-5b36bd6c2bbc697fe37f999328ec2f69.jpg

Se till att lagren är på plats och att oljehålen möter varandra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-887585aed61872a3bd955b0b0339d418.jpg


olja in allt ordentligt och sätt ner kolven i blocket, jag har använt mig av ATF olja som smörj medel då det inte är riktigt lika flottigt som motor olja och det ska se till att ringarna slits in ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-ed492e28dabe94b29ba472eaa22d3ae9.jpg

Det här är det viktigaste! knacka på kolvringskompresorn för att se till att den ligger helt plant mot blocket, blir det en liten springa så kommer en ring att fjädra ut och om man slår hårt så kan ringen ta skada.https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-9e507e154c13081f925e8069cd4025f3.jpg

Knacka försiktigt ner kolven med ett trä eller gummi handtag ta inte i för hårt ifall en ring hoppar ut.


Samma sak här så mäts även vevlagren upp. här så va spelet betydligt större, tror det största landa på 0,07 medans resten låg närmare 0,05. Jag tror inte det här spelet kommer vara ett problem men det återstår att se.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-9a075b09cdc76de6a80fcb58fa433dfd.jpg

Skrapa bort plastigaugen med nageln och tvätta noga sen på med fett och dra åt allt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-7b1c3098e6457a43a87a6e2e6e6534bb.jpg

När man drar åt vevlagren så kan man tänka på att inte dra från sidan så att veven snurrar runt utan längsmed motorn då sitter allt still och det blir lättare att dra åt muttrarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-5d1852f3ceb11599d9f0188a6215ce8f.jpg

Det var allt för idag! smile

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
17 april 2015
Trådstartare
#45
Hej hopp!

Idag blir det mer tips och tricks! big_smile

Jag har tänkt att köra med arp bultar till toppen för att dom är lite tåligare. Då jag har ett oringat block så blir det original packning också.

här är ser man pinbultarna installerade dom ska endast dras åt för hand.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-5025d06b9b6f9584c22ffa807f082e60.jpg

Om ni har gjort det här kanske ni även sett att en pinnbult sticker ut längre än dom andra, jag var inne på att kapa den då jag trodde att det fans risk för att muttern skulle bottna i gängan och inte i toppen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-a71a2f73a0952f72820d46f29ddf8d67.jpg
Som tur var gjorde jag inte det utan kollade lite noggrannare på toppen, då toppen är högre just vid den bulten.

Så här långt ner går hylsan på alla ställen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-58e3dfaeaacebc736950b791b4de34e8.jpg

Här ser vi att det finns mer gods för att kompensera för det grundare hålet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-4022cbf38de096bc086ad8dba0d237b3.jpg

Då ARP är Amerikanskt så är självklart muttrarna i Tum, Hylsan är en 12 kants 1/2 tums stor med 3/8 koppling.
dock så är det trångt i toppen och en vanlig hylsa går inte ner.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-d3d46dff1b7249d0fb12139e2de153ea.jpg

Så jag köpte den här på Swedol för 25kr. smile Dock så måste den vara Max 18mm tjock så jag var tvungen att slipa ner den för att den skulle passa. Original så är den 19mm så det var inte så mycket som skulle tas bort.
Jag var lite nojig över att hylsan skulle spricka. Men nu har jag provat och den tål 108 nm wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-fc4288392b71a6549746c1a198256949.jpg

passar perfeckt! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-51769d1775be341f3cc381161163407b.jpg

Efter att allt var draget i flera steg upp till 108 NM så är det dags för lyftare och kamaxlarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-3b8fafb4c2b0241f51a2c14d905c4755.jpg

Här är lyftarna efter CA ett halv år i oljebad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-533b840cd7f6f9e8ea228806bc52da42.jpg

Hur du gör rent lyftarna utan att plocka isär dom

Använd ventilslips handtaget och sätt den på ovansidan på lyftaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-eb9f2ee3ecd1a53a6a362da0de6ff5be.jpg

När man trycker ner handtaget så sprutar all gammal olja ut. Pumpa tills oljan är slut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-cc6f175eb6e6a4eae5ab4f308f76d4b7.jpg

Nu har vi dock ett problem, Det finns ingen olja i lyftarna?! så för att för fylla dom så lägger man alla i ett oljebad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-872010b1b0481cc62eadf425a712ed5f.jpg

Och gör samma sak igen, fast den här gången så kommer det luft bubblor istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-6e97f7ffdb79b073505816d6234fffd8.jpg


Handtaget är även ett väldigt bra verktyg för att ta ut lyftarna med utan att skada dom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-0ea9339adb03f7a2b06c2367a4dee64a.jpg

Oljepumps demontering!

