3064
Sök

Nissan 200sx s13 Driftprojekt och motorrenovering

Nissan 200sx s13 som ska få nytt liv igen. Blir lite uppfräschning av karossen, trimning och allmän renovering av motorn. Allt det här i ett väldigt litet garage.

Alla sätt är bra utom dom dåliga
43 636 Visningar
Uppdaterades senast 3 november 2015
380 Inlägg
17 maj 2015
#61
Måste säga att jag är mycket imponerad. Väldokumenterat, noggrant och snabbt byggt. Du måste lägga ned mycket tid i garaget smile

Själv har jag inte inte lyft ur motorn ännu... Trots att vi började ungefär samtidigt med våra projekt

Lycka till!


Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
17 maj 2015
Trådstartare
#62
MrCarl skrev:
Måste säga att jag är mycket imponerad. Väldokumenterat, noggrant och snabbt byggt. Du måste lägga ned mycket tid i garaget smile

Själv har jag inte inte lyft ur motorn ännu... Trots att vi började ungefär samtidigt med våra projekt

Lycka till!

Tack så mycket! joro det blir några timmar i garaget. smile

Haha men du har jobbat desto mer med din kaross min är inge vidare utvändigt x)

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
24 maj 2015
Trådstartare
#63
Halloj!

Bilen lever fortfarande, har dock inte gjort så mycket med den än letar mest buggar bara. Har två felkoder som gjort att bilen gått dåligt. Första felet var en dålig tempgivare så ecun trodde bilen var kall och gjorde att den gick fett. Andra felkoden var till knack sensorn, där hade isoleringen kortslutits mot signalkabeln.

Sen har jag haft ett skapligt knackande från motorn till och från, men bara när man ligger vid viss gas, bestämde mig för att kolla alla lyftare en gång till.

Lyftarna var stenhårda trots att man blåste ur all olja ur dom, hittade några stycken som gick att röra på så jag försökte få liv i resten också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-9befc54f87c90feeee7dbe52570e8cce.jpg

Jag provade att smörja upp dom men det hjälpte inte... till sist provade jag med skruvstädet. Med hjälp av en liten hylsa så gick det att pressa in dom lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-1a671d34bf969a2a892f33c765f42dd3.jpg

Efter att dom vart in pressade en liten bit så släppte dom och det gick nu att trycka i hopp dom med fingrarna.

Nu skulle allt bara ihop igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-9ffe00edfda18f046796ddbbca1c1f94.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-6959d252dadaa520d301da84aea73b5c.jpg

Ljudet minskade avsevärt men det låter lite fortfarande. Funderar på att hälla i en oljetillsats vid nästa oljebyte och se om det tar bort ljudet.

Har kollat felsöknings inställningarna i ecun och det verkar inte som om den går in i "closed loop" ska ta loss lambdan imorgon då jag misstänker att det är den som strular.

133 Inlägg
18 juni 2015
#64
Läst igenom hela tråden nu.
gillar att du dokumenterar allt du gör , fortsätt så.
Prem lagd och väntar på uppdatering .
//M

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#65
Hallå allt trevligt folk! ber om ursäkt för det sega uppehållet, det har gått så segt med bilen så blir inte av att  skriva något.

kort och gott så det som har hänt är att jag antar att vevlager spelen är för stora därav knack ljudet. Det låga oljetrycket tyder också på att det läcker ut för mycket olja mellan lagerna. Så nya lager beställda!

För att slippa lyfta ur motorn så har jag lyft ner framvagnen för att komma åt oljepannan och veven lättare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-bc22b5305cd32dfcb7ec1688d99d10f1.jpg
Även fixat en 2:a, bromsslang som inte satt fast. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b93efd45f2fd3cbb71fa02f1618f9727.jpg
Sen råkade det bli ett litet hål här?!?!

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#66
Mr-Matte skrev:
Läst igenom hela tråden nu.
gillar att du dokumenterar allt du gör , fortsätt så.
Prem lagd och väntar på uppdatering .
//M

Tack så mycket! kul att det uppskattas, ska försöka uppdatera lite mer! smile

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
23 juli 2015
Trådstartare
#67
Blir en kort uppdatering utan bilder idag.
Bytte vevlagerna nyss och det visade sig att alla hade snurrat.... hmm
Är ganska säker på att anledningen var för stora spel och dålig oljepump vid första uppstarten. Anledningen till varför jag tror att det bara var just då är att lagerna bara snurrat ca 90 grader och att dom ej blivit sönder tuggade.
Hoppas på bättre resultat vid nästa uppstart, har bytt till lager som är 0,025 mm mindre än original så det borde tajta till lagerspelet lite grann.