Oljepumpen är som ni vet ganska viktig för att motorn ska må bra och jag var lyckligt lottad med att få med extra!
En av pumparna såg ny och ren ut medans den andra gammal och sliten. Så jag tänkte ganska uppenbart "Jag tar den nya såklart" men bara för att så tänkte jag skruva isär den och kolla för säkerhetskull.

Väl inne så hittar man två kugghjul som pumpar upp oljan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-e106c708fc340cb2fd132e19c6b99f74.jpg

Dom måtten som man ska kolla är:
Spelet mellan ytterväggen och det yttre drevet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-c6f13afafb1346fb973ac60a96461b1d.jpg

Mellan kugghjulen
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-58b26198b576194d44dad31263c1c676.jpg

Och mellan locket och kugghjulen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-749d3772a94b69c90447df8a16797476.jpg

När jag kollade på locket så såg jag tyvärr ett gäng med stora repor!
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-d6e87aa44694b10d15ba65e1ec300b3d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-710d2ce053125a8b5b31f5a98cdd7bbd.jpg

Det sög ju, men då jag hade en till så var det väll lika bra att kolla om den var i bättre skick.
Dock så var dom muttrarna söner dragna så jag provade lite ett knep för att kunna lossa dom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-92eacca885d7aa7452d6c4d0937887c1.jpg

Knacka på skallen för att försöka trycka till baka materialet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-e2e5e86299ea62b1898481bd08547d3c.jpg

Se sen till att bittsen är hela vägen ner.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-d6d2b5c91c2b48663e3f7e78aca900a1.jpg

Och hoppas på att det fungerar, det gjorde det inte för mig iaf....
Så jag tog fram borrmaskinen och borrade bort skallen. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-7892d423abe8582ab77d77e2e9d02853.jpg

Den här pumpen var i betydligt bättre skick! Den hade nästan inga repor alls och såg inte ut att ha pumpat några metallspån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b366e5944ae51ff8321ff699d0548c33.jpg

Det var en liten repa men betydligt mindre än på den andra pumpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-7cb9aba4c78bea3e35f2856cf696cd47.jpg

Kamaxel montering
Som många av er säkert vet så är det populärt att byta till dubbla avgas kammar på ca18 då den har ett högre lyft och duration. Och efter som jag hade två så vart det ju lika bra att sätta i dom från början.
Avgaskammen känns lätt igen på den lilla piggen och splinesen som sitter ihop med CASen. (kamaxel sensorn)
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-10d1e5d0a3d5da029dbd028981a161f5.jpg

Kam axel överfallen kan vi kalla dom, är markerade för insug och avgas sida samt numrerade. E för Exhaust och I för intake samt numrerade framifrån och bakåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-ff60307cc54ea7a57ce05535b0da6131.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-fb355723e9a6b73d9bbb42e17711cd40.jpg

Vid kamaxel packboxen sitter det ett litet oljehål undertill som ser till att packningen inte torkar ut och hålls smord.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-e9d8318b99bbbc25f0a987e076676d73.jpg

Oljan måste sen ta vägen någon stans och för att inte det ska börja läcka så sitter det två spår i Överfallet som leder tillbaka överflödig olja. Se till att dom här spåren är igen täppta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-065fac4d9f1b9aa87bdcca22ec3e088a.jpg

Allt för idag! big_smile

70 Inlägg
18 april 2015
#46
Riktigt bra läsning och kul att du skriver så mycket info om allt smile
Väldigt användbart då man själv ska sätta ihop sin motor snart!

Gilla oss på Facebook!
Hallinden Garaget
Följ mitt projekt!
Nissan 200SX S13 - Hallinden Garaget

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#47
TobiasHagglund skrev:
Riktigt bra läsning och kul att du skriver så mycket info om allt smile
Väldigt användbart då man själv ska sätta ihop sin motor snart!

Tack så mycket! big_smile Va kul att det kommer till användning. Är ju så tråkigt om något går sönder för att man missar något litet hmm
Lycka till med ditt bygge! smile

297 Inlägg
19 april 2015
#48
Riktigt rolig läsning! Bilen blir nog perfekt sen när den är flrdig!
Följer självklart! smile


Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#49
Naslund93 skrev:
Riktigt rolig läsning! Bilen blir nog perfekt sen när den är flrdig!
Följer självklart! smile

Tack så mycket, kul att du följer big_smile
Vi får hoppas, kommer bli kul att få börja pilla med karossen så fort motorn är klar. smile

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#50
Vart ont om uppdateringar här ett tag, har fått ganska mycket gjort dom senaste dagarna men tyvärr inte orkat uppdatera här så nu blir det en snabb och lång uppdatering med många bilder. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-1dfd7000a6d402732ad86662a2d3425d.jpg
På med lite flytande packning innan oljetrågspackningen kommer på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-720997d9f911e7014e1b7174617cce4b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-2eccac65b8c4906b5c1ff00dc4689bed.jpg
En extra klick i skarven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-4e17dbe094772265769251e7982cfb1e.jpg
Sen på med packning på tråget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-eac6b925ee61cff94b7cc3aa50149f6a.jpg
Sätt på plats och skruva ditt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-72fc81990a8633782592edf47e1394c8.jpg
Jag struntar i att torka bort överflödet men om man vill det så är det enklare att skära bort det när det har torkat, då blir det inte lika kladdigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-e8cc0919920a5ff76ac9af7242acd5d3.jpg
"runnersen" eller vad man ska kalla den preppas för lack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-10f053f07a3e6a92c3ea60ea25bb6502.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-9e9d3b37ff179a19419fbab960268a8d.jpg
Insuget lackat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-4e18d6fc307236c45eb2327db0e9a1ad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-33d841fe226fc3afd9a5f4a092760ed6.jpg
Tomgångsstyrning som jag ändå tog bort för att kunna sätta dit fuelrailen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-8d2bc3a0c0617fb6d46f6a3b53199e36.jpg
Vattenpump, spännrulle och löprulle på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-a1230b308b144d83f14f05bcba800fac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-778a8ea593c1087560c63353228a11dd.jpg
På med kamremmen och dags för kaminställning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-2f1b79a99a6ee4d22ebee9de62c17924.jpg
Se till att alla markeringar stämmer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-ef6affe31a24b18f084df5320e86136c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-eb561b9a2ad4b970d609ab6da3b29acb.jpg
Då jag kör med avgaskam på insugs sidan så behöver man ställa drevet ett kugg efter original.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-c8df30bf37a1255166b61d959cfc94f5.jpg
På plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-3a7dc9efaa2f1e3b85b3c9f5795d86cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-5f45e23cb466fb5653e88deafa270e5b.jpg
Som sagt sätt inte dit insuget först x) som ni ser så var jag tvungen att ta bort tomgångs styrningen för att få dit spridarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-10fa335465aafb95939f877c2c865b3f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-e977f7aefcfbba04c60bf82c05af1714.jpg
En Nissan termostat på 82C, Notera att det finns ett upp och ett ner på termostaten, Den lilla kulan/ventilen ska vara upp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-ab9b678af1f9d0fdef2e777602d9acdc.jpg
Enda packningen som inte funkade i packningssattsen jag köpte, aja det löser sig med lite flytande packning ist.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-cb2a54e9e0cbdd52d3ee0e4a3a576fc4.jpg
På börjat polera ventilkåporna också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-7514996663c62f1b26f1d358619eabd1.jpg
Kamremskpan vit och fin.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-123ec6276453fcd52874494597c733d3.jpg
Oljekylen är också bra att sätt dit innan insuget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-f89e79b9776f03e74160237f7080df9a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-988cee59f471590083c4acb1901616a6.jpg
Nedre kamremskåpan får lite tättning, låt packningen torka över natten sen dra ditt den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-08df13a76c612f9923e1a78526345020.jpg
Glöm inte att kolla så att styrpinnarna till kamremskåpan är på plats, dom behövs för att kam sensorn ska bli centrerad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-be29eddb4dac6d907c16da7b1ea7836e.jpg
Sitter två stycken intryckta i toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-f0856de96247e8d9bd9fedf44dc50c3c.jpg
För kul skull så tog jag isär sensorn, ganska cool grej. Innanför plasten med Mitsubishi märket sitter en diod som lyser genom spåren i skivan på andra sidan sitter det en sensor som känner av när ljuset bryt mellan spåren i skivan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-6ca45effee50a6455b039bc3024f3fd2.jpg
Generator och lite mer saker på plats, det börjar närma sig! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-632d4ab09fa46ecde25e935227743237.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-bc4a2856a072ce0de4a7c8929548faa3.jpg
Filter flytt samt oljesandwich för oljetemp och tryck sensorer.