Hoppas på att kunna starta upp den och kolla oljetrycket denna vecka.
Tack till alla som fortfarande följer trots att det inte händer så mycket ibland! smile

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
#68
Jaha, vevlagerna bytta ny olja i motorn och fortfarande samma konstiga knack. Är rädd att även ramlagerna har gett upp... hmm Nu letar jag efter en ny motor att dumpa i lite snabbt så man kan köra någonting i år... Motorn som sitter i nu och strular kommer få sig en ny genom gång i vinter i hopp om mer power nästa år. smile

67 Inlägg
26 juli 2015
#69
Ska finnas en motor i strängnäs, grabben la upp det i facebook gruppen: Nissan s13 Owners Sweden förut


Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
30 juli 2015
Trådstartare
#70
Idag vart det ett litet små pyssel, tänkte byta gummi bussningen som sitter på ratt stången och det är ju inge kul att behöva köpa en rund puck med hål i för 500. Så då kan man ju lika gärna försöka att göra en egen. smile

Gjorde först en halvtaskig kopia i frigolit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-d72d5641a7252968fe8438a4fd413518.jpg

Sen grävde ner den i lite sand.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-4262015ea85572ec02857e57f01d5f47.jpg

Aluminiumet som ska användas till bussningen kommer från en gammal turbo som låg och skräpa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-304f955ad570a0d3c2c86576bde7a8d7.jpg

Det svåra var att smälta ner aluminumet, haha... försökte med gasolen men det vart inte tillräckligt mycket värme så jag staplade några tegelstenar till en liten skorsten. I botten la jag grill kol och sen blåste jag med en varmlufts pistol, ner med aluminium bitarna i en konservburk sen var det bara att lägga på ett lock och sen var allt smält på max 20 min.

Sen var det bara att hälla ner aluminiumet i sanden och låta det svalna. Så här blev det efter tredje försöket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-6f03ac4eefa239dc0fc0860e540e4921.jpg

Borrade om hålen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-f6da4a18c98fc9fc423283868cf0bf94.jpg

Sen efter lite slipning så vart den helt ok. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-97ac687d90987a849a1c302c4d5c42f0.jpg

Det har även kommit hem en ny motor som ska i bilen så fort framvagnen är i och den gamla motorn ur! Kommer en update imorgon om motorn smile

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
31 juli 2015
#71
Intressant tråd i hemmatrakterna med smile

Synd på motorproblemen bara, skumt att det blev som det blev när du ändå varit så noggrann hmm

Bara en siffra i reg nr från min med så nära på syskonbilar wink

- Time Attack -

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
31 juli 2015
Trådstartare
#72
NIzmO skrev:
Intressant tråd i hemmatrakterna med smile

Synd på motorproblemen bara, skumt att det blev som det blev när du ändå varit så noggrann hmm

Bara en siffra i reg nr från min med så nära på syskonbilar wink

Tack Tack! Jaa lite besviken vart man ju, men men får plocka isär den senare och se vad jag har missat smile

Haha vilket sammanträffande! big_smile

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
4 augusti 2015
Trådstartare
#73
Äntligen fått mitt paket!
Och i paketet var det tvåkomponents silikongummi som jag tänkte använda till att göra en gjutform av.

Bussningen jag ville byta ut var styrväxel bussningen, då det är den som håller i hela styrväxeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b74323fc6b4ae27db22fba84bae31e6a.jpg

Jag la ner bussningen i en behållare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-c32a1f3282c56fe3584428311bdf588f.jpg

Sen hällde jag över silikongummit över.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-78df91481d7d3dcafcb2cf3fa3fa8da1.jpg

Sen var det bara att försöka få ut bussningen ur formen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-8bc838c065feb978173de3c9446f5eff.jpg

Här är en bussning som är gjord av Epoxy. Jag hoppas den håller, kommer testa passformen imorgon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-f8a887db7723d4425fb2827202313108.jpg

Och en liten bild på den nyinköpta motorn smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-5c0f7611756bb0ff6b849c87c5f4f47e.jpg

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
23 augusti 2015
Trådstartare
#74
Nu har det hänt endel i garaget!
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-4651eeef4d13108f96187b993516f3a9.jpg
Nya bussningar till styrväxeln.