106 Inlägg
26 april 2015
#51
Riktigt fint projekt och väldigt bra skrivet! smile
Följer och bokmärker!
Senast redigerat av Apexii (26 april 2015)


Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
1 maj 2015
Trådstartare
#52
Full fart i garaget! Fick lite hjälp med det sista på motorn, lånade en turbo av polaren så nu sätter vi igång!

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-d16bd82071b1ac2dbe35ae9dd6502551.jpg
Tack till polarna som hjälpte till att putta in bilen i garaget!

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-eb821912895ff04d21bc864ac12c5ae0.jpg
Motorn upphängd och vi började sätta dit turbo och grenrör.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b52c0f3a26f3236af73a738a3b8d626b.jpg
Vattenrör och oljerör till turbon på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-c40d03e51e271031aeb61444c8d64feb.jpg
Manualen nära till hands. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-2d5eccd28e795dc8139e7df2a5faedd2.jpg
Här ser man alla kopplingarna, med olja in högst upp olja ut längst ner sen vatten in på andra sidan och vatten ut härot.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-e28d233dccd038d0744143fa405b013b.jpg
Sen på med svänghjulet, jag tog lite gänglåsning på bultarna för att vara på den säkra sidan man vill ju inte att svänghjulet ska komma flygande. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-641b5957296d70321877be1a834568b3.jpg
Tyvärr fick jag ingen bild på "pilot bussningen" den som sitter inne i veven och centrerar lamellen. Dit med lamell och centrerings verktyget. jag använde det från japtuning, vart lite förvånad när jag såg att det var i plast men det fungerade bra. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-ce6efb41054363f417770496311f158f.jpg
Sen dit med tryckplattan, nu gör vi en liten återblick till förra hösten....

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-f371e3a7e3f6d2c214a61aed7c674a56.jpg
Kommer ni ihåg den där! det gjorde inte jag så jag saknar en bult till tryckplattan... Fan! så det var ju bara att lägga ner allting nu och försöka få tag på nya.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-a5874a9550a9895126842768a4acd306.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-d893b63bce65a0aabd76e0d971c3f827.jpg
Motorn väntar nu på sina bultar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-79959ad374516dfcbf4a81a48a8ac063.jpg
Det var allt vi han med den dagen. smile

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
1 maj 2015
Trådstartare
#53
Apexii skrev:
Riktigt fint projekt och väldigt bra skrivet! smile
Följer och bokmärker!

Tack så mycket! Va kul att du vill följa mitt projekt. big_smile

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
1 maj 2015
Trådstartare
#54
Föra inläggets tråkigheter löste sig ganska snabbt dock, på swedol så har dom insexskruv som är graderade till 12,9.
För er som inte har koll på nummer graderingen så ska jag ge en snabb förklaring. Bultarna runt om motorn är graderade 4, 7 och 9 i modern gradering så står 7an för 8,8 och 9an för 9,8. till tryckplattan är det gradering 9,8 och för att ni ska få en referens så ligger arp bultar på 12,9. Så nu har jag ARP bultar till tryckplattan wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-8f2e49389aaa35acd778b94ae34fca58.jpg
Först göra rent allting ordentligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-730a636af73e05cee463c72be8cfaf82.jpg
Här är bultarna, riktigt snygga wink Så om ni har tur så kan ni dra till swedol och köpa topplocksbult, lite billigare än ARP wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-61db3df006438f6477329dff824a7307.jpg
På med låsbrickor

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-4fd82a4dfcea3a7756f191b838bdd21e.jpg
Och en droppe gänglåssning också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-e71eca2ea2b78af4b581c2e4a9bdf7b8.jpg
Så här kan man göra om man inte har någon som håller emot när man ska dra åt bultarna. Brytskaftet sitter i svänghjulsbulten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-0fcc2fb1a8522fb56fbe69d23e569a4f.jpg
Nästa problem var fjädern som ska hjälpa till att hålla kvar kopplingsgaffeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-6f86aebc73ef73aa88ea50e5f285bbbf.jpg
Har man lite piano tråd så går det att bocka till en egen. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-9547c8e142d7c480b91b4301979afb9b.jpg
Funkar fin fint!

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-91104b624bd05751e65b48cf2c5a84f2.jpg
Då några gängor i växellådan var sönder dragna så fick lag lyfta ner den också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-0f8e7d501c95e7f1950d9e3fb7f384b8.jpg
Då kardan bultarna satt så himla hårt så lossade jag lagret och drog ut hela axeln ur växellådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-29c560078d3f551466e1168f7518b30f.jpg
Tomt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-8239aaf3739cc336568cbb8c55e55737.jpg
Fin två fel.... alltid kul med seriösa ägare....

Gör dina egna Polyuretan fästen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-3765aaf5f2893a3ba9cc8b2950f8abcf.jpg
Man måste ju stumma upp alla fästen lite gran och istället för att lägga några hundra så köpte jag vindrutetätning, varför just den och inte silikon? Jo för den är av Polyuretan och är gjord för att limma fast gummi med gummi.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-509dd7cc3ff34298613025ec64c16fe8.jpg
Gör hål med en skruv mejsel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-3985e5fc3a95c3be4497fd24156cd026.jpg
Sätt fast tuben en kittpisstol.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-bbc6ba68ab962918042cc43f836bf96c.jpg
Sen gör är det bara att göra rent ordentligt och bara pumpa på. tongue Använd gärna handskar för det är JÄTTE kladdigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b30209087ce149959998b9796f377dd4.jpg
Junior puckarna är också ihop limmade.

Klart slut, nu ska jag ut i garaget och fixa växellådan. smile

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
10 maj 2015
Trådstartare
#55
Hej Hej! Så bra gick det att hinna till 2 maj...

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-ca18700dc93d04e1775f183a064865d5.jpg
Så här ser det ut nu iaf, all kringutrustning börjar komma på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-2ae4e02b0236e77566ffa2727fd00642.jpg
Höhö, jag är nog den enda som kör uppgraderad kylare men inte fläktar... aja blir den för varm så vet jag vad jag behöver byta, tycker dock att plast kåpan fyller ut tomrummet väldigt bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-7eb3988843d326f13b02f0af0dbdaa4b.jpg
En bit slang som vibrations dämpare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-8aab1bfbb7fe30ee6b7749ab81123ed3.jpg
Intercoolern på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-7055771afd9d99903fc7c798c7a92b3b.jpg
Två halvtaskigt polerade ventilkåpor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-18dedaede763836b1c443de65927000b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-16ce0c1d2bbb545b0ecf4294835cc8e7.jpg
Sen svarvade jag även till dom här pluggarna som ska sitta på baksidan på toppen, vanligtvis så är dom gjorda i gummi men jag hade inga och orkade inte beställa nya så det vart smidigare att svara till två i aluminium.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-38b0ab208b6fcd5db32882b61c5f5fbf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-31d232b1cbaee7c9d50c93c5c7a329c8.jpg
Tryckrör och annat är nu på.

självklart blir det en film på uppstarten också. Än så länge knackar lyftarna ganska mycket, jag hoppas att det försvinner efter att jag kört den ordentligt varm, nu vart det endast prov start då jag har mer saker att fixa. smile
[video]http://www.garaget.org/video/149104[/video]

303 Inlägg
11 maj 2015
#56
Då jag kör med avgaskam på insugs sidan så behöver man ställa drevet ett kugg efter original.

Står inte kammen en kugg FÖRE original på bilden?

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
#57
amazonsimme skrev:
Då jag kör med avgaskam på insugs sidan så behöver man ställa drevet ett kugg efter original.