När jag ändå hade motorn ur igen så passade jag på att göra i ordning kabelhärvan, här är en före bild.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-d4f7e979a921bbb7e7e1873af7bf6729.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-04f3e2147180f604df6bc1e8e09fa8e6.jpg

Sen blev det såhär, den gamla eltejpen är borttagen och jag har satt dit flätade kabelstrumpor överallt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-04268bb7ec9e6b5cf35ca5a93106cd1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-4185c25f5063501fd35ecb259285dc64.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-a2e9532957423e0e0ddc139cb3093fa6.jpg
Tillslut var även nya motorn på plats.

flyttade ner säkringsdosan ner hit istället smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-f69ad87feb001f34a1b79d55d5fcc312.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b80a8efe637bf404135ea59e6a8d0ad4.jpg
så här skulle det set ut med toppmount grenröret. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b4a37634a79af7ab9c62f26b37e25704.jpg
Var bara tvungen att flytta in intercoolern big_smile  här har jag böjt till lite ståltråd för att få ett hum om hur jag ska dra tryckrören.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-c6d2443451ef8955ccd3c7ea88c4b139.jpg
Det nya fästet till kyllaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-7ceae670c7e96175d58364e89196181c.jpg
Då jag inte får plats med originalfläkten längre så tog jag volvo fläkten jag fick med den nya motorn. dock var jag tvungen att sätta små distanser så att fläkten inte skulle ta i kylen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-8f5eba63fc1592d2e3feec8393365a6f.jpg
Fläkten fästes med buntband och stor plastbrickor. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-efbc49f27eb59e5e0a208aac662b4b23.jpg
För att kunna dra AN-slang till turbon så köptes det in 3 stycken m14*1,5 mm till an6 adaptrar från Hydroscand.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-eb7ca40df8d6d7640bc43309a2222539.jpg
Himla trevligt med AN-slang roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-40c934c203550f095351d87782533d56.jpg
Sist men inte minst, Stort tack till Melker som gjorde en styrvinkel adapter åt mig, får se om den kommer att fungera då det var jag som gjorde ritningen roll Kolla gärna in hans sida på Facebook "Melkers garage" där han skruvar moppe och cross smile

Det var allt för idag!

1 013 Inlägg
24 augusti 2015
#75
Rolig o spännande läsning o att du verkligen förklarar allt, de uppskattas!
Prenumeration lagd! smile


Fordonsmekaniker
342 Inlägg
24 augusti 2015
#76
Mycket vælskriven projekttråd! Suttit och læst igenom hela nu ^^, All lycka med bilen, och såklart så føljer jag detta wink

DawwE

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
24 augusti 2015
Trådstartare
#77
Razzmouse skrev:
Rolig o spännande läsning o att du verkligen förklarar allt, de uppskattas!
Prenumeration lagd! smile

Daww3 skrev:
Mycket vælskriven projekttråd! Suttit och læst igenom hela nu ^^, All lycka med bilen, och såklart så føljer jag detta wink

Tack så mycket! blir mycket roligare att skriva när det uppskattas! smile

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
28 augusti 2015
Trådstartare
#78
Okej vart va vi....

Jag har använt en "workmate" som den verkar heta. Till att hålla i vinkelslipen och vips så har man en bänk-slip väldigt bra när man ska kapa rör då man bara kan hålla i röret och snurra röret, istället för att hålla i vinkelslipen och hela tiden flytta runt på röret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-98a82501bfae9cf990877c456ddfbe8f.jpg

Med hjälp av lite tejp så får man en rak markering att gå efter. Sen använde jag dremeln till att grada av insidan på röret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-eab0b4dbb5db98ed7f16721e9cc2c9fa.jpg

Åkte förbi Special Mecano och köpte en 5l gas flaska till svetsen. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-ad8516ba47d5ac100bfd62dad26ad286.jpg

Kan tyvärr inte säga att jag är så himla bra på att svetsa rör med MIG roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-a0f89e91864dbc439d23c65774457efa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-53782f58aa6d7d3e10b667216ffd35e3.jpg

Men det här blir nog bra när det får lite färg på sig smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-05fc3e53cea7e13a80d45c3304e84da4.jpg

Nu när jag har flyttat kylaren behöver jag en ny övre kylarslang och hittade denna som visade sig passa bra efter lite lätt modifiering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-464a0245d44c191718d9cc504e7cc908.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-6d495dc4a763664376316abe47681b65.jpg

Här kapar jag upp en stegmuff så den inte ska ha så långa steg.
Först tejp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-55526b1697c7d0502385d378701448e7.jpg

Sen kappa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-95f2a5b324d4214570dde791517b6b0c.jpg

Dock så behövde jag få ner diametern till 2". Nu ett litet tips... Gör inte som jag och kapa ett stort V och tro att man kan böja ihop den, kappa ist fyra spår banka ihopp tills det inte är någon glipa sen kappa igen. Håll på så tills rätt diameter är nådd smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-1bef5af87c4cfdb1936ee71182c94d63.jpg

Och om man har gjort fel så får man kappa till något att fylla ut hålet med roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-e82d259196629f1eb56f863c21d419b7.jpg

Pang på svetsat och klart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-c18068bf3d2a8ce0eccaed199bb40028.jpg

Och för er som är nyfikna så använder jag sämsta svetsen som gjorts, en Bimax från Jula.... men men det sitter ju ihop iallafall tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-20901b7311c4161032992528ebfda7b0.jpg

Och det var det! Fortsättning följer! smile

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
2 september 2015
Trådstartare
#79
Mer småfix i garaget!