Står inte kammen en kugg FÖRE original på bilden?

det beror väll på hur man ser det? Jag tycker att den vita pricken är efter markeringen på plattan bakom? Jag var dock tvungen att dubbel kolla och hittade en guide där en snubbe visade en bild på hur det skulle sitta. smile

303 Inlägg
11 maj 2015
#58
Isak-s skrev:
amazonsimme skrev:
Då jag kör med avgaskam på insugs sidan så behöver man ställa drevet ett kugg efter original.

Står inte kammen en kugg FÖRE original på bilden?

det beror väll på hur man ser det? Jag tycker att den vita pricken är efter markeringen på plattan bakom? Jag var dock tvungen att dubbel kolla och hittade en guide där en snubbe visade en bild på hur det skulle sitta. smile

om man ser till vilket håll motorn snurrar har insug redan gått förbi markeringen när vevaxeln är på sin markering.  Alltså före original.

Men bara dubbelkolla på hur andra har gjort. Annars är den ju två kuggar fel nu. :-)

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
#59
amazonsimme skrev:
Isak-s skrev:
amazonsimme skrev:

Står inte kammen en kugg FÖRE original på bilden?

det beror väll på hur man ser det? Jag tycker att den vita pricken är efter markeringen på plattan bakom? Jag var dock tvungen att dubbel kolla och hittade en guide där en snubbe visade en bild på hur det skulle sitta. smile

om man ser till vilket håll motorn snurrar har insug redan gått förbi markeringen när vevaxeln är på sin markering.  Alltså före original.

Men bara dubbelkolla på hur andra har gjort. Annars är den ju två kuggar fel nu. :-)

Ja så är det såklart! Då är det bara jag som tänkte fel hehe, tongue som tur är så står kammen rätt bara att jag har skrivit efter istället för före, bra att någon har koll!  smile

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
17 maj 2015
Trådstartare
#60
Nu är man tillbaka efter en trevlig lördag med både Björkvik och tüsk/japan träffen, innan jag åkte iväg så han jag fixa lite små saker samt ge den en chans hos besiktningen. Vart några tvåor på bland annat felfärg på blinkers och ett slitet däck. Hursomhelst det här gjorde jag innan besiktningen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-67f4bc605f32805ffcdb4f0b96c8be0f.jpg
Jag behövde nya stabiliseringsstag då kulan i kulleden hade lossnat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-467012896ba4b4de63bf1445725c3a73.jpg
Som ersättning blev det dom här stagen från Biltema, hehe vi får se hur bra dom håller. Dom här stagen är dock inte till s13 utan till Volvo s40 bak men ser likadana ut och passar rakt på. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-c8492f515275f670da75008df472f5e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-961cee61747edb7e61b20b9f555c6ac6.jpg
Sen svetsade jag en liten catch tank till vevhusventilationen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-e42f6fe3f10d7d3f5b3083259c23d80b.jpg
Här är en super snygg bild på vart alla rören går.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-174e97303567c268da9e3796eada474d.jpg
Jag har kopplat catch tanken mellan vänstra ventilkåpan och insuget så att eventuell olja inte kommer med in i insuget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-ad1ebaad755cf5f0c309bd9c91f640d8.jpg
blev ett enkelt fäste med en plåt som skruvades fast sen två slang klämmor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-2d577a50024dc5bec965b2bf714a713a.jpg
Så här blev resultatet.

Sen fick jag problem med att lamporna inte fungerade, hittade att det inte kom någon ström genom reglaget vid ratten, så jag plockade isär den för att kolla. Väl inne så är det ett gäng bleck som ska komma i kontakt med varandra för att olika lampor ska tändas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-550b808c721803773dcdb5a9fb40ff31.jpg

Blecket i mitten är den som går till "day time unit" eller till dom tre reläerna som styr positions lysena och baklamporna. Den ville inte fjädra tillbaka och sluta kretsen så jag böjde till den lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-ee7dcd7d5e2ffe57f4347f0623db1979.jpg

Sen sattes allt ihop och nu funkar det! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-fdf6f46021cdec89c13064fcc230d41a.jpg

Så här ser bilen ut nu, ingen skönhet direkt men den är kul att köra iaf. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-5717fb69b2e873f09bdd1b8d16145be2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-c6abd3f3adedd19b938724199d9e657d.jpg

Är inte så jätte förtjust i den röda panelen, får se vad man ska göra med den i framtiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-4743479d7d2999672bf3c300354d7d3e.jpg

Tack och hej! smile


Sök