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-96908fdc4d76ce6219110798d40df460.jpg
Gjorde en tuff pluspuck att ha i motorrummet som jag kan dra batteriet till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-9c229264dc063e8dc737f6645ce7cef8.jpg
Kabeln går då in till mitten av klossarna där den är fast klämd i skruven, på så vis så är bara bulten som sticker upp strömbelagd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-4fc42729d41ddba73d9d5e82782c908d.jpg
Här placerades den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-05d77922d2cd17e2a0575a67c250a405.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b7fc7f10c99fef58dd551685b9395eff.jpg
Till den undre kylarslangen använde jag denna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-c5c1188025351313d5d26bdfb958ce76.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-98388010a64c9f2c30673b596ca6c322.jpg
Jag klippte min här och det var på gränsen att den blev lite för kort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-6755e190af68389dcdca1235a2b59f4c.jpg
Jag fasade sidorna så att det skulle bli lättare att trä på slangen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-615b1d23d66bfa2c7f50d0f5ee17c401.jpg
Lite fett gjorde också susen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-a1b0e57d37014d6030a0da16ac467a28.jpg
För er som är nyfikna på hur mycket styrvinkel det blev med adaptern på ena sidan och en låsbricka på andra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-1a12cfe79a14ae0b5562f27136e8686e.jpg

--------------Bonus bilder----------------

På något sätt har tråden landat på över 8000 visningar och 56 grymma följare vilket är himla kul, så tycker ni förtjänar en liten paus från alla projekt bilder. Vart en tur till Gröndal i söndags där polaren Fredrik körde så här är några bilder på hans åk!

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-8f63b295b2b6c2bc5bcb24073a7f10ae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-fa1169ed92117fd4cc39ed4164108ee2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-ec65237754c12771b11e35ccdb4b698d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b87aee2ab8fc1a08895079f9e183b12c.jpg

Så nu är man sjukt taggad på att få igång sin egna bil!

Alla sätt är bra utom dom dåliga
64 Inlägg
14 oktober 2015
Trådstartare
#80
Nu är säsongen över och det är dags att börja skruva inför nästa.
Under den senaste månaden har jag felsökt som en idiot och försökt fixa småfel på bilen så att den ska kunna gå igenom besiktningen. Och tro det eller ej men den är nu besiktad!

Fick tyvärr problem med att motorn dog vid ca 5000 varv, såg till att spridarna var ordentligt rena med Ultraljuds tvätt
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-205b6e8b36c796c3c26e26e742b556fb.jpg

Tyvärr löste det inte problemet utan det visade sig (efter lite googlande) att det var slangen mellan turbon och lmm:en som nöp ihop sig och så ströp allting helt och hållet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-5649a8e168d800b2c987c563b96e71ec.jpg
Jag införskaffade en mutternitare, himla trevligt verktyg så den kommer ni få se mer av wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-284b0f46690af96d9b4ca8b43055c630.jpg
Gängorna i bensin tanken var paj så det löstes med nitmuttrar wink

Gjorde en packning av kork papper, tyvärr tål den inte bensin så bra utan krymper lite grann.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-295cf2de119df7d3a240544e21d78d53.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-69d07ea356467c68b3c05e10faab3fc0.jpg
Ska man ut och sladda så vet vi ju att man inte kan köra med öppen diff, så ner med originalaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-29ac46f0dea655239f928b05cd8e78e6.jpg
Som ni vet så har jag ju en B-svets från Jula och om den ska orka bränna igenom godset i diffen så såg jag till att värma den ordentligt med gasolen först.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b788fb1ee4dcd3137018a16b40530f4f.jpg
Sen punkta jag ihop dom så dom skulle ligga still, sen var de bara att bränna på.

Om det var någon av er som var på Malmby flygfält 11/10 såg ni att bilen nu mera går framåt, tyvärr har jag inga bilder från helgen hmm

så nu är det bara att se till att man ät lite mera redo till nästa säsong wink


Sök